Miksi kristallilapset on niin arka aihe?

  • Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti
ov
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Miten voi olla "omakohtaista faktatietoa" asiasta mikä on aivan huuhaata? Omakohtaista kuvittelua ja harhoja on varmasti monellakin omista "kristallilapsista" mutta faktaa...? :LOL: :LOL: :LOL: No, kaipa ne asiat omassa päässä ihan faktalta tuntuu vaikka täysijärkinen tajuaakin että asialla ei ole mitään totuuspohjaa. Mutta ei siinä mitään, uskoohan ihmiset hullumpiinkin asioihin. Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku, vai miten se meni...?
Mitkä on sun faktatiedot esim. kristallilapsia vastaan? Jos kerran olet noin vakuuttunut siitä, että totuuspohjaa ei ole, niin kai sinulla on jotain mihin mielipiteesi perustat? Muuta kuin mutu -tuntuma?
 
Nimenomaan, miksi kristinuskoisia ei sitten leimata hörhöiksi? Tai muslimeja? Tai jotakuta joka uskoo vaikkapa joulupukkiin?? Miten se häiritsee muiden elämää jos joku muu uskoo johonkin asiaan?? Miksei jokainen saa olla sellainen kun on, ja uskoa niihin asioihin mihin tahtoo??

Ymmärrän sen ärtymyksen, jos tälläisiä asioita käytetään tekosyinä sille, että lapsella todella on jokin kehitys-/käytöshäiriö, mutta nämä ihmisetpä eivät taida tosissaan näihin juttuihin sitten uskoakaan? Vai kuinka?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Mikä on kristallilapsi tai indigolapsi?? :eek:
Niin just..onksne niitä joista Sielun Veljetkin laulaa? Jotain rokkibabyja??? ;)
http://www.mtv3.fi/helmi2005/kuudesaisti/artikkeli.shtml/492805?uusimmat_kuudesaisti Ihan mielenkiintoinen, enpä ole koskaan kuullut :)
Jeps jeps...I see dead people...everywhere.. :p

Sori. :ashamed:
 
ov
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Miksi tää asia haittaa sua? Miksi sä koet ongelmaksi sen, että se lapsi ei suostu pysymään siellä lääketieteellisen diagnoosinsa sisällä? Onko se jotenkin vaarallista, jos vanhemmat eivät suostu näkemään asioita vain diagnooseina, vaan näkevät lapsessaan muitakin asioita kuin keskittymishäiriöt tai ongelmat käytöksessä?
Ei se mua haittaa, mutta saan mä sille silti hymähtää.
Kun näkisivätkin MUITAKIN asioita kuin keskittymishäiriöt ja ongelmat, mutta eivät tunnu näkevän niitä...kaikki lapsen kiroilut, tavaroiden rikkomiset ja muiden kimppuun käymiset painetaan villaisella, muille sanotaan että te ette ymmärrä meidän erikoislaatuista lastamme, ja lapselle sanotaan että olet niin erityinen, ihana, muita parempi, siksi käyt erityistä koulua etkä tavallista koulua.
Vankilasta tuo kristalli itsensä joskus löytää, jos ja kun meno jatkuu samanlaisena.
Jees. Tämä on juuri se ajatusmalli, mitä useat vanhemmat varsinkin Suomessa rakastaa: että lapselle vain kova kuri päälle eikä liikaa saa kehua, ja kunnolla selkään vaan jos ei käyttäydy samalla lailla kuin muut. Eikä ainakaan saa sanoa lapselleen, että se on ihana ja erityinen. Sellaiset päätyy vielä vankilaan!
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
No, kun joskus ne ihmeelliset kristalli/indigolapset ovat vaan jollain lailla kehityksessä jäljessä olevia/sosiaalisilta taidoiltaan vajavaisia/huonokäytöksisiä lapsia.

