mita jos 4 vuotias ei selviydy neuvolan lumiukko testista?

  • Viestiketjun aloittaja voi lumiukkkooo
  • Ensimmäinen viesti
"tinkeli"
En muista, että meidän lapselta olisi moista lumiukkokysymystä tehty nelivuotisneuvolassa... Ei kai siellä mitään "pidä" osata, osaa sen minkä osaa ja loput tulee, jos on tullakseen. Jos ei tule, niin sitä vartenhan ne siellä on, että ohjaa avun piiriin. Jos on edes tarvis. Älä stressaa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: nedra
MiniSun
Voih, ihana vastaus :D Elä turhia stressaa. Lasten ajatusmaailma on mitä kummallisin. Ei siellä neuvolassa ihan pienistä asioista aleta "syynäämään" tai mitään jatkotutkimuksia tekemään. Minä olisin nauranut hiljaa mielessäni tuollaiselle lapsen vastaukselle :)
 
voi apua
Vain tyhmä äiti opettaa lapselleen etukäteen neuvolan "tehtävät". Lapsen pitäisi mennä neuvolaan juuri sellaisena kuin on, eikä "kokeeseen prepattuna".

On tyhmää opettaa lapselle asioita nimen omaan neuvolakäyntiä silmällä pitäen, koska silloin voi jokin lapsen vaiva tai vika tai viivästymä jäädä huomaamatta.
 
vengo
Jos haluaa itse vaikuttaa, mitä kaikkea lapsen vuositarkastukseen kuuluu, kuinka pitää toimia?
Esim. tuossa 4vee tarkastuksessa skippaisin ainakin tuon yksinjättämisen tms., oikeastaan olen kiinnostunut vain mitoista, niin miten toimin?

Aiemmin olen huomannut, että neuvolan th ei paljon kysele, mitä tarvitsemme, vaan vain ilmoittaa mitä seuraavaksi tekee, (joskus ei edes ilmoita..), pari kertaa vain olen onnistunut luistamaan ohjelmasta ja silloinkin oli kyse raskaudenaikasista sydänäänten kuunteluista tms.

Miten neuvolan th suhtautuu, jos menemme ja sanon heti alkuun, että: "mitat vaan kiitos?"
 
"Tiiru"
Meidän pojalla oli viime viikolla neljävuotis neuvola. Ei kyselty lumiukosta. Oli lene testi. Siinä piti leikata ja piirtää. Hyppiä yhdellä jalalla ja kertoa kuvasta. Kaikki meni hyvin. Teki nämä testit yhdessä neuvolan tädin kanssa, itse odottelin huoneen ulkopuolella. Hyvin se menee ja jokainenhan kehittyy omaa tahtiaan! Turhaa resaaat!! Hauskasti lapsesi on lumiukosta sanonut... :)
 
"vieras"
Jos haluaa itse vaikuttaa, mitä kaikkea lapsen vuositarkastukseen kuuluu, kuinka pitää toimia?
Esim. tuossa 4vee tarkastuksessa skippaisin ainakin tuon yksinjättämisen tms., oikeastaan olen kiinnostunut vain mitoista, niin miten toimin?

Aiemmin olen huomannut, että neuvolan th ei paljon kysele, mitä tarvitsemme, vaan vain ilmoittaa mitä seuraavaksi tekee, (joskus ei edes ilmoita..), pari kertaa vain olen onnistunut luistamaan ohjelmasta ja silloinkin oli kyse raskaudenaikasista sydänäänten kuunteluista tms.

Miten neuvolan th suhtautuu, jos menemme ja sanon heti alkuun, että: "mitat vaan kiitos?"
:LOL:
 
"vieras"
Jos haluaa itse vaikuttaa, mitä kaikkea lapsen vuositarkastukseen kuuluu, kuinka pitää toimia?
Esim. tuossa 4vee tarkastuksessa skippaisin ainakin tuon yksinjättämisen tms., oikeastaan olen kiinnostunut vain mitoista, niin miten toimin?

Aiemmin olen huomannut, että neuvolan th ei paljon kysele, mitä tarvitsemme, vaan vain ilmoittaa mitä seuraavaksi tekee, (joskus ei edes ilmoita..), pari kertaa vain olen onnistunut luistamaan ohjelmasta ja silloinkin oli kyse raskaudenaikasista sydänäänten kuunteluista tms.

