Nainen ja 3 lasta kuoli rautavaaran kolarissa

  • Viestiketjun aloittaja Onnettomuusko
  • Ensimmäinen viesti
"voi itku"
varsinaisesti mitään tukitoimia ei ole tarjottu. Kun isä oli hälyttänyt aiemmin virkavallan paikalle rauhoittamaan tilanne, oli riita eroaikeista. Poliisi oli tarjonnut käynnin yhteydessä kriisiavun tiedot, mutta eivät ole olleet siihen suuntaan yhteydessä. Suomalaisilla perheillä on tapana koittaa selvitä ilman moisia. Taustalla voi olla pelko esim. lapsien menettämisestä. Tästä syystä en itsekään hakenut apua. Peloista.
Ottaen huomioon että alkuvuoden keskusteluissa taidettiin mainita jotta Kuttulan pitäjät toimivat yhä alalla? Jos näin, ei sitä pelkoa voi aiheettomanakaan pitää.
Sitten ovat nämä tiskirätti ja kylmäsuihku tapaukset, joissa loistavia sijaisperheitä on tuomittu pahoinpitelyistä.

Samaan syssyyn se, että kuka vapaaehtoisesti haluaa jonkun väsymyksen takia syynäämään kotiinsa? Ei kukaan ja se on normaalia, useimmat meistä kunnioittavat yksityisyyden suojaansa.

Kunnallinen päivähoito taasen on nykyään niin kallista, että jos on asuntovelkaa siihen ei välttämättä ole varaa. Asuntovelka taasen, on suhteellista. Harva ennustaa lamaa 15 vuoden päähän, äkkiä voi molemmilta kadota työt. Kaikkienko pitäisi asua vuokralla? Totta kai, jos herroilta kysytään.. siinä rikkaat rikastuvat ja köyhä köyhtyvät.
 
emopatti
Järkyttääkö tuo oikeasti teitä?

Mä olen varmaan tosi paatunut, kun en rehellisesti sanottuna koe mitään tunteita aiheen tiimoilta.
Lähinnä sellainen "aha" ja kelailen mielessäni, mitä mahdollisesti tapahtunut ennen sitä ja mitä äiti on mahdollisesti miettinyt ennen tekoaan.

Niiden lasten kohtalo ei sinänsä sureta, sillä eihän kuollut tiedä, mitä menettää eikä kuollut osaa kohtaloaan surra.
Sitä mietin kyllä, että voinut olla aika inhottavat viimeiset hetket noilla lapsilla, kun äiti ja isä riidelleet...ja mikä tunnelma siellä autossa on sitten ollut.
Etenkin 6-vuotias voinut olla hyvinkin paniikissa.
Jos tämä ei herätä minkäänlaisia tuntemuksia, niin minusta kuulostaa aika tunnevammaiselta yksilöltä.Ehkä voisit hakeutua sosiaalialalle?
 
Järkyttääkö tuo oikeasti teitä?

Mä olen varmaan tosi paatunut, kun en rehellisesti sanottuna koe mitään tunteita aiheen tiimoilta.
Lähinnä sellainen "aha" ja kelailen mielessäni, mitä mahdollisesti tapahtunut ennen sitä ja mitä äiti on mahdollisesti miettinyt ennen tekoaan.

Niiden lasten kohtalo ei sinänsä sureta, sillä eihän kuollut tiedä, mitä menettää eikä kuollut osaa kohtaloaan surra.
Sitä mietin kyllä, että voinut olla aika inhottavat viimeiset hetket noilla lapsilla, kun äiti ja isä riidelleet...ja mikä tunnelma siellä autossa on sitten ollut.
Etenkin 6-vuotias voinut olla hyvinkin paniikissa.
Kyllä järkyttää ihan syvästi. Joo ei tietenkään kuolleet enää mitään tunne. Ja kyllä, pahempiakin kohtaloita on. Siltin järkyttää niin et ei tosikaan. Olis suuri helpotus jos itsekin paatuis. Melkein yrjö lensi kun luin, et joku oli muka turma-auton kuvasta tunnistanut vauvan kasvot. En pysty enää katsomaan niitäkään kuvia.
 
