Nyt oli viiminen pisara....en tiedä mitä tehdä.....taitaa tulla sotatila perheessä*huokaus*

  • Viestiketjun aloittaja raivona, huolissaan
  • Ensimmäinen viesti
..
no mikä on teidän tilanne?
haluatteko että lapsi on kotona vai annatteko sen jatkaa jotain tyhmää omassa kodissaan?
tiedä vaikka seuraavaksi olisi kannabis viljelmä omassa kodissa tai jotain muuta hölmöä.
kyllä pitäisin nuoren kotona,laittaisin vaikka johonkin keskusteluun jonkun tohtorin kanssa tai a klinikalle juttelee asioista,se auttoi ystävääni kun otti viinaa niin ne lähetti sen aa-kerhoon ja sieltä sai apua vähän joka juttuun.
 
sivusta seuraaja
Toivottavasti olisi vaan täysi-ikäisyyden huumaa, ja poikasi oppisi pian töppäilyistään. Liika saarnaaminenkin voi olla huono,yhtä lailla kuin se ettei olisi yhtään kiinnostunut nuorensa asioista, tuon ikäisten kanssa ei ole helppoa löytää oikeaa systeemiä.
Puhumalla vaan pitää yrittää, ja saada hänet tajuamaan kuinka tärkeää olisi nyt opiskella ,eikä sitten kaduttaisi vanhempana,ehkä perheellisenä kun ei ole työtä/tuloja.
En minäkään kotoa pois potkisi, siinä saattaisi mopo karata totaalisesti pojalla ja koulu loppua täysin. Teidän tulothan vaikuttaa hänen opintotukeensa siltikin vaikka pois muuttaisi,olikohan 20 tai 21v asti.
Oma muksuni kylläkin vasta 3v mutta omat sekä mieheni sisaret aiheuttaa samantyyppisiä huolia perheessä.
Voimia teille =)
 
mie
antasin poliisin valistaa tuossa atoilussa ihan vaikka vanhempien läsnäollessa vaikka jo täysikänen kyseessä..muuten kyllä vahtisin muita tekemisiä kuin haukka.. siis sellanen emo haukk.. siivillä huiskisin oikeempaan suuntaan ja *rupu* kaverit kieltoon tuli sota tai ei..
 
eli kun selviää niin puhutte asioista,teette selväksi että niin kauan kun teidän kattone alla on
on tietyt ehdot ja sovitte miten jossain vaiheessa rupee tuota autoa teille korvaamaan.
Onneksi säilyi henki hänellä eikä mennyt kellään muullakaan :/
 
dfdf
Antaisin asua kotona, mutta pitäisin jatkossa todella tiukan linjan. Ei todellakaan ajokorttia ennenkuin on kypsynyt muutaman vuoden. Toivottavasti tämä oli herätys nuorelle. Tuossa iässä tulee helposti tehtyä kaikkea tyhmää. Joukossa varsinkin tyhmyys tiivistyy.

Hulttioserkustani on tullut ihan kunnollinen perheenisä. Samoin työkaverin pojalla oli tuossa iässä todella vaikea vaihe. Sai mm. haasteen käräjille pahoinpitelystä ja lopetti kouluja kesken. Armeija muutti tämän pojan parempaan suuntaan.
 
hakekaa apua
Aika rankka vaihe elämässä on lapsellasi. Tuskin hän siitä itsekään nauttii, hakee vain paikkaansa ja itseään. Nyt jos koska hän tarvitsee tukea! Jos tilanne tuntuu teistä mahdottomalta, ottakaa yhteyttä omalääkäriin. Hänen kauttaan saatte apua. Yhden kaverin perheessä tehtiin näin, ja nyt koko perhe käy jollakin nuorison ongelmiin erikoistuneella tyypillä puhumassa. Tuntuu auttavan.
 
