Multa voi kysyä kanssa :D

Miten sun uskos on muuttunut vuosien mittaan? Onko susta tullut tiukkapipoisempi vai onko vanne otsan ympärillä alkanut hellittää?
Kävin läpi ne tiukkapipoisuudet parinkympin tietämillä.

Nykyisin, kun elän armollisemmin, meinaa uskonelämä mennä enemmän siihen toiseen ääripäähän eli maailmallisuuteen. Tai sanotaan näin, että monet uskovat naiset (mukaanlukien minä) ovat ennen perheen perustamista innokkaita uskovia mutta sitten he katoavat pariksikymmeneksi vuodeksi johonkin perhe-elämän syövereihin. Kun ennen heidän rukouksensa oli "pelasta se ja se ihminen" niin se rukous on perheellisenä "auta että Vili-Vilpertin neuvolareissu menisi hyvin ja siunaa mun ostosreissua." Tärkeitä rukouksia molemmat, mutta kun ei niitä aikaisempiakaan, pelastukseen johtavia rukouksia pitäisi unohtaa.

Mulle ei vaikeudet ole uskon koetin. Kovin uskon koetin on tasainen, huoleton elämä.

Olin just yhdessä seurakunnan tilaisuudessa jossa puhuja painotti että pitäisi muistaa aina se ensirakkaus Jeesukseen. Tärkeitä sanoja meille, jotka olimme olleet 10, 20, joku 40 vuotta uskossa.
 
vierailija..
Tuo on yks surullisimpia tarinoita Raamatussa...Kyllähän se Jefta tyttönsä tappoi, näin mä olen ymmärtänyt.
Mä olen joskus lukenut sellaisen tulkinnan että se ei tappanut tyttöä kun ihmistä ei saa tappaa vaan uhrasi tytön niin että tyttö joutui elämään eristyksissä ja naimattomana. Ja Ikuisia kertomuksia lasten kirjassa on tuo tarina sellaisella tulkinnalla. :)
 
vierailija
Kävin läpi ne tiukkapipoisuudet parinkympin tietämillä.

Nykyisin, kun elän armollisemmin, meinaa uskonelämä mennä enemmän siihen toiseen ääripäähän eli maailmallisuuteen. Tai sanotaan näin, että monet uskovat naiset (mukaanlukien minä) ovat ennen perheen perustamista innokkaita uskovia mutta sitten he katoavat pariksikymmeneksi vuodeksi johonkin perhe-elämän syövereihin. Kun ennen heidän rukouksensa oli "pelasta se ja se ihminen" niin se rukous on perheellisenä "auta että Vili-Vilpertin neuvolareissu menisi hyvin ja siunaa mun ostosreissua." Tärkeitä rukouksia molemmat, mutta kun ei niitä aikaisempiakaan, pelastukseen johtavia rukouksia pitäisi unohtaa.

Mulle ei vaikeudet ole uskon koetin. Kovin uskon koetin on tasainen, huoleton elämä.

Olin just yhdessä seurakunnan tilaisuudessa jossa puhuja painotti että pitäisi muistaa aina se ensirakkaus Jeesukseen. Tärkeitä sanoja meille, jotka olimme olleet 10, 20, joku 40 vuotta uskossa.
Nykyään elät armollisemmin..? Hesus, sä olet mahtanut olla kivaa ja rentoa seuraa silloin ennen tätä "armollisuutta".
 
vierailija
Kol. 2:8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
Kol. 2:18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama

Mitä tuo kohta tarkoittaa?
 
vierailija
Mitä tehdä kun vanhat synnit vaivaa mitä on tehnyt ennen uskoontuloa? Vaikka on ne tunnustanut ja saanut anteeksi mutta kun tuntuu epäuskottavalta että miten Jumala voi antaa KAIKEN anteeksi??? Tuntuu oikeasti liian hyvältä ollakseen totta!!
 
Mä olen joskus lukenut sellaisen tulkinnan että se ei tappanut tyttöä kun ihmistä ei saa tappaa vaan uhrasi tytön niin että tyttö joutui elämään eristyksissä ja naimattomana. Ja Ikuisia kertomuksia lasten kirjassa on tuo tarina sellaisella tulkinnalla. :)
Jep, ei ihmistä saa uhrata mutta kun Jefta jostain sai päähänsä että hän polttouhraa ekan joka tulee häntä vastaan, niin kyllä hän varmasti siinä lupaamisvaiheessa ajatteli että polttouhraus on ok.
Ja kun lupaus piti sisällään polttouhrin, niin kyllä se polttouhri oli. Se oli ainut ihmisuhri Raamatussa, ja Jumala oli vaiti.