Jos tämä ei herätä minkäänlaisia tuntemuksia, niin minusta kuulostaa aika tunnevammaiselta yksilöltä.Ehkä voisit hakeutua sosiaalialalle?
En ole tunnevammainen millään tasolla. Tuntematon tragedia ei vain kosketa.

Ehkä sitten tulisi (suurempia) tunteita mukaan, jos näkisi vaikkapa kuvia noista lapsista, äidistä ja isästä, ehkä jopa videoita, kuulisi jonkun heistä oman kokemuksen tunnetasolla jne.

Tai luultavasti tulisikin, sillä esim. sodissa kärsiviä lapsia (ja muitakin viattomia) kohtaan koen kyllä suuriakin empatian tunteita.
Tosin esim. kurdilapset Syyriassa ovatkin ihan eri asemassa, kuin nuo turmassa kuolleet lapset.
Em. kärsivät, Rautavaaran turmalapset ovat kuolleet (ja kuolivat ilmeisesti heti?).

Noh anyway, kurja juttu tietysti, järkytti ketä järkytti.
 
"zap"
[QUOTE="voi itku";30380581]Asia on kuitenkin niin, että voimme keskittyä syyllisten etsimeen tai yrittää miettiä miten seuraava lasten surma estetään.[/QUOTE]

Tai sitten pitää tehdä ihmisille selväksi se, että eivät ole korvaamattomia ja että maailma pyörii kyllä ilman heitäkin. Niin että jos tapatte itsenne, niin jättäkää muut rauhaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hipsterström;30380511:
Ei riitä ymmärrys naisen tekoon mitenkään. Karmean itsekäs teko, mihin piti vielä sekoittaa muita. Isää käy sääliksi, kaikki sympatiani hänelle..
Minäkään en ymmärrä. Enkä ymmärrä näitä syyllistäjiä: milloin se on bussikuskin huonosti toimivan kristallipallon vika, milloin välinpitämättömien kanssamatkustajien ja milloin isän. Sen verran nyt sanon, että miettiikö kukaan tässä sitä isää? Uusperhe, matkatyö, pienet (kenties valvottavat ja vaativat lapset) ja ero mielessä. Ehkä mieskin oli väsynyt? Ehkä hän oli saanut tarpeekseen? Ehkä hän vain halusi töihin? Eikä siis ajatellut selkeästi että otampa tästä auton ja ajan lapset kotiin samalla kun vaimo kenties huutaa ja raivoaa etupenkillä.

Poliisin sanoja (luinkohan nämä nyt Ylen sivuilta): mies ei voinut kuvitella tilanteen päättyvän näin. Kuinka moni teistä olisi voinut? Käsi sydämelle ja peilin eteen sanomaan, että kyllä minä olisin tiennyt ja toiminut oikein.

Toivon paljon voimia kuusivuotiaan kuolleen lapsen isälle, ja kahden pienemmän isälle joka oli bussissa. Ja kaikille isovanhemmille, omaisille. Siinä yhden ihmisen hetkellinen mieliteko jätti kipeän arven niin monen ihmisen elämään, ettei sitä osaa edes kuvitella.
 
Surullista
Kyllä järkyttää ihan syvästi. Joo ei tietenkään kuolleet enää mitään tunne. Ja kyllä, pahempiakin kohtaloita on. Siltin järkyttää niin et ei tosikaan. Olis suuri helpotus jos itsekin paatuis. Melkein yrjö lensi kun luin, et joku oli muka turma-auton kuvasta tunnistanut vauvan kasvot. En pysty enää katsomaan niitäkään kuvia.
Minua ahdistavat perhesurma-asiat tosi paljon. Luin tuon saman valokuva-vauva- viestin jostakin ja tuli kamala olo. Nyt minfolaiset levittelevät nimiä ja muurta, joku idiootti käynyt perheen talon liepeillä urkkimassa. Sairasta. Samoin kuin fb-sivujen jakelu.
 
Järkyttääkö tuo oikeasti teitä?

Mä olen varmaan tosi paatunut, kun en rehellisesti sanottuna koe mitään tunteita aiheen tiimoilta.
Lähinnä sellainen "aha" ja kelailen mielessäni, mitä mahdollisesti tapahtunut ennen sitä ja mitä äiti on mahdollisesti miettinyt ennen tekoaan.

