Näkeekö ei-niin-kauniin vauvan äiti, että oma lapsi ei ole kovin suloinen...?

  • Viestiketjun aloittaja "pix"
  • Ensimmäinen viesti
"Näkeekö ei-niin-kauniin vauvan äiti, että oma lapsi ei ole kovin suloinen...? "

Mitä ovat nämä ei-niin-kauniit vauvat, millaisia taas ovat kauniit vauvat? Veikkaan, että näkemyksiä on sen verran paljon, ettei yksimielisyyteen päästäisi, vaikka kuinka mietittäisiin. Kauneus tai "sööttiys" kun ei ole mikään sellainen määre, jonka voisi tarkistaa jostain taulukosta, vaan jokainen näkee asian omalla tavallaan. Yleensä siihen, kuinka miellyttävältä joku ihminen näyttää, vaikuttaa todella paljon se, millainen hän on tai mitä muuten häntä kohtaan tuntee. Joten varmaan oman lapsen näkee miellyttävänä, koska tuntee tämän ja näkee kuorta syvemmälle. Mutta on silti siitäkin jokaisella oma näkemyksensä, millainen noin yleisesti ottaen on "söpö vauva".

Ihan samoin, vaikka jollain olisi "periaatteessa" kauniit kasvonpiirteet, hän alkaa näyttää vastenmieliseltä, jos on esimerkiksi tyhmä ja rasisti, ilkeä ja ärsyttävä.
 
pöhkismöki
Mun mielestä mun tytöt on olleet vauvoina rumia, vieläkin kun katson vauvakuvia niin eihän ne nyt mitään kovin kauniita ole olleet (harvat vauvat ovat) mutta silti rakkaimmat lapset ikinä :) Pojat ovat olleet vauvoina paljon söpömpiä.
Minua itseäni häiritsi/häiritsee se, kun meidänkin vauvoja kehuttiin, et kun ne on niin kauniita... No, EIVÄT ole ja turha mulle on moista tulla jauhamaan.

Sit on kanssa tää ryhmä, joka kerjää kehuja omille lapsilleen, eräskin äiti joka kerta kun nähtiin kehui, kuinka kaunis hänen tyttärensä on, hento prinsessa eikö olekin jne.
Minä en sanonut mitään, koska itseasiassa hänen tyttärensä on yksi rumimmista lapsista joita olen koskaan nähnyt, mutta en toki sitä hänen äidilleen sano, en myöskään valheellisesti kehu muiden lapsia.
Luulen, että tuokin äiti kyllä tiesi, että ei se hänen tyttärensä kedon kaunein kukka ole, joten siksi haki jotain ihmeellistä hyväksyntää tuolla jankkauksellaan.

Kyllä mä ihan rehellisesti myönnän, että ei ne mun lapset kauneimpia ole, mutta eivät rumimpiakaan :) lasten luokkakavereissakin on nätimpiä lapsia kuin omani, mutta mitä sitten. Omat lapseni ovat minulle kaikkein rakkaimmat, vaikkeivat olisikaan ne kaikkein kauneimmat.
 
"vierailija"
kun aika vaikea sanoa että mikä on se kaunis ja kaikki lapset on vauvoina ihania ja kauniita.Ikä tuo piirteitä. Miesikin voi nuorena näyttää ihanalta ja komealta mutta ikä tuopiirteitä... Vaikea aihe... maku asioista ei voi kiistellä toisen kaunis voi olla toiselle ruma jos arvostellaan.
 
"mii"
[QUOTE="vieras.";29638812]Minun esikoistyttäreni näytti juice-hiuksineen, otsakurttuineen, olemattoman pienine leukoineen ja sen hölmistyneen huuli pyöreänä -ilmeensä kanssa keski-ikäiseltä kirjanpitäjä-mieheltä. Ja oli muuten niin sydäntälämmittävän söpö ja suloinen vauva että oksat pois![/QUOTE]

Hohoo, ihan kuulostaa minun pojaltani <3. Kauneus on katsojan silmissä, vanhempien varsinkin. Kurjaa myöntää ja todeta, että kauneusihanteet ne on vallalla nykyään vauvoissakin. Mutta onko tuolla painoarvoa, se onkin ihmisestä kiinni. Jokainen meistä on kaunis ja ruma, vauvana ja vaarina/mummona.
 
Meillä
molemmat olleet mielestäni suorastaan erikoisen söpöjä, mutta nyt jälkiäteen valokuvista katsoessa näyttävät ihan normisöpöiltä. Kai sitä oli pienestä jotenkin niin hurmaantunut.
 
