Miten ihmeessä toimeentulotuella voi tulla toimeen?

  • Viestiketjun aloittaja "oikea ammattivalittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"miemie"
Kyllä sillä tulee toimeen silloin kun on tultava. Risteilyllä käyn 1-2 kertaa vuodessa, silloinkin hytti max 20e. Vaatteita ostan ehkä 50e vuodessa. Muut rahat menee ruokaan, nettiin ja puhelimeen. Sekä hygieniatuotteisiin.

En tarvitse hienoja huonekalua tai taulutelkkaa tai kaikenmaailman harrastuksia tai kahviloita tai sitä parempaa lihaa/kalaa/kanaa... Kenkiä on tasan 3 paria, yhdet talveksi ja 2 kesäksi. Sandaaleija kesäksi haluain kauan, nyt vihdoin alesta ne pystyin ostamaan.

En käy kampaajalla enkä matkustela junalla enkä bussilla juurikaan, matkat satamaan ja takas vain.

Kyllä sillä rahalla siis pärjää kun ei tuhlaa turhuuksiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mihimettelijä;28881452:
Kympillä per/pv ulkomailla!!?
Oon aina ihmetellyt että miksi sinne reissuun pitää lähteä tyyliin viikoksi syömään kuivaa patonkia?-tiedän näitä tapauksia...Kyllä se ruokakulttuurikin kuuluu siihen matkaan.
Jaa, riippuu maasta. Joskus sitä voi syödä ravintolassa 5 eurolla. Itse tykkään kyllä myös ruokapuolesta matkoilla, mutta lähinnä tykkään testailla paikallisia kasvisravintoloita. Ne ovat olleet yllätyksekseni usein todella halpoja ja joissain halvemmissa maissa on voinut tosiaan syödä vitosella (sisältäen juoman). Ja ihan hyvää, kunnon ruokaa on ollut, ei mitään ranskalaisia.

Mutta kaikille se ruoka ei ole tärkeä asia. Ja voihan itsekin hostellissa kokkailla - kyllä eri maissa on ruokakaupoissakin erilaisia tuotteita, eli kyllä sitäkin kautta pääsee ainakin jonkinlaiselle ruokamatkalle. Mutta yhtä hyvin joku voisi sanoa, että matkoihin kuuluu museot/ranta/baarit/ leikkipuistot... Jokainen tekee, mitä tykkää, myös matkoilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28880382:
Ihmettelen muuten noita muutamalla satkulla ulkomaille reissaavia. Ettekö te esim. syö siellä matkalla mitään? Tai käytä mitään maksullisia palveluita, vaikkapa vaan bussia tai taksia?
Sehän riippuu matkakohteesta. Itäisessä Euroopassakin voi selvitä hyvin halvalla, vaikkei edes olisi tarkoitus pihistellä. Ja itse käytän aika vähän takseja ulkomailla, busseja vain suurissa kaupungeissa. Yleensä tykkään kierrellä ja katsella. Ei toki onnistu missään miljoonakaupungeissa, mutta sellaisissa kohtuukokoisissa se on joskus jopa kätevää.

Ei silti, on muutaman satasen matkabudjetti aika pieni, mutta kyllä silläkin reissaaminen onnistuu.
 
[QUOTE="oikea ammattivalittaja";28880131]Miten ne rahat riittävät ulkomaanreissuihin?[/QUOTE]

Ulkomaanreissuiksi lasketaan myös ne ilmaiset tai muutaman euron/kympin risteilyt Tukholmaan ja Tallinnaan. Ja ei se kään kauheasti maksa, jos ostaa halvat lennot ja varaa itse netistä halvan hotellin, suosii halvempia maita (Euroopassa vaikka itäinen Eurooppa ja osittain Saksa). Ei nyt ihan jatkuvasti pääsee reissuun, mutta jos matkustaa haluaa ja tinkii sitten jostain muusta, niin kyllä se on hyvinkin mahdollista. Lisäksi voi yrittää myydä kirpputorilla, tehdä keikkatöitä, jne. Kyllähän moni reissaa opiskeluaikanakin, vaikkei tuloja niin paljon olisi silloinkaan.
 
