Miten suhtaudutte lasten kavereihin, jotka pyytävät ruokaa?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
maatuska mahallaan
Alkuperäinen kirjoittaja ResuMehiläinen:
No nämäkin on varmaa jokaisella perheellä omat käytännöt. Jokainen voi ihan hyvällä omalla tunnolla tehdä niinku itsestä hyvältä tuntuu. Itse todennäk toimisin niin, että jos kaveri on jostain kauempaa käymässä, kattaisin ilman muuta pöytään ylimääräisen lautasen kysymättä. Jos taas on naapurista käymässä lapsi joka muutenkin pyörii siinä päivittäin, pyytäisin häntä käymään kotona sillä välin kun omat lapset syö.
ja tämän naapurin lapsi olisi kyllä meillä sen aikaa kun meillä syödään, eikä lahtisi millään pois. Selitin hänelle, että hänkin menee kotiin, koska heilläkään ei saa olla silloin kun hän syö.
 
vieras
Jos meillä on kavereita ruoka-aikana niin saavat silloin ruokaa, ruoka-ajan ulkopuolella meillä ei syö omat eikä vieraat.
Jos omat on kavereilla ja siellä ruoka-aika tiedän että siellä myös ruokaa tarjotaan
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No ei niiden tarvitse pyytää, vaan on itsestään selvää, että ruokaa tarjotaan, jos joku kaveri on täällä ruoka-aikaan. Aina ne ei halua ja sekin on okei.

Kun mä olin pieni, niin mun kaverit sai meillä aina ruokaa ja mäkin sain kaverilla ruokaa.
No näin juuri!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No ei niiden tarvitse pyytää, vaan on itsestään selvää, että ruokaa tarjotaan, jos joku kaveri on täällä ruoka-aikaan. Aina ne ei halua ja sekin on okei.

Kun mä olin pieni, niin mun kaverit sai meillä aina ruokaa ja mäkin sain kaverilla ruokaa.
näin.
 
ap tässä
Tilanne on sellainen, että meillä on kolme lasta ja lasten kavereita on kylässä joka päivä. Ihan tästä lähinaapurista ja kilometrin säteellä. Kirjoitin jo, että meille ruokaa ostetaan opintolainalla eli siis rahaa ei ole. Viikolla on lähes joka päivä joku kaveri päivällisaikaan meillä ja viikonloppuisin ensimmäiset kaverit tulee jo ennen lounasaikaa eli kavereita siis piisaa lounaan, välipalan ja päivällisen ajaksi. Ei riitä rahat muiden ruokkimiseen ja todellakin minulle tällainen lasten kavereiden ruokkiminen on vierasta.

Nyt pojalla on uusi kaveri ollut parin viikon ajan. Luokkakaveri vajaan kilometrin päästä ja jää meille koulun jälkeen. Soittaa vain kotiin, että jää eli vierailusta ei ole sovittu vanhempien kanssa. Eri asia, jos jäisi kylään sovitusti, jolloin välipalaakin tarjoaisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ResuMehiläinen:
Tiedän yhden perheen jossa ei anneta ruokaa edes yökylässä olevalle lapselle :snotty: Tai no, iltapala johon kuuluu YKSI leipäviipale ja lasi maitoa. Ja sen on sitte riitettävä.
ohhoh :eek: :( sinnepä on kiva mennä kyläilemään. noh mä oon tottunut kyl siihenkin et jos menen vaikka sukulaisiin lasten kaa yökyläileen niin vien ruokaa mukana, samoin teini-ikäiset serkkuni ovat välillä meillä kyläilemässä ja äitinsä laittaa ruokaa tyttöjen mukana. toki silloin on kyse jo pidemmästä virailusta kuin yhden ruokailun verran.
 
