Ei niin. Ei pelkästään. Mutta kuten sanoin, ei yksilöiden välisiin eroihin kannata mennä, vaan puhua yleisellä tasolla. Onko mielestäsi niin, että sosiaaliseksi kasvaa todennäköisimmin:Eskarin voi käydä myös kotiopetuksena.
"2. Lasten kanssa tekemisissä oleminen kasvattaa sosiaaliseksi.(premissi)"
Tässä oli se virhe. Pelkästään toisten kanssa oleminen ei kasvata ketään sosiaaliseksi.
Päiväkodeissa on valtavia eroja. Itse työskentelen onnekseni ryhmässä, jossa osapäivälapsetkin lasketaan kokonaisiksi, sijaisia saa kun on tarvetta ja tilat ovat lapsimäärälle riittävät. Meillä siis todella on varhaiskasvatusta ei vain säilytystä. Meillä sosiaalisia taitoja oppii, vaikka meilläkin ongelmaa on mm. määräilyn kanssa. Olen ollut myös aivan päinvastaisissa ryhmissä. Näissä ryhmissä tilat ovat pienet, henkilökuntaa vähän ja lapsia paljon.
a.) olemalla ja toimimalla muiden kanssa.
b.) olemalla toimimatta muiden kanssa.
c.) muiden kanssa olemisella ei ole mitään korrelaatiota sosiaalisuuden suhteen.
Sosiaalinen kognitio eli sosiaalisten tilanteiden hallinta on tieteessä perinteisesti määritelty taitona. Taito on opittavissa ja oppiminen on tietojen, taitojen tai tapojen omaksumista. Suomeksi sanottuna se tarkoittaa siis sitä, että jos olet jatkuvasti tilanteissa joka haastaa sinua kyseisen taidon osalta, sen oppii omaksumalla. Toki tämä on siis yksilöllistä, kuten kaikki oppiminen. Mutta mikään tieteellinen fakta ei puolla sitä, että sosiaalisuuteen oppisi parhaiten olemalla yksin tai edes sitä, etteikö ryhmätyöskentelyyn altistaminen kehittäisi kyseistä taitoa.