Oksennustaudin kestosta

Meillä on tosi vähän ollut mahatauteja niin en niistä juuri mitään tiedä ja siksi kyselen. Ihanko oikeasti oksennustauti kestää 2-5 vuorokautta, kuten monessa paikassa netissä lukee?

4-vuotias on nyt kolmen tunnin aikana oksentanut 6-7 kertaa. Ripulia ei ole. Muilla perheenjäsenillä ei vielä ole oireita.

Onko toi nyt sitä noroa vai jotain lasten ykätautia vaan? Miten lapsi voi pysyä tolpillaan jos tuota tahtia oksentaa vielä parikin päivää? Ja miten yöllä toimitaan, oksettaako silloinkin koko ajan vai onko se niin ettei oksennus tule jos saa nukahdettua?

Puuh, mä niin toivon ettei toi ole kohta kaikilla muillakin.
 
"Jenni"
Kyllä se valitettavasti on niin, että se teille muillekin taitaa iskeä. Ja yölläkin saattaa oksentaa, mutta jos nyt jo oksentaa paljon, niin saattaa tahti rauhottua yötä myöten. Uni ei oksentamista vähennä, eli älä missään nimessä luota siihen. Lapsi saattaa oksentaa unissaan ihan siihen sänkyyn päällensä, eli ole valppaana myös silloin.
Itse olen valvonut lapsen kanssa yhden kokonaisen yön. Lapsi oksensi koko yön 10 minuutin välein, itse heräämättä huonoon oloon. Minä vain sitten aina tungin kippoa nenän eteen kun lapsi vähän liikahti. Että ei se herkkua ole noitten tautien kanssa. Voimita tarvitset!
Juota lasta joka välissä vähän kerrallaan. Jos haluaa sipsiä, niin anna sitä. Suolatasapaino pysyy paremmin hallinnassa eikä mene niin nopsaa huonoon kuntoon. Juominen on silti tärkeintä!!
 
Kiitos vastauksesta! Olen lääkeruiskulla antanut Floridralia, mutta uloshan kaikki tulee hetken päästä vaikka kuinka pienen tipan antaisi kerrallaan. Toivottavasti tuo tahti rauhoittuisi yötä vasten. Pitää varmaan laittaa patja lastenhuoneen lattialle ja nukkua siinä. Tai yrittää nukkua...
Voi apua jos tuo tulee molemmille vanhemmille samaan aikaan..
 
"Jenni"
Hyvä että yrität antaa tippoina tuota floridralia. Ei haittaa vaikka tulee ulos. Parempi kuitenkin että annat. Olisiko mitään muuta mitä lapsi haluaisi juoda? Edes teelusikalla suuhun? Voi olla että joku muu ei tulekaan ulos heti, vaikka tuo floridrali tulee. Omenamehu? Sokerilitkumehua, pillimehua? Mitä vaan, mutta vältä maitotuotteita, jotka usein vaan pahentaa. Tosin meillä toinen lapsista aina haluaa nimenomaan vain maitoa, ja olen antanut kun on ollut ainoa mikä kelpaa. Vaikka ulos tuleekin.
 

Yhteistyössä