-
[QUOTE="vieras";28881939]Hahahaa itellesi. Voit jäädä makaamaan himaan jos haluat. Turhaan olet katkera ja kateellinen niille , jotka saavat yhteiskunnalta jotain tukia. Yksinhuoltajalle se valitettavasti on niin, että jos on pienet tulot - kannattaa pikemminkin olla työtön. Kuka haluaa raataa niska limassa töissä ja kotona, ja saada käteen vähemmän rahaa kuin työttömänä?

Niin, sä et oo yksinhuoltaja, joten et ymmärrä. Joten suu suppuun. Ja mieti itse elämäsi prioriteetit selviksi: Onko pakko olla auto? Onko pakko olla oma talo? Onko pakko olla vakuutuksia..jne Monessa asiassa voi säästää, jos on tarvetta säästää. Mutta sulla tuskin on valitettavaa mistään, jos tulot ovat 4000 kuussa. Miksi edes tungit tähän ketjuun? Kateus? Kateus niitä kohtaan joilla on vähemmän? Oot säkin outo. Suomalaisen perisynti; olla kateellinen. Jopa niille joilla menee huonommin. Aika kuvottavaa.[/QUOTE]

Ihan ensimmäiseksi, mä tuskin olen kateellinen.
Toiseksi, mitä sä mulle tuut aukomaan? Mun kaltaset maksaa toimeentulotukiasiakkaitten elämisen!
Kolmanneksi, meidän omistusasunnon (tai pankin oikeastaan) lainanlyhennykset tulee halvemmiksi, kuin vuokranmaksaminen, kun me ei saada asumistukea.
Neljänneksi, joo meillä on kummallakin pakko olla auto, jotta me päästään töihin.
Viidenneksi, meidän lasten on mentävä hoitoon ja meidän on maksettava niiden päivähoitomaksut.
Kuudenneksi, meillä on pakko olla vakuutukset, kun ihan PANKKI edellyttää sitä, kun on asuntolaina ja autolainat. Bensaakin on pakko ostaa autoon, että pääsee TÖIHIN.
Seitsemänneksi, vaikka mä olisin yksinhuoltaja, mä tulisin silti ihan hyvin toimeen lasteni kanssa, pienemmällä rahalla tosin, mutta tultaisiin toimeen.
Kahdeksanneksi, etkö sä tosiaan tajunnut mun kirjotuksen pointtia? Sitä, että töihin meneminen maksaa meille niin paljon, että itseasiassa rahaa jäisi yhtäpaljon käteen himassa makaamalla. Mä en ole koskaan valittanut siitä, että meillä on vähän rahaan, vaikka ruokaan ja vaatteisiin ym. jää yhtäpaljon rahaa, kuin nelihenkisellä perheellä, joka elää toimeentulotuella. Meidän nettotulot on kuitenkin ihan ok. Kysymys oli lähinnä siitä, että onko ihan ylipäätään järkevää käydä töissä, kun suomessa näyttää tä sosiaalihuolto pelaavan hyvin? Tai onko toimeentulotuella elävien syytä valittaa pienistä tuloista, kun loppujen lopuksi meillä ihan ok. tuloisilla jää se sama käteen. Voin myös kertoa, etten ihmettele enää yhtään, miksei jengi lähde matalapalkka hommiin...
Mutta mua ärsyttää silti se, että täällä valitetaan toimeentulotuen pienuudesta. Ei sillä herroiksi kuulu elääkkään. Sillä kuuluu kituuttaa. Sillä kuuluu tulla toimeen! Ja mä uskallan väittää, että jos ei sillä tule toimeen, ei kyse ole siitä rahamäärästä joka tilille kilahtaa vaan siitä, jonka tilille se kilahtaa.
 
