Nyt oli viiminen pisara....en tiedä mitä tehdä.....taitaa tulla sotatila perheessä*huokaus*

  • Viestiketjun aloittaja raivona, huolissaan
  • Ensimmäinen viesti
raivona, huolissaan
18v nuori sössiny opiskelujaan( joskus siitä täällä kirjoitinkin )...viimisellä hetkellä alkoi korjata asioitaan ja isänsä otti työssäoppimiseen.Ei valmistu keväällä, kuten ei pari muutakaan kaveriaan.Tyhmyys tiivistyy.

Eilen kerto menevänsä kaverille ja annoin auton avaimet ja sanoin että auto sitten kotiin ajoissa, jotta pääsen aamulla labraan.Autoa on just laitettu, kun se piti vaihtaa.Nuori oli ajanu auto katolleen ( no, se ois voinu kelin vuoksi tapahtua kelle tahansa ) mutta JUOVUKSISSA!!!!!

Mä olen niin raivona.Saa unohtaa haaveet ajokortista.Kortti meni, kakkosvaihe vielä ajamatta.Me emme sitä enää tule maksamaan.

Pääasia tietty et nuori hengissä ja tulee kuulemma linkkarilla kotiin ja oli juovuksissa ku soitin.Huusin puhelimessa ja hän alkoi itkeä.Isänsä sai raivarin kun asiasta hälle soitin.Hän niska limassa yrittää painaa töitä, elättää perheen ja nyt nuori teki tämän tempun.

Olen niin raivona, huolestunut, sekaisin etten tiedä mitä tehdä.
Rakastan lastamme, mutta saa ottaa vastuun teoistaan, ei kaipaa päähän taputteluja.

Miten edetä jatkossa?Hommataanko hänelle asunto eli laitetaanko muuttamaan koto pois?Itse joutuis tuet sun muut hakeen tai voitais me auttaa niiden hakemisessa......meidän tulot ei riitä kahteen asuntoon, kun itse olen työtön. Pelkään että sitten taitaa mennä elämä alamäkee ja lujaa vai annetaanko asua kotona ja suorittaa opinnot loppuun.Eipä pääsis ainakaan valittamaan et hän ei linkkarilla kulje, kun TYPERYYTTÄÄN meni tollasen tempun tekeen.Autoa kun ei ole ja korttiakaan.

..... että vielä tämäkin piti tapahtua......

Auttakaa,antakaa neuvoja, asiallisia kiitos.Mäalan nyt olla loppu.....
 
vieras
No eipä asiat siitä ainakaan parane jos pois kotoa nakkaatte. Uhkavaatimus että saa elää omillaan jos opiskelu ei ala maistumaan ja ellei ala tulemaan asiallista käytöstä yms. niin sitten heittää pois.
 
Voin kuvitella, että ottaa lujille. Itse kun teen töitä siellä tuon ikäisten opiskelijoiden parissa ja joskus itselläkin kiuhuu, kun lupaukset ei pidä eikä asiat suju. Monesti olen miettinyt, että meillä he kuitenkin ovat vain opiskelijoina ja tietyn siivun elämästään, että mitenhän kotona jaksetaan sitä kokonaisvastuuta ja huolta kantaa.

Itse en ainakaan omaa asuntoa hommaisi tässä vaiheessa. Varmaan ihan yrittäisin istua nuoren kanssa alas ja rauhassa puhua asioista. Tehkää vaikka ihan sopimuksia asioista, jotka nuori allerkirjoittaa. Sopikaa myös, mitä seuraa jos sopimuksia ei noudateta.

Nuoret tekee virheitä ja niistä oppii. Mutta kyllähän nuoren on hyvä kuulla teidän kertovan rauhallisesti, miltä teistä tuntuu hänen elämäänsä seurata ja miten nämä asiat vaikuttavat teidän jaksamiseen. Antakaa nuorelle mahdollisuus, mutta ei tosiaan niin, että hän kokee päässeensä kuin koira veräjästä. Tiivistäkää yhteistyötä oppilaitoksen kanssa. Tehkää esimerkiksi nuoren saamasta rahasta vastikkeellista asioiden hoitamiseen nähden. Etsikää nuorelle ammattiauttaja, jonka kanssa jutella. Voimia!
 