"vieras."
Kyllä mä ainakin huomasin, ettei esikoinen ollut vauvana kovinkaan kaunis tai edes söpö. Ja huomaan sen vieläkin, kun katson vanhoja valokuvia. Nyt eskari-ikäisenä on persoonallisella tavalla kaunis (tämä ei ole vain oma mielipiteeni).

Joskus olen huomannut, että äidit pitävät vauvojaan kauniina, vaikka ne muiden mielestä eivät sitä ole. Useassa tapauksessa vauva on näyttänyt isältään :) ja nuo isätkään eivät ole olleet hyvännäköisiä muiden mielestä.
 
klfd
Esikoinen oli minusta todella soma. Aika usein ihmiset niin sanoikin, tuntemattomatkin. Toinen lapsi ei ollut minusta niin soma, eikä kukaan kyllä ikinä söpöksi kehunutkaan. Esikoinen on edelleen paremman näköinen, kakkosesta ei voi sanoa, että olisi kaunotar. Noin objektiivisesti katsottuna on näin, mutta totta kai minusta molemmat on syötävän suloisia :)
 
Pin
No ihan pikkuvauvana esikoinen oli aika tavallisen näköinen pallopää, taaperoikäisenä aika ruma ja nykyään leikki-ikäisenä alkanut kääntyä tavallisen puolelle.

Toka on vasta vähän vajaa vuoden ikäinen ja tähän asti ollut paljon kauniimpi lapsi kuin esikoinen. Melkein kaikki on kauniimpaa jos miettii. On nätimpi päänmuoto, suuremmat ja kauniimmat silmät, sievemmät kulmat, nätimpi nenä, parempi muoto hampaissa, kauniimpi leuka, selkeämmät hymykuopat, kasvojen muoto parempi, ruumiinrakenne virtaviivaisempi ja ripset tummemmat.

Nämä on kyllä aika feminiinisiä juttuja, mutta lapsella kauniita ainakin.

Esikoisella nätimpää on silmien väri (Kauniin ruskea kun tokalla on joku epämääräinen tosi tumma sinivihreä/harmahtava...joku) ja suu on aika samanlainen molemmilla. Muuta en keksi.
 
No, meidän lapsista ainakin yksi oli syntyessään melko lailla albiinon puutarhatontun näköinen :D Aika salskea viikinkinuorukainen tuosta kuitenkin näyttäisi pikku hiljaa kehittyvän (alle kouluikäinen on tosin vieläkin).
 
juuris
Joo o, näkee kyllä! Meiän lapsilla on aina syntyessään ollut naamaansa nähden aikas suuri nenä, ja kyllä mä olen sen tiedostanut. Siltikin, on se vaan maailman kaunein vauva siinä tilanteessa. Enempi mä miettisin sitä, että tajuuko ne äidit, jotka jossain tuolla "meren takana" laittaa lapsiaan kaiken maailman kauneuskilpailuihin, kuinka ikävään tilanteeseen ne ihan tosi "ei niin kauniit" lapset laitetaan..No, kauneus on katsojan silmässä.
 
"joo"
Mun poika oli syntymän jälkeen kun nyrkkeilykehässä turpiinsa saanut. Nenä lytyssä, silmät turvoksissa, otsassa ja leuassa punainen "haikaranpurema". Poika oli iso ja kovin ruhjotun näköinen. Ei tuo pienenä vauvana siinä mielessä sukoinen ollut vaan aika ruma. Nyt tuo on lähes 2m salskea nuorimies.
 
"esikoinen"
Mä olin aika ruma vauva, ja äiti myönsi sen :D Mutta parivuotiaana olin tosi söpö ja aikuisenakin kaunis. :) Veljet näytti pieniltä orangeilta vauvana, ja komeiksi hujopeiksi kasvoivat. Eli vaikkei oltu vauvoina kauneimpia, oltiin varmaan vanhemmille ihan yhtä rakkaita. vaikka tosiaan äitikin myönsi että joo et sä kaunein vauva ollu :D
 
"Entinen Ksantippa S."
Mun esikoisella oli ekat kolme kuukautta ihan hirveä akne ja ilme kuin Neuvostoliiton valtionpäämiehillä.