-
[QUOTE="Yh-äiti";28881812]No kyllä todellaki on vähän! Kyllä sitä rahaa menee muuhunkin kuin ruokaan. Esim. mun oli pakko ladata bussikortti joka kuukausi ja siihen meni 43€. Se on iso summa noista rahoista. Lainanlyhennys oli myös pakko maksaa ja turha soittaa suuta, että mitäs olet ottanut lainan. No laina on otettu silloin kun tuloja oli enemmän ja laina oli todellakin pakollista saada tuolloin. Kyllä ihmisillä on pakollisia menoja joita sossu ei huomioi. Joskus on jäänyt kuukauden ruokiin hädin tuskin 100 euroa joten kuulostaako paljolta?

Mä olen töissä matalapalkka-alalla ja kyllä mä elän nyt paremmin vaikka asummekin nyt vähän kalliimmassa asunnossa. Mulla on kokemusta toimeentulotuella elämisestä ja nyt siitä kun saan palkkaa ja kyllä mä osaan sanoa se eron paremmin kuin te jotka ette ole toimeentulotuella eläneet. Ei nuo laskurit sitä koko totuutta kerro ettekä voi sokeasti vain tuijottaa laskurin antamia summia koska ne eivät ole edes aivan täysin paikkaansa pitäviä.[/QUOTE]

No, sulla oli vanha laina maksettavana. Joskus lainaa on pakko ottaa ja joskus se näköjään tulee maksettavaksi tosi huonolla hetkellä. Se ei kuitenkaan muuta sitä, että ilman sitä lainaasi, te olisitte pärjänneet vähän paremmin. Eikä kuitenkaan voi odottaa, että yhteiskunta alkaa maksaa vielä elämisen lisäksi aiemmin otettuja lainoja. Kuten näkyy, tekin selvisitte varsin pienillä tuloilla ja sulla oli motivaatiota opiskella ja hommata alasi töitä. Nyt teillä on kaikki paremmin :)
 
"vieras"
Ihan ensimmäiseksi, mä tuskin olen kateellinen.
Toiseksi, mitä sä mulle tuut aukomaan? Mun kaltaset maksaa toimeentulotukiasiakkaitten elämisen!
Kolmanneksi, meidän omistusasunnon (tai pankin oikeastaan) lainanlyhennykset tulee halvemmiksi, kuin vuokranmaksaminen, kun me ei saada asumistukea.
Neljänneksi, joo meillä on kummallakin pakko olla auto, jotta me päästään töihin.
Viidenneksi, meidän lasten on mentävä hoitoon ja meidän on maksettava niiden päivähoitomaksut.
Kuudenneksi, meillä on pakko olla vakuutukset, kun ihan PANKKI edellyttää sitä, kun on asuntolaina ja autolainat. Bensaakin on pakko ostaa autoon, että pääsee TÖIHIN.
Seitsemänneksi, vaikka mä olisin yksinhuoltaja, mä tulisin silti ihan hyvin toimeen lasteni kanssa, pienemmällä rahalla tosin, mutta tultaisiin toimeen.
Kahdeksanneksi, etkö sä tosiaan tajunnut mun kirjotuksen pointtia? Sitä, että töihin meneminen maksaa meille niin paljon, että itseasiassa rahaa jäisi yhtäpaljon käteen himassa makaamalla. Mä en ole koskaan valittanut siitä, että meillä on vähän rahaan, vaikka ruokaan ja vaatteisiin ym. jää yhtäpaljon rahaa, kuin nelihenkisellä perheellä, joka elää toimeentulotuella. Meidän nettotulot on kuitenkin ihan ok. Kysymys oli lähinnä siitä, että onko ihan ylipäätään järkevää käydä töissä, kun suomessa näyttää tä sosiaalihuolto pelaavan hyvin? Tai onko toimeentulotuella elävien syytä valittaa pienistä tuloista, kun loppujen lopuksi meillä ihan ok. tuloisilla jää se sama käteen. Voin myös kertoa, etten ihmettele enää yhtään, miksei jengi lähde matalapalkka hommiin...
Mutta mua ärsyttää silti se, että täällä valitetaan toimeentulotuen pienuudesta. Ei sillä herroiksi kuulu elääkkään. Sillä kuuluu kituuttaa. Sillä kuuluu tulla toimeen! Ja mä uskallan väittää, että jos ei sillä tule toimeen, ei kyse ole siitä rahamäärästä joka tilille kilahtaa vaan siitä, jonka tilille se kilahtaa.
Anteeksi, mutta miten teillä voi jäädä käteen kuussa vain 300-700e(sen verran mitä toimeentuloasiakas voi saada)? Mihin se reilu 3000 kuluu? Bensaan?Tiedoksesi vaan; julkisetkin kulkevat,niilläkin pääsee TÖIHIN, MYY se autosi. Mitään ei ole PAKKO tehdä, ei edes mennä töihin. Jää kotiin hoitamaan lapsesi, sillä säästät bensakulut, voit myydä toisen autonne, ei tarvitse maksaa lasten hoitokuluja,ja kaikkein tärkeintä: eikä tarvitse olle katkera muille.
Katkeralta kyllä vaikutat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28881395:
Myönnän, että en ole tehnyt mitään laskelmia, mutta jäin miettimään, että miksi kunta maksaisi lastesi harrastukset ja vielä vaaterahaakin, jos perheellenne kerran jäisi rahaa vähintään sen lakisääteisen minimin verran? Eikö tällaiset harrastus- ym. menot ole tarkoitus kattaa juuri sillä käteen jäävällä rahalla?
Laki toimeentulotuesta 7C §

