Muita laminaatin vihaajia? Puolestapuhujat älkää vaivautuko!

Enhän ole ainut, joka on läpeensä kyllästynyt laminaattilattioihin? Meinaa usko loppua, kun ei saa millään pysymään puhtaana, vaan lattia on aina kuin lehmän nuolema. Kaksi vuotta tämän lattian kanssa on tapeltu, ja jos ei olisi niin kallis investointi ollut, niin jopa mies sanoi, että tämä lattia lähtisi ja tilalle tulisi helppohoitoinen muovimatto. Lattia on täynnä pieniä kämmenten ja jalkapohjien jälkiä, ja voi varjele jos satut jonkun tahran vaikka tiskirätillä pyyhkäisemään pois, niin se rätin jälki loistaa lattiassa sitten muistona. Jos joskus uutta taloa ollaan hommaamassa, niin ei varmasti yhteenkään huoneeseen tule laminaattia. :(
 
Pakko sanoa että laminaatissa ei ole muita hyviä puolia kuin hinta ja asentamisen helppous. Se on arka vedelle, naarmuuntuu herkästi eikä sitä voi korjata esim. hiomalla vaan koko pala on vaihdettava. Ja vaikka mitä sinne laminaatin alle laittaa, se kopisee melkoisesti.
 
juu, mä tykkään meidän alakerran parjatusta muovimatosta tuhat kertaa enemmän kuin vintin laminaatista... ja käytetään laminaattipesua ei ole siitäkään kiinni... kun seuraavaksi mitään laitetaan, se on parketti! =)
 
Salama McQueen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 16:13 nytkypylly kirjoitti:
juu, mä tykkään meidän alakerran parjatusta muovimatosta tuhat kertaa enemmän kuin vintin laminaatista... ja käytetään laminaattipesua ei ole siitäkään kiinni... kun seuraavaksi mitään laitetaan, se on parketti! =)

Meillä on muualla parketti, mutta makkareissa laminaatti. Parketti on aivan ihana muuten, paitsi pienten poikien ja metalliautojen taloudessa. :whistle:
 
Meillä kyllä tahrat lähtee eikä jää jälkiä luutusta, mutta pölyä se kerää ihan valtavasti nurkkiin. Meilläkin oli ennen muovimatto ja kun kerran viikossa imuroi niin ei pölykoiria näkynyt. Nyt saisi olla imuroimassa joka päivä. Lisäksi se on ihan kamalan liukas.
 
no voih.. ja mä kun taas haluaisin laminaatin.. miellä on hiottu parketti nyt joka puolella ja voi #&%?$!* mikä kamala siivoaminen.. jos jotain tippuu lattialle niin se muka lähtee pois ja tunnin päästä kun katsoo niin sama maito tai mehu läiskä siinä on. ja naarmuuntuvat todella helposti.
meillä taitaa vaan olla niin huono tuo lattia, tai siis sen hioja ja lakkaaja et sen takia on toi usko näihin mennyt.
EI SITTEN MILLÄÄN TULE LOPPUA NOISTA KIRJOITUSVIRHEISTÄ... :kieh: <br><br>
 
harmaana
LAMINAATIN PESU JA PUHDISTUS
Laminaattilattia kannattaa nihkeäpyyhkiä SC Johnson Parketti & Laminaattipesulla viikottain. Kannattaa seurata laminaatin valmistajan hoito-ohjeita. Niille laminaateille, joille suositellaan saippuatonta pesuainetta kannattaa käyttää SC Johnson Laminaattipesua.

Pyyhittäessä ei saa jäädä selviä pisaroita lattiaan. Liiallisen veden käytön riskinä on, että vesi imeytyy saumojen ja rakojen kautta laminaatin puurakenteisiin ja esim. turvottaa laminaatin pintakalvot reunoista irti. Jos lattialla on vähänkin hiekkaa ja irtoroskaa, on lattia hyvä imuroida ennen nihkeäpyyhintää. Tällöin hiekka ja roska eivät naarmuta laminaatin pintaa nihkeällä mopilla pyyhittäessä.

Pelkkä imurointi ei riitä
Laminaattilattia on hyvä pyyhkiä pesuliuokseen kostutetulla liinalla tai mopilla aina imuroinnin jälkeen, koska imuroinnissa syntynyt staattinen sähkö tekee joistakin laminaateista helposti ilman hiukkasia puoleensa vetäviä pintoja. Samasta syystä emme suosittele laminaatille kuivapyyhintää.

