Menisitkö neuvolaan 6kk vauvan kanssa jos matkaa 2,5km ja pakkasta -25-30?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"jaa"
[QUOTE="koppis";25551842]Meillä pitää koululaisten kävellä kouluun ensi viikolla ainakin kahtena päivänä. Pakkasta luvassa aamuisin 30 ja matka aika pitkä. Minä ihan tosissani mietin, että uskallanko tuota meidän pienempää, laihaa lasta laittaa silloin koulutielle..[/QUOTE]
Eikö kouluissa ole mitään pakkas rajaa. Itse en laittaisi jos 30 astetta olisi. Meidän äiti antoi meidän pitää villahousupäivän jos oli oikein kylmä, meidän koulumatka oli yli 2km.
 
"mona"
[QUOTE="Jenis";25551810]Vaunulenkki on eri asia kuin se, että jätetään -20 asteen pakkasen takia menoja väliin. En ymmärrä miksi ne lapset pitää pumpuliin kääriä. Ja täällä "susirajan takana" oli viime talvena pari kk, ettei ois päästy ulos ollenkaan jos pitäis jotain -15 astetta rajana.[/QUOTE]

Vaunulenkillä siis tarkotin just tota neuvolan matkaa kävellen. Ja en nyt vieläkään ymmärrä miks sinne 20asteen pakkaseen pitäs mennä? Miten ne vauvat kärsii jos ei mee vaan käärii ne sitten "pumpuliin"?
 
asiak
Minusta pakkasessa EI ole ongelma se että tarkeneeko ulkona.. kyllä siellä tarkenee ku on tarpeeksi vaatetta. Mutta itekki ku olin päivällä lasten kanssa ulkona -21 ni kyllä se hengitykseen se pakkas ilma otti.

Taatusti se lapsi siellä rattaissa tarkenee, mutta se kylmäilma on huonoksi keuhkoille!!
 
"Jenis"
[QUOTE="mona";25551874]Vaunulenkillä siis tarkotin just tota neuvolan matkaa kävellen. Ja en nyt vieläkään ymmärrä miks sinne 20asteen pakkaseen pitäs mennä? Miten ne vauvat kärsii jos ei mee vaan käärii ne sitten "pumpuliin"?[/QUOTE]

Tuskin ne vauvat kärsii kummassakaan tapauksessa. Mutta mä en tajua tota meininkiä, että pienestä asti totutetaan lapset siihen, että kylmällä ei voi ulkoilla, märällä ei voi ulkoilla, kuumalla ei voi ulkoilla... lopputuloksena on ylipainoisia pleikkarin ääressä istujia. Ei yhden väliin jätetyn neuvolareissun takia, vaan tuon asenteen joka näkyy varmasti ihan jokaisessa arkipäivässä eikä vain tässä yhdessä pakkaspäivässä.

Jännä homma miten sitä ite on edes hengissä vaikka on vuosikaudet kulkenut kävellen kouluun, säässä kuin säässä...
 
"vieras"
Menisin. Huomenna meillä on puheterapia-aika yhdellä ja otan sinne 2 pienempää mukaan. Pakkasta tulee olemaan lähelle 30 astetta. Matkaa noin 3km. Ei oikeastaan tulis mieleenkään perua. Ikäni olen Lapissa asunut ja pakkasiin tottunut.
 
[QUOTE="jaa";25551872]Eikö kouluissa ole mitään pakkas rajaa. Itse en laittaisi jos 30 astetta olisi. Meidän äiti antoi meidän pitää villahousupäivän jos oli oikein kylmä, meidän koulumatka oli yli 2km.[/QUOTE]

Ei ollu aikanaan pakkasrajaa eikä taida olla nytkään. Itte kävelin pari km säässä kun säässä koulutietä jo ekalla ja edelleen hyvinkin hengissä. Omani on samanalainen ja aikalailla ainoita hoitoryhmässään jotka menisivät jokakelillä ulos. Välitunneilla sai olla sisällä jos pakkasta enemmän kun -25. Ei kukaan sillon jääny kotia sen takia että pakkasta oli se -30.
 
[QUOTE="Jenis";25551901]Tuskin ne vauvat kärsii kummassakaan tapauksessa. Mutta mä en tajua tota meininkiä, että pienestä asti totutetaan lapset siihen, että kylmällä ei voi ulkoilla, märällä ei voi ulkoilla, kuumalla ei voi ulkoilla... lopputuloksena on ylipainoisia pleikkarin ääressä istujia. Ei yhden väliin jätetyn neuvolareissun takia, vaan tuon asenteen joka näkyy varmasti ihan jokaisessa arkipäivässä eikä vain tässä yhdessä pakkaspäivässä.