"3) henkilön tai perheen erityisistä tarpeista tai olosuhteista johtuvat, toimeentulon turvaamiseksi tai itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi tarpeelliseksi harkitut menot.

Henkilön tai perheen erityisenä tarpeena tai olosuhteena voidaan pitää esimerkiksi pitkäaikaista toimeentulotuen saamista, pitkäaikaista tai vaikeaa sairautta sekä lasten harrastustoimintaan liittyviä erityisiä tarpeita."


Eli lasten harrastusmenoihin voi saada täydentävää toimeentulotukea. tarkemmin taitaa olla 200-250€ vuodessa kaupungista riippuen.
 
-
[QUOTE="vieras";28884600]Anteeksi, mutta miten teillä voi jäädä käteen kuussa vain 300-700e(sen verran mitä toimeentuloasiakas voi saada)? Mihin se reilu 3000 kuluu? Bensaan?Tiedoksesi vaan; julkisetkin kulkevat,niilläkin pääsee TÖIHIN, MYY se autosi. Mitään ei ole PAKKO tehdä, ei edes mennä töihin. Jää kotiin hoitamaan lapsesi, sillä säästät bensakulut, voit myydä toisen autonne, ei tarvitse maksaa lasten hoitokuluja,ja kaikkein tärkeintä: eikä tarvitse olle katkera muille.
Katkeralta kyllä vaikutat.[/QUOTE]

Nimenomaan! Sitähän mä koko ajan olen miettinyt!!!! Miksi mä menen töihin???????
Osaatko vielä sanoa, että millä bussilla tai junalla mun pitäis mennä töihin, kun sä selkeästi tiedät myös sen, että mä pääsen julkisella töihin?
Mä vaan ihmettelen, että miksi valittaa pienistä tuloista, jos sen saa vielä ilmaiseksi?
Mä en nyt oikein ymmärrä, miksi sä kuvittelet mun olevan katkera?
Mun mielestä ei ole sama olla katkera, kuin ärsyyntyä turhasta valittamisesta? Varsin kiittämätöntä sakkia, kun rahaa jaetaan ilmaiseksi ja siitäkin valitetaan, että se on liian vähän, kun sillä rahalla kuitenkin pystyy elämään. Ne kaikki varat siihen elämiseen ei tipu taivaalta... ainakaan mun tietojen mukaan, voin toki olla väärässäkin.
 