moi
kyllä oisin raivona minäkin..mut älkää nyt pihalle heittäkö..menee viel ebnempi alamäkee...saa asua kotona mut saa osallistua siel kaikkeen..sillä periaatteella etä mikää ei ole ilmaista.ja luulen eetä kun kerta ikti puhelimessa niin varmaan säikähti..ja jos on fikus poika niin ei enää ikinä aja kännissä..ikävä tilanne mutta tuntuu etä pojalla on aika rankkaa jostain syystä
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No eipä asiat siitä ainakaan parane jos pois kotoa nakkaatte. Uhkavaatimus että saa elää omillaan jos opiskelu ei ala maistumaan ja ellei ala tulemaan asiallista käytöstä yms. niin sitten heittää pois.
Samaa mieltä olen kyllä tuosta, että asiat eivät varmasti parane jos käskemme muuttamaan.Kirjoitinhan että sit varmaan elämä menee alamäkee sen jälkeen.Haluaisin vielä antaa mahdollisuuden hänelle, jostta pääsisi oikeille raiteille eikä heittäisi kaikkea lössiksi, mutta siihen tarvitaan hänen omaa panosta ja omaa halua.Vakavan ja asiallisen keskustelun paikka.
 
Paljonko opintoja vielä jäljellä? Jos niitten ajaksi antaisitte asua kotona, ja pojan kulkupeli olisi jatkossa bussi tai fillari. Tuon ikäinen ei saa opinto- ym. tukia jos asuu kotona joten rahallisesti hän olisi teidän armoilla (ja voin kuvitella että tällä hetkellä, kun hän on tyhmyyksissään aiheuttanut myös taloudellista vahinkoa, niin ette oikein tunne armoa ).

Kohtahan hänellä on intti edessä, jos tekisitte jonkinlaisen "yritetään kestää" suunnitelman kunnes se on ohi?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
kyllä oisin raivona minäkin..mut älkää nyt pihalle heittäkö..menee viel ebnempi alamäkee...saa asua kotona mut saa osallistua siel kaikkeen..sillä periaatteella etä mikää ei ole ilmaista.ja luulen eetä kun kerta ikti puhelimessa niin varmaan säikähti..ja jos on fikus poika niin ei enää ikinä aja kännissä..ikävä tilanne mutta tuntuu etä pojalla on aika rankkaa jostain syystä
Pojalla on nyt elämä ollut hieman hakusessa( olemme yrittäneet tukea ja kannustaa ) ja kuvittelin että se nyt alkaisi jo vähitellen mennä parempaan suuntaan.Kaveripiirilläkin ehkä osa vaikutuksensa, mutta kyllä poika ihan itse alkoholia joi ja ihan itse sen jälkeen meni rattiin.Ei siitä voi ketään muuta syyttää.
 
juupo
Ihan kun mun sisko... ja nyt sillä ikää 25 ja sama meno jatkuu. Porukat on helisemässä, mut ei raaski sitä uloskaan heittää.
Eli keinot on vähissä täälläkin :( Toivottavasti te keksitte jonkin taikatempun NYT, ettei teilläkin ole sama tilanne edessä vielä kun lapsi 25!
 
Mä pitäisin kotona ja laittaisin ihan uudet säännöt liikkumiselle. Pitäisin vastuullisena korvaamaan rikkeensä. On varmasti paha mieli molemmilla osapuolilla, mutta saman pöydän ääreen neuvonpitoon aiheesta ; Miten meillä eletään ja miten velkansa korvaa.

Ja niille, joilla ei ole hyvää tai rakentavaa sanottavaa : Niin kannattaako silloin mitään sanoa? Parantaako omaasi tai toisten päivää pahoittaa mieltä lisää?
 
Alkuperäinen kirjoittaja raivona:
18v nuori sössiny opiskelujaan( joskus siitä täällä kirjoitinkin )...viimisellä hetkellä alkoi korjata asioitaan ja isänsä otti työssäoppimiseen.Ei valmistu keväällä, kuten ei pari muutakaan kaveriaan.Tyhmyys tiivistyy.

Eilen kerto menevänsä kaverille ja annoin auton avaimet ja sanoin että auto sitten kotiin ajoissa, jotta pääsen aamulla labraan.Autoa on just laitettu, kun se piti vaihtaa.Nuori oli ajanu auto katolleen ( no, se ois voinu kelin vuoksi tapahtua kelle tahansa ) mutta JUOVUKSISSA!!!!!

Mä olen niin raivona.Saa unohtaa haaveet ajokortista.Kortti meni, kakkosvaihe vielä ajamatta.Me emme sitä enää tule maksamaan.

Pääasia tietty et nuori hengissä ja tulee kuulemma linkkarilla kotiin ja oli juovuksissa ku soitin.Huusin puhelimessa ja hän alkoi itkeä.Isänsä sai raivarin kun asiasta hälle soitin.Hän niska limassa yrittää painaa töitä, elättää perheen ja nyt nuori teki tämän tempun.

