Mitä ratkaisuja olette tehneet mahdollistaaksenne kotona olon vauvan kanssa äitiysloman jälkeen? Ja miten sillä parillasadalla pärjää?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
mämämä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mämämä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mämämä:
se tonneja tienaava mies. huonoimpana kuukautena tulee käteen vähintään 3500e, parhaimpina kuukausina 7000e käteen..
millä alalla miehesi työskentelee?
en viitsi sanoa alaa, koska on niin pieni ala suomessa. mutta sanotaan että luojalle kiitos kilometrikorvauksista :D
mutta onko siis johtoportaassa?
Ei ole johtoportaassa. Tuossa firmassa se johtoporras tienaa varmaan 15 000-20 000e kuukaudessa..
 
-Säästin etukäteen, lapsen syntyessä olin kuitenkin 24v
-Lainaa lyhennän vähemmän kuin töissä ollessa, ei kuitenkaan vain pelkkiä korkoja
-Kirpparilta ja alesta lapsenvaatteet, omia vaatteita ostan harvoin
-Kaupassa hyödynnetään tarjoukset ja kilohintaa verrataan
-Vähemmän ravintoloissa syömistä yms
-Kotona olen siihen kun lapsi 2,5v
-Kavereiden kanssa lainataan/vaihdetaan vaatteita, lastentarvikkeita, hoitoapua, hiustenleikkuuta, remppa-apua yms
 
apua
Voisko joku kertoa, että paljonko sitten saa rahaa kelasta, jos on kaksi alle kolmevuotiasta kotihoidossa?? minä kun luulin, että sitä saa sen verran, että pärjää, mutta jos te ette kerran pärjää vaikka mies tienaa 3000e/kk.! Mun mies saa käteen n 1400e/kk :( Enkö mä sitten voikaan jäädä kotiin? Ja tuon summan jos ilmoittaisitte ilman kuntalisiä, kun en ole varma saako täällä.
 
jees
Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Voisko joku kertoa, että paljonko sitten saa rahaa kelasta, jos on kaksi alle kolmevuotiasta kotihoidossa?? minä kun luulin, että sitä saa sen verran, että pärjää, mutta jos te ette kerran pärjää vaikka mies tienaa 3000e/kk.! Mun mies saa käteen n 1400e/kk :( Enkö mä sitten voikaan jäädä kotiin? Ja tuon summan jos ilmoittaisitte ilman kuntalisiä, kun en ole varma saako täällä.
mä sain muistaakseni kotihoidontukea joku 400? kun oli kaks alle 3vuotista kotona.
 
Noo,
Asuttu vuokralla koko ajan, yleensä opiskelua tai työttömyyttä. Vaihtoehdot, joita olemme käyttäneet, on: toisella työttömän status, toinen opiskelee tai toinen töissä ja toinen kotona ilman tuloja, välillä jopa molemmat työttömiä. Rahat ovat ihan aina riittäneet.
 
minä
Meillä oli säästöjä, lainoja maksettiin vain minimit pois, mies tienasi töissä. Tällä me pärjättiin vaikka tulot tippui paljon (mun tulot olisi lähes puolet ruokakunnan tuloista).
 
apua
Alkuperäinen kirjoittaja jees:
Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Voisko joku kertoa, että paljonko sitten saa rahaa kelasta, jos on kaksi alle kolmevuotiasta kotihoidossa?? minä kun luulin, että sitä saa sen verran, että pärjää, mutta jos te ette kerran pärjää vaikka mies tienaa 3000e/kk.! Mun mies saa käteen n 1400e/kk :( Enkö mä sitten voikaan jäädä kotiin? Ja tuon summan jos ilmoittaisitte ilman kuntalisiä, kun en ole varma saako täällä.
mä sain muistaakseni kotihoidontukea joku 400? kun oli kaks alle 3vuotista kotona.
Ja tuohon vielä lapsilisät n. 200e?? Eli sais semmosen 600+ mahdollinen kuntalisä? Tiukille varmasti vetää, kun on kaksi suuta enemmän ruokittavana, ja tulot putoaisi 800e/kk.. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Alkuperäinen kirjoittaja jees:
Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Voisko joku kertoa, että paljonko sitten saa rahaa kelasta, jos on kaksi alle kolmevuotiasta kotihoidossa?? minä kun luulin, että sitä saa sen verran, että pärjää, mutta jos te ette kerran pärjää vaikka mies tienaa 3000e/kk.! Mun mies saa käteen n 1400e/kk :( Enkö mä sitten voikaan jäädä kotiin? Ja tuon summan jos ilmoittaisitte ilman kuntalisiä, kun en ole varma saako täällä.
mä sain muistaakseni kotihoidontukea joku 400? kun oli kaks alle 3vuotista kotona.
Ja tuohon vielä lapsilisät n. 200e?? Eli sais semmosen 600+ mahdollinen kuntalisä? Tiukille varmasti vetää, kun on kaksi suuta enemmän ruokittavana, ja tulot putoaisi 800e/kk.. :(
Mä sain kahdesta bruttona 294? + 60? kotihoidontukee ja 200? lapslisiä. Käteen jäi muistaakseni vajaa 500? kuussa. Maksoin sen 20% veroa, mikä näkyi sitten veronpalautuksissa kivasti. Jos hakee sosiaaliseen etuun oman veroprosentin, niin jää enempi käteen.
 
