Miten ihmeessä toimeentulotuella voi tulla toimeen?

  • Viestiketjun aloittaja "oikea ammattivalittaja"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmm";28885808]Minkälaiset ihmiset edes saa toimeentulotukea? Mä olen 4 lapsen työtön yh, enkä ole laskureiden mukaan oikeutettu toimeentulotukeen (enkä ole sitä koskaan hakenutkaan), mutta mietin vaan, että miten voisi olla huonommat tulot? Liian isoja asuntoja ihmisillä?[/QUOTE]

Vaikee sanoa, kun ei tiedä sun tuloja :D Että miten voi olla huonommat jollakin.
Mutta ilmeisesti voi. Me ollaan joskus jouduttu hakemaan tukea, kun mies oli opiskelija ja minä kotona lapsen kanssa. Paljon on työttömiä, pätkätöitä tekeviä, opiskelijoita ja vähän kaikenlaista sakkia.
 
"eräs"
[QUOTE="Yh-äiti";28885861]Ei kaikki saa työttömänä ollessa hyviä liitonrahoja. Jotkut saavat työmarkkinatukea joka on pieni vaikka siihen lapsikorotuksia tulisikin. Opiskeleva yh saa saman opintotuen kuin muutkin. Sairastunut voi saada hyvin vähän rahaa. Ei tarvitse olla liian isoa asuntoa eikä sossu edes maksa liian ison asunnon vuokraa kokonaan. Täällä ainakin on tietty summa eri henkilömäärille mitä vuokraa hyväksytään.

Melko kummallista, että et tajua joku voi saada sua vähemmän rahaa. Sä et saa toimeentulotukea niin ei voi kenelläkään muullakaan olla siihen tarvetta ja oikeutta?[/QUOTE]

Nimenomaan saan työmarkkinatukea. ENkä tietääkseni sanonut ettei kellään ole oikeutta tai tarvetta, vähän nyt luet mitä haluat :D
 
"vieras"
Ei ole kokemukseen perustuva tieto. Mikäli olisi, en varmastikkaan miettisi täällä, että miksi ihmeessä mä olen tehnyt duunia 20- vuotta... kun mä olisin saanut kaiken ja vähän enemmänkin makaamalla himassa.
Se ei myöskään ole oletus. Tiedän montakin toimeentulotuki- perhettä, joiden lasten harrastukset maksetaan sosiaalitoimiston kautta.
Miksi joku jaksaa olla näin kateellinen toisille? Tässä tulee rivien välistä totuus, tiedät perheitä joiden harrastukset maksetaan sosiaalitoimistosta, ja sekös sinua nyt rassaa? En kyllä yhtään ymmärrä sinun ajatuksiasi. Miksi mietit muiden tekemisiä? Kannattaisiko elää sitä omaa elämääsi ja antaa muiden elää omaansa.

Toimeentulotuki-perhe ei välttämättä makaa himassa, vaan on pienituloinen ja saa siksi toimeentulotukea. Eiköhän sinun kannattaisi muuttaa pois tästä maasta, jos noin paljon ketuttaa se, mihin verorahat menevät. Muuta maahan, jossa veroprosentti on pieni, ja kadut täynnä kerjäläisiä. Voi sitten lällätellä heille päin naamaa että mitäs makasitte himassa, ettekä menneet töihin. Eikä sun tarvii maksaa heidän etelänmatkojaan tai dokauksiaan!!
 
"ihmettelen"
Käsittämätön ketju. Työssäkäyvien ja hyvin toimeen tulevien ihmistenkin kannattaisi iloita, että Suomessa maksetaan toimeentulotukea. Koskaan ei voi tietää milloin omalla kohdallaan saattaa tarvita siltä. Elämäntilanteet muuttuvat. Toisten, ja varsinkin vähäosaisten haukkuminen on typerää, ja ala-arvoista.