Niiden lasten kohtalo ei sinänsä sureta, sillä eihän kuollut tiedä, mitä menettää eikä kuollut osaa kohtaloaan surra.
Sitä mietin kyllä, että voinut olla aika inhottavat viimeiset hetket noilla lapsilla, kun äiti ja isä riidelleet...ja mikä tunnelma siellä autossa on sitten ollut.
Etenkin 6-vuotias voinut olla hyvinkin paniikissa.
Kyllä järkyttää. Ihan kaikki uutiset perhesurmista ei minulle mene ihon alle, mutta tämä meni. Juuri niiden takia joita tämä koskettaa, kahta isää... ja se pieni 6-vuotias joka varmasti pelkäsi ja ymmärsi tilanteen, mitä siinä nyt nopeassa ajassa voi ymmärtää. Voi pientä lasta :(
 
nyyhkymyy
Kyllä järkyttää. Ihan kaikki uutiset perhesurmista ei minulle mene ihon alle, mutta tämä meni. Juuri niiden takia joita tämä koskettaa, kahta isää... ja se pieni 6-vuotias joka varmasti pelkäsi ja ymmärsi tilanteen, mitä siinä nyt nopeassa ajassa voi ymmärtää. Voi pientä lasta :(
Ja jos tuosta erosta on riidelty jo pari kuukautta ja poliisitkin käyneet, niin mistä sitä tietää, minkälaista helvettiä kotielämä noilla on viime aikoina ollut.
Ei varmaan kukaan osannut aavistaa tällaista, mutta eikö tuo poliisien kotikäynti johtanut mihinkään? Älkääkä lässyttäkö, ettei suomessa voi aikuista laittaa hoitoon vasten tahtoa, Suomssa on pakkohoitolaki, jota jostakin syystä (raha???) ei juurikaan käytetä.
 
[QUOTE="kysymysmerkki";30380676]Sinä omasta puolestasi ymmärrät sen, että joku voisi heittäytyä rekan eteen. Minätaas en tajua, mitä se ratkaisisi ja hyödyttäisi? Eri ihmiset ymmärtävät eri syy-seurausjuttuja. Mielestäni kukaan ei ole sanonut tässä ketjussa, että autoa ajanut iti teki oikein. Mutta syitä tapahtumalle voi miettiä, se kait on ihan tervettä?[/QUOTE]

Mikäli et ymmärtänyt, sanoin, että antaisin henkeni lasteni puolesta silmänräpäyksessä. Olettaen, että tilanne olisi joko/tai?

Mun nähdäkseni on taas outoa miettiä syitä tapahtumalle, joka on täysin järjetön?
 
Ja jos tuosta erosta on riidelty jo pari kuukautta ja poliisitkin käyneet, niin mistä sitä tietää, minkälaista helvettiä kotielämä noilla on viime aikoina ollut.
Ei varmaan kukaan osannut aavistaa tällaista, mutta eikö tuo poliisien kotikäynti johtanut mihinkään? Älkääkä lässyttäkö, ettei suomessa voi aikuista laittaa hoitoon vasten tahtoa, Suomssa on pakkohoitolaki, jota jostakin syystä (raha???) ei juurikaan käytetä.
Jos mies vaikka kutsui poliisit paikalle näyttääkseen että hän on tosissaan, saadakseen jonkun todisteen ehkä tulevaa varten? Mitä muuta asiassa olisi pitänyt tehdä? Kukaan ei ollut väkivaltainen, lapset turvassa. Edes lastensuojeluilmoitusta ei tehty. Ei sellainen siis johda mihinkään ja koska emme voi ennustaa tulevaa, niin niin se vain on.

Minä en tunne perhettä, enkä tiedä mitä resursseja kelläkin taholla on käytettävänä, mutta sen tiedän että jaksamattomuus on häpeä ja ongelmat ovat häpeä. Tässäkin kohtaa voidaan kaikki mennä peilin eteen miettimään, millä tavalla itse teemme Suomesta henkisesti ankean maan, millä tavalla itse tuomitsemme avuntarvitsijoita, miten puhumme ihmisistä joilla on mielenterveysongelmia, miten me naiset puhumme toisillemme ... siinä on työsarkaa, eikä mikään muutu, jos syytämme vain toisiamme ja jatkamme itse samaan malliin.

