Miten saisin terveyteni takaisin?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Oon oikeesti aika epätoivoinen. Oon 21-vuotias nainen ja mun terveys on jo monella tapaa pilalla, kiitos stressin. Krooninen stressi sairastuttaa kehon ja mulla ei oo epäilystäkään siitä etteikö stressi ois syypää, koska ennen kun mun elämään tuli liikaa stressiä aiheuttavia tekijöitä niin olin täysin terve ja oon syntynyt myös täysin terveenä.
Syyllistän itseäni paljon siitä, että menin tekemään virheitä ihmissuhteissa, ajauduin rajusti kiusatuksi ja kiusaaminen aiheutti mulle liikaa stressiä joka päivä! enkä osannu myöskään käsitellä niin suurta määrää henkistä väkivaltaa usean ihmisen taholta ja eri keinoin, koska olin ylä-aste ikäinen ja en aikasemmin moista kokenut joten tilanne oli mulle täysin uusi ja en osannut muuta kuin stressata, jännittää ja pelätä.
Osa kavereista oli myös silleen että " mitä sä välität? " siis kiusaamisesta ja oon syyllistäny myös itseäni hirveesti siitä että miks en osannu olla välittämättä! mutta kun mun luonteessa on vahvasti myös tämä herkkyys, niin kai sen takia ja oli kotiongelmia ja ongelmia oman persoonan kanssa, vähän kaikenlaista sontaa että oli nupin sisällä ja elämässä ulkopuolellakin aika sekasin asiat.
Ja kaikkea mun ois pitäny vaan kestää ja sietää, mutta kun en kestänyt ja sietänyt...
Mä olin liian herkkä, pelkuri ja lopulta myös mun oma keho petti minut.
Ensiksi stressi alkoi näkymään hiustenlähtönä, kuukautishäiriöinä, sitten puhkesi ärtynyt suoli, virtsanpidätys ongelmia, unettomuutta, hiustenlähtö muuttunut kaljuuntumiseksi ja oon kaljuuntunu jo 3v ajan, ilmavaivojen karkailua, keskivaikea masennus ja ahdistus.
Sairaudet ei oo parantunu, vaikka stressi on loppunu. Toisaalta tuntuu myös että kehoon on jääny sellanen jatkuva puolustautumistila päälle eli oon aina vähän peloissani että mitä jos mua aletaan taas kiusaamaan tai jotain muuta vastaavaa..
Mä oon rampannu monilla eri lääkäreillä, jokainen niistä on nostanu kädet pystyyn mun kanssa ja todennut ärtyneen suolen ja hiustenlähdön suhteen että en osaa auttaa, opettele elämään vaivojesi kanssa. Sitten jos kerron virtsanpidätys ongelmista ja ilmavaivojen karkailusta, on naureskeltu vähän päin näköö ja pidetty vainoharhasena.. että eihän varsinkaan noin nuorella voi mitään tälläsiä vaivoja olla. Unettomuuteen, masennukseen ja ahdistukseen ne syöttää hirveitä pillereitä: mirtazapin, ketipinor ja rauhottavia. Yrittävät tehdä musta narkkaria, koska etenkin rauhottaviin jää todella helposti koukkuun..
Tässä tietoa millasta myrkkyä esimerkiksi ketipinor on: http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/ketipinorin-vaaroista-vaietaan-suomessa
Auttoko mulla sitten nuo lääkkeet? joo, tietyn aikaa kunnes niistä vaikutus katos ja päätin sitten että minäpä lopetan kokonaan tämän kemiallisen sonnan syömisen kun ei näytä enää ees toimivan ja ei oo varmasti kauhean terveellistä muutenkaan syödä näitä.
Tätä ennen oli testattu pehmeemmät vaihtoehdot kuten melatoniini ja sekin autto jonkun aikaa, kunnes vaikutus katos.
Mä oon aatellu et tää lääkkeen vaikutuksen katoaminen johtuu siitä että keho ikään kuin tottuu siihen lääkkeeseen liikaa ja toleranssia pitäis jatkuvasti kasvattaa jotta siitä lääkkeestä vois jotain hyötyä ehkä vielä saada ja mun mielestä tuo ei oo oikea tie, koska ollaan kuitenkin tekemisissä todella vahvojen lääkkeiden kanssa jotka voi aiheuttaa todella vaarallisia sivuvaikutuksia ja se että näitä lääkkeitä pumpattaisiin ihmisen kehoon suuremmilla ja suuremmilla vahvuuksilla on todella pelottava tie.
Lääkäreihin mulla on mennyt luottamus täysin. Mä en enää niiden luokse mielellään hakeudu, ellen oo täysin kuolemaisillani.
Sitten toki mulle on myös tarjottu keskusteluapua psykologin kanssa, mutta se on turhaa jaarittamista, koska ei minun masennus katoa sillä jaarittelulla vaan ainoastaan sillä että mä saisin terveyteni takaisin.
Ärtynyt suoli, kaljuuntuminen, virtsanpidätys ongelmat ja ilmavaivojen karkailu estää mua elämästä. Mä en koe itseäni enää kovin viehättäväksi ja sen takia parisuhteen solmiminen tai uusien ihmissuhteiden rakentaminen ei tuu kuuloonkaan!. Jos mulla ei ois näitä sairauksia niin mä oisin kiusaamisen jälkeen ajat sitten pystynyt jatkamaan elämääni mutta jos maha jokaisen ruokailun jälkeen möyryää ja piereskelen jatkuvasti ja kallo paistaa hiusten välistä ja pissa välillä tulee housuun kun ei ajoissa ennätä vessaan niin siinä ei paljon sillon elämää jatketa.....
Mä oon 6 vuotta elänyt eristäytynyttä elämää, käyn hoitamassa sossussa ja työkkärissä pakolliset asiat, kiusaamisen takia mulla jäi koulu kesken ja ei oo ammattiakaan, ei yhtään kaverisuhteita tai parisuhdetta.
Haluanko elää näin? en. Sillä tämä eristäytyminenkin tekee jo todella pahaa mielenterveydelle, mutta mulla ei oo muitakaan vaihtoehtoja! Ainut vaihtoehto on se että saisin terveyteni takaisin.
Jos mulla ois mitä muita tahansa sairauksia, jotka ei aiheuttas kiusallisia oireita, mä pystyisin kyllä niiden kanssa elämään.
Oon tietty kuullu myös tästä fodmap - ruokavaliosta, mutta sitä mä en oo ees halukas kokeilemaan koska ruokavalio ei oo ollu syy sairastumiseeni ja ruoka on mulle niin suuri nautinto että mä haluan ite päättää mitä syön!
Kun lääkäreiltä en saanu apua, niin oon turvautunu vaihtoehtoisiin hoitomuotoihin kuten esim. homeopatiaan ja energiahoitoihin. Mutta niistäkään ei oo löytyny vielä täyttä parannusta sairauksiini. En tiedä millä tavalla mun hoitamisessa on sitten mokattu?
Toisaalta tuntuu että näin mun elämän kuuluukin mennä, palaksi, eikä sieltä oo enää ylöspääsyä. Kovempia aikoja vaan edessä mitkä päättyy ehkä itsemurhaan. Se on sukuvika meillä tämä kun elämä menee pepuilleen. Osa niistä mun kiusaajista odottaa jo lasta ja on parisuhteet ja kaikki luistaa elämässä, tuollasta se mun elämänkin piti olla mutta tuskin onnistun tulemaan koskaan edes raskaaksi kun hormoonitoimintakin varmaan sen verran sekaisin kuukautishäiriöistä päätellen... Pitäkää huoli lapsistanne, neuvokaa niitä tarpeeksi, jotta eivät joudu käymään samanlaista elämänkoulua läpi mitä minä, se nimittäin ei oo hehkeetä kun terveys ja ainut elämä pilalla! mä oon h*lvetin katkera.
 