Iän myötä lapset ovat somistuneet kovasti, mutta eipä tuo rumuuskaan haittaisi. Tyhmässä ja ilkeässä lapsessa voisi olla nielemistä, mutta ehkä senkin näkisi fiksuna ja mukavana.
 
tdapadam
Mun tyttövauv oli ruma. Omasta mielestä toki ihana. Ruma oli. Kukaan ei kehunut eikä ollut kyllä ime.Kuvia kun katsoo niin voi voi

Vauvamuskarissa vertailin muihin. Siellä oli aivan huikean kauniita vauvoja, ja sitten oli taas näit rumia. Ehkä 1/3vauvoista oli kauniita ja loput tavallisia tai rumia. Ei e mua haitannut. Kunhan vertailin. Niin kai ihminen vaa tekee.

Nyt tyttö on 2v. Hän on pikkukaunotar. Vaaleat kiharat hiukset, kirkkaansiniset silmät, sievä nenä ja nätit kasvon piirteet. Kaikki kehuvat kilpaa. Hämmentää välillä...

Oikea ruma ankanpoikanen-tarina.
 
hyvä kysymys
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29639031:
"Näkeekö ei-niin-kauniin vauvan äiti, että oma lapsi ei ole kovin suloinen...? "

Mitä ovat nämä ei-niin-kauniit vauvat, millaisia taas ovat kauniit vauvat? Veikkaan, että näkemyksiä on sen verran paljon, ettei yksimielisyyteen päästäisi, vaikka kuinka mietittäisiin. Kauneus tai "sööttiys" kun ei ole mikään sellainen määre, jonka voisi tarkistaa jostain taulukosta, vaan jokainen näkee asian omalla tavallaan. Yleensä siihen, kuinka miellyttävältä joku ihminen näyttää, vaikuttaa todella paljon se, millainen hän on tai mitä muuten häntä kohtaan tuntee. Joten varmaan oman lapsen näkee miellyttävänä, koska tuntee tämän ja näkee kuorta syvemmälle. Mutta on silti siitäkin jokaisella oma näkemyksensä, millainen noin yleisesti ottaen on "söpö vauva".

Ihan samoin, vaikka jollain olisi "periaatteessa" kauniit kasvonpiirteet, hän alkaa näyttää vastenmieliseltä, jos on esimerkiksi tyhmä ja rasisti, ilkeä ja ärsyttävä.
On olemassa myös universaalia kauneutta, tai ainakin sellaista "kauneutta" missä mikään ei pistä silmään eikä häiritse yhtäkään katsojaa.

Ihmistä yleensä miellyttää kansallisuudesta ja asuinpaikasta riippumatta terveen näköinen kanssaihminen. Iho on puhdas ja terveen värinen, ei syyliä, luomia jne. ja katse kirkas ja eläväinen. Miellyttävännäköinen ihminen on iloisen näköinen, rypyt otsalla ja kurtistuneet kulmat kertovat uhasta ja aggressiosta.
Symmetriset piirteet viehättävät myös, suuret silmät, sopusuhtaiset piirteet, huulet suunnilleen saman paksuiset jne.
Kyllä se niin on, että possunnenä ei ketään kaunista ja harvalla se mahtuu söpön määritelmään, varsinkin jos verrokiksi asetetaan muuten samannäköinen, mutta ei niin pystyllä nenällä että sieraimet näkyy.

Toiset vaan on kauniimpia kuin toiset, vauvatkin. En tajua, miksi se on niin tabu, ettei siitä saa edes mainita ja jos mainitsee, heti vedotaan siihen, että kauneus on kuitenkin katsojan silmässä ja mitä väliä jollain ulkonäöllä. Tämä oli hyvö avaus, koska olen pohtinut itse samaa usein.

Onhan sillä väliä. Miellyttävänänäköiseen ihmiseen luottaa helpommin, häntä pitää ystävällisempänä jne. Nämä positiiviset ennakkoasenteet sitten heijastuvat varsinkin kehittyvillä vauvoilla itsetuntoon, onhan se ihan eri asia kun sinua lähestytään ihastuksen vallassa ja hoetaan, että onpa kaunis lapsi kuin että hymyillään vaan ihan tavallisesti, koska onhan kaikki vauvat kuitenkin hellyyttäviä, jos ei muuta. Vauva ei vielä edes koe eroa siinä, onko hän hyvä vai näyttääkö hän vain hyvältä, yltiöpositiivinen lähestymistapa joka tapauksessa kehittää vauvan kokemusta omasta itsestään positiivisena olentona.