Miksi köyhät eivät saisi nauttia elämästään? Onko se niin paha, jos matkustaa sossurahoilla vaikka Tukholmaan piristääkseen arkeaan? Näemmä monien mielestä tässä ketjussa köyhän kuuluu kärsiä, koska on ilmeisesti itse aiheuttanut itselleen köyhyyden? Toimeentulotuella saa ostaa vain ruokaa ja vaatteita, ei mitään mihin liittyy pienintäkään nautintoa. Parempi olisi tietysti, että kaikki toimeentulotuella elävät olisivat tarpeeksi masentuneita tappaakseen itsensä, niin eipä tarvistisi verorahoja heihinkään enää tuhlata.
 
-
[QUOTE="vieras";28885765]Mitä pitää miettiä? Etkö ymmärrä että kyse on valinnoista, mihin sen rahan laittaa?
Sinä laitat rahasi kahteen autoon, vakuutuksiin ja talolainoihin. Joku toimeentulotukea saava saattaa elää erittäin vähävaraisesti, mutta saa silti säästettyä ylimääräistä rahaa, että pystyy viemään lapsensa kerran vuodessa etelään nauttimaan auringosta. SO WHAT? Mitä se sulle kuuluu miten joku köyhä käyttää rahansa? Äläkä väitä että sinä maksat sen köyhän avustukset, ne ovat YHTEISIÄ verorahoja, ja siinä vaiheessa kun ne kilahtavat sen köyhän tilille, ne ovat hänen rahojaan (ei sinun!)ja hän saa tehdä rahoillaan mitä lystää! Vaikka juoda päänsä täyteen joka päivä jos halua (tätä en tietenkään kenestäkään toivo).

ETKÖ ymmärrä että jokainen valitsee mitä rahoillaan tekee? Kerran vuodessa matka johonkin tai Ruotsin risteily ei ole luxusta, vaan hyvin normaalia suomalaisen perheen elämää. Jos teidän perheellänne ei ole 4 tonnin tuloilla varaa matkustaa, ja siksi olet näin kateellinen, niin eiköhän kannata ruveta työttömäksi niin saat elää luxuselämää![/QUOTE]

Aaaa... yhteisiä verorahoja. No nyt mä tajuan????
Eli siis kun ne on yhteisiä verorahoja, joita kukaan ei kuitenkaan maksa, kun ne ei ole kenenkään, niin ne on sen köyhän?

Edelleenkään mä en ole kateellinen.
Sen lisäksi, mä en ole koskaan sanonut etteikö mulla ole varaa yleisestikkään yhtään mihinkään. Mulla on varaa ihan justiinsa siihen, mihin mä haluan. Sanoin, että Meille ei loppuviimeksi jää kauheasti enempää käteen käytettäväksi menojen jälkeen. Teenkö mä jotain väärin, kun totean sen ääneen?
Kyllä, voitko kuvitella, että töissä käymisestäkin aiheutuu joillekkin aika paljonkin kuluja?
Ja kun sä nyt jaksat jankuttaa noista meidän 4000 kuukausituloista, niin korostetaan vielä, että ne on nettotulot, ei tulot :)
 
"vieras"
Aaaa... yhteisiä verorahoja. No nyt mä tajuan????
Eli siis kun ne on yhteisiä verorahoja, joita kukaan ei kuitenkaan maksa, kun ne ei ole kenenkään, niin ne on sen köyhän?

Edelleenkään mä en ole kateellinen.
Sen lisäksi, mä en ole koskaan sanonut etteikö mulla ole varaa yleisestikkään yhtään mihinkään. Mulla on varaa ihan justiinsa siihen, mihin mä haluan. Sanoin, että Meille ei loppuviimeksi jää kauheasti enempää käteen käytettäväksi menojen jälkeen. Teenkö mä jotain väärin, kun totean sen ääneen?
Kyllä, voitko kuvitella, että töissä käymisestäkin aiheutuu joillekkin aika paljonkin kuluja?
Ja kun sä nyt jaksat jankuttaa noista meidän 4000 kuukausituloista, niin korostetaan vielä, että ne on nettotulot, ei tulot :)
Ettekö todellakaan käytä autojanne kuin työmatkoihinne? Minä väitän, yhtään teidän tilannetta tuntemetta että taatusti pärjäisitte yhdelläkin autolla, ehkä jopa hetkittäin ilman autoakin.