Ja minä siis väitän, nyt kun syyttelyn makuun tässä ketjussa on päästy, että Suomi on yhtä kuin me kaikki jotka tähänkin ketjuun olemme kirjoittaneet. Ei ole olemassa mitään yksittäistä mielipiteitä muokkaavaa tahoa, vaan kyllä se olemme me jotka ilmipiirin tänne luomme. Ehkä isä ei pyytänyt apua, ehkä äiti ei pyytänyt apua siksi, että "kyllähän täällä nyt jokaisen pitää tulla toimeen omillaan".
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja hipsterström;30380511:
Ei riitä ymmärrys naisen tekoon mitenkään. Karmean itsekäs teko, mihin piti vielä sekoittaa muita. Isää käy sääliksi, kaikki sympatiani hänelle..
Kahta isää jos vanhimman lapsen isä elossa on.
Mutta eiköhän jotain sukulaisia kuitenkin löydy.
 
"voi itku"
[QUOTE="nii";30380652]Mut jos tää naisen joukkoitsemurha oli ensimmäinen tapaus Suomen historiassa niin eikös näitä pitäisi olla tapahtunut ja tapahtua tosi paljon, jos selitys on väsymys?[/QUOTE]

En tarkoittanut että väsymys on pääsyy vaan laukaiseva tekijä. Väsymyksen on todettu vastaavan humala tilaa. Käännän näinpäin, moniko puukotus, pahoinpitely, tappo jäisi tekemättä jos tekijät olisivat selvinpäin?
 
Vierasmiess
[QUOTE="pii";30376770]Tässä ei kyllä ole mietitty muuta kun omaa napaansa. Lapset ei kuole siihen jos vanhempi päästää itsensä päiviltä. Ihan tasapainoisia ja onnellisia ihmisiä sellaisestakin lähtökohdasta kasvaa. Julmaa vanhemmalta on sen sijaan tieten tahtoen viedä lapselta mahdollisuus elämään. Pistää niin vihaksi tuollaiset itsekkäät ihmiset![/QUOTE]

Voisi ajatella jopa, että parempi kun tappaa itsensä pois lasten elämästä jos kerran on niin epävakaa, että tappaa itsensä syystä X.
 
[QUOTE="voi itku";30380832]En tarkoittanut että väsymys on pääsyy vaan laukaiseva tekijä. Väsymyksen on todettu vastaavan humala tilaa. Käännän näinpäin, moniko puukotus, pahoinpitely, tappo jäisi tekemättä jos tekijät olisivat selvinpäin?[/QUOTE]

Toisaaltaan, mä olen ollut aika useasti humalassa elämäni aikana ja mä en ole koskaan puukottanut, tapellut, tappanut tai tehnyt mitään muutakaan vahingoittaakseni muita. Mun mielesät humalatila ei selitä täysin järjettömiä tekoja. Kuten ei myöskään väsymys.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
"voi itku"
[QUOTE="zap";30380715]Tai sitten pitää tehdä ihmisille selväksi se, että eivät ole korvaamattomia ja että maailma pyörii kyllä ilman heitäkin. Niin että jos tapatte itsenne, niin jättäkää muut rauhaan.[/QUOTE]

Ei oikein onnistu, kun viestin yksi osa on ''minä voin tappaa itseni ja lapseni, ettekä te voi sille mitään, sillä minä olen kuollut''.

Sama pätee itsemurhapommittajiin ja siksi esim. Isis on niin vaarallinen. Miksi ihminen joka ei pelkää kuolemaa, välittäisi mitään yhteiskunnan laeista tai asetuksista saati mielipiteistä?

Kaiken kukkuraksi, jos tätä lukee ''seuraava Breivik'', hän tuskin tulee toisiin ajatuksiin, eikä häntä voida löytää ajoissa, koska ketään ei kiinnosta tietää miten hän ajattelee.

Soisin ettei näitä tapahtusi, että ihmisillä olisi turvallista elää. Tällä keskustelulla jossa ei haluat ymmärtää syitä tai yrittää ymmärtää tekijöitä ennen kuin se kuuluisa malja vuotaa yli lisää tulee kuolemaan.
 
