Miten pärjäisitte sodan alkaessa?

"Entinen Ksantippa S."
Minä ainakin asennoidun juuri noin, että pakko se olisi pärjätä, oli tilanne mikä oli. Ilkkuvia asenteita muita kohtaan en ymmärrä, mutta onneksi ei tarvitsekaan.

Ei kyllä tekisi mieli liittyä mihinkään järjestöön tai liikkeeseen (vertaa Lotta Svärd), joka auttaisi sekä rintamalla että kotona. Ei kerta kaikkiaan tekisi mieli laittaa tikkuakaan ristiin tuollaisten ihmisten takia, eikä heidän puolisoidenkaan.
Sota-aikoina voimassa on tavannut olla yleinen työvelvoite. Ja sitä työtä on muuten riittänyt ihan ihmeesti, jotta yhteiskunnan pyörät on saatu edes jotenkin pyörimään. Metsätöitä, ilmavalvontaa, vaikka mitä.

En tosiaan tiedä, miten tämä maa selviytyisi, jos uusi sota tulisi. Ei ainakaan tämän ketjun "selviytyjien" avulla.
 
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29637533]Joku saa sitten linkata tämän ketjun, kun seuraavan kerran palstalla kysellään, miten pärjätä viikko kolmella eurolla.[/QUOTE]

kannattaa samalla neuvoa tähtäämään tarkasti

kiväärin patruuna maksaa helposti 3€ kappale
 
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29637571]Mä olin aiemman nojalla jotenkin ymmärtävinäni, että niitä on kaikilla jemmassa tuhatmäärin.[/QUOTE]

ei kestäis olla kun siinä on joku yläraja paljonko niitä sais jemmata
 
turhia mietitte
Viranomaisilla on valmiit suunnitelmat sodanaikaisista väestönsiirroista ja huollosta, joten aivan turhaan mietitte missä elätte ja mitä syötte, koska ette pysty siihen paljonkaan vaikuttamaan.
 
"Helekkarin Heittomerkki"
Mie kuolisin nälkään, jos itse pitäs kaikki ruoka metsästää/kalastaa. Sen verran monta kertaa olen lintumetsällä ollut, eikä monilla reissuilla ole tipun tipua sattunut ampumaetäisyydelle. Ja sitten kun siihen vielä pitäisi osuakin. Hirveen osuisi varmaan paremmin, mutta eipä sitä 300 kiloista elukkaa yksin sieltä metsästä mihinkään saisi raahattua. Vois kai sitä yrittää paistaa notskilla siellä metsässäkin, mutta siinä palas varmaan koko metsä.
 
[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";29637721]Mie kuolisin nälkään, jos itse pitäs kaikki ruoka metsästää/kalastaa. Sen verran monta kertaa olen lintumetsällä ollut, eikä monilla reissuilla ole tipun tipua sattunut ampumaetäisyydelle. Ja sitten kun siihen vielä pitäisi osuakin. Hirveen osuisi varmaan paremmin, mutta eipä sitä 300 kiloista elukkaa yksin sieltä metsästä mihinkään saisi raahattua. Vois kai sitä yrittää paistaa notskilla siellä metsässäkin, mutta siinä palas varmaan koko metsä.[/QUOTE]

helvetin moinen tuuri pitää käydä että saa hirven ammuttua yksin ilman hyvää koiraa

mutta jos saa niin pilkkoo sen siinä paikan päällä ja kantaa paloina
 
Häpeävä
hyvin harva Helsinkiläinen selviäisi. Suurkaupungista ei niin vain lähdetäkään autolla ajelemaan mökille lomaa viettelemään. Tiet olisi kaaoksen vallassa kun ihmiset pyrkisi paniikissa pois. Kolareita täynnä, ja todennäköisesti suurinosa käyttökelvottomia pommituksen seurauksena tai varattu sotavoimien käyttöön. Sota jos syttyy, se syttyy niin äkkiä, että siinä Helsinkiä aleta evakuoimaan vaan tulee heti ulkonaliikkumiskielto. Menisitte pommisuojaan, ettekä mökille.
Halloo, maa kutsuu..
 
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29637691]Vara-Rambo tuskin välittää.[/QUOTE]

Miehen asekaappia ja metsästysvehkeitä paljon siivoilleena haulikon panoksia meillä on onneks rasiatolkulla valmiina. Mutta kuten sanottu, palataan maan pinnalle, niitä käytetään seuraavan kerran linnunaloituksessa ja ei suinkaan minun toimestani.
 
helvetin moinen tuuri pitää käydä että saa hirven ammuttua yksin ilman hyvää koiraa

mutta jos saa niin pilkkoo sen siinä paikan päällä ja kantaa paloina
Kauriita me ruokitaankin kotioloissa, niitä ois helppo pätkiä vaikka sääliksi kävisikin. Pupuja hengailee kanssa omalla pellolla ja nyt varsinkin kevään kynnyksellä ne hyppelevät lemmekkäästi monta kertaa päivässä ampumaetäisyydellä. Lintuja on kanssa, liekö joutsenet kuinka rauhoitettuja sota-aikaan jos ruuanpitimiksi semmoisen lajauttaisi ampua. Niitä kun asuu omassa rannassa, toisen kun ampuisi niin toinen tulisi kyllä takaisin etsimään kumppaniaan. Kahdesta isosta linnusta söisi jo pitkään.

Hirviä ei oo meidän lähellä nähty ja tuskin sellaista tosiaan itse saisi ammuttua, varsinkin kun meidän koirat eivät niille korvaansa lotkauttaisi kun hevosista menisivät.
 
"eräs nainen"
Viranomaisilla on valmiit suunnitelmat sodanaikaisista väestönsiirroista ja huollosta, joten aivan turhaan mietitte missä elätte ja mitä syötte, koska ette pysty siihen paljonkaan vaikuttamaan.
Juuri niin. En ymmärrä, miksi palstalla pelleillään tällaisella asialla, kun Venäjä riehuu Ukrainassa edelleen. Sitä on vaikea tajuta, että asia ikäänkuin lakaistaan maan alle. Rinnakkaisfoorumilla, Vauvalla, poistetaan kaikki ketjut Ukrainan miehityksestä ja kirjoittajat pistetään pitkään banniin. Outoa. Mutta taistellaan sitten, kun sota syttyy, niin Suomessa on ennenkin tehty. Jokainen tänne väkivalloin tuleva ryssä yksinkertaisesti tapetaan.
 

Yhteistyössä