Ihmisellä on jalat millä kulkea, polkypyörä ei maksa paljoakaan eikä siitä koidu juurikaan kuluja, entä mopo/skootteri, paljon halvempaa ajoa kuin autolla, julkiset, kimppakyydit?

Te olette hankkineet 2 autoa vain siitä syystä että se on helpompaa, arjen luksusta.
 
Rollolainen
Ei mitenkään. Rahat riittävät laskuihin, mutta ei muuhun. Juustoja, hilloja, maitoja, voita yms. ei todellakaan voi ostaa, lähinnä syömme varrasleipää ilman voita ja vettä. Ja munakasta. Auton möimme pois mutta siitä ei saanut kuin 500 €, meni pikavippien maksuun. Telkkaria tai tietokonetta emme omista.
kyllä meillä on varaa juuustoon ja meillä o myös useampti tietokone. meillä ei ole autoa, muta ei me sitä tarvitakaan.
pikavippejä ja osamaksuja ei harrasteta lainkan, velkaa ei ole =)
Lapset saavat harrastaa ja meillä on kaikki tarvittava. myös aikuisia lapsia autamme.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28886196]Ettekö todellakaan käytä autojanne kuin työmatkoihinne? Minä väitän, yhtään teidän tilannetta tuntemetta että taatusti pärjäisitte yhdelläkin autolla, ehkä jopa hetkittäin ilman autoakin.

Ihmisellä on jalat millä kulkea, polkypyörä ei maksa paljoakaan eikä siitä koidu juurikaan kuluja, entä mopo/skootteri, paljon halvempaa ajoa kuin autolla, julkiset, kimppakyydit?

Te olette hankkineet 2 autoa vain siitä syystä että se on helpompaa, arjen luksusta.[/QUOTE]

Samaa mieltä kanssasi! Tämä -nimimerkki keksii ihmeellisiä tekosyitä. Jos haluaa tosiaan kokeilla rahattomuutta-SIITÄ VAAN. Mutta älä turhaan kadehdi muita, joilla on vähemmän kuin sinulla.
Edelleenkään en ymmärrä mihin KULUIHIN ne 4 tonnia menevät??
 
mnjaah
[QUOTE="vieras";28886307]Edelleenkään en ymmärrä mihin KULUIHIN ne 4 tonnia menevät??[/QUOTE]

En ole kyseinen nimimerkki,mutta tässä sinulle hyvä esimerkki, mihin keskituloisen ihmisen 4tonnia menevät:

asuntolaina: 900e/kk
autolaina: 400e/kk (kahdesta autosta, kohta molemmat maksettu)
polttoaineet: 300e/kk
päivähoito: 500e/kk
iltapäiväkerho: 65e/kk
asumiskustannukset: 350e/kk
muut laskut: 400e/kk (vakuutukset, puhelimet, netti, harrastukset jne)
päivättäistavarakauppaan: 1000e/kk (ruoka, hygenia, kissojen ruuat, pienemmät vaatehankinnat ja kodin tavarat, työpaikkaruokailu)

Eli mitäs näistä tulee, reilut 3900e eli säästöön jäänee sen satanen kuukaudessa. Perheessä kaksi aikuista ja kolme lasta.
 
-
[QUOTE="vieras";28885893]Miksi joku jaksaa olla näin kateellinen toisille? Tässä tulee rivien välistä totuus, tiedät perheitä joiden harrastukset maksetaan sosiaalitoimistosta, ja sekös sinua nyt rassaa? En kyllä yhtään ymmärrä sinun ajatuksiasi. Miksi mietit muiden tekemisiä? Kannattaisiko elää sitä omaa elämääsi ja antaa muiden elää omaansa.