"voi itku"
Toisaaltaan, mä olen ollut aika useasti humalassa elämäni aikana ja mä en ole koskaan puukottanut, tapellut, tappanut tai tehnyt mitään muutakaan vahingoittaakseni muita. Mun mielesät humalatila ei selitä täysin järjettömiä tekoja. Kuten ei myöskään väsymys.
Ei, sanoinkin että se on laukaiseva tekijä. Muut syyt voivat olla esim :

''Jopa kolmannes äideistä kärsii vastaavista oireista kuin ihmiset, jotka ovat joutuneet kokemaan sodan tai terrorihyökkäyksen.'' Lähde: Tel Aviv yliopisto.

Tuossa maailman kolkassa kun pystytään tunnistamaan traumaperäinen stressihäiriö. Meillä Suomessa valtaosa menee seulan läpi, sen näkee luvuista.

Ylläoleva luonnollisesti vain yhtenä esimerkkinä, taustalla voi olla yksinkertaisesti vaikka mitä, mistä emme koskaan saa kuulla. Yllämainitun kaivoin esimerkiksi, koska sen tiedetään altistavan lapsen surmaamiselle.
 
"viiden äiti"
[QUOTE="hmh";30378574]Yhteiskunta olemme me.[/QUOTE]


Hyvin sanottu, me se olemme. Olemme luoneet tällaisen yhteiskunnan ja näillä nyt mentävä. Saa nähdä kuinka käy.
Kaikille omaisille osanotot ja voimia, jos joku näitä lukee.
 
"nii"
[QUOTE="voi itku";30380924]Ei, sanoinkin että se on laukaiseva tekijä. Muut syyt voivat olla esim :

''Jopa kolmannes äideistä kärsii vastaavista oireista kuin ihmiset, jotka ovat joutuneet kokemaan sodan tai terrorihyökkäyksen.'' Lähde: Tel Aviv yliopisto.

Tuossa maailman kolkassa kun pystytään tunnistamaan traumaperäinen stressihäiriö. Meillä Suomessa valtaosa menee seulan läpi, sen näkee luvuista.

Ylläoleva luonnollisesti vain yhtenä esimerkkinä, taustalla voi olla yksinkertaisesti vaikka mitä, mistä emme koskaan saa kuulla. Yllämainitun kaivoin esimerkiksi, koska sen tiedetään altistavan lapsen surmaamiselle.[/QUOTE]
Mut jos arvoilla ei ole väliä vaan vain yksilön psyykellä niin miksi näitä alkoi vasta nyt tapahtua?
 
vierass
Mies rakentaa ammatikseen torikivetyksiä. Viikon mittaiset keikat ovat kuljettaneet häntä ympäri Suomea.
Työkomennukset ruokkivat Iltalehden saamien luotettavien tietojen mukaan mustasukkaisuutta. Avopari oli ollut yhdessä puolenkymmentä vuotta.
Mies oli aika ajoin harkinnut suhteen lopettamista.

Iltalehden tietojen mukaan turmatyön motiivi saattaa liittyä pidemmän aikaa kestäneisiin parisuhdeongelmiin ja erityisesti vaimon äärimmäiseen mustasukkaisuuteen.
Surmatyön tehnyt äiti on itse sanonut tuttavapiirissä olevansa hyvin lapsirakas.
Toisaalta hänet tuntevat kuvailevat äitiä henkilöksi, jonka mielialat vaihtelivat voimakkaasti.

Rautavaaran perhesurma: Äiti oli lapsirakas mutta mustasukkainen
 
"viiden äiti"
Kauhea tapaus, joka varmasti herättää tunteita laidasta laitaan. Sääliksi käyvät kaikki tapauksessa mukana olleet, niin vanhemmat, lapset, bussikuski, bussin matkustajat kuin pelastustyöntekijätkin. Katsokaa nyt kaikki ympärillenne edes tämä kerran, ja miettikää onko siinä joku, jolla on elämässä ongelmia. Katso vaikka silmiin ja hymyile, jos et muuta osaa tai pysty.
Totta, sääliksi käy kaikki osapuolet tähän kauheaan tapahtumaan. Neljä kuoli, mutta se kertautuu moninkertaisesti kärsijöiden, surevien määrä. Uskomaton määr surevia ihisiä mietteineen, olisiko jotain voinut tehdä.
 

Yhteistyössä