Nainen ja 3 lasta kuoli rautavaaran kolarissa

  • Viestiketjun aloittaja Onnettomuusko
  • Ensimmäinen viesti
"jaa-a"
[QUOTE="piltti";30380439]Jotenki paistaa joidenki miesviha joka viestistä läpi.[/QUOTE]

Ehkä naisten on helpompi pohtia asiaa siltä kannalta, mikä naisen elämässä olisi voinut aiheutta tilanteen? Yksi syy tähän voi myös olla pelko: voisiko tuo tapahtua minulle?

Minä olen työni puolesta joutunut jonkin verran tutustumaan perhesurmiin viimeisen viiden vuoden aikana ja kaikissa omille silmille lyös tekijän sukupuolesta ja tekotavasta riippumatta ne järkyttävät ihmistragediat, joita taustalta löytyy, ulkopuolisin silmin mitättömät, mutta kun ne kasaa yhdelle ihmiselle, niin taakan määrä voinut olla lapsesta asti melkoinen. Mites se sanonta menee, viimeinen tippa voi näyttää pieneltä, mutta kukaan muu ei tiedä, kuinka täynnä astia jo oli.
 
psyka
Tekoa hymäksymättä, niin ajatus miksi lapset mukaan on mennyt mieleltään järkkyneen äidin mielessä näin; jos hän ei saa jäädä näkemään lapsiensa kasvua, niin ei saa isäkään. Teko oli selkeä kosto isälle.

Äiti saattoi ajatella että lapsille tulisi jossain vaiheessa uusi äitipuoli ja sehän ei kävisi. Mahdollisesti kuvioissa oleva salarakastaja. Sekä se, että kuinka suuri tragedia äidin kuolema olisi isoimmalle lapselle ja jättäisi jälkensä hänen elämäänsä vaikeuksina. Se, että lapsille äiti on aina tärkein elämässä, joten parempi mennä mukana.
 
"voi itku"
[QUOTE="niin";30380310]Mut onko susta siis niin että tää oli eka kerta Suomen historiassa kun naiselle tuli kova väsy?[/QUOTE]

Ei tietenkään, jos kohta kysymyksestä voisin hilpeästi arvoida tietyn tänne kirjoittelevan yksilön ÄO: tasoa, kehenkään kuitenkaan viittaamati.

Useat naiset väsyvät. Homma menee kummiskin niin, että tilapäinen väsymys ja loppuunpalaminen on eri asia kuin krooninen väsymys. Mielestäni siinä vaiheessa kun poliisit ovat perheessä käyneet voitaisiin ottaa se aika lisä. Päivähoitoa maksaa satasia kuussa.. mielestäni yhden kuukauden ilmainen päivähoito kaikille niille perheille mihin äiti/isä on ko. syistä poliisin hälyttänyt on ihan kohtuullinen. Kohtuullinen hinta lasten turvallisuudesta ja hengestä.

Sen voi myös esittää niin ettei siitä tulee holhouksen makua. Vaikkapa näin: ''Mielestäni te olette normaaliperhe, mutta taustalla ongelmaan voi olla pelkkä väsymys tai muu terveydellinen syy.'' Tehdään nyt niin kun se on yleinen käytöntö että lapset menevät maksuttomaksi kuukaudeksi päivähoitoon..niin selviää onko tässä oikeastaan syytä muihin toimenpiteisiin. (Oli sitten syytä muihin toimenpiteisiin tai ei).
 
psyka
elämän lopettaminen siihen pisteeseen oli parempi ratkaisu kuin tulevaisuudennäkymä jo valmiiksi todella väsyneelle äidille, jääminen kokonaan yksin. Kosto siitä, kun lapset yhdessä suunniteltu ja yhtäkkiä isä päättää lopettaa vastuunsa.
 
"voi itku"
[QUOTE="zap";30380512]Kolmen lapsen tappaminen on niin kusipäinen teko, ettei siihen armoa pidä saada mihinkään sairauteen, uupumukseen, naiseuteen tai mihinkään muuhunkaan perustuen. Voimia omaisille. Kamala homma.[/QUOTE]

Mikään ei oikeuta lapsen tappamista, ei mikään. (Tietty eroopan maa, tosin hyväksyi lapsen eutanasian). Asia on kuitenkin niin, että voimme keskittyä syyllisten etsimeen tai yrittää miettiä miten seuraava lasten surma estetään.