-
[QUOTE="vieras";28884600]Anteeksi, mutta miten teillä voi jäädä käteen kuussa vain 300-700e(sen verran mitä toimeentuloasiakas voi saada)? Mihin se reilu 3000 kuluu? Bensaan?Tiedoksesi vaan; julkisetkin kulkevat,niilläkin pääsee TÖIHIN, MYY se autosi. Mitään ei ole PAKKO tehdä, ei edes mennä töihin. Jää kotiin hoitamaan lapsesi, sillä säästät bensakulut, voit myydä toisen autonne, ei tarvitse maksaa lasten hoitokuluja,ja kaikkein tärkeintä: eikä tarvitse olle katkera muille.
Katkeralta kyllä vaikutat.[/QUOTE]

BTW... toimeentulolaskureiden mukaan meidän neljähenkisen perheen tulot kaikenkaikkiaan olisi 2300e ja menot n.900e, jolloin mun nähdäkseni rahaa jäisi siihen kaikkeen muuhun ruokaan, vaatteisiin, puhelinlaskuun 1400 kk:ssa. Enkä mä oikeasti tarvitsisi autoa eikä mun tarvitsisi ostaa bensaa... onko toi nyt sitten niin vähän?
 
Tyhmä juttu
Mun mielestä ei ole sama olla katkera, kuin ärsyyntyä turhasta valittamisesta? Varsin kiittämätöntä sakkia, kun rahaa jaetaan ilmaiseksi ja siitäkin valitetaan, että se on liian vähän, kun sillä rahalla kuitenkin pystyy elämään. Ne kaikki varat siihen elämiseen ei tipu taivaalta... ainakaan mun tietojen mukaan, voin toki olla väärässäkin.
Amen to that. On todella ärsyttävää, kun mitään tukien tasoja ei saisi kritisoida vaan kaikki leimataan "kateudeksi" ja "katkeruudeksi". Onko siis täysin mahdotonta keskustella siitä että tukien taso on vähintäänkin riittävä tai jopa liian iso? Miten em. mielipiteen voi ilmaista ilman, että on "vain kateellinen ja voisi ihan hyvin itsekin jäädä kotiin makaamaan"?

On erittäin hyvin sanottu että ".. jos ei sillä tule toimeen, ei kyse ole siitä rahamäärästä joka tilille kilahtaa vaan siitä, jonka tilille se kilahtaa." Sitä vikaa taasen ei korjata tukien tasoa nostamalla, sillä vika on rahankäyttötaidoissa, ei tukien tasossa.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä juttu;28884729:
Amen to that. On todella ärsyttävää, kun mitään tukien tasoja ei saisi kritisoida vaan kaikki leimataan "kateudeksi" ja "katkeruudeksi". Onko siis täysin mahdotonta keskustella siitä että tukien taso on vähintäänkin riittävä tai jopa liian iso? Miten em. mielipiteen voi ilmaista ilman, että on "vain kateellinen ja voisi ihan hyvin itsekin jäädä kotiin makaamaan"?

On erittäin hyvin sanottu että ".. jos ei sillä tule toimeen, ei kyse ole siitä rahamäärästä joka tilille kilahtaa vaan siitä, jonka tilille se kilahtaa." Sitä vikaa taasen ei korjata tukien tasoa nostamalla, sillä vika on rahankäyttötaidoissa, ei tukien tasossa.
Amen.
 
"jaahas"
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä juttu;28884729:
Amen to that. On todella ärsyttävää, kun mitään tukien tasoja ei saisi kritisoida vaan kaikki leimataan "kateudeksi" ja "katkeruudeksi". Onko siis täysin mahdotonta keskustella siitä että tukien taso on vähintäänkin riittävä tai jopa liian iso? Miten em. mielipiteen voi ilmaista ilman, että on "vain kateellinen ja voisi ihan hyvin itsekin jäädä kotiin makaamaan"?

