muljahteleva sydän

  • Viestiketjun aloittaja 2xäippä
  • Ensimmäinen viesti
2xäippä
onko kenelläkään samanlaisia oireita?
itellä sydän "muljahtelee" hassusti yleensä iltaisin.
ja kun nousen ylös seisomaan huimaa ja silmissö sumenee. ja välillä tulee huono olo muljahtelujen aikana.
olen käynyt sydänkäyrässä, mutta ei löytynyt mitään.
ja lääkärit ei tiedä mistä johtuu.
tätä on jatkunut jo jonkun aikaa.
 
Minulla alkoi vastaava oireilu kolmannen raskauden aikana. Hormooniperäiseksi arvelivat keskussairaalassa sillä rakenteellista vikaa ei löytynyt. Raskaus tai vaihdevuodet laukaisee naisilla helposti.
 
vieras maalta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2004 klo 17:25 2xäippä kirjoitti:
onko kenelläkään samanlaisia oireita?
itellä sydän "muljahtelee" hassusti yleensä iltaisin.
ja kun nousen ylös seisomaan huimaa ja silmissö sumenee. ja välillä tulee huono olo muljahtelujen aikana.
olen käynyt sydänkäyrässä, mutta ei löytynyt mitään.
ja lääkärit ei tiedä mistä johtuu.
tätä on jatkunut jo jonkun aikaa.
Niin oletko raskaana? Mulla sydän muljahdellut myös raskauksien aikana. Kolmannessa raskaudessa myös verenpaine heitteli niin että tuli välillä tosi surkee olo. Myös alhainen hemoglobiini aiheuttaa rytmihäiriöitä. :p
 
Tiedän mistä puhut. Itse olen kärsinyt muljahtelevasta sydämestä ja rytmihäiriöistä jo reilut kolme vuotta. Meillä on nyt ½-vuotias poika ja raskauden aikana tilanne jokin verran paheni. Nyt on aika ajoin pahempia kausia. Varsinkin silloin kun joudun valvomaan enemmän. Eli minulla rytmihäiriöt liittyvät selvästi rasitukseen ja työlääseen elämänvaiheeseen.

Silloin kun vaiva ilmeni, se tutkittiin ja kardiologi sanoi että rakenteellista vikaa ei ole. Sain silloin myös lievän rytmihäiriölääkkeen, jota käytän vain tarvittaessa. Siitä on ollut tosi iso apu. Tämä vaivahan on vaaraton mutta äärimmäisen kelju koska se vie voimat vähäksi aikaa ja tietysti silloin huolestuttaa.

Minulla lääkkeiden lisäksi auttaa raitis ilma ja nukkuminen.
 
kotilääkäri
Muljahteleva sydän on raskauden aikana hyvin yleistä.
Ja muussa tapauksessa(ellei rakeenteellista vikaa ole)johtuu yleensä väsymyksestä. Ei siis vaarallista siinä tapauksessa, mutta ois varmaan tarvetta piristyä ja saada levätä kunnolla.
 
Kuulostaa vaarattomilta lisälyönneiltä. Niitä on kaikilla ihmisillä, tosin yleensä vähemmän. Varmaan tiedätkin, että psyykkiset tekijät vaikuttavat kaikkiin elimistön toimintoihin, ja niin tässäkin: mitä enemmän alat stressata ja pelätä lisälyöntejä, sitä enemmän niitä tulee. Tuo silmissä musteneminen ja huimaaminen johtuu verenpaineen laskusta. Se voi hetkellisesti laskea kun nouset makuulta istumaan tai seisomaan. Kannattaa nousta varovaisesti ja muistaa hengitellä rauhassa. Pidä huolta ettet pidätä hengitystä tai hengitä pinnallisesti. Huolehdi että juot tarpeeksi ja syöt hyvin. Jos neste- tai suolatasapaino heittää, voi lisälyöntejä tulla enemmän ja etenkin huimausta tulee herkemmin tällöin koska verenpaine on matala jos on kuiva.
Tämä on sairaanhoitajan ohje. :p
 

Yhteistyössä