Pienenä mulla oli sellainen ystävä jolla oli kotona sääntö, ettei kylässä saanut ottaa mitään mitä tarjottiin koska sitten pitäisi heilläkin antaa jos siitä kyläpaikasta tulee kaveri heille kylään. Meidän äiti ei tiennyt tuosta säännöstä ja tarjosi aina ruokaa ja välipalaa kun tyttö meillä oli ja kyllä oli likalla paha mieli kun ei saanut ottaa :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap tässä:
Tilanne on sellainen, että meillä on kolme lasta ja lasten kavereita on kylässä joka päivä. Ihan tästä lähinaapurista ja kilometrin säteellä. Kirjoitin jo, että meille ruokaa ostetaan opintolainalla eli siis rahaa ei ole. Viikolla on lähes joka päivä joku kaveri päivällisaikaan meillä ja viikonloppuisin ensimmäiset kaverit tulee jo ennen lounasaikaa eli kavereita siis piisaa lounaan, välipalan ja päivällisen ajaksi. Ei riitä rahat muiden ruokkimiseen ja todellakin minulle tällainen lasten kavereiden ruokkiminen on vierasta.

Nyt pojalla on uusi kaveri ollut parin viikon ajan. Luokkakaveri vajaan kilometrin päästä ja jää meille koulun jälkeen. Soittaa vain kotiin, että jää eli vierailusta ei ole sovittu vanhempien kanssa. Eri asia, jos jäisi kylään sovitusti, jolloin välipalaakin tarjoaisin.
no sit sovitte vaan pelisäännöt milloin teillä sopii vierailla. rajaat ne niin ettei ruokailut osu sinne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ResuMehiläinen:
Tiedän yhden perheen jossa ei anneta ruokaa edes yökylässä olevalle lapselle :snotty: Tai no, iltapala johon kuuluu YKSI leipäviipale ja lasi maitoa. Ja sen on sitte riitettävä.
Mä jouduin pienenä ottamaan omat eväät kun menin sukulaisille yökylään :ashamed: Sit kun äiti kuuli niin en kyllä enää mennyt sinne yöksi.
 
koppis
Jos joku kaveri on meillä ruoka-aikana, niin yleensä tarjoan kaverillekin ruokaa. Mutta meidän 7v. tytöllä on ksi kaveri, joka pyytelee kaikenlaista syötävää, vaikka emme itse olisi syömässä mitään ja hänelle sanon yleensä, että nyt "Maijan" pitäisi varmaan käydä kotona syömässä/välipalalla. En tiedä, miten tytön ruoka-asiat kotona ovat, mutta en kyllä tykkää, että koko ajan pyydellään jotain tai laitetaan meidän tyttö pyytämään jotain hänen puolestaan. Ja siis, kyllä sen verran tuon tytön kotioloista tiedän kuitenkin, että en usko hänen nälkää näkevän. Oma tyttökin sanoo, että tämä kaveri syö koulussakin vain vähän, kun ei kuulemma tykkää mistään. Jos oikein nälkä olisi, niin kyllä kouluruoka menisi alas.

Toisinaan en tarjoa kenellekään mitään syötävää, en omillekaan vierailujen aikana. Tavallisimmin kuitenkin tarjoan lapsille jätskiä. Minusta niiden ei tarvi tottua siihen, että aina tarjotaan jotain. Meilläkin kun käy jatkuvalla syötöllä lasten kavereita.
 
vieras
Näistä vastauksista päätelleen en enää ihmettele kakaralaumaa, joka syö talon tyhjäksi ja kerjää vielä lisää. MIKSI lapset ei voi mennä ruoka-aikaan kotiin? Tarkoitan tilannetta, jossa itsekseen kulkevat lapset pölähtelevät tupaan koulun jälkeen. En pieniä lapsia, joiden vanhempien kanssa sovitaan kyläilystä, ruokailuista, kotiintulemisesta yms. Minä en ainakaan voi olettaa, että teenpä hevosen annoksen ruokaa, JOS taas joku nälkäinen on sitä vailla. Meidän lapset ei syö kylillä sopimatta ennakkoon. Sen verran meillä on tapoja.
 