Miten neuvolan th suhtautuu, jos menemme ja sanon heti alkuun, että: "mitat vaan kiitos?"
Miksi ihmeessä haluat näin toimia? Lapsen parhaaksi ne tutkimukset ja testit on.
 
"tinkeli"
Jos haluaa itse vaikuttaa, mitä kaikkea lapsen vuositarkastukseen kuuluu, kuinka pitää toimia?
Esim. tuossa 4vee tarkastuksessa skippaisin ainakin tuon yksinjättämisen tms., oikeastaan olen kiinnostunut vain mitoista, niin miten toimin?

Aiemmin olen huomannut, että neuvolan th ei paljon kysele, mitä tarvitsemme, vaan vain ilmoittaa mitä seuraavaksi tekee, (joskus ei edes ilmoita..), pari kertaa vain olen onnistunut luistamaan ohjelmasta ja silloinkin oli kyse raskaudenaikasista sydänäänten kuunteluista tms.

Miten neuvolan th suhtautuu, jos menemme ja sanon heti alkuun, että: "mitat vaan kiitos?"
Ja ne mitathan sä saat itsekin lapselta otettua, soitat vaan neuvolaan ettei me mihinkään tyhmiin testeihin tulla, mut täs olis nää mitat?
 
"vieras"
Jos haluaa itse vaikuttaa, mitä kaikkea lapsen vuositarkastukseen kuuluu, kuinka pitää toimia?
Esim. tuossa 4vee tarkastuksessa skippaisin ainakin tuon yksinjättämisen tms., oikeastaan olen kiinnostunut vain mitoista, niin miten toimin?

Aiemmin olen huomannut, että neuvolan th ei paljon kysele, mitä tarvitsemme, vaan vain ilmoittaa mitä seuraavaksi tekee, (joskus ei edes ilmoita..), pari kertaa vain olen onnistunut luistamaan ohjelmasta ja silloinkin oli kyse raskaudenaikasista sydänäänten kuunteluista tms.

Miten neuvolan th suhtautuu, jos menemme ja sanon heti alkuun, että: "mitat vaan kiitos?"
Varaa sinulle mtt-ajan.
 
vengo
[QUOTE="tinkeli";29179046]Ja ne mitathan sä saat itsekin lapselta otettua, soitat vaan neuvolaan ettei me mihinkään tyhmiin testeihin tulla, mut täs olis nää mitat?[/QUOTE]

No itse asiassa, oltais jätettykin väliin tää meidän mielestä turha käynti, mutta painosti varaamaan ajan just noilla mittojen ottamisella..
 
madan
Neuvolahan ei ole pakollinen, eikä mikään siellä ole pakollista. Jos et halua jättää lasta yksin huoneeseen, et silloin jätä. Eikä sinne ole pakko mitään mittojakaan ilmoittaa. Lasten parhaaksi neuvola on, ei kiusaksi.
 
"vieras"
No itse asiassa, oltais jätettykin väliin tää meidän mielestä turha käynti, mutta painosti varaamaan ajan just noilla mittojen ottamisella..
Miksi käynti on mielestänne turha? Onko lapsi muuten jossain seurannassa ja erityistuen piirissä? Muuten en ymmärrä. Ja soitteleeko ne teille sieltä neuvolasta? Meillä päin ainakin ajat varataan itse.

Mitä noihin testeihin tulee, niin eihän se, että lapsi ei tee kaikkea täydellisesti tarkoita, että lapsi olisi mitenkään epänormaali. Meillä esimerkiksi "tulos" oli sellainen, että lapsi on aivan ikätasollaan, mutta kynäotetta ja pallon kopittelua olisi hyvä harjoitella lisää. Eli voi ihan saada sellaisia kasvatusta tukevia pikku vinkkejä, ei vaihtoehdot ole vaan erityisseuranta tai kehut täydellisestä suorituksesta.
 
vengo
[QUOTE="vieras";29179127]Miksi käynti on mielestänne turha? Onko lapsi muuten jossain seurannassa ja erityistuen piirissä? Muuten en ymmärrä. Ja soitteleeko ne teille sieltä neuvolasta? Meillä päin ainakin ajat varataan itse.