Sitten on niin kivaa sanoa että ehei, meidän Valtteri on erityskoulussa siksi, että se on tällainen kristallilapsi jota ei tavikset ymmärrä :snotty:

(eli mun kokemus aiheesta on tuollainen)
Miksi tää asia haittaa sua? Miksi sä koet ongelmaksi sen, että se lapsi ei suostu pysymään siellä lääketieteellisen diagnoosinsa sisällä? Onko se jotenkin vaarallista, jos vanhemmat eivät suostu näkemään asioita vain diagnooseina, vaan näkevät lapsessaan muitakin asioita kuin keskittymishäiriöt tai ongelmat käytöksessä?

Joo, meidän erityisluokalla on tietenkin vain näitä ihmelapsia. Harmi vain, ettet selvästikään ole opiskellut jotta tietäisit mihin ne diagnoosit jne perustuvat.

 
ov
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
No, kun joskus ne ihmeelliset kristalli/indigolapset ovat vaan jollain lailla kehityksessä jäljessä olevia/sosiaalisilta taidoiltaan vajavaisia/huonokäytöksisiä lapsia.

Sitten on niin kivaa sanoa että ehei, meidän Valtteri on erityskoulussa siksi, että se on tällainen kristallilapsi jota ei tavikset ymmärrä :snotty:

(eli mun kokemus aiheesta on tuollainen)
Miksi tää asia haittaa sua? Miksi sä koet ongelmaksi sen, että se lapsi ei suostu pysymään siellä lääketieteellisen diagnoosinsa sisällä? Onko se jotenkin vaarallista, jos vanhemmat eivät suostu näkemään asioita vain diagnooseina, vaan näkevät lapsessaan muitakin asioita kuin keskittymishäiriöt tai ongelmat käytöksessä?
Kyse ei ole suostumisesta vaan kieltäytymisestä/tosiasioiden myöntämisestä. Se on valitettavasti vain ja ainoastaan suureksi haitaksi lapselle itselleen.
Hetkonen? Mistä lähtien on ollut lapselle haitallista se, että häntä ei nähdä pelkkänä diagnoosina, vaan hänessä nähdään enemmän asioita?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Muurarin Vaimo:
Nimenomaan, miksi kristinuskoisia ei sitten leimata hörhöiksi? Tai muslimeja? Tai jotakuta joka uskoo vaikkapa joulupukkiin?? Miten se häiritsee muiden elämää jos joku muu uskoo johonkin asiaan?? Miksei jokainen saa olla sellainen kun on, ja uskoa niihin asioihin mihin tahtoo??

Ymmärrän sen ärtymyksen, jos tälläisiä asioita käytetään tekosyinä sille, että lapsella todella on jokin kehitys-/käytöshäiriö, mutta nämä ihmisetpä eivät taida tosissaan näihin juttuihin sitten uskoakaan? Vai kuinka?
No tottakai jokainen saa uskoa vaikka kumisaappaaseen, mutta siinä vaiheessa, kun lapsen "ei-järkevää-käytöstä" aletaan selittämään jollain kristallilla - ts. ei oteta mitään vastuuta tekemisistä, niin silloin menee musta liian pitkälle.

Jos minä uskon vaikka siihen kumikenkään, niin miten se muiden elämään vaikuttaa? Ei mitenkään. Mutta jos naapurin kristalli tulee ja meuhkaa ja vanhemmat vaan selittää kullannuppunsa olevan erityinen kristalli, niin tottakai tuollainen vaikuttaa muidenkin ihmisten elämään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Miksi tää asia haittaa sua? Miksi sä koet ongelmaksi sen, että se lapsi ei suostu pysymään siellä lääketieteellisen diagnoosinsa sisällä? Onko se jotenkin vaarallista, jos vanhemmat eivät suostu näkemään asioita vain diagnooseina, vaan näkevät lapsessaan muitakin asioita kuin keskittymishäiriöt tai ongelmat käytöksessä?
Se on ärsyttävää ja lapsille jopa haitallista, että toisia lapsia nostetaan jalustoille ja palvotaan huonon käytöksen takia...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Jees. Tämä on juuri se ajatusmalli, mitä useat vanhemmat varsinkin Suomessa rakastaa: että lapselle vain kova kuri päälle eikä liikaa saa kehua, ja kunnolla selkään vaan jos ei käyttäydy samalla lailla kuin muut. Eikä ainakaan saa sanoa lapselleen, että se on ihana ja erityinen. Sellaiset päätyy vielä vankilaan!
Onko sulla luetun ymmärryksessä ongelmia?