bea
Annan kyllä ruokaa, jos joku kaveri on meillä ruoka aikaan. Tai siis kysyn haluuko syödä... Mutta meillä käy joskus sellaisia lapsia, jotka kävelee jääkaapille kysymättä tai vaikkei ole ruoka-aika niin sanovat, että haluan sitä ja sitä. Kouluikäisiä! Ei mitään tapoja...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja bea:
Annan kyllä ruokaa, jos joku kaveri on meillä ruoka aikaan. Tai siis kysyn haluuko syödä... Mutta meillä käy joskus sellaisia lapsia, jotka kävelee jääkaapille kysymättä tai vaikkei ole ruoka-aika niin sanovat, että haluan sitä ja sitä. Kouluikäisiä! Ei mitään tapoja...
Tätä ihmettelen minäkin. Nykylapset on kauhean röyhkeitä ja omituisia. Vaaditaan ties mitä ja haukutaan meidän lapsista ihan hyvät ja harvinaiset herkut. "Eikö oo muuta, en ota noita." Jotenkin tökkii koko pentusakki, joka norkuaa sapuskaa ja aina pitäsi olla herkkua. Vittu. Meillä on tarjoilu loppunut ajat sitte tietyn sortin lapsilta. Ja niitä piisaa.
 
bea
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja bea:
Annan kyllä ruokaa, jos joku kaveri on meillä ruoka aikaan. Tai siis kysyn haluuko syödä... Mutta meillä käy joskus sellaisia lapsia, jotka kävelee jääkaapille kysymättä tai vaikkei ole ruoka-aika niin sanovat, että haluan sitä ja sitä. Kouluikäisiä! Ei mitään tapoja...
Tätä ihmettelen minäkin. Nykylapset on kauhean röyhkeitä ja omituisia. Vaaditaan ties mitä ja haukutaan meidän lapsista ihan hyvät ja harvinaiset herkut. "Eikö oo muuta, en ota noita." Jotenkin tökkii koko pentusakki, joka norkuaa sapuskaa ja aina pitäsi olla herkkua. Vittu. Meillä on tarjoilu loppunut ajat sitte tietyn sortin lapsilta. Ja niitä piisaa.
Mä vielä tarjoan ja yritän olla kohtelias, mutta ihmettelen kovasti, miten ei ole mitään tapoja. Ei mun aikoina kävelty vieraassa perheessä jääkaapille. Osa lapsista ei myöskään osaa kiittää, sanotaan vaan että "miks tätä", "miks näin vähän", "eikö oo sitä" jne. Suututtaa ne vanhemmat, jotka ei opeta tapoja!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja bea:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja bea:
Annan kyllä ruokaa, jos joku kaveri on meillä ruoka aikaan. Tai siis kysyn haluuko syödä... Mutta meillä käy joskus sellaisia lapsia, jotka kävelee jääkaapille kysymättä tai vaikkei ole ruoka-aika niin sanovat, että haluan sitä ja sitä. Kouluikäisiä! Ei mitään tapoja...
Tätä ihmettelen minäkin. Nykylapset on kauhean röyhkeitä ja omituisia. Vaaditaan ties mitä ja haukutaan meidän lapsista ihan hyvät ja harvinaiset herkut. "Eikö oo muuta, en ota noita." Jotenkin tökkii koko pentusakki, joka norkuaa sapuskaa ja aina pitäsi olla herkkua. Vittu. Meillä on tarjoilu loppunut ajat sitte tietyn sortin lapsilta. Ja niitä piisaa.
Mä vielä tarjoan ja yritän olla kohtelias, mutta ihmettelen kovasti, miten ei ole mitään tapoja. Ei mun aikoina kävelty vieraassa perheessä jääkaapille. Osa lapsista ei myöskään osaa kiittää, sanotaan vaan että "miks tätä", "miks näin vähän", "eikö oo sitä" jne. Suututtaa ne vanhemmat, jotka ei opeta tapoja!
Niinpä. "Mä en halua, kun teillä ei oo Oltermannia" "En syö banaanijogurttia" "En tykkää tästä leivästä, onko tässä jyviä?" "Mitä tämä on, näyttää pahalta, anna jotain muuta, vaikka toffeetuutti..." Siis ja tää ei ole provoilua, vaan ihan oikeaa elämää. NYKYLAPSET on omituisen vaativia ja vailla tapoja!!!!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Me ollaan tästä miehen kanssa puhuttu monesti, meidän molempien lapsuuden kodeissa on aina olleet kaverit tervetulleita leikkimään ja aina heidät on ruuassa pidetty.
Ei voi olla niin tiukkaa ruuan kanssa, etteikö 7-vuotiaalle riittäisi.
Eli meillä ei tarvitse nälässä olla.
näin meilläkin yleensä..sillon harmittaa vaan kun ei oo osannu varautua ylimääräsiin,kun esim.jotain pihvejä on just määrä niin kurja pyytää omaa lasta puolittaan että kaverikin saa.Yleensä kyllä annan omani sitte pois..kun ei osaa kieltää.