Mitä noihin testeihin tulee, niin eihän se, että lapsi ei tee kaikkea täydellisesti tarkoita, että lapsi olisi mitenkään epänormaali. Meillä esimerkiksi "tulos" oli sellainen, että lapsi on aivan ikätasollaan, mutta kynäotetta ja pallon kopittelua olisi hyvä harjoitella lisää. Eli voi ihan saada sellaisia kasvatusta tukevia pikku vinkkejä, ei vaihtoehdot ole vaan erityisseuranta tai kehut täydellisestä suorituksesta.[/QUOTE]

En ole soittanut itse, olen raskausseurannassa ja sen yhteydessä muistuttelee isompien tarkastuksista. Meillä ei ole erityistä huolta lapsesta, kasvaa ja kehittyy kaikin tavoin. Selitykset tuskin kelpaa kenellekään, mutta muistelinkin, että voin kuitenkin itse päättää, mikä on meidän perheelle hyödyllistä ja mikä ei. Tällaisessa asenneilmapiirissä tuota itsemäärämisoikeutta ei näköjään ole helppoa toteuttaa.. Sinäkin jo ilmoitit ettet aio ymmärtää näkemystäni, jos sinun se ei ole sinun näkemyksesi mukainen.
 
"äite"
Nyt kun kanssa tiedän mitä leikki-ikäisten neuvolakäynnit pitävät sisällään, niin kyllä aion kyllä tiettyjä taitoja harjoituttaa tämän tokan kanssa paremmin mitä aikanaan siis ekan kanssa oli. Koska ekalla alkoivat "testit" mennä ihan metsään jo 1v neuvolakäynnistä lähtien.

1v ikäisenä eka ei osannut mm; tehdä 3 palikan tornia ja eikun uusintakäynnille 1v3kk iässä. Noh nyt täältä löytyy vihdoinkin puupalikat ja pääsen tuota taitoa sitten harjoituttamaan tämän tokan kanssa ennen 1v neuvolaa ( tyyliin 11kk iästä alkaen ).

2v neuvola ekalta meni ihan ok, mutta 3v iässä taas piti osata mm; keltaiset ja punaiset lappuset laittaa omiin laatikoihinsa - eipä tenava osannut. Sitten oli jotain kielellisiäkin tehtäviä, nekin menivät vähän miten kuten. Saksien käyttökään ei ollut kovin jouhevaa ekalta 3v iässä. Joten aion mm; saksien käyttöä alkaa harjoituttamaan tämän tokan kanssa, kun hän on täyttänyt 2v.
 
Teehoo
Lumiukkotesti tehdään 5-vuotiaille, nelivuotiailla on ainakin suurimmassa osassa Suomea Lene. Siinä testataan montaa eri osa-aluetta: karkea- ja hienomotoriikkaa, silmän ja käden yhteistyötä, kuulonerottelua, vastaako loogisesti kuvassa esitettyihin kysymyksiin jne. Jos jotain ei osaa, niin ohjataan harjoittelemaan kotona enemmän, tai jos useammassa osa-alueessa on vaikeutta, niin ohjataan ehkä jatkotutkimuksiin. 4v-Lene kertoo lapsesta paljon kouluvalmiuksia ajatellen, ja tarkoituksena on että lapsi saa varhain tukea jos jollain kehityksen osa-alueella on viivettä. Ja 4v on laaja terveystarkastus, ei sitä kannata jättää väliin. Rokotuksenkin saa.

Periaatteessa siis tehtävät kertovat osin siitä, onko lapsi harjoitellut joitain asioita. Jos esim. saksilla leikkaaminen ei suju siksi ettei lapsi ole saksia nähnytkään tai ei saa pallosta koppia, niin ei välttämättä ole pallotellut aiemmin. Mutta niitä taitoja voi harjoitella käynnin jälkeen, ei lapsi siitä mitään tuomiota saa.
 
"sanna"
Meillä tyttö oli viime viikolla 4v neuvolassa. Siellä hän piirsi, leikkasi saksilla, teki helmillä korun, laitteli palikoita järjestykseen, terveydenhoitaja kertoi tarinan ja tytön piti viedä tarinassa mainitut tavarat niille paikoille, näkö testattiin, samoin kuulo, loogista päättelyä, piti hyppiä yhdellä jalalla, kävellä viivaa pitkin ja seistä yhdellä jalalla 10s ajan!