Myöhemmin elämässä voi sitten tulla ongelmia, jos koko itsetunto rakentuu pelkän ulkonäön varaan, silloin olisi jo hyvä erottaa ulkoa annettu kauneus ja oman persoonan ja saavutusten ansiot.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä kysymys;29640459:
On olemassa myös universaalia kauneutta, tai ainakin sellaista "kauneutta" missä mikään ei pistä silmään eikä häiritse yhtäkään katsojaa.
Hmm, tarkoitat varmaan että mikään ei pistä huonolla tavalla silmään? Mutta entäs hyvällä tavalla? Mietin tässä vaan, että haetko nyt sitä,että kauneus olisi sellaista, josta kenelläkään ei ole mitään sanottavaa?

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä kysymys;29640459:
Ihmistä yleensä miellyttää kansallisuudesta ja asuinpaikasta riippumatta terveen näköinen kanssaihminen. Iho on puhdas ja terveen värinen, ei syyliä, luomia jne. ja katse kirkas ja eläväinen. Miellyttävännäköinen ihminen on iloisen näköinen, rypyt otsalla ja kurtistuneet kulmat kertovat uhasta ja aggressiosta.
Symmetriset piirteet viehättävät myös, suuret silmät, sopusuhtaiset piirteet, huulet suunnilleen saman paksuiset jne.
Kyllä se niin on, että possunnenä ei ketään kaunista ja harvalla se mahtuu söpön määritelmään, varsinkin jos verrokiksi asetetaan muuten samannäköinen, mutta ei niin pystyllä nenällä että sieraimet näkyy.

Toiset vaan on kauniimpia kuin toiset, vauvatkin. En tajua, miksi se on niin tabu, ettei siitä saa edes mainita ja jos mainitsee, heti vedotaan siihen, että kauneus on kuitenkin katsojan silmässä ja mitä väliä jollain ulkonäöllä. Tämä oli hyvö avaus, koska olen pohtinut itse samaa usein.
Tottakai jotkut ovat kauniimpia kuin toiset, ei se tietenkään mikään tabu ole. Mutta väitätkö, että kaikkien mielestä samat ihmiset ovat kauniita tai kauneimpia? Että sadasta esimerkkihenkilöstä kaikki valitsisivat kauneimpien joukkoon samat ihmiset, samoilla kriteereillä? Väitän, että ei. Vaikka jokainen "tietäisi", että suuret silmät ovat kauniimmat, osa valitsisi kuitenkin kauneimmaksi jonkun pienisilmäisen. Loppujen lopuksi kokonaisuus kyllä ratkaisee. Aikuisten kohdalla siihen vaikuttaa todella paljon koko olemus ja esim. tyyli, mitä kokee toisen edustavan. Ja jokin karisma tai muu...

Ja en nyt tiedä, mitä tarkoitat possunnenällä - jotain vähän pystyä nenää vai oikeasti epämuodostunutta, mutta noin muuten nuo luettelemasi asiat ovat kauhean yleispäteviä. Se, että jollain on hyvä iho ja suuret silmät (esimerkiksi) ei vielä tee hänestä kaunista. Hän voi silti olla ihan tavallisen näköinen tai jonkun mielestä jopa epämiellyttävän tai jopa ruman näköinen. Ja itse asiassa olen kanssasi eri mieltä tuosta iloisuus vs kurtistuneet kulmat -kohdasta - riippuu ihan, missä tilanteessa ja millä lailla ne kulmat ovat kurtussa. Joskus se voi näyttää jopa (siinä tilanteessa) paremmalta kuin kestohymy ja kasvoille liimautunut iloinen ilme. Ja muutenkin - jos puhutaan ilmeistä, niin eikö nyt ole aika normaalia, että joskus ne kulmat ovat kurtussakin. Ja joo, tajusin että tarkoitat yleisilmettä, mutta jopa sen suhteen olen eri mieltä - ei se iloisennäköinen ole aina kauniimpi kuin se, jolla on "kulmat kurtussa".