iina
hyvin pärjätään! Mies alle keskituloinen,lapset 3.5 ja 1v ja aion ainakin vuoden vielä olla kotona. Vaatteet lapsille ostan enimmäkseen alesta aina seuraavaa kautta varten,ompelen itse paljon,säilön kesällä marjoja,sieniä jne. Isovanhemmat ostelee aika paljon lapsille vaatteita,leluja ja maksaa isomman muskaritunnit - ei siis olla ikinä pyydetty,ite ovat tarjoutuneet... Matkoja ei juuri pystytä tekemään,mutta kun säästettiin etukäteen niin päästiin muksujen kanssa kesällä muumimaahan ja toisten isovanhempien purjevenettä saatiin lainata niin päästiin vähän purjehtimaankin! En kaipaa elämältä yhtään enempää tällä hetkellä.On ihan mahtavaa saada hoitaa lapset vielä kotona1
 
sain lapset yli 30-vuotiaana, olin ottanut keskituloisen miehen, säästin etukäteen, asuntovelan lyhennys oli järjestetty muutenkin pieneksi (pieni lyhennys per kk ja sitten lisälyhennyksiä jos ja kun rahaa jää ) ja sitten se, että meillä ei tarvii olla kaikki uutuuttaan kiiltävää, hienoa ja vimpan päälle. Siinä jos missä säästää pitkän pennin, kun tyytyy vähän vähempään. Yks hailee mitä muut ajattelee- tää on mun koti.
 
aaa
Pienet tulot miehellä(alkaa ykkösellä ennen veroja), ei ollut sukan varressa.
Ratkaisu: se, että lapsi nro 1, ei asuntolainaa, ei autoa, ei tupakkaa, ei paljoa alkoa, ei shoppailuja, ei baareiluja, ei harrastuksia, ei lehtiä jne... :)
 
vieras
No minä olen ollut sen verran fiksu ja ottanut kunnollisella koulutuksella olevan miehen. Jään nyt sitten kotiin lasten kanssa, kun hoitovapaa loppuu. Töihin menen sitten kun en enää saa aikaani kulumaan kotona.
 
No ei meidän ainakaan ole tarvinnu tehdä mitään erikoisia ratkaisuja. Mies käy töissä, palkka ehken keskitasoa, ja kolme muksua kotihoidossa. Lainat pystymme maksamaan ja muutenkin ihan normaalia lapsiperheen arkea viettämään. Kait se vain on asenne kysymys sekä se, miten osaa rahaa käyttää....
 
En ole kokenut tätä miksikään ongelmaksi, itse asiassa odotan innolla että pääsen taas hoitovapaalle äitiyslomalta, tulot kun nousee :D

Opiskelijana sitä tottui sniiduilemaan, mitään ei ole tarvinnut muuttaa. Meillä on aina ollut pienet tulot, lainaa on lyhennetty, ei olla tuhlailtu koska ei tunneta tarvetta, säästössä on aina ollut rahaa jota ei haluta käyttää vaan mielummin pyritään vähästäkin säästämään vähän lisää. Mun mielestä pystytään ihan normaalisti elämään, autojakin on kaksi, aika arvottomia romuja tosin, mutta sitäkin kalliimpia pitää :D

Kotona aion olla nuoremman hoitovapaan loppuun, tosin saattaa olla että jos suunnitelmat toteutuu, olen rahatonna kotiäitinä vielä hetken pidempään puolittain olosuhteiden pakosta, mutta sekin sitten järjestetään sen mukaan.
 