Jumala kyllä testasi Aabrahamin uskoa Moorian vuorella käskemällä tämän tappaa poikansa Iisak, mutta keskeytti sen ja katsoi itselleen sopivamman uhrikohteen eli käski uhrata pensaaseen jumittuneen karitsan. Eli se oli testi.

Samassa paikassa kuin Mooria oli kuulemma myöhemmin Golgata, jossa uhrattiin Jumalan oma poika, Karitsa. :)
 
Kol. 2:8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
Kol. 2:18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama

Mitä tuo kohta tarkoittaa?
Jostain luin että tuona aikana oli askeesista tykkääviä tyyppejä jotka paastosivat, elivät kurinalaista elämää ja vahtivat päivämääriä, kenties askeesi oli heillä keino päästä johonkin transsin tapaiseen jossa nähtiin näkyjä.

Toisaalta taas tulee mieleen David Herzog joka kertoilee vuolaasti enkelikokemuksistaan.
 
Mitä tehdä kun vanhat synnit vaivaa mitä on tehnyt ennen uskoontuloa? Vaikka on ne tunnustanut ja saanut anteeksi mutta kun tuntuu epäuskottavalta että miten Jumala voi antaa KAIKEN anteeksi??? Tuntuu oikeasti liian hyvältä ollakseen totta!!
Mullakin sielunvihollinen syytti vielä uskoontulon jälkeen että en ole saanut syntejäni anteeksi ja että en olisi kunnolla uskossa. Onneksi se meni ohi.

Joku kertoi Jumalan dementiasta anteeksiannon suhteen: jos on pyytänyt syntejään anteeksi mutta rupeaa kuitenkin vellomaan niitä ja puhuu niistä Jumalalle, niin Jumala vastaa:"Mitkä synnit? Mistä sinä puhut?"
 
vierailija
Jep, ei ihmistä saa uhrata mutta kun Jefta jostain sai päähänsä että hän polttouhraa ekan joka tulee häntä vastaan, niin kyllä hän varmasti siinä lupaamisvaiheessa ajatteli että polttouhraus on ok.
Ja kun lupaus piti sisällään polttouhrin, niin kyllä se polttouhri oli. Se oli ainut ihmisuhri Raamatussa, ja Jumala oli vaiti.

Jumala kyllä testasi Aabrahamin uskoa Moorian vuorella käskemällä tämän tappaa poikansa Iisak, mutta keskeytti sen ja katsoi itselleen sopivamman uhrikohteen eli käski uhrata pensaaseen jumittuneen karitsan. Eli se oli testi.

Samassa paikassa kuin Mooria oli kuulemma myöhemmin Golgata, jossa uhrattiin Jumalan oma poika, Karitsa. :)
Kauheeta. Mitenköhän se tyttö on ottanut asian, varmasti järkyttävää tuollanen kivulias kuolema isänsä tekemänä. Mä olisin ainakin yrittänyt paeta tai vastustella...
 
vierailija
Mitä sä tekisit jos aasi puhuisi sulle?

Ihmetyttää kun Bileam ei ihmetellyt yhtään aasin alkavan puhua sille. Puhuiko eläimet muutenkin siihen aikaan?

21
Aamulla Bileam satuloi aasinsa ja lähti moabilaisten sananviejien mukaan. 22 Mutta Jumala vihastui hänen lähdöstään, ja kun Bileam sitten ratsasti aasillaan kahden palvelijansa saattamana, Herran enkeli asettui hänen tielleen. 23 Kun aasi näki Herran enkelin seisovan tiellä paljastettu miekka kädessään, se poikkesi tieltä pellolle. Mutta Bileam löi aasia ja pakotti sen takaisin tielle.

24 Sitten Herran enkeli asettui tielle kahden viinitarhan väliseen kapeikkoon, jota kiviaita reunusti kummaltakin puolen. 25 Kun aasi näki Herran enkelin, se painautui aitaa vasten, ja Bileamin jalka jäi puristuksiin. Silloin Bileam taas löi aasia.

