Menisitkö neuvolaan 6kk vauvan kanssa jos matkaa 2,5km ja pakkasta -25-30?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Jos mietityttää millainen lämpö pakkasella on vaunuissa, niin sen voi testata ihan näppärästi itse. Vaunuihin makuupussi ja sopiva este kuomun eteen, makuupussiin lämpömittari ja puolen tunnin kuluttua voi katsoa lämpötilan.... Tuossa ei edes lapsi nosta sitä lämpötilaa.
Mä oon aina luullut,
että se huono homma vauvalle on se hengitettävä kylmä ilma?

Kyllähän vaunut lämpimäksi saa vaikka kuumavesi pulloilla. Ja vaatettahan voi pukea vaikka kuinka monta kerrosta + pussia ja peittoa...
 
:popcorn:
Katotaas mitä meidän th täällä etelässä sanoo pakkasrajoista, iltapäivällä ois sinne matka :)

Täytyneen udella nukutettiinko mua mimmosilla pakkasilla pihalla, Rovaniemeä pohjoisemmassa oon kasvanut ja astman kaverikseni saanut :whistle:
 
eskariope
Tää on just niin huvittavaa. Jos on eskarin aloittanut, niin sitä on velvollisuus käydä. Ei niin, että mennään ku huvittaa.
Juur ollut tästä esikouluopettajien kanssa juttua, että toisilla vanhemmilla on hiukka homma hakusessa :O
No tämä esikouluopettaja kyllä ajattelee että eskarivuosi on viimeinen vuosi ennen koulua kun voi vielä nauttia viikkovapaista, aamulla itsekseen heräämisestä, vanhempien kanssa olosta (tarkoittaen noita viikkovapaita) enemmän...

Asiaa tiedustelleille vanhemmille sanon, että jos ei mitään erityistä tuen tarvetta ole, niin eskarivuonna saa rauhassa loikoilla kotona jos on vapaata. Koulu on sitten aivan eri asia!
 
"vieras"
Ei ole huonoja kelejä, on vaan huonoja varusteita. Vauva liinaan ja iso, paksu takki päälle.
Entäs ne vauvan hengitystiet? Ei niitä tuolla tavalla suojata. Pienen keuhkot ei todellakaan ole tarkoitettu noin kylmille säille, vaikka hänet muuten saakin puettua vaikka millaisiin turkishaalareihin. Keuhkot paleltuu ja lapsi sairastuu, sittenkö on kivaa? Taksit kulkee, tai jollei kulje, niin sitten kyllä peruisin neuvolan tai pyytäisin neuvolan tätiä tulemaan kotikäynnille. Vaihtoehtojahan on.
 
Mä oon aina luullut,
että se huono homma vauvalle on se hengitettävä kylmä ilma?

Kyllähän vaunut lämpimäksi saa vaikka kuumavesi pulloilla. Ja vaatettahan voi pukea vaikka kuinka monta kerrosta + pussia ja peittoa...
Minun pointtini myös oli, että ilma makuupussissa (joka on vielä suojatun kopan sisällä) ei ole lainkaan niin kylmää kuin ulkoilmassa. Tarkoitus on että lapsen makuupussi on riittävän iso ja se on niin supussa, että kylmä ulkoilma ehtii lämmetä ennen keuhkoihin pääsemistä. Oletko koskaan nukkunut pakkasessa makuupussissa? Tarkoitus on että naama ei ole pussista ulkona vaan siellä syvällä... Kunnon suojaus kuomun edessä myös rajoittaa lämpimän ilman karkaamista tästä "eteisestä" matkan aikana.

Sama on ihan aikuisen kävelijän kanssa. Itselläni on untuvaparkatakki, jossa on kunnollinen ISO huppu. Hupun voi kiristää niin, että vain silmät näkyvät. Kylmä ulkoilma lämpiää hupun sisällä olevan ilman kanssa ja se ei ole todellakaan enää kylmää hengitettäväksi. Minulla ei edes arka nenä palele silmälasien takia tällä yhdistelmällä. Kunnollinen varustus, niin pärjää. Itse kuulun niihin, jotka ennen palelivat pikkupakkasessa, mutta se johtui yksinkertaisesti huonoista varusteita. Nyt 30 astetta ei ole enää mikään ongelma, vaikka ääreisverenkiertoni on heikko.

En varmaankaan äitiyspakkauksen makuupussin kanssa lähtisi liikenteeseen, mutta kunnollisen ison untuvamakuupussin kanssa. Mallilla on suuri merkitys.
 
"jaa"
Tää on just niin huvittavaa. Jos on eskarin aloittanut, niin sitä on velvollisuus käydä. Ei niin, että mennään ku huvittaa.
Juur ollut tästä esikouluopettajien kanssa juttua, että toisilla vanhemmilla on hiukka homma hakusessa :O
Ja pöh. Meille nimenomaan sanottiin eskarista että pitäkää kotipäiviä jos mahdollista, kun se ei sitten enää kouluaikaan onnistu. Ja kyse on nyt ihan yksittäisistä päivistä. Ei tätä pakkasta ole tänne luvattu kuin tämä viikko eikä se ainakaan vielä ole meitä kotiin jättänyt.
 
"Sssalla"
meilläpä jos ensiviikolla on -20 pakkasta nini 10kk matkustaa repussa tai linassa mun takin sisällä aamusta kun päiväkotiin menee isommat. vaunuihin ei suostu huutamatta pakettiin niin hyvin hereillä :) tällä viikolla pappa on parina aamuna tunnin niin ei tarvitse pientä ottaa mukaan.
 
"vieras"
mutta en menis kun tiedän mitä paleltuminen on. Ehkä sitten kun pukisin vauvalle kaikki mahdolliset villa vaatteet + kerrastot, makuupussin sekä viellä vuoraisin sen alustan lämpimällä. ja kaikki mikä nyt lämmittää. Ettei tule kylmä. No mutta kunhan ei vaan tule kylmä. Itse pitäs oootella 15 minsaa bussia ja oon ihan jäässä vaikka tupla pukeutuminen. Ei varaa moottorikelkka haalareihin ja kengiin.
 

Yhteistyössä