Muita joiden puoliso sairastaa diabetesta?

  • Viestiketjun aloittaja vertaistukea vailla
  • Ensimmäinen viesti
"paula"
Alkuperäinen kirjoittaja lätinä;30628737:
tiesitkö että diabeetikko isällä on suuremmat riskit periyttää lapset?
Ne se periytyy samaan tapaan kuin jokin makkaramerkki tai keksipaketti, jonka merkki ei muutu. Nehän vaihtelee. Kiinnostais tietää. Yhden tiedän: Gotler on ainoa oikea makkara:)

Höpö höpö, ei ole, mut siitä ei luopunut ikinä!

Enkä puhu miehestäni, vaan henkilöstä, joka olisi nyt yli 100- vuotias, jos eläisi.

Silloin ei vielä ollut oikeita ohjeita, vaan nappuloita vaan:
DIABETEKSEN RUOKAVALIOHOITO | | Blogi | Antti Heikkil

Kai te ensin noita uusia ohjeita edes yritätte noudattaa?
 
"paula"
Meille sanottiin, että aina 7-9%:n riski saada lapsen diabetes. Jos jättää lapsen vähälle D-vitamiinille, riski hurjasti isompi. Myös kaikkiin muihin autoimmuunisairauksiin riski kasvanut ja lapsella epäiltiinkin kilpirauhasen vajaatoimintaa, onneksi ei ollut.
Olis parempi selvittää esimerkiksi onko ihminen käyttänyt margariineja vaiko voita. Ja niissäkin täytyisi erotella, onko se ollut luomua vai ei. No, ei pysty enää, mut 100 vuotta sittenm viljassa ei ollut korrenvahvistajia eikä kai vielä glyfosaattijäämiäkään. Haiman kunnosta kuitenkin on kysymys ja sen saa aika helposti sököksi tervekin ihminen. Varsinkin lotkut diabeteslääkkeet AIHEUTTAVAT haimasyöpää. Eikä sitä kukaan selvitä? No, ei näille syille kukaan tee enää mitään:-(

Etsi - karppaus.info :: keskustelufoorumi
 
vertaistukea vailla
No ei kyllä meidän 2 v vielä osaa isää pelastaa eikä ymmärrä isän tilasta mitään, pienemmästä puhumattakaan...
Eikä hänen tietysti tarvitsekkaan.

Täytyy miettiä mitä tässä tekee, taidan nyt pitää pienen aikaa hiljaista profiilia kerta asioista jo sanoin ja katsoa mitä mies tekee. Onhan nuo kohtaukset hänet itsensäkin varmasti pelästyttänyt.
 
"paula"
[QUOTE="paula";30630962]Voisitko kysyä, onko kuullut tätä hirvitystä:
Viherpesty Pepsi Next on yhtä myrkyllinen kuin ennenkin : Safkatutka

Mulle tulis migreeni tuosta välittömästi:-(

Ja olen muuten ihan terve ja lääkkeetön.[/QUOTE]

T

Ja onhan siinä Gotlerissa aina ollut niitä glutamaatteja:-(

Aromisuolakin on tullut kauppoihin kauan sitten, mutta en sitä itse käyttänyt, kun haisi se "niiden" tökötti niin kamalalle. Mut olisko syy ollut siinä, kun käyttivät vielä Gotlerien lisäksi?
 
"paula"
Mitä jos kirjoittaisit miehellesi kirjeen, johon laitat huolenaiheesi ja kerrot kuinka tärkeä hän on teille? Sitten saisit ainakin kerrottua miehelle miltä tuntuu ja hän voisi rauhassa pohtia asiaa.
Mitä siihen kirjeeseen??????

Etsi - karppaus.info :: keskustelufoorumi

Tuolta vinkkejä. En tunne elsiä, mutta kyllä on viisas ihminen:)

J.K. se T -kirjain edellisessä viestissä on Tärkeä linkki mun yhdelle vanhalle sivulle.
 
D1:n äiti
[QUOTE="gemma";30629953]Ja miten D1:n äiti voi olla noin pihalla...

"Jos äidillä on tyypin 1 diabetes, lapsen todennäköisyys sairastua diabetekseen on noin 5 prosenttia. Diabeetikkoisän lapsen sairastumisriski on noin 8 prosenttia."
Lähde: Suomen Diabetesliitto - Diabeteksen periytyvyys

Eli riski on normaalia hiukan korkeampi, mutta en nyt tiedä, miten se tähän kohtaan liittyy kun lapset (toistaiseksi terveet) on jo tehty ja aloittajan huolena oli mies.
Millainen se syntymän jälkeen tehty riskitesti muuten oli aloittaja? (meillä ei vielä lapsia ole, ja olen myös tuota perinnöllisyyttä miettinyt)[/QUOTE]

Ai tää 3% ero on se suurempi riski? Just :LOL: Luulin saavani jotain uutta mullistavaa tietoa...

