Minkä ikäisenä lapsesi aloitti päivähoidon?

Uteliaisuuttani kyselen minkä ikäisenä muiden lapset ovat aloittaneet päivähoidon. Omani olisivat 5v, 4v ja 1v5kk kun alottaisivat päivähoidossa ja nyt tuli erään päiväkodin johtajalta "noottia" että onko hoidon tarve todellinen kun tuo pienin on vielä noin pieni! : /
Eli oonko tosiaan mutseista kurjin kun noin pienen hoitoon tuuppaisin?
 
Viimeksi muokattu:
"Jenis"
No on aika erikoinen johtaja teillä, eihän puoltoistavuotias nyt mikään vauva enää ole :-O

Mulla oli kuopus 1v8kk ja esikoinen 2v3kk kun aloittivat päiväkodissa (olin siis lasten välillä töissä). Nuoremman päiväkotialoitus meni paaaaljon kivuttomammin.
 
"Jenis"
... ja kriteerinä pitäisin lapsen jonkinlaista omatoimisuutta. Esim. että osaa kävellä kunnolla, syödä itse edes vähän, puhua edes sen verran että saa tärkeimmät asiat selitettyä hoitajille.
 
Tuula
eka lapsi oli 11kk oli pakko mennä töihin, sillä isot asuntolainat ja mies oli juuri valmistunut koulusta. Nyt vanhempi tyttö koulussa ja nuorimmainen 1,3v ja nyt olen kotona ainakin siihen 3v asti. Nyt pärjätään mainiosti.
 
Niiden on vaan niin vaikea löytää kaikille paikkaa, että syyllistyvät hädissään jo tollaseen turhaan syyllistämiseen.: /
Meillä ei onneksi ole tullut syyllistämistä.
Sensijaan on kysyttiin reilusti olisiko meidän mielestä ok jos tuo nuorempi siirtyisi vähän alta 3 v:nä isompien ryhmään kun omatoimisuutensa puolesta sielä jo pystyisi olemaan ja pienten ryhmiin on niin kamala tunku.
 
"vieras"
Muksu oli just nippanappa 10 kk hoidon alkaessa. Oli pakko mennä töihin taloudellisista syistä. Laina maksettavana ja pienellä kodinhoidontuella ei taloutta hoideta. Hyvin on lapsi pärjännyt. Kaksi ensimmäistä vuotta oli perhepäivähoidossa ja kolmivuotiaana siirtyi tarhaan.
 
"mona"
2v täyttänyt oli esikoinen, tosin nyt jää kotiin kun toinen lapsi syntyy. Varmaan toisen kanssa olen samalla lailla 2vuotta kotona.

Päiväkotiin en laittaisi lasta joka ei osaa kävellä, 1,5v ihan jees.
 

Yhteistyössä