Miksiköhän nämä ammuskelut ym. tragediat sattuu aina jollain ankealla pikkupaikkakunnalla?

tuppukyliä kaikki
No maailmanlaajuisesti Helsinkikin on kyllä ihan surkea tuppukylä. Mua on aina huvittanut se että helsinkiläiset pitää itsejää joinain maailmankansalaisina ja suurkaupunkilaisina vaikka Suomessa ei ole yhtään suurkaupunkia. Tänne kun tulee joku jostain New Yorkista niin se on varmaan kauhuissaan et miten tällänen käpykylä voi edes olla jonkun maan pääkaupunki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
no mä en usko että paikkakunta vaikuttaa vaan se ettei ole rahaa, ihmiset ei saa apua.. ei sitä saa kaikki helsingissäkään. ei ole resursseja, ei auttajia, ihmisiä ei oteta todesta jne.
Oletko sä koskaan asunut toisinajattelijana perslävessä? Tuskin!
Toisaalta, niin... Enhän mäkään ole ketään ampunut vaikka kävin kouluni pikkupaikkakunnilla. Johtuuko se sitten siitä että mä sain sitä apua. Niin kai =)

Typerää jossittelua. Ei minusta olisi ampumaan ketään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
no mä en usko että paikkakunta vaikuttaa vaan se ettei ole rahaa, ihmiset ei saa apua.. ei sitä saa kaikki helsingissäkään. ei ole resursseja, ei auttajia, ihmisiä ei oteta todesta jne.
Oletko sä koskaan asunut toisinajattelijana perslävessä? Tuskin!
Toisaalta, niin... Enhän mäkään ole ketään ampunut vaikka kävin kouluni pikkupaikkakunnilla. Johtuuko se sitten siitä että mä sain sitä apua. Niin kai =)

Typerää jossittelua. Ei minusta olisi ampumaan ketään.
kyllä kai ne ihmiset tappaa toisiaan myös isoissa kaupungeissa kun eivät apua saa. tuskin kaikki väsyneet äidit tai isät jotka perheensä päiviltä ottavat ovat pieniltä paikkakunnilta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
no mä en usko että paikkakunta vaikuttaa vaan se ettei ole rahaa, ihmiset ei saa apua.. ei sitä saa kaikki helsingissäkään. ei ole resursseja, ei auttajia, ihmisiä ei oteta todesta jne.
Oletko sä koskaan asunut toisinajattelijana perslävessä? Tuskin!
Toisaalta, niin... Enhän mäkään ole ketään ampunut vaikka kävin kouluni pikkupaikkakunnilla. Johtuuko se sitten siitä että mä sain sitä apua. Niin kai =)

Typerää jossittelua. Ei minusta olisi ampumaan ketään.
kyllä kai ne ihmiset tappaa toisiaan myös isoissa kaupungeissa kun eivät apua saa. tuskin kaikki väsyneet äidit tai isät jotka perheensä päiviltä ottavat ovat pieniltä paikkakunnilta.
Iso ero. Ei ole sama asia.
 