äiti
Minä oon säästänyt koko elämäni sitä varten että saan lapsia. :) Onneksi säästinkin, koska lapsettomuushoidot maksaneet maltaita. Yksi lapsi on ja olin 25 kun syntyi. Nyt kohta täyttää 2 vee ja puolisen vuotta hoidossa ollut. Tosin kävin välillä töissä vähän aikaa kun mies piti isäkuukauden niin siitä sai vähän extrarahaa. Miehellä paremmat tulot kun mulla. Mulla jää reilu 1000 euroa verojen jälkeen ja miehellä joku 1500 euroa. Jo äitiyslomalla ollessa maksoi enemmän laskuja kuin minä. Kuntalisää hoitorahaan saatiin 100 euroa. Hyvin pärjättiin ne 4 kk jotka olin hoitovapaalla ja näin jälkikäteen katottuna oltais pärjätty pidempäänkin. Hoitovapaan jälkeen tein sitten hetken aikaa osittaista työaikaa jotta lapsen ei tarvii olla hoidossa kuin max 15 pvää/kk. Asuntolainaa maksettiin normaalisti pois vaikka aluksi suunniteltiin ottaa lyhennysvapaita kuukausia. Tiukkaa ei tehnyt rahan puolesta vaan lapsen allergioiden yms. vaivojen vuoksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No minä olen ollut sen verran fiksu ja ottanut kunnollisella koulutuksella olevan miehen. Jään nyt sitten kotiin lasten kanssa, kun hoitovapaa loppuu. Töihin menen sitten kun en enää saa aikaani kulumaan kotona.
*tyrsk* :D
No mikäs sua noin kovasti tyrskityttää?
 
FatMama
Miehen kanssa alettiin säästää heti ku päätös yhteisestä tulevaisuudesta ja lapsista tuli tehtyä. Myös häälahjarahat on suunniteltu siihen et oon lasten kans kotona. Plus miehel on ihan ok tulot. Asuntolainaa maksellaan samalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No minä olen ollut sen verran fiksu ja ottanut kunnollisella koulutuksella olevan miehen. Jään nyt sitten kotiin lasten kanssa, kun hoitovapaa loppuu. Töihin menen sitten kun en enää saa aikaani kulumaan kotona.
*tyrsk* :D
No mikäs sua noin kovasti tyrskityttää?
Eipä mikään erityisesti :) Haastattelitko ensin miehen että koulutus ja tulotaso on selvillä sekä teit selväksi että alat kotirouvaksi ettei tullut yllätyksiä matkan varrella?
 
Keittiönoita
Esikoisen kohdalla elintaso nousi, kun siirryin minimiäitiyspäivärahalta kotihoidontuelle. Olin ennen esikoisen syntymää opiskelija, joten tuloni eivät olleet silloinkaan suuret. Lisärahoitusta hankin tekemällä silloin tällöin yö- tai viikonloppuvuoroja sairaanhoitajana. Kuopuksen kohdalla kotona olemisen mahdollisti lisäksi säästöt.
 
jaajaa
Olen osittaisella hoitovapaalla, teen yövuoroja miehen vapaapäivinä niin että mies voi olla aamut lapsen kanssa kun nukun. Yhteistä vapaa-aikaa ei jää liikaa, kun mies tekee täyttä päivää, mutta saadaan elanto turvattua :) Ja mikä ihaninta, saadaan hoitaa nöpönenämme kotona!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No minä olen ollut sen verran fiksu ja ottanut kunnollisella koulutuksella olevan miehen. Jään nyt sitten kotiin lasten kanssa, kun hoitovapaa loppuu. Töihin menen sitten kun en enää saa aikaani kulumaan kotona.
*tyrsk* :D
No mikäs sua noin kovasti tyrskityttää?
Eipä mikään erityisesti :) Haastattelitko ensin miehen että koulutus ja tulotaso on selvillä sekä teit selväksi että alat kotirouvaksi ettei tullut yllätyksiä matkan varrella?
No ei tarvinnut haastatella, otin kaverin ukon opiskelukaverin. Ja mies ihan itte haluaa että olen lasten kanssa kotona, itte olisin varmaan laittanut lapset hoitoon ja mennyt töihin, mutta mies oli sitä mieltä että onko tuossa järkeä? No sai mut sitten ylipuhuttua itteni irtisanoutumaan ja jäämään kotiin. Olen kans tottunut että tulee oma palkka, vaikka se omiin humputuksiin on mennytkin, että pikkasen mietitytti jäädä toisen "armoille", mutta kyllä ne lapset on sen arvosiakin ja kyllähän sitä töitä sitten löytyy jos tarvetta ilmenee.
 

Yhteistyössä