Sit tytöltä kysyttiin myös 6v neuvola juttuja, kun hän osaa tavata ja kirjoittaa vähän sanoja jo!

Ja sit parin päivän päähän annettiin 4v neuvola lääkäri aika, jossa otettiin paino, pituus ja lääkäri katsoi suun+ korvat. Ja sai piikin!
 
"Vieras"
[QUOTE="äite";29179184]Nyt kun kanssa tiedän mitä leikki-ikäisten neuvolakäynnit pitävät sisällään, niin kyllä aion kyllä tiettyjä taitoja harjoituttaa tämän tokan kanssa paremmin mitä aikanaan siis ekan kanssa oli. Koska ekalla alkoivat "testit" mennä ihan metsään jo 1v neuvolakäynnistä lähtien.

1v ikäisenä eka ei osannut mm; tehdä 3 palikan tornia ja eikun uusintakäynnille 1v3kk iässä. Noh nyt täältä löytyy vihdoinkin puupalikat ja pääsen tuota taitoa sitten harjoituttamaan tämän tokan kanssa ennen 1v neuvolaa ( tyyliin 11kk iästä alkaen ).

2v neuvola ekalta meni ihan ok, mutta 3v iässä taas piti osata mm; keltaiset ja punaiset lappuset laittaa omiin laatikoihinsa - eipä tenava osannut. Sitten oli jotain kielellisiäkin tehtäviä, nekin menivät vähän miten kuten. Saksien käyttökään ei ollut kovin jouhevaa ekalta 3v iässä. Joten aion mm; saksien käyttöä alkaa harjoituttamaan tämän tokan kanssa, kun hän on täyttänyt 2v.[/QUOTE]

Mitä ihme puupalikoita 1v neuvolassa? Ei meillä siellä mitään testejä ollut. Eikai 1v mitään osakkaan kuin särkeä vaan.
 
"vieras"
En ole soittanut itse, olen raskausseurannassa ja sen yhteydessä muistuttelee isompien tarkastuksista. Meillä ei ole erityistä huolta lapsesta, kasvaa ja kehittyy kaikin tavoin. Selitykset tuskin kelpaa kenellekään, mutta muistelinkin, että voin kuitenkin itse päättää, mikä on meidän perheelle hyödyllistä ja mikä ei. Tällaisessa asenneilmapiirissä tuota itsemäärämisoikeutta ei näköjään ole helppoa toteuttaa.. Sinäkin jo ilmoitit ettet aio ymmärtää näkemystäni, jos sinun se ei ole sinun näkemyksesi mukainen.
Miksi et voi perustella asiaa? Sitä se terkkarikin varmasti odottaa. Onko lapsi edes päivähoidossa, jossa ongelmat todennäköisesti huomattaisiin?

Toivottavasti terkkari tekee lastensuojeluilmoituksen, jos lapsi pidetään tynnyrissä eikä edes anneta ammattilaisten taitoja arvioida. Se onkin sitten kiva, kun vasta koulussa paljastuu ongelmia, joita oltaisiin voitu auttaa aiemmin.

Se nimenomaan saa epäilemään, että jotain ongelmaa tai salattavaa on, jos vanhemmat on yhteistyöhaluttomia. Jos kaikki on ok, niin mikä ongelma on lukea lehteä odotushuoneessa se puoli tuntia, kun terkkari testit tekee lapsen kanssa.
 
Teehoo
[QUOTE="nainen";29179563]miten voi olettaa, että jokainen 4v on käynyt Saunassa ja tietää, että siellä on kuuma?
Mun 3.5v ei ole koskaan edes nähnyt Saunaa.[/QUOTE]

Suurin osa suomalaislapsista kuitenkin tietää mikä sauna on, ja terveydenhoitajillakin on aivot. Jos lapsi vaikuttaa olevan ihan ulalla sauna-asiassa, niin kysyn onko teillä saunaa. That's it, sitten siirrytään tehtävässä seuraavaan osioon (jossa ei puhuta saunasta mitään).
 

Yhteistyössä