Toimeentulotuki-perhe ei välttämättä makaa himassa, vaan on pienituloinen ja saa siksi toimeentulotukea. Eiköhän sinun kannattaisi muuttaa pois tästä maasta, jos noin paljon ketuttaa se, mihin verorahat menevät. Muuta maahan, jossa veroprosentti on pieni, ja kadut täynnä kerjäläisiä. Voi sitten lällätellä heille päin naamaa että mitäs makasitte himassa, ettekä menneet töihin. Eikä sun tarvii maksaa heidän etelänmatkojaan tai dokauksiaan!![/QUOTE]

Oi voi... jos sä olisit yhtään lukenut noita aiempia viestejä.
Kuten aiemmin sanoin... on hienoa, että toimeentulotukea saavien perheiden lapset saavat harrastuskustannukset katettua sosiaalitoimen avulla ja toivon, että näillä kasvavilla lapsilla on myös asianmukaiset ja oikeankokoiset vaatteet ja toivon, että heidän vanhempansa ovat niin fiksuja, että käyttävät rahansa mielummin lastensa ruokkimiseen, kuin dokaamiseen tai matkusteluun. Lapset kun ei voi valita vanhempiaan.

On ok olla pienituloinen ja saada toimeentulotukea avustuksena, kuin viettää aikansa himassa, olla ottamatta töitä vastaan, olla hakematta niitä, olla opiskelematta ja valittaa, miten epäreilua on, kun saa niin vähän rahaa.

Mä haluaisin elää omaa elämääni, mutta te perkeleet käytte mun lompakolla???? Maksan ihan mieluusti veroja. Maksan mieluusti terveyspalveluista ja kaikenlaisista kuntoutuksista ja lastenhoidoista ja maksan toimeentulotukea mieluusti niille, jotka sitä opiskellessaan tai muun yllättävän elämänmuutossyyntakia tarvitsevat. Mutta mua sylettää maksaa jonkun sellaisen elämisen maksaminen, joka ei vaan viitsi mennä töihin, kun sitä ei huvita tehdä paskaduuneja. Eikä se viitsi opiskellakkaan, kun mistään ei valmistu suuren yrityksen toimitusjohtajaksi.

Mä olen niin kyllästynyt tähän kateuskorttiin...
 
-
En ole kyseinen nimimerkki,mutta tässä sinulle hyvä esimerkki, mihin keskituloisen ihmisen 4tonnia menevät:

asuntolaina: 900e/kk
autolaina: 400e/kk (kahdesta autosta, kohta molemmat maksettu)
polttoaineet: 300e/kk
päivähoito: 500e/kk
iltapäiväkerho: 65e/kk
asumiskustannukset: 350e/kk
muut laskut: 400e/kk (vakuutukset, puhelimet, netti, harrastukset jne)
päivättäistavarakauppaan: 1000e/kk (ruoka, hygenia, kissojen ruuat, pienemmät vaatehankinnat ja kodin tavarat, työpaikkaruokailu)

Eli mitäs näistä tulee, reilut 3900e eli säästöön jäänee sen satanen kuukaudessa. Perheessä kaksi aikuista ja kolme lasta.
Aika pitkälle justiinsa noin...
mutta hei, kun sä tienaat niin paljon, niin on se kumma, ettei tolla rahalla elele jo leveästi, sanoo eräät ;)ja onko pakko olla kaksi autoa????
Eikä muuten unohdeta sitä, että kukaan ei maksa, jos sulla menee kämpästä jääkaappi, pesukone tai lämmityspatteri rikki...
 
"vieras"
Oi voi... jos sä olisit yhtään lukenut noita aiempia viestejä.
Kuten aiemmin sanoin... on hienoa, että toimeentulotukea saavien perheiden lapset saavat harrastuskustannukset katettua sosiaalitoimen avulla ja toivon, että näillä kasvavilla lapsilla on myös asianmukaiset ja oikeankokoiset vaatteet ja toivon, että heidän vanhempansa ovat niin fiksuja, että käyttävät rahansa mielummin lastensa ruokkimiseen, kuin dokaamiseen tai matkusteluun. Lapset kun ei voi valita vanhempiaan.

On ok olla pienituloinen ja saada toimeentulotukea avustuksena, kuin viettää aikansa himassa, olla ottamatta töitä vastaan, olla hakematta niitä, olla opiskelematta ja valittaa, miten epäreilua on, kun saa niin vähän rahaa.