Tiedätkö itse, kuinka tuo riski kartoitetaan? Kuinka montaa vasta-ainetta siitä tutkitaan ym? Mä tiedän. Tiedän myös, että pelkkä suurentunut riski sairastua ei tarkoita, että automaattisesti sairastuu tai jos riski on pieni niin ei sairastu.
Itse asiassa diabeteksen syntymekanismi on monimutkainen prosessi, joka voi alkaa mutta loppua kesken psosessin ja sairaus jääkin puhkeamatta. Sitähän sää kysyit ;)
 
D1:n äiti
[QUOTE="paula";30631047]Olis parempi selvittää esimerkiksi onko ihminen käyttänyt margariineja vaiko voita. Ja niissäkin täytyisi erotella, onko se ollut luomua vai ei. No, ei pysty enää, mut 100 vuotta sittenm viljassa ei ollut korrenvahvistajia eikä kai vielä glyfosaattijäämiäkään. Haiman kunnosta kuitenkin on kysymys ja sen saa aika helposti sököksi tervekin ihminen. Varsinkin lotkut diabeteslääkkeet AIHEUTTAVAT haimasyöpää. Eikä sitä kukaan selvitä? No, ei näille syille kukaan tee enää mitään:-(

Etsi - karppaus.info :: keskustelufoorumi[/QUOTE]

Nyt menee puurot ja vellit sekaisin.

Kerro toki, mitä diabeteslääkkeitä tarkoitat kun kyseessä on 1-tyypin diabetes?

Sen ainoa hoitokeino on INSULIINI. Insuliini ei ole lääke. Se on haiman erittämä, elimistön oma hormoni. 1-tyypin diabeteksessä haiman saarekesolut tuhoutuvat (eikä tutkijatkaan tiedä miksi!) eivätkä siis pysty tuottamaan tuota elintärkeää hormonia. Sen vuoksi 1-tyyppi joutuu ottamaan insuliinin pistoksina ihon alle.

Antti Heikkilä ei pysty pelkän ruokavalion avulla parantamaan yhtäkään 1-tyyppiä saatikka jättämään insuliinia pois. Toki aina kannattaa syödä terveellisesti.
 
"tsubu"
Mun mies on myös diabeetikko, ollut jo suurimman osan elämästään eli yli 30 vuotta.
Mies syö ihan samaa ruokaa kuin muutkin, mutta miettii jo etukäteen, että paljonko ja mihin aikaan jne ja laittaa nopeavaikutteista insuliinia sitten tarpeen mukaan. Verensokereita mittailee usean kerran päivässä jonka vuoksi hänen on helppo reagoida matalampiin ja korkeampiin verensokereihin ja pitkä-aikais verensokeri on hänellä erinomainen.
Me ollaan oltu yhdessä kohta 15 vuotta ja sinä aikana mun on pitänyt jollain tavalla jeesata matalan verensokerin takia vissiin neljä kertaa joten mun elämään ei hänen diabeteksensa juurikaan vaikuta.

Lauantainakin oli isot juhlat ja kännissähän tuo oli ihan kunnolla, mutta ei se mua huolettanut diabetesta ajatellen lainkaan, kun mies humalassakin mittailee verensokeria ja laittaa lääkettä tarpeen mukaan.

Tsemppiä teille joilla on ongelmia diabeetikko puolison kanssa!
 
"vvv"
Alkuperäinen kirjoittaja D1:n äiti;30631716:
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin.

Kerro toki, mitä diabeteslääkkeitä tarkoitat kun kyseessä on 1-tyypin diabetes?

Sen ainoa hoitokeino on INSULIINI. Insuliini ei ole lääke. Se on haiman erittämä, elimistön oma hormoni. 1-tyypin diabeteksessä haiman saarekesolut tuhoutuvat (eikä tutkijatkaan tiedä miksi!) eivätkä siis pysty tuottamaan tuota elintärkeää hormonia. Sen vuoksi 1-tyyppi joutuu ottamaan insuliinin pistoksina ihon alle.

Antti Heikkilä ei pysty pelkän ruokavalion avulla parantamaan yhtäkään 1-tyyppiä saatikka jättämään insuliinia pois. Toki aina kannattaa syödä terveellisesti.
D1 ei saa yleensä pelkällä ruokavaliolla remissioon, mutta kyllä se paljon auttaa taudin hallinnassa. Kannattaa ihan oikeasti tutustua karppaukseen diabeteksen hoidossa oli se sitten 1- tai 2-tyyppiä.
 
julia.alexia
Mun miehellä myös diabetes 1. Eikä hänkään hoida niin hyvin kuin pitäisi, mikä on sikälikin vielä ikävämpää että hänellä on diabeteksensa lisäksi epilepsia. Epilepsiakohtauksen yhteydessä hänellä menee sokerit sekaisin ja verenpaine pomppaa vaarallisen korkeaksi. Matalan sokerin tunnistaa aika hyvin ja yölläkin herää kun sokerit laskevat, mutta onkin sekaisin kuin seinäkello ja saattaa harhailla etsimässä wc.tä väärästä suunnasta kämppää. Joudun ehdottamaan että syö jotain ja vasta sitten havahtuu.
 
vertaistukea vailla
Joo, jos jätettäis sitten semmoset hihhulijutut pois tästä keskustelusta...

