nyt kun on haukuttu ne vieraat siellä koiraperhleessä, niin haukutaan ne koiran omistajat samoin tein

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koira on eläin ja ihmisen alapuolella, koirilla on oma hierarkiansa laumassa ja koiran tulee tajuta että myös lapset ovat sen yläpuolella. Jo turvallisuudenkin takia. Koiralle tulee opettaa eläimen säännöt heti pennusta ettei sekoa kun siirretään hetkeksi ulos tai toiseen huoneeseen, kuten joku kirjoitti.
Tunnen koiran joka selvästi pitää minua ylempänä mutta ei välitä omistajastaan vaan ärhentelee, eikä tottele. Koiralle on lässytetty ja annettu elää kuin pellossa vailla sääntöjä, ettei sen psyyke vaan vaurioidu, näin on koira tavallaan pilattu.
Jos ikinä olisit lukenut mitään koirista ja laumaelämästä niin olisit tietoinen, että koira ei IKINÄ pidä lasta yläpuolellaan. Sille asialle ei nyt vaan voi mitään.
Olet täysin väärässä. Perheessä on kasvatettu koiria palveluskäyttöön.
 
vieras
Jätättekö muuten menemättä kyläpaikkaan, jossa on esim käärme tai myrkyllinen hämähäkki tms, jota kammoksutte? Itse olen käynyt monesti ystävän luona, jolla on vaarallinen mikäliekobra tai jotain, mutta ystävä onneksi ymmärsi aina laittaa käärmeen terraarioonsa eikä antanut vaeltaa nurkissa. Miksi se koira on niin vaikea laittaa johonkin eri huoneeseen tai jotenkin muutoin huomioida se vieras?
 
nih
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koira on eläin ja ihmisen alapuolella, koirilla on oma hierarkiansa laumassa ja koiran tulee tajuta että myös lapset ovat sen yläpuolella. Jo turvallisuudenkin takia. Koiralle tulee opettaa eläimen säännöt heti pennusta ettei sekoa kun siirretään hetkeksi ulos tai toiseen huoneeseen, kuten joku kirjoitti.
Tunnen koiran joka selvästi pitää minua ylempänä mutta ei välitä omistajastaan vaan ärhentelee, eikä tottele. Koiralle on lässytetty ja annettu elää kuin pellossa vailla sääntöjä, ettei sen psyyke vaan vaurioidu, näin on koira tavallaan pilattu.
Jos ikinä olisit lukenut mitään koirista ja laumaelämästä niin olisit tietoinen, että koira ei IKINÄ pidä lasta yläpuolellaan. Sille asialle ei nyt vaan voi mitään.
Olet täysin väärässä. Perheessä on kasvatettu koiria palveluskäyttöön.
En ole väärässä. Omassa perheessänikin kasvatetaan koiria, joten jonkunlaista kokemusta kyllä asiasta on :p Koira ei pidä lasta yläpuolellaan mutta johtajan "omaisuutta" (=lapsi) kyllä osaa pitää arvossaan.
 
noh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koira on eläin ja ihmisen alapuolella, koirilla on oma hierarkiansa laumassa ja koiran tulee tajuta että myös lapset ovat sen yläpuolella. Jo turvallisuudenkin takia. Koiralle tulee opettaa eläimen säännöt heti pennusta ettei sekoa kun siirretään hetkeksi ulos tai toiseen huoneeseen, kuten joku kirjoitti.
Tunnen koiran joka selvästi pitää minua ylempänä mutta ei välitä omistajastaan vaan ärhentelee, eikä tottele. Koiralle on lässytetty ja annettu elää kuin pellossa vailla sääntöjä, ettei sen psyyke vaan vaurioidu, näin on koira tavallaan pilattu.
Totta hitossa koira hämmentyy jos tapahtuu jotain mihin se ei ole tottunut ja ihan ilman näkyvää syytä.
Jos joku yhtäkkiä tulisi lukitsemaan sinut työpaikkasi vessaan kun olet ollut siellä torttua vääntämässä niin etkö alkaisi pikkuisen hakkaamaan ovea ja huutamaan että hei apua, kuka mut tänne sulki, päästäkää ulos?

Ja jos koira ei pidä siitä että se eristetään, mutta se eristetään aina vieraiden ajaksi, niin pahimmassa tapauksessa se alkaa muuttua vihamieliseksi vieraita kohtaan koska se yhdistää erpämiellytttävän eristyksen vieraisiin.