Mä haluaisin elää omaa elämääni, mutta te perkeleet käytte mun lompakolla???? Maksan ihan mieluusti veroja. Maksan mieluusti terveyspalveluista ja kaikenlaisista kuntoutuksista ja lastenhoidoista ja maksan toimeentulotukea mieluusti niille, jotka sitä opiskellessaan tai muun yllättävän elämänmuutossyyntakia tarvitsevat. Mutta mua sylettää maksaa jonkun sellaisen elämisen maksaminen, joka ei vaan viitsi mennä töihin, kun sitä ei huvita tehdä paskaduuneja. Eikä se viitsi opiskellakkaan, kun mistään ei valmistu suuren yrityksen toimitusjohtajaksi.

Mä olen niin kyllästynyt tähän kateuskorttiin...
"Mä haluaisin elää omaa elämääni, mutta te perkeleet käytte mun lompakolla???"
Siinäpä vasta viisaan ja omaan elämäänsä tyytyväisen ihmisen vastaus!

Sinäkö olet Jumala, joka saa valita ja päättää mihin yhteiskunta laittaa saamansa verorahat?????
Jo on ihmisellä otsaa tulla keskituloisena valittamaan tähän ketjuun.

Muuta sanaa ei sinunkaltaisellesi löydy kuin: KATEELLINEN. Ja erittäin tyytymätön omiin valintoihinsa.
 
-
[QUOTE="vieras";28886196]Ettekö todellakaan käytä autojanne kuin työmatkoihinne? Minä väitän, yhtään teidän tilannetta tuntemetta että taatusti pärjäisitte yhdelläkin autolla, ehkä jopa hetkittäin ilman autoakin.

Ihmisellä on jalat millä kulkea, polkypyörä ei maksa paljoakaan eikä siitä koidu juurikaan kuluja, entä mopo/skootteri, paljon halvempaa ajoa kuin autolla, julkiset, kimppakyydit?

Te olette hankkineet 2 autoa vain siitä syystä että se on helpompaa, arjen luksusta.[/QUOTE]

Totta hitossa me käytetään autoja muuhunkin kuin työmatkoihin??? Et kai sä nyt kuvittele, että mä ajan autolla töihin, mutta käytän muuten bussia, esim. kauppareissut?
Et kai sä nyt tosissaan tule väittämään, että ihan täysin tuntematta tilannetta sä olet vakuuttunut, että me pärjätään yhdellä autolla? OIKEESTI? Kävikö kertaakaan mielessä, että esim. meidän perheessä saattaa olla kummallakin työkohteita eri paikoissa eri päivinä, joskus työkohteet vaihtuu kesken päivää? Tai että meiltä ei lähde bussia riittävän aikaisin, jotta me kerettäisiin hoitamaan kaikki linja- auton vaihdot ym. siten, että ollaan työpaikalla seitsemältä? Sen lisäksi se työnantaja vois tykätä huonoa siitä, jos työkohteiden välissä kuluu tuhottoman paljon aikaa siihen, että suhaillaan bussilla?
 
"vieras"
Aika pitkälle justiinsa noin...
mutta hei, kun sä tienaat niin paljon, niin on se kumma, ettei tolla rahalla elele jo leveästi, sanoo eräät ;)ja onko pakko olla kaksi autoa????
Eikä muuten unohdeta sitä, että kukaan ei maksa, jos sulla menee kämpästä jääkaappi, pesukone tai lämmityspatteri rikki...
Sinun vauhkoamisesi alkaa mennä jo naurettavaksi,

Kokeilisit ihmeessä tulla toimeen tukien varassa, ehkä huomaat että asioista pitää tinkiä aikalailla, etkä voi elää yhtä ylellistä elämää kuin nykypalkallasi pystyt.

Teillä menee rahaa kyllä, mutta vain koska haaskaatte sitä turhuuksiin. Köyhä joutuu punnitsemaan, laskemaan senttejä, miettiä ostanko nyt ruokaa vai saippuaa, tekemään kompromisseja.

Pienistä puroista syntyy suuri joki.



Niin, ja ihan itse olen muuten joutunut pesukoneeni ostamaan ja sen huollot maksamaan!
 
-
[QUOTE="vieras";28886438]"Mä haluaisin elää omaa elämääni, mutta te perkeleet käytte mun lompakolla???"
Siinäpä vasta viisaan ja omaan elämäänsä tyytyväisen ihmisen vastaus!

