Miten vähän on liian vähän? Sanotaan että ei laihdu jos syö liian vähän

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mä olen laihtunut vaikka syön perunaa ja riisiä. Entä aasialaiset ja muut ulkomaalaiset jotka syövät riisiä.
Joo syövät riisiä, mutta millä tavalla. Oikeasti kiinalainen vetää maksimissaan sellaisen pikkukupposen, jonka kiinalaisessa ravintolassa saa. Suomessahan se menee yleensä niin, että äiti pyytää toisen kupposen ja isä vielä pari siihen päälle kun riisiä tulee niin vähän. Aasiassa riisiä kyllä syödään joka aterialla, mutta määrällisesti varsin kohtuullisesti.
 
vierailija
500 g kasviksia päivässä. Hmm. Kuka osaa sanoa mitä painaa yksi tomaatti? Yksi porkkana? Puolikas kurkku?

Pinaatti on niin kevyttä että sitä saisi syödä valtavan kasan.
 
vierailija
Kokeile polkaista rasvanpoltto käyntiin pätkäpaastolla. Mulla auttoi se. 16/8 rytmi, eli kaikki päivän ateriat syödään 8 tunnin aikana ja muun ajan join vettä. Aamupalaksi join pelkkää mustaa kahvia. En kärvistellyt nälässä kuitenkaan kuin ehkä parin ensimmäisen vuorokauden aikana, äkkiä kroppa tottui. Painoa tuli alas viikon aikana n 4kg.
Mielestäni on tyhmää kutsua pätkäpaastoksi sellaista ruokarytmiä, jolloin kuitenkin syödään päivittäin. Itse olen ilmeisesti "pätkäpaastonnut" yli 30 vuotta koska en syö aamupalaa enkä lounasta koskaan ja päivän ensimmäinen ateria on pari tuntia työpäivän päättymisen jälkeen. Painoindeksi päälle 40. Tämä on kaikkein huonoin ruokarytmi mitä on olemassa ja tutkimusten mukaankin aamupalan väliin jättäminen korreloi ylipainon kanssa.

Oikea pätkäpaasto on sellainen, että välissä on kokonaisia paastopäiviä.
 
vierailija
Tomaatti painaa noin 80 g.
Puolikas kurkku ehkä 200 g.
Paprika painaa noin 180 g.
Sipuli painaa noin 60 g.
Porkkana painaa noin 65 g.

Eli syö päivässä puolikas kurkku, 1 porkkana, 1 sipuli, puolikas paprika ja tomaatti. Siinä on jo 500 g.
Lisäksi jotain hedelmää. Enemmänkin kasviksia voisi syödä, minusta tuo määrä kuulostaa pieneltä.
 
Aqela
Joo syövät riisiä, mutta millä tavalla. Oikeasti kiinalainen vetää maksimissaan sellaisen pikkukupposen, jonka kiinalaisessa ravintolassa saa. Suomessahan se menee yleensä niin, että äiti pyytää toisen kupposen ja isä vielä pari siihen päälle kun riisiä tulee niin vähän. Aasiassa riisiä kyllä syödään joka aterialla, mutta määrällisesti varsin kohtuullisesti.
En minäkään syö sitä isoa annosta. Mulla on niitä pieniä kupposia ja syömäpuikkoja.
 
vierailija
Syö liian vähän, jos elimistö menee säästöliekille, eikä kuluta sitä, minkä sen pitäisi. Paastothan pohjautuu tuohon liian vähän syömiseen, mutta niissä tapauksissa se ei jatku kauaa.
En osaa tarkalleen sanoa, mikä on liian vähän, mutta jos syöt kolme ateriaa päivässä, niin ei tarvitse hätääntyä. 5-6 kiloa pitäis kyl varmaan lähteä tuolla sokerin jätöllä, jos käytät vaikka portaita hissin sijaan, tai vaihdat/lisäät arkeen jonkun muun pienen asian, mikä kuluttaa energiaa.
 
vierailija
Mielestäni on tyhmää kutsua pätkäpaastoksi sellaista ruokarytmiä, jolloin kuitenkin syödään päivittäin. Itse olen ilmeisesti "pätkäpaastonnut" yli 30 vuotta koska en syö aamupalaa enkä lounasta koskaan ja päivän ensimmäinen ateria on pari tuntia työpäivän päättymisen jälkeen. Painoindeksi päälle 40. Tämä on kaikkein huonoin ruokarytmi mitä on olemassa ja tutkimusten mukaankin aamupalan väliin jättäminen korreloi ylipainon kanssa.

Oikea pätkäpaasto on sellainen, että välissä on kokonaisia paastopäiviä.
Voi olla huono termi. Mutta siinä on varmaan kyse kohtuuttoman yösyömisen ja liiallisen aamupalan poisjätön kanssa. Tuonhan voi valita, voi syödä aamulla niin paljon kun kerkee, mutta illalla sitten täytyy selvitä ilman.
Itse en ole n.20 vuoteen syönyt aamupalaa / lounasta ja painoindeksi on 23. Kaipa nuo dieetit on yksilöllisiä, kellä toimii, kellä ei.
 

Yhteistyössä