Vähän niinkuin kissat pissaavat vaatemyttyihin ja sängyille kun niillä on virtsatietulehdus; ne alkavat yhdistää hiekkalaatikon kipuun ja koittavat etsiä pehmeää paikkaa jossa olisi vähemmän kivuliasta pissata, eivät ne ymmärrä että se kipu ei liity hiekkalaatikkoon. Ne koittavat vaan päätellä että mikä kivun aiheuttaa ja keksiä että miten siitä pääsee eroon.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koira on eläin ja ihmisen alapuolella, koirilla on oma hierarkiansa laumassa ja koiran tulee tajuta että myös lapset ovat sen yläpuolella. Jo turvallisuudenkin takia. Koiralle tulee opettaa eläimen säännöt heti pennusta ettei sekoa kun siirretään hetkeksi ulos tai toiseen huoneeseen, kuten joku kirjoitti.
Tunnen koiran joka selvästi pitää minua ylempänä mutta ei välitä omistajastaan vaan ärhentelee, eikä tottele. Koiralle on lässytetty ja annettu elää kuin pellossa vailla sääntöjä, ettei sen psyyke vaan vaurioidu, näin on koira tavallaan pilattu.
Jos ikinä olisit lukenut mitään koirista ja laumaelämästä niin olisit tietoinen, että koira ei IKINÄ pidä lasta yläpuolellaan. Sille asialle ei nyt vaan voi mitään.
Olet täysin väärässä. Perheessä on kasvatettu koiria palveluskäyttöön.
En ole väärässä. Omassa perheessänikin kasvatetaan koiria, joten jonkunlaista kokemusta kyllä asiasta on :p Koira ei pidä lasta yläpuolellaan mutta johtajan "omaisuutta" (=lapsi) kyllä osaa pitää arvossaan.
Ei vaan lapsi on johtaja koiralle perheessä. Koira ei "omaisuutta" kunnioita silloin kun johtaja on poissa. Tästä juontuu vaaratilanteita.
 
noh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jätättekö muuten menemättä kyläpaikkaan, jossa on esim käärme tai myrkyllinen hämähäkki tms, jota kammoksutte? Itse olen käynyt monesti ystävän luona, jolla on vaarallinen mikäliekobra tai jotain, mutta ystävä onneksi ymmärsi aina laittaa käärmeen terraarioonsa eikä antanut vaeltaa nurkissa. Miksi se koira on niin vaikea laittaa johonkin eri huoneeseen tai jotenkin muutoin huomioida se vieras?
Vaan kun vessa/komero ei ole koiran oma koppi.
Esim minulla, pienessä asunnossani, koiran oma soppi on tietokonepöydän vieressä olohuoneen nurkassa. Se saa oleilla olohuoneessa ja keittiössä aina vapaasti. Jos sen yhtäkkiä telkeäisi vaatehuoneeseen niin se ei olisi sama asia kuin käärmeelle sen oma terraario.

Käärme joka laitetaan omaan rajattuun tilaansa (terraarioon) on vähän sama kuin koira ulkona kävelyllä -> tulee omaan kotiin rajattuun tilaan taas.
Se että se koira vielä erikseen suljettaisiin kopperoon on sama kuin jos se käärme, tai hamsteri, tai gerbiili, suljettaisiin johonkin siellä terraariossa olevaan pikku lootaan.
 