On erittäin hyvin sanottu että ".. jos ei sillä tule toimeen, ei kyse ole siitä rahamäärästä joka tilille kilahtaa vaan siitä, jonka tilille se kilahtaa." Sitä vikaa taasen ei korjata tukien tasoa nostamalla, sillä vika on rahankäyttötaidoissa, ei tukien tasossa.
Ja te työssäkäyvät- täydelliset uraäidit-jotka ette koskaan käytä yhteiskunnan tukia-täydelliset äidit- osaatte käyttää rahanne oikein? Mutta toimeentuloasiakkaat eivät osaa? Aikamoista kärjistämistä!

Luulisin pikemminkin että asia on päinvastoin. Ne kenellä on vähemmän rahaa, käyttävät sitä järkevämmin. Onhan tässäkin ketjussa tämä valittaja, joka valittaa että kahteen autoon ja bensaan menee rahaa. Itse kuitenkin päättänyt omistaa kaksi autoa, talon jne. Ja töihin ei pääse muuten kuin kahdella autolla?....
 
"nella"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28882299:
Lisäksi voi yrittää myydä kirpputorilla, tehdä keikkatöitä, jne. Kyllähän moni reissaa opiskeluaikanakin, vaikkei tuloja niin paljon olisi silloinkaan.
näissä pitää toki muistaa se, että sossu laskee nämä tuloksi. tässä kaupungissa saa kirpputorimyyntejä olla 50€/kk, loput lasketaan tuloksi mikäli ei pysty todistamaan, että on myynyt lasten pieneksi jääneitä vaatteita joista saadut rahat menevät kokonaisuudessaan lapsille ostettaviin vaatteisiin.
 
[QUOTE="nella";28884789]näissä pitää toki muistaa se, että sossu laskee nämä tuloksi. tässä kaupungissa saa kirpputorimyyntejä olla 50€/kk, loput lasketaan tuloksi mikäli ei pysty todistamaan, että on myynyt lasten pieneksi jääneitä vaatteita joista saadut rahat menevät kokonaisuudessaan lapsille ostettaviin vaatteisiin.[/QUOTE]

Miksi joku kertoisi kirpputorimyynneistä sosiaalitoimistoon? Tietysti voi olla jotain kirppiksiä, jotka maksavat tulot vain tilille, mutta niitä ei tietenkään kannata käyttää. Harmi, jos paikkakunnalla ei muita ole. Nykyisin tosin lähialueen fb-kirppikset alkavat yleistyä. Ja ehkä voi yrittää kysyä, voisiko sen kirppispöydän ottaa kaverin kanssa puoliksi ja/tai laittaa ainakin ne tulot kaverin tilille.

Totta, keikkatöistä saatu tulo pienentää toimeentulotukea. Siitä jää pieni osa kuitenkin laskelmien ulkopuolelle - todella pieni, eli ei siitä paljon hyötyä tule, mutta jos tekee niitä keikkatöitä useammin, niin saa niistä pienen lisän matkakassaan.
 
Tyhmä juttu
[QUOTE="jaahas";28884772]Ja te työssäkäyvät- täydelliset uraäidit-jotka ette koskaan käytä yhteiskunnan tukia-täydelliset äidit- osaatte käyttää rahanne oikein? Mutta toimeentuloasiakkaat eivät osaa? Aikamoista kärjistämistä!
[/QUOTE]

Hyökkäys paras puolustus kun ei muita argumentteja ole? Kukaanhan ei ole väittänyt että tttukiasiakkaat eivät osaa käyttää rahaa. Minä väitin että NE jotka valittavat ettei se tuki riitä perustarpeisiin, eivät osaa. Kaikki eivät valita, vain osa.
 