stadilainen
Alkuperäinen kirjoittaja tuppukyliä kaikki:
No maailmanlaajuisesti Helsinkikin on kyllä ihan surkea tuppukylä. Mua on aina huvittanut se että helsinkiläiset pitää itsejää joinain maailmankansalaisina ja suurkaupunkilaisina vaikka Suomessa ei ole yhtään suurkaupunkia. Tänne kun tulee joku jostain New Yorkista niin se on varmaan kauhuissaan et miten tällänen käpykylä voi edes olla jonkun maan pääkaupunki.
Helsinkiläiset itse kyllä ymmärtää Helsingin olevan tuppukylä, mutta yritäpä sanoa se jollekin perähikiält kotoisin olevalle, jonka mielestä helsinki on "iso ja vaarallinen"!
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuppukyliä kaikki:
No maailmanlaajuisesti Helsinkikin on kyllä ihan surkea tuppukylä. Mua on aina huvittanut se että helsinkiläiset pitää itsejää joinain maailmankansalaisina ja suurkaupunkilaisina vaikka Suomessa ei ole yhtään suurkaupunkia. Tänne kun tulee joku jostain New Yorkista niin se on varmaan kauhuissaan et miten tällänen käpykylä voi edes olla jonkun maan pääkaupunki.
No se on hyvä että sinä saat hupia kuvitelmistasi. Maalaisilla se on vilkas mielikuvitus ja tuntuvat tietävän muidenkin ajatukset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Poppinen:
Alkuperäinen kirjoittaja tuppukyliä kaikki:
No maailmanlaajuisesti Helsinkikin on kyllä ihan surkea tuppukylä. Mua on aina huvittanut se että helsinkiläiset pitää itsejää joinain maailmankansalaisina ja suurkaupunkilaisina vaikka Suomessa ei ole yhtään suurkaupunkia. Tänne kun tulee joku jostain New Yorkista niin se on varmaan kauhuissaan et miten tällänen käpykylä voi edes olla jonkun maan pääkaupunki.
No se on hyvä että sinä saat hupia kuvitelmistasi. Maalaisilla se on vilkas mielikuvitus ja tuntuvat tietävän muidenkin ajatukset.
pikkasenko menee puolin ja toisin yleistykseksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gaselli:
Itse olen Helsinkiläinen mutta on kokemusta myös pienistä tuppukylistä ja kyllä sen eron huomaa
Maalta kotoisin olevana ja 25 vuotta pk-seudulla (mm Kallio, Kamppi) asuneena ja takaisin maalle muuttaneena voin sanoa että molemmissa on puolensa. Eron huomaa. Toiset viihtyy maalla, toiset kaupungissa. Itse viihdyn molemmissa. Kaupungissa voi tehdä melkein mitä haluaa, kukaan ei välitä ja ihan rauhassa saata olla, kukaan ei häiritse. Oli asiat hyvin tai huonosti. Erilaisuutta hyväksytään tai sitten ei, kyllä sitä kaupungissakin sopivilla kulmilla väärin pukeutunut herkästi turpiinsa saa. Nimimerkki Domuksen nakkikioskilla hakattu. Ja eipä ole maalla minua kertaakaan puukolla uhaten yritetty ryöstää. Sörnäisissä sen sijaan kyllä. Ja Myyrmäenkin muistan hyvin, oli tunnista kiinni että en ollut itse tapahtumapaikalla. Ja muistan kuinka kuulin kesäpäivän iltana laukauksen kävellessäni Hietaniemessä. Ja seuraavana päivänä sain lehdestä lukea että kaveri ryösti rynnäkkökiväärin vartiosotilaalta ja sitä sitten jahdattiin. Maalla pelaa sosiaalinen kontrolli. Tavallaan. Jos siitä ei välitä niin sitä ei ole. Selän takana tietty voidaan puhua mutta jos ei anna sen mennä ihon alle niin mitä väliä? Ei mitään. Juttuseuraa löytyy halutessaan mutta valitettavasti sen joutuu hakemaan muualta kuin ravintolasta. Ahdistusta ei tarvitse tuntea jos vain on sinut itsensä kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Gaselli:
Itse olen Helsinkiläinen mutta on kokemusta myös pienistä tuppukylistä ja kyllä sen eron huomaa
millä tavalla?
Tuppukylässä ihmiset ovat sisäänlämpiävää sakkia ja elämän kohokohta on toisten kyyläys ja juoruilu. Kuka haluaa leimautua sellasessa? Ja lisäks työvoimaa varmaan vaikea saada pienille paikkakunnille kun enemmänki pieniltä paikoilta lähdetään suureen maailmaan työn perässä..Eli onko pienillä paikkakunnilla tarpeeks päteviä työntekijöitä mielenterveydenhoitoon ym?
 