Totta hitossa lasta pitää kehua, sanoa että hän on ihana, yms.

Mutta kun lapsi vetää muita turpiin, rikkoo toisten autosta ikkunan, ja huutelee eskari-ikäisille tytöille että vitun huorat, niin eiköhän normaali äiti ja isä siinä vaiheessa toru ja rankaise, sen sijaan että taputtelisivat päähän ja sanoisivat lapselleen että oletpas ihana ja erityinen?

Ja kyllä, suuria ongelmia on tulossa, jos lapsen annetaan kuvitella olevansa paljon parempi kuin muut, eikä mistään koskaan kielletä ja rankaista vaikka todellakin olisi syytä. Rajat ovat rakkautta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muurarin Vaimo:
Nimenomaan, miksi kristinuskoisia ei sitten leimata hörhöiksi? Tai muslimeja? Tai jotakuta joka uskoo vaikkapa joulupukkiin?? Miten se häiritsee muiden elämää jos joku muu uskoo johonkin asiaan?? Miksei jokainen saa olla sellainen kun on, ja uskoa niihin asioihin mihin tahtoo??

Ymmärrän sen ärtymyksen, jos tälläisiä asioita käytetään tekosyinä sille, että lapsella todella on jokin kehitys-/käytöshäiriö, mutta nämä ihmisetpä eivät taida tosissaan näihin juttuihin sitten uskoakaan? Vai kuinka?
Mun mielestä se onkin aika hörhöä ja typerää uskoa kristinuskon tai islamin mukaisesti, ja jos aikuinen uskoo joulupukkiin niin onhan se aika hörhöä :) En aio opettaa lastanikaan sekoittamaan totuutta ja fantasioita, ja mielestäni on outoa ja ehkä jopa pelottavaa että aikuisten sallitaan niin tekevän.
 
ov
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
No, kun joskus ne ihmeelliset kristalli/indigolapset ovat vaan jollain lailla kehityksessä jäljessä olevia/sosiaalisilta taidoiltaan vajavaisia/huonokäytöksisiä lapsia.

Sitten on niin kivaa sanoa että ehei, meidän Valtteri on erityskoulussa siksi, että se on tällainen kristallilapsi jota ei tavikset ymmärrä :snotty:

(eli mun kokemus aiheesta on tuollainen)
Miksi tää asia haittaa sua? Miksi sä koet ongelmaksi sen, että se lapsi ei suostu pysymään siellä lääketieteellisen diagnoosinsa sisällä? Onko se jotenkin vaarallista, jos vanhemmat eivät suostu näkemään asioita vain diagnooseina, vaan näkevät lapsessaan muitakin asioita kuin keskittymishäiriöt tai ongelmat käytöksessä?

Joo, meidän erityisluokalla on tietenkin vain näitä ihmelapsia. Harmi vain, ettet selvästikään ole opiskellut jotta tietäisit mihin ne diagnoosit jne perustuvat.
Ne diagnoosit perustuvat toisenlaisiin uskomuksiin. Diagnoosin tekeminen ei ole niin suoraviivaista, varsinkaan jos puhutaan esim. kehitysviivästymistä. Niissä hyvin usein verrataan vain lasta toisiin ja tehdään sen mukaan päätelmiä, millainen pitäisi olla ja sitten kun niitä kriteerejä ei täytetä, niin pitää saada diagnoosi. Ilman diagnoosia lapsi on friikki ja irtolainen, kun diagnoosi on annettu, niin häntä on helpompi käsitellä pelkkänä numerosarjana ja oireina. Silloin ei kenenkään tarvitse miettiä, voisiko tuossa lapsessa olla jotain muutakin kuin se mitä pinnasta katsomalla ajattelisi...