Kahdeksanneksi, etkö sä tosiaan tajunnut mun kirjotuksen pointtia? Sitä, että töihin meneminen maksaa meille niin paljon, että itseasiassa rahaa jäisi yhtäpaljon käteen himassa makaamalla. Mä en ole koskaan valittanut siitä, että meillä on vähän rahaan, vaikka ruokaan ja vaatteisiin ym. jää yhtäpaljon rahaa, kuin nelihenkisellä perheellä, joka elää toimeentulotuella. Meidän nettotulot on kuitenkin ihan ok. Kysymys oli lähinnä siitä, että onko ihan ylipäätään järkevää käydä töissä, kun suomessa näyttää tä sosiaalihuolto pelaavan hyvin? Tai onko toimeentulotuella elävien syytä valittaa pienistä tuloista, kun loppujen lopuksi meillä ihan ok. tuloisilla jää se sama käteen.
En tiedä, mitä teet työksesi, mutta ei tuollainen ole todellakaan yleistä ns. "ok-tuloisten" kohdalla. Kyllä normaalisti ok-tuloisen elintaso on huomattavasti parempi kuin toimeentulotuella elävän. Tietysti täällä palstalla on aina joku, jolla menee tuhat euroa autoon ja bensaan, jotka ovat pakollinen meno, kun asutaan jossain metsämökissä ja työpaikka on jossain toisen metsän keskellä, mutta nämä ovat kuitenkin aika marginaalisia tilanteita. Aika usein on mahdollisuus valita julkisilla kulkeminen, mikäli auto tuntuu vievän liikaa rahaa.

Mutta mua ärsyttää silti se, että täällä valitetaan toimeentulotuen pienuudesta. Ei sillä herroiksi kuulu elääkkään. Sillä kuuluu kituuttaa. Sillä kuuluu tulla toimeen!
Itse asiassa tuo ei pidä paikkaansa toimeentulotukilain ja ministeriön ohjeistuksen mukaan. Sinun henkilökohtainen mielipiteesi ja toiveesi se voi olla, mutta toimeentulotuessa sovelletaan kuitenkin lakia ja ministeriön ohjeistusta, ei minkään "kansan" mielipidettä ja mutu-tuntumaa.
 
"vieras"
[QUOTE="oikea ammattivalittaja";28880082]Olen lukenut tuota iltasanomien toimittajan tekemään juttua eikä sillä taida nykypäivänä tulla toimeen. Itselläni käynyt tuuri enkä ole joutunut kuin vähän aikaa sillä olemaan joskus 90-luvun alussa ja silloin se riitti tosi hyvin mutta ajat ovat tietenkin muuttuneet. Miten te jotka elätte toimeentulotuella pärjäätte?[/QUOTE]

Niinpä, mutta mietipäs, miten tulevat toimeen ihmiset maissa, joissa tällaista järjestelmää ei ole.
 
"nella"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28884815:
Miksi joku kertoisi kirpputorimyynneistä sosiaalitoimistoon? Tietysti voi olla jotain kirppiksiä, jotka maksavat tulot vain tilille, mutta niitä ei tietenkään kannata käyttää. Harmi, jos paikkakunnalla ei muita ole. Nykyisin tosin lähialueen fb-kirppikset alkavat yleistyä. Ja ehkä voi yrittää kysyä, voisiko sen kirppispöydän ottaa kaverin kanssa puoliksi ja/tai laittaa ainakin ne tulot kaverin tilille.
Niin, no toki sitä voi alkaa huijaamaan ja mennä vaikka pimeisiin töihin ja tienata miten paljon vaan. Itselläni vaan on kyllä periaatteena rehellisyys, ei paljoa kiinnosta syyllistyä petokseen.
 
"nella"
[QUOTE="vieras";28884875]Miksi?[/QUOTE]

sairauksien vuoksi. ja itse olen työvoimakoulutuksessa tällä hetkellä, toki tarkoitus mennä töihin kunhan valmistun jos töitä vaan saa.
 
-
[QUOTE="jaahas";28884772]Ja te työssäkäyvät- täydelliset uraäidit-jotka ette koskaan käytä yhteiskunnan tukia-täydelliset äidit- osaatte käyttää rahanne oikein? Mutta toimeentuloasiakkaat eivät osaa? Aikamoista kärjistämistä!