Uskoisin että ottaa opiksi tuon perusteella mitä kerroit eli katuu tekoaa ja itki asiaa. Antaisin asua kotona jotta voisi suorittaa opinnot paremmin loppuun eikä tarttisi murehtia tässä rytäkässä raha- ym. asumiseen liittyviä asioita. Lisäksi hänellä olisi perheen tuki jottei lähtisi niin helposti luisumaan alamäkeä. Kovasti voimia koko perheelle :hug: Omat kamppailut on täälläkin kun on kaksi nuorta perheessä. Henkinen taisto on joskus todella rankkaa :/
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun vanhemmat kun jäin kiinne rattijuopomuksesta niin ottivat mut vastaan hyvin kotiin.
sanoivat tiukasti että loppuu tollanen ja puhuttiin asiasta.
sitten elämä jatkui entiseen malliin.
ei oikeastaan olleet edes vihaisia vaikka toruivat.

sen jälkeen en ole törppöillyt kyllä koskaan.

eli en osaa sanoa tohon oikeastaan mitään mut auttaako se että suuttuu ja huutaa ?
kuitenkin kyseessä oma lapsi.
ennemmin puhuisin asioista,miksi teki silleen enkä heti huuda.
miltä susta tuntuisi jos sun vanhemmat sulle huutaisi jostakin?
Ensireaktio oli huutaminen....meillä on perheessä suruakin, joten ei tämä helppoa ole meille vanhemmille, mutta ei ole helppoa pojallakaan.Onneksi kaikesta voi puhua, kunhan pojan pää selviää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
eikö tuon ikänen jo ite ymmärrä asioitan hoitaa
:eek:
Toiset ymmärtää, toiset ei. Mun vanhimmat lapset tekivät tyhmyytensä alle 15 vuotiaina, teinimyllerrys alkoi aikaisin. Molemmissa huomasin eron kun olivat 16 hujakoilla, rupesivat ottamaan vastuuta ja suunnittelemaan elämäänsä oikeaan suuntaan. Poika hommasi itselleen, opintojen ohella, eka viikonlopputyön pizzakuskina. Tyttö yritti hakea töitä muttei löytänyt, hän oppikin sitten nuukailemaan vähillä rahoilla ja lakkasi uskomasta että raha kasvaa puussa, ja hoiti opintonsa loppuun määräajassa.

Heillä on kuitenkin kavereita joiden pahin kausi osui juuri täysikäiseksi tullessa, silloin kun olisi jo pitänyt olla järki päässä ja jo jonkin verran vastuuntuntoa, nämä kaverit ovat vieläkin vähän heitteillä. Joillakuilla vain murrosikä alkaa myöhään ja sörssii orastavan aikuisuuden. Ehkä ap:n pojalla kävi näin.

Täysikäistä lasta on vain vaikea ohjata oikeille raiteille muutoin kuin kovin ottein, koska he vetoavat just siihen täysikäisyyteen ja luulevat että voivat siten tehdä just mitä lystää.

 
vieras
Oothan sä poliisille soittanut kuitenkin? Vaikka onkin sun oma lapsi niin ehdottomasti viranomaiset siihen mukaan niin poikakin oppii kantapään kautta. Muuta en kyllä osaa sanoa, kyse kuitenkin täysi-ikäisestä ihmisestä... sitä kun ei oikein voi enää määräillä kenen kaverin kans saa olla ja kenen ei. Mut tietysti jos kotona vielä asuu jatkossakin niin te saatte ne kotonaolon pelisäännöt päättää... vaikeeta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
eli kun selviää niin puhutte asioista,teette selväksi että niin kauan kun teidän kattone alla on
on tietyt ehdot ja sovitte miten jossain vaiheessa rupee tuota autoa teille korvaamaan.
Onneksi säilyi henki hänellä eikä mennyt kellään muullakaan :/
Viimeisessä lauseessa on tällä hetkellä se positiivinen asia, mistä olen kiitollinen
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oothan sä poliisille soittanut kuitenkin? Vaikka onkin sun oma lapsi niin ehdottomasti viranomaiset siihen mukaan niin poikakin oppii kantapään kautta. Muuta en kyllä osaa sanoa, kyse kuitenkin täysi-ikäisestä ihmisestä... sitä kun ei oikein voi enää määräillä kenen kaverin kans saa olla ja kenen ei. Mut tietysti jos kotona vielä asuu jatkossakin niin te saatte ne kotonaolon pelisäännöt päättää... vaikeeta.
Miksi soittasin poliisille, kun he ovat paikalla jo olleet?
 