Olen niin raivona, huolestunut, sekaisin etten tiedä mitä tehdä.
Rakastan lastamme, mutta saa ottaa vastuun teoistaan, ei kaipaa päähän taputteluja.

Miten edetä jatkossa?Hommataanko hänelle asunto eli laitetaanko muuttamaan koto pois?Itse joutuis tuet sun muut hakeen tai voitais me auttaa niiden hakemisessa......meidän tulot ei riitä kahteen asuntoon, kun itse olen työtön. Pelkään että sitten taitaa mennä elämä alamäkee ja lujaa vai annetaanko asua kotona ja suorittaa opinnot loppuun.Eipä pääsis ainakaan valittamaan et hän ei linkkarilla kulje, kun TYPERYYTTÄÄN meni tollasen tempun tekeen.Autoa kun ei ole ja korttiakaan.

..... että vielä tämäkin piti tapahtua......

Auttakaa,antakaa neuvoja, asiallisia kiitos.Mäalan nyt olla loppu.....

eikö tuon ikänen jo ite ymmärrä asioitan hoitaa
:eek:
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Paljonko opintoja vielä jäljellä? Jos niitten ajaksi antaisitte asua kotona, ja pojan kulkupeli olisi jatkossa bussi tai fillari. Tuon ikäinen ei saa opinto- ym. tukia jos asuu kotona joten rahallisesti hän olisi teidän armoilla (ja voin kuvitella että tällä hetkellä, kun hän on tyhmyyksissään aiheuttanut myös taloudellista vahinkoa, niin ette oikein tunne armoa ).

Kohtahan hänellä on intti edessä, jos tekisitte jonkinlaisen "yritetään kestää" suunnitelman kunnes se on ohi?
Viiminen vuosi menossa, mutta se on jo tiedossa ettei valmistu keväällä, vaan menee syksyyn.Muutama muu kaverinsa samassa tilanteessa.
Kulkupelinä bussi, koska matkaa 13km.Saa opintotukea, koska meillä pienet tulot ( mulla ei tällä hetkellä ole töitä, valitettavasti )
Intistä vapautus terveydellisistä syistä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
En osaa sanoa muutakuin antaisin ensin nuoren selvittää humalansa pois ennenkuin lähtisin asioita edes selvittämään. Juopuneen kans on vmäistä yrittää selvittää yhtään mitää
Totta, pää selväksi ja sitten puhutaan ja selvitellään asioita ja tilannetta.Juopuneen kanssa on ihan turha puhua mitään.
 
Jatkan vielä... Rakentavaa keskustelua siitä millaisen elämän lapsi itselleen haluaa? Työttömyys, alkoholismi, vankila, huumeet vai mieluummin jotain muuta? Ja kuinka monia ulkopuolisia voi sattua kun humalassa ajelee, jos ei edes itsestään niin paljoa välitä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
Alkuperäinen kirjoittaja raivona:
18v nuori sössiny opiskelujaan( joskus siitä täällä kirjoitinkin )...viimisellä hetkellä alkoi korjata asioitaan ja isänsä otti työssäoppimiseen.Ei valmistu keväällä, kuten ei pari muutakaan kaveriaan.Tyhmyys tiivistyy.

Eilen kerto menevänsä kaverille ja annoin auton avaimet ja sanoin että auto sitten kotiin ajoissa, jotta pääsen aamulla labraan.Autoa on just laitettu, kun se piti vaihtaa.Nuori oli ajanu auto katolleen ( no, se ois voinu kelin vuoksi tapahtua kelle tahansa ) mutta JUOVUKSISSA!!!!!

Mä olen niin raivona.Saa unohtaa haaveet ajokortista.Kortti meni, kakkosvaihe vielä ajamatta.Me emme sitä enää tule maksamaan.

Pääasia tietty et nuori hengissä ja tulee kuulemma linkkarilla kotiin ja oli juovuksissa ku soitin.Huusin puhelimessa ja hän alkoi itkeä.Isänsä sai raivarin kun asiasta hälle soitin.Hän niska limassa yrittää painaa töitä, elättää perheen ja nyt nuori teki tämän tempun.

Olen niin raivona, huolestunut, sekaisin etten tiedä mitä tehdä.
Rakastan lastamme, mutta saa ottaa vastuun teoistaan, ei kaipaa päähän taputteluja.