Seuraava tätä harkitseva tuskin välittää siitä, että häntä pidetään murhaajana, kusipäänä etc. Päinvastoin,se ajaa lähemmäs tekoa, sillä hän tietää kristallin kirkkaasti että on tämän maailman tuomitsijoiden ja syyttäjien saavuttamattomissa. Yksikään teistä jotka keskitytte tekijän arvosteluun, ei tunnu ymmärtävän ettei ihmisen valta yllä kuoleman porttien toiselle puolelle. Se on jo tyhmyyttä.

Nämä voidaan estää vain, jos meiltä löytyy kykyä puuttua asiaan enenkuin se talo syttyy tuleen, ennenkuin se henkilöauto törmää rekan keulaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Plum
psyka
varsinaisesti mitään tukitoimia ei ole tarjottu. Kun isä oli hälyttänyt aiemmin virkavallan paikalle rauhoittamaan tilanne, oli riita eroaikeista. Poliisi oli tarjonnut käynnin yhteydessä kriisiavun tiedot, mutta eivät ole olleet siihen suuntaan yhteydessä. Suomalaisilla perheillä on tapana koittaa selvitä ilman moisia. Taustalla voi olla pelko esim. lapsien menettämisestä. Tästä syystä en itsekään hakenut apua. Peloista.
 
varsinaisesti mitään tukitoimia ei ole tarjottu. Kun isä oli hälyttänyt aiemmin virkavallan paikalle rauhoittamaan tilanne, oli riita eroaikeista. Poliisi oli tarjonnut käynnin yhteydessä kriisiavun tiedot, mutta eivät ole olleet siihen suuntaan yhteydessä. Suomalaisilla perheillä on tapana koittaa selvitä ilman moisia. Taustalla voi olla pelko esim. lapsien menettämisestä. Tästä syystä en itsekään hakenut apua. Peloista.
Ja tämä on ihan varmasti yksi lastensuojelun kompastuskiviä. Kuka hemmetissä on tehnyt lastensuojelusta pelottavan mustan mörön, jolta kaikki haluavat sulkea silmänsä.

-prkl mustana
 
paukkupatruuna
Kerron ihan lyhyesti omasta kokemuksestani, olin umpiväsynyt, sain tk:ssa diagnoosiksi burn out. Lääkäri ehdotti tk:n psykiatrisella sairaanhoitajalla käymistä, takana oli myös väkivaltatilanne, jossa läheinen ihminen oli ase kädessä uhannut tappaa minut lasten läsnäollessa. Psyk.hoitsu kyseli niitä näitä ja kysyi, millaisia tavitteita minulla on elämässä. Olin umpiväsynyt ja viimeiset kuukaudet olin vain panostanut siihen, että saan ruokittua lapset ja vietyä päiväkotiin kutakuinkin säähän sopivilla vaatteilla. Sanoin, että sinä päivänä kun kaikki lapset osaavat itse pyyhkiä takapuolen, olen todella iloinen. Tuolloin nuorempi oli vielä pari vuotias. hoitsu alkoi nauraa päin naamaa ja sanoi, että hyvinpä ovat asiat, jos se tuosta on kiini. Ehdotti hoidoksi vaikka maratonille treenaamista (en ole mikään liikkuja). Ne käynnit loppui siihen.
 
Mä voisin kyllä heittäytyä lasteni sijaan rekan eteen, mutta koskaan, enkä milloinkaan heittäisi niitä sinne, mistään hinnasta tai missään tilanteessa.
Mun mielestä on aivan sairasta, että joku on valmis murhaamaan omat lapsensa. Enkä mä todellakaan voi käsittää sitä, että miten yksi mies tai pelko sen menetyksestä voi saada ihmisen noin raiteiltaan.

Vielä sairaampaa on se, että jengi yrittää täällä ymmärtää näin sairasta murhaa.
 
Mä voisin kyllä heittäytyä lasteni sijaan rekan eteen, mutta koskaan, enkä milloinkaan heittäisi niitä sinne, mistään hinnasta tai missään tilanteessa.
Mun mielestä on aivan sairasta, että joku on valmis murhaamaan omat lapsensa. Enkä mä todellakaan voi käsittää sitä, että miten yksi mies tai pelko sen menetyksestä voi saada ihmisen noin raiteiltaan.

Vielä sairaampaa on se, että jengi yrittää täällä ymmärtää näin sairasta murhaa.
Mä en kyllä ole huomannut, että kukaan ymmärtäis näin sairasta murhaa. Eihän tätä voi järjellä käsittää. Raivo, suru ja epätoivo yhdistetään niin tulee nykyinen olotila.