Sinäkö olet Jumala, joka saa valita ja päättää mihin yhteiskunta laittaa saamansa verorahat?????
Jo on ihmisellä otsaa tulla keskituloisena valittamaan tähän ketjuun.

Muuta sanaa ei sinunkaltaisellesi löydy kuin: KATEELLINEN. Ja erittäin tyytymätön omiin valintoihinsa.[/QUOTE]

Jos mä olisin Jumala, joka saa päättää mihin verorahat käytetään, niin mä en olis täällä rutisemassa....
Tosin Jumalakaan ei taida siitä päättää.
 
juu juu
En ole kyseinen nimimerkki,mutta tässä sinulle hyvä esimerkki, mihin keskituloisen ihmisen 4tonnia menevät:

asuntolaina: 900e/kk
autolaina: 400e/kk (kahdesta autosta, kohta molemmat maksettu)
polttoaineet: 300e/kk
päivähoito: 500e/kk
iltapäiväkerho: 65e/kk
asumiskustannukset: 350e/kk
muut laskut: 400e/kk (vakuutukset, puhelimet, netti, harrastukset jne)
päivättäistavarakauppaan: 1000e/kk (ruoka, hygenia, kissojen ruuat, pienemmät vaatehankinnat ja kodin tavarat, työpaikkaruokailu)

Eli mitäs näistä tulee, reilut 3900e eli säästöön jäänee sen satanen kuukaudessa. Perheessä kaksi aikuista ja kolme lasta.
Mistä lähtien harrastukset ovat "muut laskut"?Laskut ovat menoja, joita on pakko maksaa. Harrastukset ovat ylimääräistä hupia.
Jos haluaisit säästää, voisit myydä autot: vähintään 20 00e tuloja. Säästää bensoissa ja käyttää julkisia: 300e/kk säästöjä. Harrastaa ilmaisia harrastuksia; uinti, lenkkeily, pyöräily,hiihto tms.,varmasti monta sataa euroa säästäisit.
Saisit sinäkin säästöön paljon enemmän kuin satasen kuussa.
Ja mitkä asumiskustannukset ovat 350e, jos asuntolaina on erikseen 900?

Terveisin nimimerkki "säästää voi jos haluaa"
 
"vieras"
Oi voi... jos sä olisit yhtään lukenut noita aiempia viestejä.
Kuten aiemmin sanoin... on hienoa, että toimeentulotukea saavien perheiden lapset saavat harrastuskustannukset katettua sosiaalitoimen avulla ja toivon, että näillä kasvavilla lapsilla on myös asianmukaiset ja oikeankokoiset vaatteet ja toivon, että heidän vanhempansa ovat niin fiksuja, että käyttävät rahansa mielummin lastensa ruokkimiseen, kuin dokaamiseen tai matkusteluun. Lapset kun ei voi valita vanhempiaan.

On ok olla pienituloinen ja saada toimeentulotukea avustuksena, kuin viettää aikansa himassa, olla ottamatta töitä vastaan, olla hakematta niitä, olla opiskelematta ja valittaa, miten epäreilua on, kun saa niin vähän rahaa.

Mä haluaisin elää omaa elämääni, mutta te perkeleet käytte mun lompakolla???? Maksan ihan mieluusti veroja. Maksan mieluusti terveyspalveluista ja kaikenlaisista kuntoutuksista ja lastenhoidoista ja maksan toimeentulotukea mieluusti niille, jotka sitä opiskellessaan tai muun yllättävän elämänmuutossyyntakia tarvitsevat. Mutta mua sylettää maksaa jonkun sellaisen elämisen maksaminen, joka ei vaan viitsi mennä töihin, kun sitä ei huvita tehdä paskaduuneja. Eikä se viitsi opiskellakkaan, kun mistään ei valmistu suuren yrityksen toimitusjohtajaksi.

Mä olen niin kyllästynyt tähän kateuskorttiin...
Tää on niin huvittavaa!