Jännä homma miten sitä ite on edes hengissä vaikka on vuosikaudet kulkenut kävellen kouluun, säässä kuin säässä...[/QUOTE]

Tän näkee töissäkin että alkaa olla jokasäässä vikaa. Liian kurasta ja märkää, lian kuuma, liian kylmä jne...Me arvioidaan sää ja saadaan valitukset kun lapsen kuravaarteet likaantuvat ja kastuvat...miksi ne säänmukaset vaatteet on hoitoon tuotu? Ja aina saa puhtaaksi sekä kuivaksi. Sekin -10 raja on etenkin isommille naurettavan alhainen.
 
"mä"
olen ikäni asunut koilismaalla ja pakkasiin siis tottunut. Siltikään en näe mitään syytä totuttaa pientä vauvaa -30 pakkaseen ja sillä ei ole mitään tekemistä pleikkarin ja sohvaperunaelon kanssa.
Kouluun toki mennään vaikka olis se -40, mutta vauvaa en vie pakkasiin jos ei ole pakko. Neuvolakäynti ei mulle sitä ole:)
 
"vieras"
Eikös se oo hieman eri juttu viedä alta vuoden ikäinen vauva kovaan pakkaseen kuin tarhaikäinen tai vanhempi?
Mikä pakkaskammo ihmisillä on? Vauvalla on vaunuissa loisto-olot. Me kuljettiin kävellen eskariin ja takaisin koko viime talvi, joka oli ihan jäätävä täällä Rovaniemellä. Vauva vaunuissa pääsi paljon vähemmällä, kuin kävelevä eskarilainen ja seisomalaudalla töröttävä 3-v.
 
Tän näkee töissäkin että alkaa olla jokasäässä vikaa. Liian kurasta ja märkää, lian kuuma, liian kylmä jne...Me arvioidaan sää ja saadaan valitukset kun lapsen kuravaarteet likaantuvat ja kastuvat...miksi ne säänmukaset vaatteet on hoitoon tuotu? Ja aina saa puhtaaksi sekä kuivaksi. Sekin -10 raja on etenkin isommille naurettavan alhainen.
Niinpä. Minäkin meinasin joitain vuosia sitten tukehtua pullanpalaan, kun kuulin, että meillä oli töissä pakkasraja -15. Onneksi kukaan ei kertonut sitä ennen kuin joskus maaliskuussa, kun pakkaset oli ohi. :D Olin meinaan ulkoillut lasten kanssa yli 30 asteen pakkasessakin, tosin vain lyhyitä aikoja... Toki ihan pieniä minulla ei ollut, vaan nuorimmainenkin oli jo melkein 2 vuotta.

Pph siis olin tuolloin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25552011]Mikä pakkaskammo ihmisillä on? Vauvalla on vaunuissa loisto-olot. Me kuljettiin kävellen eskariin ja takaisin koko viime talvi, joka oli ihan jäätävä täällä Rovaniemellä. Vauva vaunuissa pääsi paljon vähemmällä, kuin kävelevä eskarilainen ja seisomalaudalla töröttävä 3-v.[/QUOTE]

Joo, kyllä se vauva siellä vaunuissa epäilemättä tarkenee, mutta keuhkot ei kestä sitä pakkasilmaa. Ottaa aikuisenkin keuhkoihin 20 asteen pakkanen...
Miks vauvoille yleensä on jotain pakkasrajoja annettu, jos se on ihan samantekevää viekö ne millaseen pakkaseen vaan ulkoilemaan?
 
Neuvolaan voi mennä säällä jolloin ei tarvitse miettiä miten noin pienen keuhkot kestää matkan ;)

Kouluun mennään kelillä kuin kelillä ellei muuta ohjetta koulusta.
Kasvojen, suun eteen liina niin ei se terveelle liian kylmää ole -20-30 kun muuten asianmukainen vaatetus.
Pahempi mielestäni on kostea, kylmä, tuulinen, räntä keli : /
 