Ihmetystä
Miks tarvii sitten ammuskella hullun lailla tai puukottaa viaton uhri vain saadakseen apua? Mikseivät vahingoita vain itseään.Missä oikeesti mättää?
Tälläset isot tapaukset on sattuneet suht pienillä paikkakunnilla, mutta kyllä sitä silmitöntä väkivaltaa tapahtuu suuremissakin kaupungeissakin ja usein
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gaselli:
Tuppukylässä ihmiset ovat sisäänlämpiävää sakkia ja elämän kohokohta on toisten kyyläys ja juoruilu. Kuka haluaa leimautua sellasessa? Ja lisäks työvoimaa varmaan vaikea saada pienille paikkakunnille kun enemmänki pieniltä paikoilta lähdetään suureen maailmaan työn perässä..Eli onko pienillä paikkakunnilla tarpeeks päteviä työntekijöitä mielenterveydenhoitoon ym?
Ja jos ei tuosta juoruilusta välitä? Niin mitä sitten? Arvaatko monenko juorun kohteena olen jo "paluumuuttajana" ollut? Aika monen... Mutta en välitä sellaisista. Ja mitä leimautumiseen tulee? Niin itse sitä itselleen sen leiman laittaa jos joku laittaa, eivät toiset.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Gaselli:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Gaselli:
Itse olen Helsinkiläinen mutta on kokemusta myös pienistä tuppukylistä ja kyllä sen eron huomaa
millä tavalla?
Tuppukylässä ihmiset ovat sisäänlämpiävää sakkia ja elämän kohokohta on toisten kyyläys ja juoruilu. Kuka haluaa leimautua sellasessa? Ja lisäks työvoimaa varmaan vaikea saada pienille paikkakunnille kun enemmänki pieniltä paikoilta lähdetään suureen maailmaan työn perässä..Eli onko pienillä paikkakunnilla tarpeeks päteviä työntekijöitä mielenterveydenhoitoon ym?
no johan on yleistystä :eek: pienillä paikkakunnille ei liene resursseja järjestää asoita siihen asti kuin ne pitäis olla. moni apu pitää hakea kauempaa. kuitenkin uskon että pätevää henkilökuntaa on se osa, mitä löytyy. moni avunhakija jää ilman apua, mutta se taas on ongelmana kaikialla, ei vaan pienissä paikoissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Gaselli:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Gaselli:
Itse olen Helsinkiläinen mutta on kokemusta myös pienistä tuppukylistä ja kyllä sen eron huomaa
millä tavalla?
Tuppukylässä ihmiset ovat sisäänlämpiävää sakkia ja elämän kohokohta on toisten kyyläys ja juoruilu. Kuka haluaa leimautua sellasessa? Ja lisäks työvoimaa varmaan vaikea saada pienille paikkakunnille kun enemmänki pieniltä paikoilta lähdetään suureen maailmaan työn perässä..Eli onko pienillä paikkakunnilla tarpeeks päteviä työntekijöitä mielenterveydenhoitoon ym?
no johan on yleistystä :eek: pienillä paikkakunnille ei liene resursseja järjestää asoita siihen asti kuin ne pitäis olla. moni apu pitää hakea kauempaa. kuitenkin uskon että pätevää henkilökuntaa on se osa, mitä löytyy. moni avunhakija jää ilman apua, mutta se taas on ongelmana kaikialla, ei vaan pienissä paikoissa.
Voit pitää yleistyksenä aivan rauhassa; itselläni on myös silmät päässä ja kokemusta muutenki ja ei enää tuppukyliin!
 
Olen itse asunut usealla pienellä paikkakunnalla Suomessa sekä täällä Helsingissä 15 vuotta.
Pikkupaikkakuntien ongelmana on:
- yksittäisten henkilöiden leimaaminen ja tuomitseminen koko yhteisön syntipukiksi, vaikka taustalla olisi ehkä enemmän huhupuhetta kuin faktaa
- avuntarpeessa olevat eivät uskalla välttämättä sitä apua hakea, koska pelkäävät "luottamuksellisten keskustelujen" leviävän koko asuinkunnan ihmisten tietoon. Näin tiedän muutaman kerran käyneen.
Isommassa kaupungissa nämä "ongelmatapaukset" taas hukkuvat paremmin massaan, mikä voi olla hyväkin asia joskus. Toisaalta välinpitämättömyyskään ei ole tietenkään hyvä asia.
Nämä olivat karkeita yleistyksiä. Suurin osa luottamuksellisissa tehtävissä olevista kun ovat luotettavia. Eivätkä kaikki tietenkään tuomitse pikkupaikkakunnillakaan, vaan haluavat auttaa oman yhteisönsä ongelmatapauksia.
 

Yhteistyössä