vierailija
Ruokavaliolla terveys kuntoon!
Alkuunsa pois gluteeniviljat ja lehmänmaito. Sokeri myös paha sairastuttaja.
Itse aloitin gluteeniviljoista ja nyt karsinut suurimman osan lehmänmaitotuotteista (korvannut osan kauramaidolla)
Suosittelen lämpimästi kokeilemaan
 
Kysymys kuuluu: Mitä menetettävää sinulla on, jos kokeilet ruokavaliota / erilaisia ruokavalioita? Itse sitten näet auttaako ruokavalio terveytesi palauttamisessa vai ei. Täytyy olla vain jonkin verran "selkärankaa", että pystyy testaamaan ruokavalioita lipsumatta. Aikamoista kulinaristisista nautinnoista / totutuista herkuttelutavoista kieltäytymistähän se vaatii. Miksi et siis kokeilisi? Itse olisin tilanteessasi valmis testaamaan kaikki mahdolliset / mahdottomatkin keinot terveyden parantamiseksi.
 
vierailija
Sä saat sun mahan kuntoon oikean ruokavalion avulla! Aloita siitä. Lantionpohjan lihasjumppa auttaa virtsankarkailuun.
Ota vitamiinilisää, varsinkin D-vitamiini on tärkeä.
Ja käy siellä psykologilla juttelemassa!
Ulkoilukin tekisi hyvää, aloita pienillä lenkeillä.

Jotenkin sun tekstistä paistaa läpi, ettet oikeastaan edes halua tehdä mitään sen eteen, että vointisi paranisi.. Haluat vaan rypeä itsesäälissä ja syyttää muita sun kurjasta voinnista.