"Jenis"
Tän näkee töissäkin että alkaa olla jokasäässä vikaa. Liian kurasta ja märkää, lian kuuma, liian kylmä jne...Me arvioidaan sää ja saadaan valitukset kun lapsen kuravaarteet likaantuvat ja kastuvat...miksi ne säänmukaset vaatteet on hoitoon tuotu? Ja aina saa puhtaaksi sekä kuivaksi. Sekin -10 raja on etenkin isommille naurettavan alhainen.
Todellakin. En ite oo enää lasten kans kotona arkisin, mutta esim. viime talvena ulkoiltiin ihan joka ikinen päivä, oli sitten -5 tai -30. Tarpeeksi vaatetta, tarpeeksi lyhyt aika, ja lapset oli ihan innoissaan lumessa riehumassa. Se on aikuisten vika, kun lapset ei osaa enää polulla (!!) kävellä... tästä kertoi hoitaja lasten päikyssä :-O
 
??
[QUOTE="jaa";25551804]On meillä nytkin koululainen ja se kyllä menee kouluun. Mutta eskarilaisen ja pienimmän kanssa voidaan ihan hyvin jäädä aamulla kotiin kun ei ole pakko lähteä. Ja iltapäivällä voidaan sitten käydä ulkona.[/QUOTE]

Tää on just niin huvittavaa. Jos on eskarin aloittanut, niin sitä on velvollisuus käydä. Ei niin, että mennään ku huvittaa.
Juur ollut tästä esikouluopettajien kanssa juttua, että toisilla vanhemmilla on hiukka homma hakusessa :O
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25552024]Joo, kyllä se vauva siellä vaunuissa epäilemättä tarkenee, mutta keuhkot ei kestä sitä pakkasilmaa. Ottaa aikuisenkin keuhkoihin 20 asteen pakkanen...
Miks vauvoille yleensä on jotain pakkasrajoja annettu, jos se on ihan samantekevää viekö ne millaseen pakkaseen vaan ulkoilemaan?[/QUOTE]

Miten sinä luulet meidän pohjoisessa asuvien elävän? Pakkohan se on liikkua, mennä neuvolaan, viedä eskariin, käydä kaupassa, kylässä, postissa, kirjastossa yms.

Täällä voi olla viikkotolkulla hirveä pakkanen. Viime vuonna oli viikkotolkulla -30 - -40 astetta. Pistin tenavat kävelemään kouluun ja lähdin pienen kanssa viemään eskarilaista. Ei tullut mieleenkään, että nyt ei tarvis, kun on kylmä. :eek:
 
"sisi"
Minä kyllä vakavasti harkitsen vauvan neuvola-ajan perumista tiistaiaamulta. Matkaa neuvolaan hiukan reilu kilometri ja autokin on, mutta en kyllä viitsisi kuljettaa 5 kk ikäistä vauvaa parkkipaikalta 300 m kaukalossa. Lisäksi se auto ehtii kyllä jäähtyä todella tehokkaasti parkkipaikalla sillä aikaa ja kotimatka varsinkin hirvittää. Vaunuilla en edes miettisi, vaan peruisin suoraan.

Se on ihan sama miten paljon vauvalle pukee vaatetta, sitä hengitysilmaa ei saa lämmitettyä ja se on se ratkaiseva juttu. Päinvastoin kun pakkaat vauvan älyttömiin toppauksiin, vauvalle tulee hiki ja se kylmä hengitysilma on vain entistäkin vaarallisempaa.
 
"Jenis"
[QUOTE="sisi";25552152]Minä kyllä vakavasti harkitsen vauvan neuvola-ajan perumista tiistaiaamulta. Matkaa neuvolaan hiukan reilu kilometri ja autokin on, mutta en kyllä viitsisi kuljettaa 5 kk ikäistä vauvaa parkkipaikalta 300 m kaukalossa. Lisäksi se auto ehtii kyllä jäähtyä todella tehokkaasti parkkipaikalla sillä aikaa ja kotimatka varsinkin hirvittää. Vaunuilla en edes miettisi, vaan peruisin suoraan.

Se on ihan sama miten paljon vauvalle pukee vaatetta, sitä hengitysilmaa ei saa lämmitettyä ja se on se ratkaiseva juttu. Päinvastoin kun pakkaat vauvan älyttömiin toppauksiin, vauvalle tulee hiki ja se kylmä hengitysilma on vain entistäkin vaarallisempaa.[/QUOTE]

Herranjumala sentään. Tolla periaatteella me pohjoisessa elävät oltaisiin joka talvi se 1-3kk nalkissa sisätiloissa :D
 
  • Tykkää
Reactions: Draumsyn
"vieras"
Mulle soitti terveydenhoitaja perjantaina, että älkää tulko maanantaina, jos pakkasta on se luvatut 23 astetta. Ei niitä pakkasrajoja, joka vauvoilla on 10 astetta pakkasta, ole huvin vuoksi tehty, vaan ihan uusien tutkimusten mukaan pakkasilma on haitallista vauvan keuhkoille. Sillä ei todellakaan ole mitään tekemistä eikä yhteyttä sohvaperunaksi muuttumisen kanssa, vaan pakkasilma on ihan todella riski vauvan keuhkoille.
 