vieras
Pidän itseäni vastuullisena aikuisena. Mulla on mies ja kaksi, kohta kolme lasta. ammatti ja vakityö.

Samoin kuule töppäsin minäkin 18-vuotiaana. Otimme ystävämme kanssa luvatta haltuun auton ja ajoimme sen lunastukseen, kyllä juovuksissa. Mua ainakin hävetti todella kovin ja sen jälkeen en kännissä rattiin ole mennyt. Kyllä mun vanhemmat autto mua, eikä jättäny yksin yksin selvittää sotkuja. Joskus nuorena tulee vaan tehtyä tyhmiä juttuja, niistä oppii. Ja toivon mukaan poikasi myös oppi tästä jotain.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oothan sä poliisille soittanut kuitenkin? Vaikka onkin sun oma lapsi niin ehdottomasti viranomaiset siihen mukaan niin poikakin oppii kantapään kautta. Muuta en kyllä osaa sanoa, kyse kuitenkin täysi-ikäisestä ihmisestä... sitä kun ei oikein voi enää määräillä kenen kaverin kans saa olla ja kenen ei. Mut tietysti jos kotona vielä asuu jatkossakin niin te saatte ne kotonaolon pelisäännöt päättää... vaikeeta.
Miksi soittasin poliisille, kun he ovat paikalla jo olleet?
No ei siinä tapauksessa. Ajattelin vaan kun sanoit, että asutte syrjässä ja monet vanhemmat olis jättäny soittamatta poliisille jos tuollainen onnettomuus sattuu jossain korvessa. Eli lapsi olis vaan soittanut teille ja olisitte hommanneet auton kotiin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Viimeisessä lauseessa on tällä hetkellä se positiivinen asia, mistä olen kiitollinen
Toinen hyvä asia oli se, että poika soitti kotiin ja tuli kotiin (ainakin ymmärsin näin) , sillä pahemmassa tapauksessa hän olisi voinut lähteä jonnekin piilottelemaan ja olisitte nyt vielä enemmän huolissanne. Tiedän, ettei paljon lohduta juuri nyt, mutta silti. Tuossa iässä se järki voi napsahtaa paikoilleen todella lyhyessä ajassa, toivottavasti hyvällä, eikä pahalla, pahojen (vielä pahempien ) kokemusten kautta. Tiedä vaikka puolen vuoden päästä muistelisitte tätä yhdessä ja poika ihmettelisi, että kuinka hän niin pässi saattoi ollakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei siinä tapauksessa. Ajattelin vaan kun sanoit, että asutte syrjässä ja monet vanhemmat olis jättäny soittamatta poliisille jos tuollainen onnettomuus sattuu jossain korvessa. Eli lapsi olis vaan soittanut teille ja olisitte hommanneet auton kotiin...
Toivottavasti tuota ei oikeasti tapahdu paljon, pahin karhunpalvelus mielestäni, minkä voi lapselleen tehdä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pidän itseäni vastuullisena aikuisena. Mulla on mies ja kaksi, kohta kolme lasta. ammatti ja vakityö.