nih
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koira on eläin ja ihmisen alapuolella, koirilla on oma hierarkiansa laumassa ja koiran tulee tajuta että myös lapset ovat sen yläpuolella. Jo turvallisuudenkin takia. Koiralle tulee opettaa eläimen säännöt heti pennusta ettei sekoa kun siirretään hetkeksi ulos tai toiseen huoneeseen, kuten joku kirjoitti.
Tunnen koiran joka selvästi pitää minua ylempänä mutta ei välitä omistajastaan vaan ärhentelee, eikä tottele. Koiralle on lässytetty ja annettu elää kuin pellossa vailla sääntöjä, ettei sen psyyke vaan vaurioidu, näin on koira tavallaan pilattu.
Jos ikinä olisit lukenut mitään koirista ja laumaelämästä niin olisit tietoinen, että koira ei IKINÄ pidä lasta yläpuolellaan. Sille asialle ei nyt vaan voi mitään.
Olet täysin väärässä. Perheessä on kasvatettu koiria palveluskäyttöön.
En ole väärässä. Omassa perheessänikin kasvatetaan koiria, joten jonkunlaista kokemusta kyllä asiasta on :p Koira ei pidä lasta yläpuolellaan mutta johtajan "omaisuutta" (=lapsi) kyllä osaa pitää arvossaan.
Ei vaan lapsi on johtaja koiralle perheessä. Koira ei "omaisuutta" kunnioita silloin kun johtaja on poissa. Tästä juontuu vaaratilanteita.
"Koira erottaa lapset aikuisesta, siksi suhde niihin ei ole hierarginen siinä mielessä että lasten tulisi olla niiden yläpuolella. Koira erottaa jopa teini-ikäisen vielä lapseksi - ehkä hajusta. Koira pitää niitä pentuina ja voi sallia niiltä enemmän. Voi myös suojella jolloin esim. lenkkikäyttäytyminen voi olla puolustavaa. Lapsella ei ole samaa auktoriteettiä kuin aikuisella, joten yleensä tottelevat huonommin lapsia. " http://www.kotikone.fi/piksu/Laumanj.htm Tuossa nyt jotain luettavaa esim.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jätättekö muuten menemättä kyläpaikkaan, jossa on esim käärme tai myrkyllinen hämähäkki tms, jota kammoksutte? Itse olen käynyt monesti ystävän luona, jolla on vaarallinen mikäliekobra tai jotain, mutta ystävä onneksi ymmärsi aina laittaa käärmeen terraarioonsa eikä antanut vaeltaa nurkissa. Miksi se koira on niin vaikea laittaa johonkin eri huoneeseen tai jotenkin muutoin huomioida se vieras?
Vaan kun vessa/komero ei ole koiran oma koppi.
Esim minulla, pienessä asunnossani, koiran oma soppi on tietokonepöydän vieressä olohuoneen nurkassa. Se saa oleilla olohuoneessa ja keittiössä aina vapaasti. Jos sen yhtäkkiä telkeäisi vaatehuoneeseen niin se ei olisi sama asia kuin käärmeelle sen oma terraario.

Käärme joka laitetaan omaan rajattuun tilaansa (terraarioon) on vähän sama kuin koira ulkona kävelyllä -> tulee omaan kotiin rajattuun tilaan taas.
Se että se koira vielä erikseen suljettaisiin kopperoon on sama kuin jos se käärme, tai hamsteri, tai gerbiili, suljettaisiin johonkin siellä terraariossa olevaan pikku lootaan.
Niin siksi lisäsinkin tuohon kysymykseeni sanat "tai jotenkin muutoin huomioida se vieras". Sillä juuri tarkoitin, että jos asuu yksiössä niin olisiko sitten mahdollista vaikka kahvitella itse vieraan kanssa paevekkeella tai vaikka laittaa mies ulkoiluttamaan koiraa siksi aikaa, ettei se koira tule siihen kahvipöytään nuuhkimaan.
 
joo
Mä laitan koirat pois kun tiedän että meille tulee joku joka ei niistä pidä, tai pelkää. Mut mä vihaan sitä yhtä joka hokee vuoden vanhalle lapselleen: "missä koira, mene katsomaan missä koira on, missä haukku" Toimii näin koska muutoin lapsella on muut mielessä, kuten kaukosäätimet sun muut. Mua ei haittaa vaikka kuljettaisi kaukosäätimiä ympäriinsä tai vaikka kaivelisi vähän keittiön laatikoita mut koirat pitää jättää rauhaan.

Suunnitelma seuraavanlainen: Kun ehdottaa lapselleen että menes katsomaan koiria, ehdotan että mitä jos koirat tulisikin katsomaan lasta eli päästän isot rohmuttimet irti asuntoon. Ei kaatumattomuus takuuta.
 
Koirat on kivoja ja tykkään niistä paljon. Miehen siskolla on, ja anoppilassa.

MUTTA; munki mielestä koirat ei sovi joka tilanteeseen. Kyllä veetuttaa syöttää lasta kun koirat vie siltä leivät kädestä ja hyppii syöttötuolin reunalla. Sitten lapsi leikkii lattialla ja isäntäväen on pakko huutaa "Kuka tulee?" kun pihalta kuuluu ääntä... siitähän seuraa sit kauhee hyppiminen oviin ja ikkunoihin ja lapsi auttamatta siellä jaloissa.
Turhapa mulla on siinä mitään sanoa, kun ei koirat mua tottele siinä missä isäntiänsä ja turha mun niille on mitään opettaa kun muut sitten antavat kaiken periksi :kieh:

Mä olen tietoisesti vähentänyt käyntejä anoppilassa kun tiedän että siellä on koko suvun koirat paikalla. Sitä hulinaa ja huutoa ei jaksa kuunnella, eikä oo rauhottavaa käydä kylässä kun koko ajan saa vahtia mitä koirien ja lasten välillä tapahtuu. Asiasta olen koittanu heille sanoa, mutta ilman vastakommentteja :whistle:
 

Yhteistyössä