Mutta mä en ole sitä mieltä, että kaikki autistit tai adhd:t tai muutkaan erityislapset on indigoja / kristalleja. Mutta heidän joukossaan on useita, jotka on mun mielestäni väärin diagnosoituja.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Mikä on kristallilapsi tai indigolapsi?? :eek:
Niin just..onksne niitä joista Sielun Veljetkin laulaa? Jotain rokkibabyja??? ;)
http://www.mtv3.fi/helmi2005/kuudesaisti/artikkeli.shtml/492805?uusimmat_kuudesaisti Ihan mielenkiintoinen, enpä ole koskaan kuullut :)
Jeps jeps...I see dead people...everywhere.. :p

Sori. :ashamed:
I see dumb people...everywhere :)
 
Epää
Mä voisin vaikka uskoakkin näihin lapsiin.

MUTTA!

Mitä ihmettä asian kanssa on tekemistä isot silmät ja kaunis naama.... Kirveestäveistettyjen tihrusilmien lapsi EI VOI OLLA kristallilapsi (ellei isä sitten satu oikeasti olemaan ihan joku muu) . Vatafuck!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Mikä on kristallilapsi tai indigolapsi?? :eek:
Niin just..onksne niitä joista Sielun Veljetkin laulaa? Jotain rokkibabyja??? ;)
http://www.mtv3.fi/helmi2005/kuudesaisti/artikkeli.shtml/492805?uusimmat_kuudesaisti Ihan mielenkiintoinen, enpä ole koskaan kuullut :)
Jeps jeps...I see dead people...everywhere.. :p

Sori. :ashamed:
I see dumb people...everywhere :)
Even in the mirror??? :xmas:
 
ov
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Miksi tää asia haittaa sua? Miksi sä koet ongelmaksi sen, että se lapsi ei suostu pysymään siellä lääketieteellisen diagnoosinsa sisällä? Onko se jotenkin vaarallista, jos vanhemmat eivät suostu näkemään asioita vain diagnooseina, vaan näkevät lapsessaan muitakin asioita kuin keskittymishäiriöt tai ongelmat käytöksessä?
Se on ärsyttävää ja lapsille jopa haitallista, että toisia lapsia nostetaan jalustoille ja palvotaan huonon käytöksen takia...?
Tässä kohtaan menee metsään ja lujaa. Luulisi sinun Nina ymmärtävän, että maailmassa on erilaisia ajatuksia, kun itse aina julistat omia näkemyksiäsi niin vahvasti...
 
ov
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Edelleen, yhtä varmasti voidaan sanoa että kristallilapset ei ole totta, kuin että ne on. Todisteita ei ole.
Juuri näin. Mä uskon, että ne ovat totta. Sinä et usko. Mutta sulla ei siltikään ole mitään oikeutta pyöritellä silmiäsi mun uskomuksille tai tuhahdella niille tai leimata mua jotenkin kummalliseksi tai vääräksi... Tässä on mun pointtini.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Epää:
Mä voisin vaikka uskoakkin näihin lapsiin.

MUTTA!

Mitä ihmettä asian kanssa on tekemistä isot silmät ja kaunis naama.... Kirveestäveistettyjen tihrusilmien lapsi EI VOI OLLA kristallilapsi (ellei isä sitten satu oikeasti olemaan ihan joku muu) . Vatafuck!
Näinpä. Ei ole meillä rumilla pelkoa siitä että pottunokkalapsemme tulevat väärin diagnosoiduiksi.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
No, kun joskus ne ihmeelliset kristalli/indigolapset ovat vaan jollain lailla kehityksessä jäljessä olevia/sosiaalisilta taidoiltaan vajavaisia/huonokäytöksisiä lapsia.