Älä vahaa laminaattia!
Laminaattia ei saa eikä kannata vahata. Lopputulos voi olla ikimuistoisen laikukas ja hilseilevä...

Pesuaineen yliannostelu
Ohjeen mukaan käytettynä pesuaine ei kerrostu lattian pintaan. Se vaikuttaa pesuliuoksessa veden pintajännitystä alentavasti, jolloin lika irtoaa lattiasta veteen helpommin. Liian runsas minkä tahansa pesuaineen käyttö saattaa jättää lattiaan jäämiä, joihin ilman hiukkaset ja elämisen jäljet tarttuvat. Jos epäilet yliannostelleesi pesuainetta on asia helppo korjata: pyyhi lattia seuraavan kerran pelkällä vedellä kostutetulla mikrokuituliinalla.

 
Niinh
Meillä vasta olleet noin 4 kk. ja täytyy sanoa, että kyllä näkyy kaikki koiran jalan jälet sekä kaikki mahdolliset pienet rasva läntit tms.. :kieh: Koiran kynnen jäljetkin taitaa olla näkyvissä jo... Siinä mielessä ei yhtään hyvä toi. Mut halvin vaihtoehto oli. Muovimatot nykysin kalliimpia. Aiemmin oli meillä muovimatto, mut siinä ei näkynykään noin hyvin lika!

Tympee homma aina puunata tota lattiaa.... ja harmittaa nuo naarmut ym. mitä ei muovimatossa niinkään näkyny, mut näkys ne parketissakin kyllä hyvin!
 
Mielenkiintoista. En ole ennen kuullutkaan.

Valitsin meille parketin vain, koska laminaatit on nykyään kalliita. Pari vuotta sitten sai käyttöluokka 8 laminaattia 5 eurolla, nykyään jo käyttöluokka 7 maksaa lähes 10 euroa. Joten ero halpaan parkettiin oli niin pieni, että päädyin siis halpaan parkettiin. Ja kylläpä tähän saakka ihan tyytyväinen olen ollut.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 16:24 harmaana kirjoitti:
Ihmettelen vaan että miksihän laminaatteja on olemassa jos ne on vaikeita pitää puhtaana. Syynähän ei tietenkään ole lattian pesijässä.... :D
=)

Minä olen muuten oikeasti siivooja ja tiedän kyllä miten laminaatin saa pysymään ja näyttämään puhtaalta, minulla vain ei riitä aika moiseen rumbaan.

Ja onhan sekin totta että mitä kalliinpi ja laadukkaampi laminaatti sen mukavami ja helpompi sitä on pitää puhtaana.
Kuka käski ostamaan 5?/m2 hintaista laminaattia???? :headwall: :headwall:
Että hyvä säästö...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 16:28 Tyttösenäiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 16:24 harmaana kirjoitti:
Ihmettelen vaan että miksihän laminaatteja on olemassa jos ne on vaikeita pitää puhtaana. Syynähän ei tietenkään ole lattian pesijässä.... :D
=)

Minä olen muuten oikeasti siivooja ja tiedän kyllä miten laminaatin saa pysymään ja näyttämään puhtaalta, minulla vain ei riitä aika moiseen rumbaan.

Ja onhan sekin totta että mitä kalliinpi ja laadukkaampi laminaatti sen mukavami ja helpompi sitä on pitää puhtaana.
Kuka käski ostamaan 5?/m2 hintaista laminaattia???? :headwall: :headwall:
Että hyvä säästö...

Meille ei todellakaan ostettu halvinta(huonointa)laminaattia, vaan kyllä hintaluokka oli enempi sieltä toisesta päästä. Mutta sillä nyt ei tässä tapauksessa ole vaikutusta puhtaanapitoon. Konsultoin myös oikeaa siistijää asiasta, ja samaan tulokseen hän tuli, hankala pitää puhtaana. Tai paremmin sanottuna, ei sitä saa pysymään puhtaana kovin montaa hetkeä lattianpesun jlk.
 
oho
Mä taas oon erittäin tyytyväinen laminaattiin. Ennen oli parketti ja oi ja voi kun se oli koloissa kun pikkupojat rallaa autoilla ja koira tepsuttaa... Nyt laminaatti ja hyvänä on pysynyt. Imuroin sen 1-2 kertaaa viikossa ja n. 2 viikon välein pesen höyrymopilla. Kuin uusi sen jälkeen, eikä vain iltaan asti ;) .