Luulisin pikemminkin että asia on päinvastoin. Ne kenellä on vähemmän rahaa, käyttävät sitä järkevämmin. Onhan tässäkin ketjussa tämä valittaja, joka valittaa että kahteen autoon ja bensaan menee rahaa. Itse kuitenkin päättänyt omistaa kaksi autoa, talon jne. Ja töihin ei pääse muuten kuin kahdella autolla?....[/QUOTE]

Huom!
En ole kertaakaan valittanut siitä, että meillä on kaksi autoa tai asuntolainaa. Minä olen päättänyt ne ostaa. Minä olen halunnut ne. Minä maksan myös bensasta, koska olen halunnut auton. Maksan myös vakuutusmaksuja, koska niin haluan. Minä en valita. En ole valittanut kertaakaan. Olen todennut, että tästä kaikesta on myös kuluja. Julkiset kulkuneuvot eivät vain toimi meidän perheen kummankaan aikuisen työssä, tai saattaisi toimia, jos työmatkaan olisi aikaa käyttää parhaimmillaan 2- 4h suunta. Eikä me edes asuta missään korvessa. Myös talon omistaminen tulee meille halvemmaksi, kuin vuokraaminen.

Meidän perheessä töihin kulkeminen ja töissä oleminen vie myös varoja. Niitä menoja ei olisi, jos emme kävisi töissä. Minä olen myös valinnut töissä käymisen, mutta mielestäni myös minulla on oikeus miettiä sen mielekkyyttä tai kannattavuutta.

Tietysti ymmärrän, ettei kaikki voi käsittää sitä, että kaksi autoa saattaa olla välttämättömyys kummankin perheen aikuisen tulojen hankkimiseen. Ylellisyydeksi tai turhaksi menoksi sitä en kuitenkaan sanoisi meidän tilanteessa.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28884846:
En tiedä, mitä teet työksesi, mutta ei tuollainen ole todellakaan yleistä ns. "ok-tuloisten" kohdalla. Kyllä normaalisti ok-tuloisen elintaso on huomattavasti parempi kuin toimeentulotuella elävän. Tietysti täällä palstalla on aina joku, jolla menee tuhat euroa autoon ja bensaan, jotka ovat pakollinen meno, kun asutaan jossain metsämökissä ja työpaikka on jossain toisen metsän keskellä, mutta nämä ovat kuitenkin aika marginaalisia tilanteita. Aika usein on mahdollisuus valita julkisilla kulkeminen, mikäli auto tuntuu vievän liikaa rahaa.



Itse asiassa tuo ei pidä paikkaansa toimeentulotukilain ja ministeriön ohjeistuksen mukaan. Sinun henkilökohtainen mielipiteesi ja toiveesi se voi olla, mutta toimeentulotuessa sovelletaan kuitenkin lakia ja ministeriön ohjeistusta, ei minkään "kansan" mielipidettä ja mutu-tuntumaa.
Se on ihan sama mitä mieltä ministerit on ja mitä ne päättää. Veikkaan, että meitä töissäkäyviä ei kuitenkaan kiinnosta ihan järjettömästi maksaa tukien varassa elävien etelänreissuja. kuten sanoin, minua ärsyttää ja minusta toimeentulotuella ei kuulukkaan elää leveästi.
 
"vieras"
Se on ihan sama mitä mieltä ministerit on ja mitä ne päättää. Veikkaan, että meitä töissäkäyviä ei kuitenkaan kiinnosta ihan järjettömästi maksaa tukien varassa elävien etelänreissuja. kuten sanoin, minua ärsyttää ja minusta toimeentulotuella ei kuulukkaan elää leveästi.
Jokainen saa saman perusturvan, joku ostaa sillä ruokaa, joku viinaa ja joku etelänreissun.

Mitä siitä?
 
-
[QUOTE="vieras";28885296]Jokainen saa saman perusturvan, joku ostaa sillä ruokaa, joku viinaa ja joku etelänreissun.

Mitä siitä?[/QUOTE]

Itseasiassa totta tuokin...
mutta jos on varaa ostaa ruokaa, viinaa ja matkustella, niin silloin voi jo vähän miettiä :)
 

Yhteistyössä