Miten suhtaudutte lasten kavereihin, jotka pyytävät ruokaa?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Annatteko vai käskettekö kotiin syömään. Meillä on nyt käynyt lapsen 7v kaverin kanssa pari kertaa siten, että kaveri on pyytänyt ruokaa, kun on ollut meillä ruoka-aika. Olen käskenyt pojan kotiinsa syömään, sillä meillä ruokaa kuitenkin ostetaan opintolainalla, joten varaa ei olisi muille ruokaa jaella.

Omassa lapsuudessani ei koskaan kylässä tarjottu ruokaa eikä todellakaan pyydetty syötävää. Jokainen söi kotonaan ja kaverit odottivat lastenhuoneessa tai pihalla ja sitten leikit jatkui. Jotenkin olen ihmeissäni moisesta kerjuusta.
 
Rukoilijasirkka
No ei niiden tarvitse pyytää, vaan on itsestään selvää, että ruokaa tarjotaan, jos joku kaveri on täällä ruoka-aikaan. Aina ne ei halua ja sekin on okei.

Kun mä olin pieni, niin mun kaverit sai meillä aina ruokaa ja mäkin sain kaverilla ruokaa.
 
Yleensä sovitellaan leikit niin että ruoka-aikana ei ole kavereita tai sitten sovitaan nimenomaan niin että kaverikin syö meillä. Ja jos nyt on niin että etukäteen ei olla mitään sovittu ja täällä on ruoka-aikaan vieraita, tarjoan toki heillekin. Se on sellainen ihan kohteliaisuus juttukin.
 
vieras
meillä kotona opetettiin että kotiin pitää tulla syömään ja muutenkin ruoka-aikaan piti tulla kotiin tai ainakin käymään. ja kun meillä oli kavereita äiti pyysi syömään ja sanoi kavereille että jatkakaa leikkejä sillä aikaa kun "liisa" käy syömässä.
 
Gluteus maximus
Minä olin pienenä oikea kyläluuta. olin aina muiden nurkissa ja varsinkin kun ystäväni äiti oli kotitalousopettaja. Oli ihan innoissaan kun minä tyttö popsin kaikki mitä hän nenäneteen keksi laittaa :LOL: Olin aivan ekstaasissa kun oma äiti ei ehtinyt leipomaan ja sitten vieraissa sai kaikkia hyviä ruokia ja leipomuksia.

Meillä varmasti tarjotaan asten kavereillekin. Kunhan olen ensin kysynyt kavereiden vanhempien mielipidettä (allergiat ym)
 
Me ollaan tästä miehen kanssa puhuttu monesti, meidän molempien lapsuuden kodeissa on aina olleet kaverit tervetulleita leikkimään ja aina heidät on ruuassa pidetty.
Ei voi olla niin tiukkaa ruuan kanssa, etteikö 7-vuotiaalle riittäisi.
Eli meillä ei tarvitse nälässä olla.
 
maatuska mahallaan
mua taas ärsyttää kun naapurista käsketään kaverit aina lähtemään kotiin, kun heillä on ruoka-aika. Itse pyydän odottamaan esim. lastenhuoneessa sen ajan, jos me syödään. Välipalaa yms. kyllä tarjoan kaikille.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Minä pyydän meillä ruoka-aikaan olevat syömään tai välipalalle tms.
Samoin. Ei meillä vieraita nälässä pidetä ja omillekin maistuu usein paremmin, kun vieraita pöydässä =)

Ymmärrän, että asia voi harmittaa, jos rahasta tekee tiukkaa ja pöydässä usein ylimääräisiä syöjiä.

 
No nämäkin on varmaa jokaisella perheellä omat käytännöt. Jokainen voi ihan hyvällä omalla tunnolla tehdä niinku itsestä hyvältä tuntuu. Itse todennäk toimisin niin, että jos kaveri on jostain kauempaa käymässä, kattaisin ilman muuta pöytään ylimääräisen lautasen kysymättä. Jos taas on naapurista käymässä lapsi joka muutenkin pyörii siinä päivittäin, pyytäisin häntä käymään kotona sillä välin kun omat lapset syö.
 
Jos vanhempien kanssa on sovittu että lapsi tulee meille esim. koulun jälkeen ja vanhemmat tulee sit hakemaan tiettyyn aikaan niin kyllä minä sillon lapsen ruokin automaattisesti jos kerta ruoka-aikana meillä on.
Sit taas kun käy näitä "lähes joka päivä kavereita", siis jotka saattaa vaan hetken olla jne. niin niiltä sit kysyn että pitäskö heidän mennä kotiin syömään että jokohan vanhemmat siellä odottaa ruuan kanssa, vai haluaako syödä meillä.
 
XXS
Meillä pojan kaverit saavat aina ruuan, jos sattuvat meillä ruoka-aikana olemaan. Myös välipalaa kehoitan ottamaan esim. koulupäivän jälkeen. Ja samanlaista kohtelua saa poikani kavereidensa luona.
 

Yhteistyössä