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä kysymys;29640459:
Onhan sillä väliä. Miellyttävänänäköiseen ihmiseen luottaa helpommin, häntä pitää ystävällisempänä jne. Nämä positiiviset ennakkoasenteet sitten heijastuvat varsinkin kehittyvillä vauvoilla itsetuntoon, onhan se ihan eri asia kun sinua lähestytään ihastuksen vallassa ja hoetaan, että onpa kaunis lapsi kuin että hymyillään vaan ihan tavallisesti, koska onhan kaikki vauvat kuitenkin hellyyttäviä, jos ei muuta. Vauva ei vielä edes koe eroa siinä, onko hän hyvä vai näyttääkö hän vain hyvältä, yltiöpositiivinen lähestymistapa joka tapauksessa kehittää vauvan kokemusta omasta itsestään positiivisena olentona.
Tässä puhutaan nyt vähän sekaisin vauvojen ja aikuisten kauneudesta, mutta luuletko sinä, että tilanne on sellainen, että on kauniita vauvoja, joita lähestytään positiivisesti ja heille kehittyy hyvä itsetunto, ja sitten rumia vauvoja, joita lähestytään vältellen tai jopa inhoten, ja heille kehittyy huono itsetunto? Ei kai kukaan ole niin rajoittunut, että kykenee hymyilemään ja näkemään positiivisesti vain sen muskarin söpöimmän vauvan? Aika ylipositiivisesti on tapana lähestyä kaikkia vauvoja, ei siksi että olisivat söpöjä, vaan koska ovat vauvoja.

Ja minusta olisi muuten tosi hyvä, jos ainakin lopetettaisiin se tyttövauvoille ja pikkutytöille söpöyden, kauneuden ja herttaisuuden viljely. Sehän kuitenkin opettaa samalla, että hänessä hyvää on juuri se söpöys, ja kun samaan aikaan leluteollisuus kannustaa pikkutyttöjä ulkonäkö- ja jopa parisuhdekeskeisiin leikkeihin,niin aika rajoittuneen minäkuvan voi lapsi pahimmillaan saada. Enemmän hallaa minusta tuolla kauneuden korostamiselle saa aikaan. Vai onko se sitten söpöä, kun pikkutyttöä kiinnostaa eniten vaatteet, hiukset ja meikkileikit?

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä kysymys;29640459:
Myöhemmin elämässä voi sitten tulla ongelmia, jos koko itsetunto rakentuu pelkän ulkonäön varaan, silloin olisi jo hyvä erottaa ulkoa annettu kauneus ja oman persoonan ja saavutusten ansiot.
Niin, ja kannattaa muistaa, että ulkoa annettu kauneus on eri asia kuin lopullinen tilanne. Kauneusihanteen mukaiset piirteet ei takaa, että olisi kaunis saati hyvännäköinen - ja sitten taas joku muu voi olla, vaikka hänessä olisikin jotain rosoisuutta.
 
iiiiik
[QUOTE="Lydi";29640593]Kyllä oma äiti näkee, mutta ulkonäkö ei vähennä rakkautta omaan lapseen. Luonne on kaikkein tärkein.[/QUOTE]

Samaa mieltä, eikä siihen luonnekaan helpolla vaikuta. Rakkaus omaan lapseen on vain jotenkin ihan ehdotonta.
 
....
[QUOTE="pix";29638480]Siis kaamean kuuloinen kysymys, I know, mutta oon joskus pohtinut, että näkeekö ne äidit joiden vauva on oikeasti aika.. noh.. ruma tai vastenmielisen näköinen, että se oma vauva ei olekaan kovin söötti vauva...? :) Sorry jo etukäteen, mut missäs muualla tämmöstä kyselet ;)

Sukulaislapsia on siunaantunut paaaljon ja joukossa on oikeinkin vekkuleita sydäntenmurskaajia ja sitten pari semmoista... öh.. hieman "pelotavan" näköistä palleroa ;) Yksikin tyttö, joka näyttää aivan Hitchcockilta... :)[/QUOTE]

Toki varmaan näkee ettei vauva ole mikään ylisöpö muiden mielestä, mutta varmasti omasta mielestä on :)
 
"Tiki"
Meidän esikoinen (poika) oli varsinkin 2-3-vuotiaana todella söpö. Isot siniset silmät, pitkät tummat ripset ja vaalea kiharapilvi. Tyttäremme on aina ollut mielestäni tavallisen näköinen. Suorar, hieman ohuet hiukset ja tavalliset kasvonpiirteet. Ei yhtää ruma, muttei poikkeuksellisen kauniskaan. Tosin on sitä sorttia, että kaunistuu koko ajna vanhetessaan ja aikuisena varmaan on ihan nätti (pitkä ja hoikka kropanmalli ja sirot piirteet). Näin objektiivisesti ajatelleen. Minulle tietysti maailman suloisimmat lapset, joita en toisennäköisiin vaihtaisi.
 

Yhteistyössä