Eikä ne lääkärit mitään taikureita ole, itsekin pitää jotain tehdä.
 
vierailija
Nyt lopettakaa heti alkuunsa se mun syyllistäminen! en kirjottanut pitkää tekstiä huvikseni, vaan siellä näkyy myös että olen yrittänyt paljon erilaisia hoitoja. Mua vaan kiinostaa että jos stressi on häiriinnyttänyt suoliston hermoston, niin miten joku ruokavalio saisi hermoston korjattua? mä luulen ettei mulla olis ees varaa alkaa toimeentulotuella elävänä noudattamaan mitään erityis ruokavaliota! mä syön terveellisesti ja monipuolisesti myös nyt, esimerkiksi tänään olen syönyt: jogurttia, lihapullia ja muusia, mozzarellasalaattia, juomaksi gefilusmehua joka sisältää myös maitohappobakteeria, iltapalaksi ruisleipää juustolla ja kurkulla, juomaksi vettä ja veden kanssa otan naisten monivitamiinin, omega-3, magnesium ja d-vitamiinia syön myös. Päivittäin käyn kävelylenkeillä. Minkä takia tälläset elintavat pitäis lähteä muuttamaan kun mulla ei oo todettu mitään allergiaa tai keliakiaa? En usko että se fodmap ruokavalio on autuas parantamaan kaikki sairaudet! ja kun mä en hae helpotusta, vaan parannuskeinoa. Mun mielikuva lääkäreistä on muuttunu sen verran tässä vuosien aikana että täysiä persereikiä ovat ja niille on tärkeintä että pilleribisnes kukoistaa.
 
vierailijaaa145
Niinno, ärtynyt suolihan on semmoinen vaiva että ei siihen varsinaista parannuskeinoa ole.
Sun täytyy löytää ruokavalio mikä sulle missäkin elämäntilanteessa ja vaiheessa sopii.
Taudinkuvaanhan kuuluu paremmat ja huonommat kaudet, oikein huonolla kaudella kaikki ärsyttää vatsaa.
Kaikki nuo vaivat on kuitenkin aika yleisiä ja niin vaan monet ihmiset elää silti, erilaisten sairauksien ja vaivojen kanssa onnellista elämää.
Se on asenteesta kiinni.
Et ole mikään uhri, tai kyvytön vaikuttamaan omaan tilanteesi.
 
Nyt lopettakaa heti alkuunsa se mun syyllistäminen! en kirjottanut pitkää tekstiä huvikseni, vaan siellä näkyy myös että olen yrittänyt paljon erilaisia hoitoja. Mua vaan kiinostaa että jos stressi on häiriinnyttänyt suoliston hermoston, niin miten joku ruokavalio saisi hermoston korjattua? mä luulen ettei mulla olis ees varaa alkaa toimeentulotuella elävänä noudattamaan mitään erityis ruokavaliota! mä syön terveellisesti ja monipuolisesti myös nyt, esimerkiksi tänään olen syönyt: jogurttia, lihapullia ja muusia, mozzarellasalaattia, juomaksi gefilusmehua joka sisältää myös maitohappobakteeria, iltapalaksi ruisleipää juustolla ja kurkulla, juomaksi vettä ja veden kanssa otan naisten monivitamiinin, omega-3, magnesium ja d-vitamiinia syön myös. Päivittäin käyn kävelylenkeillä. Minkä takia tälläset elintavat pitäis lähteä muuttamaan kun mulla ei oo todettu mitään allergiaa tai keliakiaa? En usko että se fodmap ruokavalio on autuas parantamaan kaikki sairaudet! ja kun mä en hae helpotusta, vaan parannuskeinoa. Mun mielikuva lääkäreistä on muuttunu sen verran tässä vuosien aikana että täysiä persereikiä ovat ja niille on tärkeintä että pilleribisnes kukoistaa.
Varmasti turhauttaa kaikenlainen kokeilu ja oirehtiminen. Oman kokemuksen mukaan ainoastaan ruokavalio auttaa.
Tuo mainittu fodmap on kullanarvoista tietoa. Kokeile muutama viikko täysin gluteenitonta ja sokeritonta ruokavalio. Jätä myös kaikki einekset pois, jos sellaisia käytät. Ei ole edes kallista, kun mitään ihmeellistä ei tarvitse ostaa ruokakaupasta.
 
vierailija
Niinno, ärtynyt suolihan on semmoinen vaiva että ei siihen varsinaista parannuskeinoa ole.
Sun täytyy löytää ruokavalio mikä sulle missäkin elämäntilanteessa ja vaiheessa sopii.
Taudinkuvaanhan kuuluu paremmat ja huonommat kaudet, oikein huonolla kaudella kaikki ärsyttää vatsaa.
Kaikki nuo vaivat on kuitenkin aika yleisiä ja niin vaan monet ihmiset elää silti, erilaisten sairauksien ja vaivojen kanssa onnellista elämää.
Se on asenteesta kiinni.
Et ole mikään uhri, tai kyvytön vaikuttamaan omaan tilanteesi.
(y)
Juuri näin, asenteesta kiinni!
 