Sitten on niin kivaa sanoa että ehei, meidän Valtteri on erityskoulussa siksi, että se on tällainen kristallilapsi jota ei tavikset ymmärrä :snotty:

(eli mun kokemus aiheesta on tuollainen)
Miksi tää asia haittaa sua? Miksi sä koet ongelmaksi sen, että se lapsi ei suostu pysymään siellä lääketieteellisen diagnoosinsa sisällä? Onko se jotenkin vaarallista, jos vanhemmat eivät suostu näkemään asioita vain diagnooseina, vaan näkevät lapsessaan muitakin asioita kuin keskittymishäiriöt tai ongelmat käytöksessä?

Joo, meidän erityisluokalla on tietenkin vain näitä ihmelapsia. Harmi vain, ettet selvästikään ole opiskellut jotta tietäisit mihin ne diagnoosit jne perustuvat.
Ne diagnoosit perustuvat toisenlaisiin uskomuksiin. Diagnoosin tekeminen ei ole niin suoraviivaista, varsinkaan jos puhutaan esim. kehitysviivästymistä. Niissä hyvin usein verrataan vain lasta toisiin ja tehdään sen mukaan päätelmiä, millainen pitäisi olla ja sitten kun niitä kriteerejä ei täytetä, niin pitää saada diagnoosi. Ilman diagnoosia lapsi on friikki ja irtolainen, kun diagnoosi on annettu, niin häntä on helpompi käsitellä pelkkänä numerosarjana ja oireina. Silloin ei kenenkään tarvitse miettiä, voisiko tuossa lapsessa olla jotain muutakin kuin se mitä pinnasta katsomalla ajattelisi...

Mutta mä en ole sitä mieltä, että kaikki autistit tai adhd:t tai muutkaan erityislapset on indigoja / kristalleja. Mutta heidän joukossaan on useita, jotka on mun mielestäni väärin diagnosoituja.
siis voi ... :D tervetuloa vaan tutustumaan autisteihin jne. Kyllä sut ulos naurettais ( myös vanhemmat ) aika äkkiä.

 
ov
Alkuperäinen kirjoittaja Epää:
Mä voisin vaikka uskoakkin näihin lapsiin.

MUTTA!

Mitä ihmettä asian kanssa on tekemistä isot silmät ja kaunis naama.... Kirveestäveistettyjen tihrusilmien lapsi EI VOI OLLA kristallilapsi (ellei isä sitten satu oikeasti olemaan ihan joku muu) . Vatafuck!
Eihän se olekaan mikään satavarma juttu. Usein vain juuri näiden kristallilapsien silmät ovat erilaiset kuin "tavallisten" lapsien ja he ovat jo pienenä "vanhannäköisiä". Ei jokaikinen.
 
Rukoilijasirkka
Ilmeisesti joillekin vanhemmille lapsen käytöshäiriöt ovat arka paikka. Pitää sit keksiä, että lapsi ois muka joku "uuden ajan ihminen" tai joku erikoisuus, ettei sattuisi niin kovaa, että lapsi on OUTO!

T. Oudon pojan äiti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Edelleen, yhtä varmasti voidaan sanoa että kristallilapset ei ole totta, kuin että ne on. Todisteita ei ole.
Juuri näin. Mä uskon, että ne ovat totta. Sinä et usko. Mutta sulla ei siltikään ole mitään oikeutta pyöritellä silmiäsi mun uskomuksille tai tuhahdella niille tai leimata mua jotenkin kummalliseksi tai vääräksi... Tässä on mun pointtini.
Mulla on oikeus sanoa mielipiteeni sun uskomuksistasi :) Ja vaikka se sua loukkaa niin sä et voi sille yhtään mitään.
 

Yhteistyössä