Moni pystyy kyllä samaistumaan väsyneen kotiäidin asemaan jonka elämä näyttää vain pahenevan kun äijä on lähdössä. Se on aika lailla eri asia, mun mielestä.
 
valitettavasti
Varmaan tämäkin nainen sen tajuaisi, jos pääsisi ajassa taaksepäin. Mutta eiköhän tosta koko tapahtumaketjusta tyhmempikin tajua, että nainen ei ole suunnitellut mitään eikä ajatellut järkevästi mitään. Mennyt äkkipikaisena, raivon, vihan, uupumuksen jne. vallassa tekemään mitä teki. Kun kontrolli pettää, se pettää eikä siitä aina rauhoituta laskemalla kymmeneen.

Samantyyppistä tapahtuu Suomessa ja maailmalla jatkuvasti: ihmisellä ei ole tarkoitus tappaa, mutta kun tulee se viimeinen niitti, isketäänkin puukko kylkeen ajattelematta asiaa. Lievänä ilmiönä tätä tapahtuu vielä enemmän: ihmisellä palaa pinna ja lyö nyrkin ovesta läpi.
Tämä ilmiö ei paljoa eroa näistä esimerkeistä, tämä on vain tapahtunut isommalla mittakaavalla ja vienyt mukanaan omien lasten hengen.
Hyvä että edes joku muukin ymmärsi. Mäkin olin jo tiputtamassa lastani parvekkeelta kun se huusi ja huusi ja yritti vielä rimpuilla irti mutta onneksi mä tajusin ja jaksoin pitää siitä kiinni kaikin voimin ja sain sen takaisin turvaan. Mä en ajatellut ollenkaan että mä tapan vaan että mä pudotan jotta saisin kokea hiljaisuutta. Vaikka mitään ei onneksi tapahtunutkaan niin silti se jää vaivaamaan mieltä niin kamalana kokemuksena. Näitä tälläisiä ajattelemattomia tapahtuu ja mielessäni mä ajattelen että autolla on varmastikin ollut tarkoitus vain pelästyttää mies että mä olen tosissani. Mies on ottanut asian vähätellen ja se oikeesti lisää huomattavasti sitä mahdollisuutta tehdä se mitä uhkaa koska se on vähättelyä.
 
noh.
Alkuperäinen kirjoittaja hipsterström;30380511:
Ei riitä ymmärrys naisen tekoon mitenkään. Karmean itsekäs teko, mihin piti vielä sekoittaa muita. Isää käy sääliksi, kaikki sympatiani hänelle..
Eroa ottava osapuoli on aina osasyyllinen eroperhetragediaan. Tässä tapauksessa isä tuhosi perheensä ja altisti lapsensa kostosurman uhalle koska halusi lähteä seuraavan naisen perään.

Yleensä äidit tekeävät tämän virheen eli lähtevät uuden miehen matkaan vaikka tietävät että ero voi johtaa perhesurmaan. Erosta johtuvista perhesurmista uutisoidaan niin tehokkaasti että eivät tule yllätyksenä kenellekään.
 
"eräs äiti"
Kerron ihan lyhyesti omasta kokemuksestani, olin umpiväsynyt, sain tk:ssa diagnoosiksi burn out. Lääkäri ehdotti tk:n psykiatrisella sairaanhoitajalla käymistä, takana oli myös väkivaltatilanne, jossa läheinen ihminen oli ase kädessä uhannut tappaa minut lasten läsnäollessa. Psyk.hoitsu kyseli niitä näitä ja kysyi, millaisia tavitteita minulla on elämässä. Olin umpiväsynyt ja viimeiset kuukaudet olin vain panostanut siihen, että saan ruokittua lapset ja vietyä päiväkotiin kutakuinkin säähän sopivilla vaatteilla. Sanoin, että sinä päivänä kun kaikki lapset osaavat itse pyyhkiä takapuolen, olen todella iloinen. Tuolloin nuorempi oli vielä pari vuotias. hoitsu alkoi nauraa päin naamaa ja sanoi, että hyvinpä ovat asiat, jos se tuosta on kiini. Ehdotti hoidoksi vaikka maratonille treenaamista (en ole mikään liikkuja). Ne käynnit loppui siihen.

Itsekin olen nyt väsynyt ja mielestäni masentunut mutta psykiatri ei ota minua tosissaan. Olen yrittänyt apua hankkia, sitä en vaan saa.
 
psyka
Tekijä ei varmasti nähnyt tekoaan murhaamisena, vaan ratkaisuna joka lopettaa tuskan samantien. Pääsevät jokainen tilaan jossa vallitsee rauha tms. Mutta päällimmäisenä tunteena kosto ja katkera viha, mielen mustuminen.
 