Montako toimeentulotukiasiakasta luulet elättäväsi SINUN maksamillasi veroilla? :D

Ylipäätään tuo, ja muutkin tilityksesi aiheesta tuntuvat olevan jonkun angstaavan 14-vuotiaan pissaliisan kirjoituksilta.
 
-
Helsingissä toimeentulotuesta maksetaan yksin asuvalle korkeimmillaan 650 euroa kuussa vuokraa asunnon kokoon ja kuntoon katsomatta. Tämän päälle korvataan sähkö- ja vesilasku ja kotivakuutus keskimäärin noin 50 eurolla kuussa. Tämä on todennäköisesti vähentänyt halpojen asuntojen tarjontaa vuokramarkkinoilla. Tästä kärsijöiksi joutuvat pienipalkkaiset, jotka eivät saa kompensaatiota kohonneista vuokrista. Vaikka he saisivat yleistä asumistukea, vuokratason kohoaminen jää kokonaan heidän tappiokseen, kun vuokrat ovat asumistuen hyväksymien vuokrien yläpuolella. On työmarkkinoiden kannalta nurinkurista, että pientä palkkaa saava joutuu etsimään asuntonsa kauempaa, mutta toimeentulotuen varassa olevan kannalta asuminen lähellä työpaikkoja on taloudellisesti suunnilleen samanarvoista kuin asuminen syrjemmällä.
 
En ole kyseinen nimimerkki,mutta tässä sinulle hyvä esimerkki, mihin keskituloisen ihmisen 4tonnia menevät:

asuntolaina: 900e/kk
autolaina: 400e/kk (kahdesta autosta, kohta molemmat maksettu)
polttoaineet: 300e/kk
päivähoito: 500e/kk
iltapäiväkerho: 65e/kk
asumiskustannukset: 350e/kk
muut laskut: 400e/kk (vakuutukset, puhelimet, netti, harrastukset jne)
päivättäistavarakauppaan: 1000e/kk (ruoka, hygenia, kissojen ruuat, pienemmät vaatehankinnat ja kodin tavarat, työpaikkaruokailu)

Eli mitäs näistä tulee, reilut 3900e eli säästöön jäänee sen satanen kuukaudessa. Perheessä kaksi aikuista ja kolme lasta.
Satanen kuukaudessa tekee jo 1200e vuodessa, ja tadaa! Ulkomaanmatkaan hyvät rahat tienattu!
 
-
Mistä lähtien harrastukset ovat "muut laskut"?Laskut ovat menoja, joita on pakko maksaa. Harrastukset ovat ylimääräistä hupia.
Jos haluaisit säästää, voisit myydä autot: vähintään 20 00e tuloja. Säästää bensoissa ja käyttää julkisia: 300e/kk säästöjä. Harrastaa ilmaisia harrastuksia; uinti, lenkkeily, pyöräily,hiihto tms.,varmasti monta sataa euroa säästäisit.
Saisit sinäkin säästöön paljon enemmän kuin satasen kuussa.
Ja mitkä asumiskustannukset ovat 350e, jos asuntolaina on erikseen 900?

Terveisin nimimerkki "säästää voi jos haluaa"
Mistä päättelet, että nuo pääsee töihin ilman autoja? Tiesitkö, että joissain työpaikoissa voidaan vaatia työntekijältä oman auton käyttömahdollisuutta?
Eikö vakuutukset ja puhelin laskut ym. ole välttämättömiä laskuja?
 
"vieras"
Helsingissä toimeentulotuesta maksetaan yksin asuvalle korkeimmillaan 650 euroa kuussa vuokraa asunnon kokoon ja kuntoon katsomatta. Tämän päälle korvataan sähkö- ja vesilasku ja kotivakuutus keskimäärin noin 50 eurolla kuussa. Tämä on todennäköisesti vähentänyt halpojen asuntojen tarjontaa vuokramarkkinoilla. Tästä kärsijöiksi joutuvat pienipalkkaiset, jotka eivät saa kompensaatiota kohonneista vuokrista. Vaikka he saisivat yleistä asumistukea, vuokratason kohoaminen jää kokonaan heidän tappiokseen, kun vuokrat ovat asumistuen hyväksymien vuokrien yläpuolella. On työmarkkinoiden kannalta nurinkurista, että pientä palkkaa saava joutuu etsimään asuntonsa kauempaa, mutta toimeentulotuen varassa olevan kannalta asuminen lähellä työpaikkoja on taloudellisesti suunnilleen samanarvoista kuin asuminen syrjemmällä.
Mitä sössötät? Mikä sun pointti on tässä ketjussa? Kerro jo!
Haluat siis olla toimeentulotuen varassa? Ja maata himassa? Mitä muuta?
Alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään..
 