Jokainen diabeetikko ja hänen läheisensä tietää tärkeä ruokavalion merkityksen jne. Vaikeaa onkin motivoitua hoitamaan diabetesta vuosikymmeniä ja elämään sen kanssa... siitähän tässä on kyse. Minun on ihan turha paasata miehelle siitä kuinka KUULUU tehdä, kyllä hän sen tietää.

Oma mies ei onneksi käytä alkoholia. Liikuntaa 3 x viikossa. Mikä on tietty hyvä juttu, mutta aiheuttaa omat haasteensa diabeteksen hoitoon. Toinen hypo tuli juuri liikuntapäivän jälkeen. Onhan diabeteksessäkin omat vaiheensa, voi olla että hypoja on nyt alkanut tulemaan koska sairaus on edennyt siihen vaiheeseen että niitä tulee helpommin. En muista mihin tämä liittyi, mutta johonkin. Omakin mies on siis aina ennen itse havahtunut/herännyt mataliin sokereihin, mutta jostain syystä niin ei enää käy.

Nyt on hieman edes mittaillut sokereitaan, etenkin öisin. Eilen oli taas liikuntaa, niin yöllä herättelin pariin kertaan ja tarkistin että on kunnossa, aamulla varhain pyysin mittaamaan sokerit ja niin teki, ettei nukkuisi niin pitkään ettei huomaa sokereiden laskevan.

Kunpa vaan saisi tuon mittaamaan säännöllisesti ja edes harkitsemaan sitä pumppua... :/
 
Mun miehellä on myös D1.
Hyvin hoitaa ja osaa aika hyvin säännöstellä insuliinit (ei siis ole pumpulla). Pitkään aikaan ei ole kohtauksia tullut. Sairastumisen alkuvuosina muutamia sokeriromahduksia tuli, yhdesti niinkin, että oli lapsen kanssa kahden. Onneks tulin paikalle ennen kuin oli liian myöhäistä ja soitin ambulanssin.

Tsempit ap:lle, toivottavasti miehes tajuaa alkaa ottaa tosiaann ton sairauden ennen kuin on liian myöhäistä,
 
"hahahaa"
Minun äitillä oli 1-tyypin diabetes ja hän ei hoitanut sitä hyvin. Olin 2-vuotias kun äiti meni shokkiin liian alhaisen verensokerin takia mutta onneksi minulle oli kerrottu mitä pitää tehdä ja voitelin äidin ikeniä hunajalla ja hän virkosi. Pienillekin lapsille kannattaa siis kertoa mitä pitää tehdä jos isä menee tajuttomaksi tai alkaa puhumaan sekavia. Tosi pienikin lapsi osaa kyllä pelastaa vanhempansa hengen.

Ja sitten vielä että äitini kuoli diabeteksen aiheuttamiin liitännäissairauksiin, koska ei sairauttaan hoitanut. Munuaiset lakkas toimimasta, tuli myös sydämen vajaatoimintaa ja kuolioita.
Tää oli kyllä paras! 2-v. laittaa äipälle hunajaa ikeniin kun äipältä lähtee taju! Uskon todellakin!
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Tyypin 2 diabetes on elintasosairaus ja sidoksissa metaboliseen oireyhtymään. Mitä enemmän lihavia ihmisiä, sitä enemmän diabetesta.
Tyyppi 1 on asia erikseen.
Maissikiisseliä joka sapuskassa ja viikko sairaalaruoalla saa aikaan lääkityksen.
 
vierailija
Maissikiisseliä joka sapuskassa ja viikko sairaalaruoalla saa aikaan lääkityksen.
Suomessa tyypin 2 diabetesta sairastaa tietämättään todella paljon ihmisiä. Sairaus todetaan "vahingossa" muiden hoitojen yhteydessä. Diabetes ei tule päivässä eikä viikossa ei edes kuukaudessa vaan pikkuhiljaa vuosien saatossa.
Joku kirjoitti ketjussa, että tyypin 1 diabeetikko pystyy karppaamalla hoitamaan sairautta. Ei pidä paikkaansa. Hoitotasapainoon tarvitaan sekä ruokainsuliini että pitkävaikutteinen molemat pistettäviä insuliineja.
 

Yhteistyössä