[QUOTE="nii";30380652]Mut jos tää naisen joukkoitsemurha oli ensimmäinen tapaus Suomen historiassa niin eikös näitä pitäisi olla tapahtunut ja tapahtua tosi paljon, jos selitys on väsymys?[/QUOTE]

No jospa siinä ei ole pelkkä väsymys yksinään. Itse ajattelen, että se on vain yksi osatekijä tässä hirvittävässä tapahtumassa.
 
silmä mustana
[QUOTE="eräs äiti";30380647]Itsekin olen nyt väsynyt ja mielestäni masentunut mutta psykiatri ei ota minua tosissaan. Olen yrittänyt apua hankkia, sitä en vaan saa.[/QUOTE]

Joo, tämä on hassu maa. verorahoihin nähden saa aika vähän hoitoa. olisi kiva joskus laskea, paljonko veroja elämänsä aikana maksaa ja kartoittaa, pajonko yksityisellä niillä voisi itselleen palveluja ostaa. Eräs tuttavani joutui miehensä pieksämäksi ja soitti paikalle poliitit. He tekivät lain mukaisn ilmoituksen lastensuojeluun. Nainen oli ollut tuona hakkausiltana järjestelemssä kotona lastenvaatteita kirpputorille ja jutut lojuivat eteisen ja olohuoneen lattialla. Kun ls- tyypit tulivat (2 kpl), he taivastelivat koko paikallaoloajan, kuinka sotkuista talossa oli, "onko täällä aina tällaista ja kuinka usein naisella on tapana siivota ja onko muissa kodinhoitoasioissa samanlaista leväperäisyyttä".
 
Järkyttääkö tuo oikeasti teitä?

Mä olen varmaan tosi paatunut, kun en rehellisesti sanottuna koe mitään tunteita aiheen tiimoilta.
Lähinnä sellainen "aha" ja kelailen mielessäni, mitä mahdollisesti tapahtunut ennen sitä ja mitä äiti on mahdollisesti miettinyt ennen tekoaan.

Niiden lasten kohtalo ei sinänsä sureta, sillä eihän kuollut tiedä, mitä menettää eikä kuollut osaa kohtaloaan surra.
Sitä mietin kyllä, että voinut olla aika inhottavat viimeiset hetket noilla lapsilla, kun äiti ja isä riidelleet...ja mikä tunnelma siellä autossa on sitten ollut.
Etenkin 6-vuotias voinut olla hyvinkin paniikissa.
 
"kysymysmerkki"
Mä voisin kyllä heittäytyä lasteni sijaan rekan eteen, mutta koskaan, enkä milloinkaan heittäisi niitä sinne, mistään hinnasta tai missään tilanteessa.
Mun mielestä on aivan sairasta, että joku on valmis murhaamaan omat lapsensa. Enkä mä todellakaan voi käsittää sitä, että miten yksi mies tai pelko sen menetyksestä voi saada ihmisen noin raiteiltaan.

Vielä sairaampaa on se, että jengi yrittää täällä ymmärtää näin sairasta murhaa.
Sinä omasta puolestasi ymmärrät sen, että joku voisi heittäytyä rekan eteen. Minätaas en tajua, mitä se ratkaisisi ja hyödyttäisi? Eri ihmiset ymmärtävät eri syy-seurausjuttuja. Mielestäni kukaan ei ole sanonut tässä ketjussa, että autoa ajanut iti teki oikein. Mutta syitä tapahtumalle voi miettiä, se kait on ihan tervettä?
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
[QUOTE="nii";30380667]Kuten joku kirjotti niin kyseessä on itsekkyyden multihuipentuma.[/QUOTE]

Jostain pienistä palasista se itsekkyyden multihuipentumakin on syntynyt. En vaan jaksa uskoa, että olisi olllut sellainen syntymästään lähtien.
 
jjjjjj
Siis jos sanotaan että tapahtuman taustalla on voinut vaikuttaa esim. masennus, niin eihän se silti tarkoita että se on syy tai oikeutus tapppaa omat lapset. Herranjestas. Mikä muka olisi tarpeeksi hyvä syy tai oikeutus tappaa koko perhe, en nyt äkkiseltään keksi mitään.

Ja ehkä nainen ei tappanut lapsiaan kostonhimossa miehelle. Ehkä ajatteli (vinoutuneesti) että kun itsellä on niin kova tuska tästä kaikesta ettei halua täällä elää, niin vie lapset mukanaan koska herra ties minne ne joutuu kun äiti kuolee. Ehkä tarkoitus oli kostaa miehelle viemällä mies kolarin mukana, mutta ei onnistunut.
 

Yhteistyössä