mnjaah
Mistä lähtien harrastukset ovat "muut laskut"?Laskut ovat menoja, joita on pakko maksaa. Harrastukset ovat ylimääräistä hupia.
Jos haluaisit säästää, voisit myydä autot: vähintään 20 00e tuloja. Säästää bensoissa ja käyttää julkisia: 300e/kk säästöjä. Harrastaa ilmaisia harrastuksia; uinti, lenkkeily, pyöräily,hiihto tms.,varmasti monta sataa euroa säästäisit.
Saisit sinäkin säästöön paljon enemmän kuin satasen kuussa.
Ja mitkä asumiskustannukset ovat 350e, jos asuntolaina on erikseen 900?

Terveisin nimimerkki "säästää voi jos haluaa"
Asumiskustannukset: sähkö, jäte, kiinteistövero, vesi jne.... En mä ainakaan saa niitä asuntolainalla kuitattu ;) Jos sulla onnistuu, aika hyvin :)

Harrastukset: miksi sossu maksaa erikseen harrastuskuluja, jos ne ovat pelkkää hupia? Voisivathan tt-tuen asiakkaatkin harrastaa vaikka lenkkeilyä. Uinti maksaa, pyörilyyn ja hiihtoon tarvitsee välineet.... Vai että ilmaista?

Autot: eivät ole ihan niin arvokkaita, että niistä 20t myydessä saisi. Velkaakin näistä on alta kymppitonnin. Julkiset: miehen kohdalla ei onnistuu, tarvitsee työn puolesta pakettiauton. Toki, sinähän kuskaisit tietysti rakennusimurin ja naulapyssyn kera hiomakoneen bussissa, mutta myönnän, että meistä ei siihen olisi. MUn auto on kyllä hiukan arjen luksusta. Mutta siitä hyötyy lapset niin paljon, että mielellään siitä maksan sen parisataa enemmän julkisiin verrattuna. Kiitos kahden auton lasten hoitopäivä on 8h, vaikka molemmilla vanhemmilla on 8h työpäivä ja 1,5h työmatka...

Ja miksi mun pitäisi hirveästi säästää? Itse tienaan, itse kulutan. Jos rahat tulisi muualta, kun omasta ansiosta, voisin säästäkin ;)
 
"Yh-äiti"
Itse olen opiskeleva yh ja nostan toimeentulotukea. Olemme välillä todella tiukilla rahallisesti, syynä mm. liian korkea vuokra. Erosimme mieheni kanssa ja nyt minun maksettavanani on koko suuri vuokra, josta sosiaalitoimi hyväksyy vain osan. Uutta asuntoa en saa, koska minulla on edellisestä elämästäni vuokrarästejä joita en kykene tuloillani maksamaan.
Muita menoja on sähkö, lääkkeet, vakuutukset, vesi, lasten harrastukset (en halunnut että lapset joutuvat lopettamaan tärkeät harrastuksensa jotka ovat suhteessa halvat), bussikortti, vaatteet, ruoka, kissojen ruuat ja hiekat, hygieniatarvikkeet.
Mitään kummempaa luxusta meillä ei ole, kerran parissa kuukaudessa käytän lapset mäkkärissä ja kerran-pari vuodessa elokuvissa. Pari kertaa kesässä käymme sukulaisten mökillä.

Ostan aina halvinta, leivon itse pääsääntöisesti leivät ym, emme juuri syö eineksiä tms ja keräämme omenat, marjat ja sienet.. Alkoholia käytän hyvin vähän, en tupakoi tai käy baareissa, kampaajalla tai kosmetologilla.

Silti tuntuu että raha ei riitä kunnolla.
 

Yhteistyössä