26 Herran enkeli siirtyi vielä kerran edemmäksi ja asettui ahtaaseen paikkaan, missä ei ollut tilaa väistyä oikealle eikä vasemmalle. 27 Kun aasi näki Herran enkelin, se laskeutui makuulle Bileam selässään, ja Bileam löi vihoissaan aasia kepillä.

28 Silloin Herra antoi aasille kyvyn puhua. Se sanoi Bileamille: "Mitä pahaa minä olen tehnyt, kun lyöt minua nyt jo kolmannen kerran?" 29 Bileam sanoi aasille: "Sinä vikuroit! Jos minulla nyt olisi miekka, tappaisin sinut heti paikalla!" 30 Aasi sanoi Bileamille: "Minähän olen sinun aasisi, jolla olet ratsastanut iät ja ajat. Olenko minä koskaan ennen vikuroinut?" Bileam vastasi: "Et ole." 31 Silloin Herra avasi Bileamin silmät, niin että hän näki Herran enkelin seisomassa tiellä paljastettu miekka kädessään. Bileam polvistui ja lankesi kasvoilleen maahan.
 
vierailija
1. Oletko koskaan käynyt julkisessa vessassa ja huomannut VASTA tarpeesi tehtyäsi, että siellä ei ole vessapaperia?-
2. Montako tuntia nukuit viime yönä?-
3. Omena vai banaani?-
4. Mikä biisi soi juuri nyt vai soiko mikään?-
7. Mitä googlasit viimeksi?-
8. Olisitko kuukauden töissä mieluummin sairaalassa (apulaisena) vai koulussa (avustajana)?-
9. Jos olet jo valmistunut ammattiin, niin minkä ammattinimikkeen omistat?-
10. Mitä teit eilen klo 19.00?-
11. Tykkäätkö täytellä/tehdä galluppeja?-
12. Mitä viimeksi katsoit televisiosta?-
13. Seuraatko MasterChef Suomi-sarjaa?-
14. Onko joku tuttusi/sukulaisesi ollut koskaan tv:ssä? Jos on, niin missä?-
15. Oletko käynyt tänään ulkona?-
16. Kumpi on parempi laulaja: Rihanna vai Lady GaGa?-
17. Monessako eri maassa olet käynyt? (Suomea ei lasketa!)-
18. Anna arvosana 4-10 Nälkäpeli-leffoille.-
19. Kuka on yliarvostettu näyttelijä?-
20. Minkä ikäinen olet 7 vuoden päästä?-
21. Onko kukaan soittanut sinulle tänään?-
22. Mitä joit viimeksi?-
23. Kuka Putous-näyttelijöistä on paras?-
24. Pelkäätkö hämähäkkejä?-
26. Jos osaisit soittaa YHTÄ soitinta täydellisesti, niin mikä soitin se olisi?-
27. Ronja vai Raija?-
28. Kasper vai Oskar?-
29. Omistatko mustia farkkuja?-
30. Milloin viimeksi kävit uimassa?-
31. Oletko koskaan pilkkinyt?-
32. Mille olet allerginen? (jos olet)-
33. Kuunteletko musiikkia spotifysta?-
34. Hedelmät vai vihannekset?-
36. Onko sinulla koskaan ollut silmätulehdusta?-
37. Luetko Aku Ankkaa?-
38. Haluaisitko, että olisi jo kesä?-
39. Oletko kaatunut/liukastunut tänään?-
40. Mitä ostit viimeksi kaupasta?-
41. Käytätkö paljon mekkoja/hameita?-
42. Jos käskisin sinut piirtämään ihmisen, niin piirtäisitkö sen tikku-ukkona?-
43. Osaatko kirjoittaa kaunolla?-
44. Onko Lidl hyvä kauppa?-
45. Sano ensimmäinen tummaihoinen julkkis, joka tulee mieleesi.-
46. Milloin itkit viimeksi ja miksi?-
47. Milloin nauroit viimeksi ja miksi?-
48. Hendrik vai Henrik?-
49. 800 vai 600?
50. Asteikolla 4-10, kuinka tylsää sulla on tällä hetkellä.-
 

Yhteistyössä