"sisi"
[QUOTE="Jenis";25552172]Herranjumala sentään. Tolla periaatteella me pohjoisessa elävät oltaisiin joka talvi se 1-3kk nalkissa sisätiloissa :D[/QUOTE]

Kuule pohjoisessa minäkin asun ja todellakin ollaan sitten nalkissa sisätiloissa jos tarvii. Esikoisen kanssa oltiin reilu kuukausi, mutta mitä sitten? Kauppaan pääsee ilman vauvaakin ja muualle ei ole pakollista mennä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25552192]Mulle soitti terveydenhoitaja perjantaina, että älkää tulko maanantaina, jos pakkasta on se luvatut 23 astetta. Ei niitä pakkasrajoja, joka vauvoilla on 10 astetta pakkasta, ole huvin vuoksi tehty, vaan ihan uusien tutkimusten mukaan pakkasilma on haitallista vauvan keuhkoille. Sillä ei todellakaan ole mitään tekemistä eikä yhteyttä sohvaperunaksi muuttumisen kanssa, vaan pakkasilma on ihan todella riski vauvan keuhkoille.[/QUOTE]

Eli olisitte 4 kk sisällä? Jos asuisitte täällä? Voiko joku olla noin tollo? Jestas.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";25552192]Mulle soitti terveydenhoitaja perjantaina, että älkää tulko maanantaina, jos pakkasta on se luvatut 23 astetta. Ei niitä pakkasrajoja, joka vauvoilla on 10 astetta pakkasta, ole huvin vuoksi tehty, vaan ihan uusien tutkimusten mukaan pakkasilma on haitallista vauvan keuhkoille. Sillä ei todellakaan ole mitään tekemistä eikä yhteyttä sohvaperunaksi muuttumisen kanssa, vaan pakkasilma on ihan todella riski vauvan keuhkoille.[/QUOTE]

Ilmeisesti täällä pohjoisessa on sitten vauvoilla jotenkin erikoisvahvat keuhkot. Kas kun nukuttavat jotkut hurjat ulkona vielä ne muksunsa, oli pakkasta tai ei... siihen verrattuna joku vartin kävely neuvolaan on aikasen eri asia.
 
"Jenis"
[QUOTE="sisi";25552208]Kuule pohjoisessa minäkin asun ja todellakin ollaan sitten nalkissa sisätiloissa jos tarvii. Esikoisen kanssa oltiin reilu kuukausi, mutta mitä sitten? Kauppaan pääsee ilman vauvaakin ja muualle ei ole pakollista mennä.[/QUOTE]

VASTASYNTYNEEN kanssa ton ymmärrän. Puolivuotias ei kuitenkaan ole vastasyntynyt, ja esim. meillä ois sitten 3-vuotias esikoinenkin ollut 3kk sisätiloissa toissa ja viime talvena. Vähänkö ois jäppinen kiipeillyt seinille siinä kohtaa.
 
[QUOTE="vieras";25552024]Joo, kyllä se vauva siellä vaunuissa epäilemättä tarkenee, mutta keuhkot ei kestä sitä pakkasilmaa. Ottaa aikuisenkin keuhkoihin 20 asteen pakkanen...
Miks vauvoille yleensä on jotain pakkasrajoja annettu, jos se on ihan samantekevää viekö ne millaseen pakkaseen vaan ulkoilemaan?[/QUOTE]

Eihän se urheilu ole kovassa pakkasessa terveellistä pidemmän päälle, mutta pieni kävely tuossa pakkasessa ei kyllä hengen päälle ole todellakaan. Tietysti, jos ei ulkoile lainkaan pakkasella, niin tuo pakkanen tuntuu kovalta. Sama tietysti lasten kanssa.

Vauvoilla toki tilanne on hieman eri, mutta jos lapsi on syvällä makuupussissa ja vielä ympärillä on suojattu koppa, niin kyseessä ei ole 30 asteen pakkanen, ei edes 20 asteen pakkanen. Kova pakkanen ei sinne syvälle makuupussiin ulotu.... Oletko itse ikinä pakkasessa nukkunut makuupussissa? Pussin sisällä ja ulkopuolella on ihan eri hengitysilma...
 

Yhteistyössä