Miten saada lapsi nukkumaan tavalliseen sänkyyn?

Poika (1 v 10 kk) on nukkunut nyt 1,5 viikkoa tavallisessa sängyssä (pinnasänky otettiin pois käytöstä). Onko hyviä vinkkejä miten saada lapsi pysymään sängyssä ja nukahtamaan sinne kiltisti? Hän nimittäin ei yleensä suostu pysymään sängyssä, kun pääsee sieltä itse pois (ja saa hirveän itkukohtauksen jos häntä ei päästä pois sängystä). Eli mennään edestakaisin, välillä sänkyyn, välillä pois leikkimään ja vanhemmat yrittää houkutella nukkumaan. Lopulta menee sänkyyn ja nukahtaa. Yleensä tähän kuluu tunnin verran illassa ja nukkumaanmeno on mennyt aika myöhäiseksi vaikka aamuisin pitää herätä aika aikaisin. Hyviä ideoita kaivataan.
 
äityli o4
Minulla 2.v tyttö ja meillä vaihdettin tavalliseen sänkyyn elokuun alusta.
Ikää siis oli sen samat kuin teillä suurin piirtein.

Meillä nukkumaan meno oli ja on viekin toisinaan vaikeata.
Aikaa on jo kulunut pari kuukautta ja vieläkin omasta sängystä meinataan livahtaa leikkimään tai sitten tyttö hakee leluja sänkyynsä ja leikkii siellä.:)
Ihan alussa se oli aika rumbaa koska tuli ihan älyttömän monia kertoja pois sängystä ja veimme aina takaisin ja rauhallisesti sanoimme vain että "nyt pitää nukkua jne."Vakuuttelimme että kaikki nukkuu jne.
Pikku hiljaa se alko tepsiä mutta kyllä sitä veivaamista edelleen on.
Ei enää huutoa niinkuin alussa oli sitäkin.

Eli voin vain sanoa että se on niin yksilöllistä miten äkkiä lapsi oppii omaan sänkyynsä.Alussa se on niin mukava huomata että pääse itse pois sieltä.:)
Voin vain toivotella kestämistä ja ajankanssa se loppuu.
Meillä siis kuukausi pahinta ja nyt toinen kuukausi mennyt jo hyvin.
Muutamia kertoja pitää muisuttaa sängyssä pysymisestä.

Ainiin...olen nyt ottanut välillä sellaisen käytännön että meillä on pieni yhteinen hetki ennen nukkumaan jäämistä yksin.
Olemme valinneet kirjan minkä olemme selailleet yhdessä ja sitten olen toivottanut hyvät yöt jne.
Eli ei kannata vain viedä ja jättää lasta pimeeseen huoneeseen samantien ja ovi perässä kiinni...

Kyllä se siis siitä! =)
 
Meillä siirtymisvaihe edelleen menossa. Tuossa välillä jo luovutin, kun alkuraskauden pahoinvointi oli niin kauhea, ja annoin nukahtaa pinnikseen. Nyt oli pakko taas siirtyä isojen sänkyyn nukahtamaankin, kun poika rupesi ratsastamaan pinniksen laidoilla! Ei kovin turvallisen näköistä meininkiä...Yhtään ei pysy sängyssä, jos ei olla samassa huoneessa ja alkaa leikkimään hippasta, jos pääsee ovelle asti vaeltamaan. Sen jälkeen sitä ei pysäytä enää mikään, koska se riehaaantuu ja alkaa vaan kikattaa ja juosta ympäri huonetta.

Nyt olen sitten muutaman illan ottanut peiton ja tyynyn pojan sängyn viereen lattialle ja näytellyt nukkuvaa. Ja aina jos pojan jalka hujahtaa laidan yli, hujautan sen takaisin sanomatta mitään. Välillä protestoi enemmän, välillä vähemmän. Eilen tähän tapaan nukuttamiseen meni tunti, tänään "enää" 40 minuuttia. Ja päikkäreille vain 15 minuuttia. Eli pikkuhiljaa. Ei tässä muukaan auta, kun pinnis ei ole enää vaihtoehto.
 
Kärsivällisyyttä tarvitaan! Meillä esikoinen opetettiin nukahtamaan viereen (VIRHE!) joten melkoista sirkusta oli pitkän aikaa nukuttaminen yksin omaan sänkyyn. Iltasadun jälkeen laulettiin vielä unilaulu ja sitten ei enää saanut poistua sängystä. Ja kun näin kävi kannettiin sinnikkäästi takaisin. aluksi tein myös itselleni samaan huoneeseen pedin ja kun ei enää niin usein tullut pois olin jossakin lähellä valmiina viemään takaisin. Ovi pidettiin hieman auki että tuli vähän valoa ja telkkarissa ääntä ettei tuntenut itseään yksinäiseksi. Muutama viikko siinä meni ja oltiin rättipoikkiväsyneitä mutta kärsivällisys palkittiin. Toisen kohdalla oltiinkin sitten viisaampia eikä otettu viereen vaikka kuinka mieli teki. Ja on käynyt koko ikänsä (5v) nukkumaan nukuttamatta! Voimia!
 

Yhteistyössä