Miten edetä jatkossa?Hommataanko hänelle asunto eli laitetaanko muuttamaan koto pois?Itse joutuis tuet sun muut hakeen tai voitais me auttaa niiden hakemisessa......meidän tulot ei riitä kahteen asuntoon, kun itse olen työtön. Pelkään että sitten taitaa mennä elämä alamäkee ja lujaa vai annetaanko asua kotona ja suorittaa opinnot loppuun.Eipä pääsis ainakaan valittamaan et hän ei linkkarilla kulje, kun TYPERYYTTÄÄN meni tollasen tempun tekeen.Autoa kun ei ole ja korttiakaan.

..... että vielä tämäkin piti tapahtua......

Auttakaa,antakaa neuvoja, asiallisia kiitos.Mäalan nyt olla loppu.....

eikö tuon ikänen jo ite ymmärrä asioitan hoitaa
:eek:
Ei siinä varmasti ole mitään ongelmia, osaa itsekin varmasti
 
Monella hölmöyksiä tekevällä se kohta missä poliisi ja oikeuslaitos puuttuu peliin (tuon rattijuopumuksen vuoksi ) on se, missä järki pääseen aivoihin asti. Huomaa, että tosiaan joudun nyt itse vastaamaan teoistani, niillä on seurauksia. Ei tietenkään se hyvä ja paras keino aikuistua, mutta toimii sitten joillakin, jos sitä ennen ei vielä ole tapahtunut. Ja kun vielä selvisi itseaiheutetusta rytäkästä ehjin nahoin, luulisi pistävän miettimään, entä jos....
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Monella hölmöyksiä tekevällä se kohta missä poliisi ja oikeuslaitos puuttuu peliin (tuon rattijuopumuksen vuoksi ) on se, missä järki pääseen aivoihin asti. Huomaa, että tosiaan joudun nyt itse vastaamaan teoistani, niillä on seurauksia. Ei tietenkään se hyvä ja paras keino aikuistua, mutta toimii sitten joillakin, jos sitä ennen ei vielä ole tapahtunut. Ja kun vielä selvisi itseaiheutetusta rytäkästä ehjin nahoin, luulisi pistävän miettimään, entä jos....
Samaa mieltä
 
vieras
mun vanhemmat kun jäin kiinne rattijuopomuksesta niin ottivat mut vastaan hyvin kotiin.
sanoivat tiukasti että loppuu tollanen ja puhuttiin asiasta.
sitten elämä jatkui entiseen malliin.
ei oikeastaan olleet edes vihaisia vaikka toruivat.

sen jälkeen en ole törppöillyt kyllä koskaan.

eli en osaa sanoa tohon oikeastaan mitään mut auttaako se että suuttuu ja huutaa ?
kuitenkin kyseessä oma lapsi.
ennemmin puhuisin asioista,miksi teki silleen enkä heti huuda.
miltä susta tuntuisi jos sun vanhemmat sulle huutaisi jostakin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Paljonko opintoja vielä jäljellä? Jos niitten ajaksi antaisitte asua kotona, ja pojan kulkupeli olisi jatkossa bussi tai fillari. Tuon ikäinen ei saa opinto- ym. tukia jos asuu kotona joten rahallisesti hän olisi teidän armoilla (ja voin kuvitella että tällä hetkellä, kun hän on tyhmyyksissään aiheuttanut myös taloudellista vahinkoa, niin ette oikein tunne armoa ).

Kohtahan hänellä on intti edessä, jos tekisitte jonkinlaisen "yritetään kestää" suunnitelman kunnes se on ohi?
Viiminen vuosi menossa, mutta se on jo tiedossa ettei valmistu keväällä, vaan menee syksyyn.Muutama muu kaverinsa samassa tilanteessa.
Kulkupelinä bussi, koska matkaa 13km.Saa opintotukea, koska meillä pienet tulot ( mulla ei tällä hetkellä ole töitä, valitettavasti )
Intistä vapautus terveydellisistä syistä.
Jos yhtään lohduttaa, niin opintojen osalta tilanne ei tässä tapauksessa ole vielä mitenkään kovin paha. Onko teillä kuitenkin ihan viimeisin ja varmasti virallinen tieto asiasta koulun puolelta? Nimittäin itse siellä koulun päässä asioita hoitavana monesti huomaan, ettei vanhemmat ihan saa sitä rehellistä tietoa siitä, missä jamassa asiat on ja voi tulla hyvinkin ikäviä yllätyksiä. Menkää koulullekin neuvonpitoon nuoren kanssa! Kyllä te voitte mennä, vaikka noinkin "vanha" on jo kyseessä. Siellä opo ja kuraattori tietää, että kotona ollaan mukana tiimissä ja voidaan yhdessä sopia asioista.
 

Yhteistyössä