vierailija
Kuinka pitkään olet ollut syömättä sitä Mirtazapinia, Ketipinoria ja muita lääkkeitä? Lääkkeetän ovat siitä veemäisiä, että voivat aiheuttaa jos jonkinlaisia haittavaikutuksia. Mm. nuo kaksi lääkettä voivat vaikuttaa suolen toimintaan, virtsaamiseen ja kuukautisiin. Ja vaikka lääkkeen lopettaisi, niin haittavaikutuksethan ei välttämättä heti poistu.
 
vierailija
Jos aidosti olet kyllästynyt tilanteeseesi, olet valmis kokeilemaan tosissasi ihan mitä tahansa, oli se sitten ruokavalio tai psykologin kanssa jaarittelu. Jos taas kieltäydyt kokeilemasta hoitomuotoja, on selvää, ettei tilanteesi oikeasti häiritse sinua riittävästi, vaan mieluummin olet sairaana kuin kokeilet mitään uutta.
 
vierailija
Kärsin vähän samanlaisista vaivoista pitkälti johtuen stressistä ja vaikeasta elämäntilanteesta. Tätä vaihetta kesti varmaan yli 10 vuotta. Elämä kuljetti toisenlaiseen elämäntilanteeseen, ja pikkuhiljaa nämä oireet ja vaivat helpottuivat, kun stressi väistyi. Tässä näin lyhyesti. Yritä luottaa, että elämässä tulee vielä helpompia vaiheita ja elämänilo löytyy sieltä jostain. Uskon, että terveys kohenee vielä. Tsemppiä.
 
Aatteleppa ite
"Nyt lopettakaa heti alkuunsa se mun syyllistäminen!"

Niin tuota, miksi kysyt ylipäänsä täällä neuvoja tai mielipiteitä, jos olet nyt sitä mieltä että vastaajat "syyllistävät" sinua? Itse en näe noissa vastauksissa mitään syyllistävää tms. Kysyit neuvoja ja niitä Sinulle on täällä annettu. Ihan hyvää tarkoittavassa (si siis millään lailla syyllistävässä) hengessä mielestäni.

Ja hyviä neuvoja onkin. Kaikki hyvin / pahoinvointi on yleensä lähtöisin ihmisen suolistosta. Olen ihan omakohtaisesti kokenut ruokavalion (lähes gluteeniton ja maidoton) uskomattomat vaikutuksen tereyteeni. Ja kun vaikutukset alkoivat näkyä, pystyin vain toteamaan: Miksi hemmetissä en ole ollut valmis kokeilemaan tuota jo n. 30 vuotta sitten, aika monta vuotta on mennyt hukkaan kärsiessä rankasti erinäisistä oireista. Joten todellakin suosittelen lämpimästi ruokavalion kokeilemista. Mikä se sinulle sopiva ruokavalio sitten on (joka siis helpottaa tai jopa poistaa juuri Sinun vaivasi) se ei selviä kuin kokeilemalla. Tsemppiä!
 
vierailija jaääöa
Jos masennukseen, ahdistukseen ei käytä lääkitystä, mitä lääkkeettömiä hoitokeinoja olet löytänyt niiden hoitamiseksi. Eivät ne sairaudet mihinkään välttämättä häviä ellet niitä hoida pois tavalla tai toisella. Koetko niiden olevan riittäviä koska oireilet kovin voimakkaasti fyysisesti.
 
vierailija
Ei välttämättä. Mulla ei auttanut.
Mutta sä sentään yritit. Ei voi tietää löytyykö apua tuosta jos ei edes koita.
Mitäs jos se olis ensimmäinen sysäys ap.n parempaan vointiin ja haluttomuus kokeilla estää sen..

Kyllä mä ap.n tilanteessa kokeilisin kaikki keinot läpi.

Löysitkö sä avun jostain muualta? Voisi sekin tieto auttaa aloittajaa.
 
Boobabe
Mutta sä sentään yritit. Ei voi tietää löytyykö apua tuosta jos ei edes koita.
Mitäs jos se olis ensimmäinen sysäys ap.n parempaan vointiin ja haluttomuus kokeilla estää sen..

Kyllä mä ap.n tilanteessa kokeilisin kaikki keinot läpi.

Löysitkö sä avun jostain muualta? Voisi sekin tieto auttaa aloittajaa.
En ole löytänyt apua. Lääkärin ohjeesta kokeilin tuota ruokavaliota ja paria muutakin.
 

Yhteistyössä