Samoin kuule töppäsin minäkin 18-vuotiaana. Otimme ystävämme kanssa luvatta haltuun auton ja ajoimme sen lunastukseen, kyllä juovuksissa. Mua ainakin hävetti todella kovin ja sen jälkeen en kännissä rattiin ole mennyt. Kyllä mun vanhemmat autto mua, eikä jättäny yksin yksin selvittää sotkuja. Joskus nuorena tulee vaan tehtyä tyhmiä juttuja, niistä oppii. Ja toivon mukaan poikasi myös oppi tästä jotain.
Tässä on alkuun niin tunteet ja ajatukset sekaisin, mutta tosiasia on se, että virheistä voi ottaa opikseen ja hyvä asia se, ettei ketään ajettu hengiltä.
Kunhan pojan pää selviää, niin pitää keskustella asiallisesti, rakentavasti mutta myös vakavasti.Näin tämä ei voi kuitenkaan jatkua.Vaikka tunteissa on raivoakin, niin kaikesta huolimatta löytyy myös rakkautta ja yritämme auttaa ja tukea parhaan kykymme mukaan.Täytyy vain itsekin ensin rauhoittua.
 
S
Parasta on etta keskustelette asiallisesti kun poika selviaa, ei syyllistamalla vaan rakentavasti.

Vakavavasta asiasta on kyse, mutta tehty on jo tehty, ja varmasti poika oppii tasta virheestaan jos osaatte tukea hanta.

Pitaisin poikani kynsin hampain asumassa kotona, sehan on selvio etta jos han omilleen muuttaa, niin kukaan ei ole tietoinen hanen tekemisistaan. Kotona on helppo pitaa silman alla.

Tsemppia koko perheelle!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Viimeisessä lauseessa on tällä hetkellä se positiivinen asia, mistä olen kiitollinen
Toinen hyvä asia oli se, että poika soitti kotiin ja tuli kotiin (ainakin ymmärsin näin) , sillä pahemmassa tapauksessa hän olisi voinut lähteä jonnekin piilottelemaan ja olisitte nyt vielä enemmän huolissanne. Tiedän, ettei paljon lohduta juuri nyt, mutta silti. Tuossa iässä se järki voi napsahtaa paikoilleen todella lyhyessä ajassa, toivottavasti hyvällä, eikä pahalla, pahojen (vielä pahempien ) kokemusten kautta. Tiedä vaikka puolen vuoden päästä muistelisitte tätä yhdessä ja poika ihmettelisi, että kuinka hän niin pässi saattoi ollakin.
Poika ei soittanut kotiin, vaan minä soitin hänelle ja sain selville asian kun puhuimme ja kysyin missä auto on, kun mun piti päästä labraan ( aika varattuna )
Kertoi että hän on linkkarilla tulossa kotiin.Kävelymatkaa tien varresta on vielä 5km...tekee ihan hyvää hänelle kävellä ja miettiä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oothan sä poliisille soittanut kuitenkin? Vaikka onkin sun oma lapsi niin ehdottomasti viranomaiset siihen mukaan niin poikakin oppii kantapään kautta. Muuta en kyllä osaa sanoa, kyse kuitenkin täysi-ikäisestä ihmisestä... sitä kun ei oikein voi enää määräillä kenen kaverin kans saa olla ja kenen ei. Mut tietysti jos kotona vielä asuu jatkossakin niin te saatte ne kotonaolon pelisäännöt päättää... vaikeeta.
Miksi soittasin poliisille, kun he ovat paikalla jo olleet?
No ei siinä tapauksessa. Ajattelin vaan kun sanoit, että asutte syrjässä ja monet vanhemmat olis jättäny soittamatta poliisille jos tuollainen onnettomuus sattuu jossain korvessa. Eli lapsi olis vaan soittanut teille ja olisitte hommanneet auton kotiin...
Mä olisin ilmoittanut poliisille...olenhan joskus ilmoittanut aiemmin hänestä lastensuojeluviranomaisille, kun 13vuotiaana litsaili koulusta.Sen jälkeen hoiti koulunsa moitteettomasti.Siellä ihmettelivät, kun ilmoitin...sanoivat että yleensä vanhemmat jäävät odottelemaan, että koulu ilmoittaa.
 

Yhteistyössä