Se kyllä hiertää ja ärsyttää kun naapurin pikkunaperot on aina jotaki vailla,sais koko ajan passata jotaki.Oonki yleensä sanonu että nyt en laita mitää ja että kotiin syömään jne. omilleni oon paasannut että KOSKAAN ei itse pyydetä,vaan silloin kun pyydetään oikein syömään/juomaan niin sitte saa ottaa.Ja aina kun kaveri syö,niin sillon ootetaan jossaki muualla eikä kytsitä siinä vieressä.
 
Minä sopisin asiasta lapsen vanhempien kanssa; muistan miten lapsena äitini oli harmissani jos olin juuri kylässä syönyt vaikka klo 16 ja sitten kotiin palattuani klo 17 olisi ollut koko perheen yhteinen ruokahetki. Ihan jo mahdollisten allergioidenkin takia olisi hyvä puhua vanhempien kanssa, esim. itse pähkinäsuklaata rakastavana aina pienenä toivoin ettei kavereiden vanhemmat tietäisi pähkinäallergiastani, en ymmärtänyt asian vakavuutta.
 
sitä mä vaan ihmettelen et jos on kerta ruoka aika ja porukkaa lappaa sisään niin mä ainakin voin ovella sanoo et nyt ei sovi tulla. tai jos en ruokaa halua tarjoilla muille (on esim jotain spesiaalia ja tietty määrä) niin en sovi vierailuja sille ajalle ja jos joku on tulossa niin sanon et meil on nyt muuta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap tässä:
Tilanne on sellainen, että meillä on kolme lasta ja lasten kavereita on kylässä joka päivä. Ihan tästä lähinaapurista ja kilometrin säteellä. Kirjoitin jo, että meille ruokaa ostetaan opintolainalla eli siis rahaa ei ole. Viikolla on lähes joka päivä joku kaveri päivällisaikaan meillä ja viikonloppuisin ensimmäiset kaverit tulee jo ennen lounasaikaa eli kavereita siis piisaa lounaan, välipalan ja päivällisen ajaksi. Ei riitä rahat muiden ruokkimiseen ja todellakin minulle tällainen lasten kavereiden ruokkiminen on vierasta.

Nyt pojalla on uusi kaveri ollut parin viikon ajan. Luokkakaveri vajaan kilometrin päästä ja jää meille koulun jälkeen. Soittaa vain kotiin, että jää eli vierailusta ei ole sovittu vanhempien kanssa. Eri asia, jos jäisi kylään sovitusti, jolloin välipalaakin tarjoaisin.


Ymmärrän sun tilanteen täysin.Voisko oma lapses sanoa että hän syö ja kaveri oottaa ja lapsen kautta koittas saada kaverit tajuamaan että teillä näin =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
en usko että ois teidän köyhyyteen vaikuttanut millään tavalla ,vaikka olisitkin jotain suuhunpantavaa antanut.
Tää on ap:lla jatkuvaa,ei yhden kerran tapahtuvaa!!Eihän millään riitä pienet rahat ruokkimaan joka päivä montaa ylimäärästä!!
 

Yhteistyössä