Ai sori, täs oli et puolestapuhujat älkää vaivautuko. No, emmä puolestapuhu, jokainen laittakoon lattiallensa mitä tykkää. Kunhan vain kommentoin :D .
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 16:04 sh-äiti kirjoitti:
Enhän ole ainut, joka on läpeensä kyllästynyt laminaattilattioihin? Meinaa usko loppua, kun ei saa millään pysymään puhtaana, vaan lattia on aina kuin lehmän nuolema. Kaksi vuotta tämän lattian kanssa on tapeltu, ja jos ei olisi niin kallis investointi ollut, niin jopa mies sanoi, että tämä lattia lähtisi ja tilalle tulisi helppohoitoinen muovimatto. Lattia on täynnä pieniä kämmenten ja jalkapohjien jälkiä, ja voi varjele jos satut jonkun tahran vaikka tiskirätillä pyyhkäisemään pois, niin se rätin jälki loistaa lattiassa sitten muistona. Jos joskus uutta taloa ollaan hommaamassa, niin ei varmasti yhteenkään huoneeseen tule laminaattia. :(
Mulla on täysin sama ongelma vaikka lattiana on parketti. Ja tämän kanssa vielä se että kolmen kuukauden käytön jälkeen lattia on aivan naarmuilla ja kolhuilla kun on koira ja kaksi pientä lasta.
 
siis kyllähän SILEÄSSÄ laminaatissa näkyy jalanjäljet yms, mutta kun ottaa selaisen laminaaatin johon on tehty "puunsyitä" niin ei todellakaan jää mitään jälkiä, kun pinta ei ole siis sileä!!! Eikä meillä maksanu tollanen laminaatti ku 18e/neliö, ja tyytyväinen olen ollut 3 vuotta!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 17:13 vieras kirjoitti:
siis kyllähän SILEÄSSÄ laminaatissa näkyy jalanjäljet yms, mutta kun ottaa selaisen laminaaatin johon on tehty "puunsyitä" niin ei todellakaan jää mitään jälkiä, kun pinta ei ole siis sileä!!! Eikä meillä maksanu tollanen laminaatti ku 18e/neliö, ja tyytyväinen olen ollut 3 vuotta!
Meillä on kans "puunsyyt" tuossa laminaatissa ja kuluttaa sukkia ihan älyttömästi! Kokoajan saa olla ostamassa uusia sukkia ja uudet sukkahousut on kans pohjista puhki muutaman viikon päästä tytöillä. :x
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 17:20 NäkymätönNinni kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 17:13 vieras kirjoitti:
siis kyllähän SILEÄSSÄ laminaatissa näkyy jalanjäljet yms, mutta kun ottaa selaisen laminaaatin johon on tehty "puunsyitä" niin ei todellakaan jää mitään jälkiä, kun pinta ei ole siis sileä!!! Eikä meillä maksanu tollanen laminaatti ku 18e/neliö, ja tyytyväinen olen ollut 3 vuotta!
Meillä on kans "puunsyyt" tuossa laminaatissa ja kuluttaa sukkia ihan älyttömästi! Kokoajan saa olla ostamassa uusia sukkia ja uudet sukkahousut on kans pohjista puhki muutaman viikon päästä tytöillä. :x
Ai, ei meillä kyllä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 17:05 oho kirjoitti:
Mä taas oon erittäin tyytyväinen laminaattiin. Ennen oli parketti ja oi ja voi kun se oli koloissa kun pikkupojat rallaa autoilla ja koira tepsuttaa... Nyt laminaatti ja hyvänä on pysynyt. Imuroin sen 1-2 kertaaa viikossa ja n. 2 viikon välein pesen höyrymopilla. Kuin uusi sen jälkeen, eikä vain iltaan asti ;) .

Ai sori, täs oli et puolestapuhujat älkää vaivautuko. No, emmä puolestapuhu, jokainen laittakoon lattiallensa mitä tykkää. Kunhan vain kommentoin :D .
Joo, kyllä parkettiin tulee jälkiä juuri lasten leikeistä, mopolla ajamisesta, mutta mielestäni elämsen jäljet saakin näkyä. Ei haittaa minua.
 

Yhteistyössä