Olen erittäin samaa mieltä tästä asiasta (linkki eroahdistuksesta)

Aloita aikaisin. Tutustuta lapsesi säännöllisiin hoitajiin, kuten sukulaisiin tai lapsenvahtiin, hänen ensimmäisten kuuden elinkuukautensa aikana. Lapsesi tarvitsee kokemuksia myös muiden hellästä hoidosta. Tämä voi auttaa eroahdistuksissa myöhemmin.

http://www.perheelliset.fi/2010/05/nain-lievitat-eroahdistusta/
 
Non compos mentis
Mun muksuilla ei ole koskaan ollut vierastamista tai muutakaan. En tiedä onko sekään ihan hyvä tilanne, että luottaa kaikkiin, on kertomassa kaikki asiat kenelle tahansa ja varmaan lähtisi helposti vieraankin matkaan. Tosin, nyt kouluiässä ymmärtävät jo ihan puhetta, kun sanoo, ettei ovea saa avata kaikille, eikä vieraiden mukaan mennä.

Päiväkodissa he olivat aina vastahakoisia lähtemään kotiin. :p
 
No mun ei onneks tartte viedä mun mukulaa liian pienenä tarhaan.

Esikoisella ei ollut mitään hirveempiä ahdistuksia, vaikka ei ollut tottunut muiden hoivaan. Esikoinen on niin sosiaalinen ja rohkea lapsi. Mä uskon siis että se on luonteestakin kiinni.

Ja mun mielestä alle 1-vuotiaan ei tosiaankaan tarvitse tottua vieraisiin hoitajiin. On luonnollista että vauva on riippuvainen äidistään.
 
Tiina
Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:
Aloita aikaisin. Tutustuta lapsesi säännöllisiin hoitajiin, kuten sukulaisiin tai lapsenvahtiin, hänen ensimmäisten kuuden elinkuukautensa aikana. Lapsesi tarvitsee kokemuksia myös muiden hellästä hoidosta. Tämä voi auttaa eroahdistuksissa myöhemmin.

http://www.perheelliset.fi/2010/05/nain-lievitat-eroahdistusta/
Niinpä niin. Milloin tuut antaan hellää hoivaa 10kk:lleni :)?
 
Peesiä
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
No mun ei onneks tartte viedä mun mukulaa liian pienenä tarhaan.

Esikoisella ei ollut mitään hirveempiä ahdistuksia, vaikka ei ollut tottunut muiden hoivaan. Esikoinen on niin sosiaalinen ja rohkea lapsi. Mä uskon siis että se on luonteestakin kiinni.

Ja mun mielestä alle 1-vuotiaan ei tosiaankaan tarvitse tottua vieraisiin hoitajiin. On luonnollista että vauva on riippuvainen äidistään.
Ei ole ollut tarvetta jättää vauvoja hoitoon ja 3-vuotiaina ovat jo niin reippaita, etteivät eroahdistuksesta kärsi tarhaan mennessään. Toki siinä kohtaa ovat jo olleet muitten hoidossa mutta ensimmäisen ikävuotensa voivat hyvin olla vain vanhempienkin hoidossa, eikä eroahdistusta synny kun vierastamiskauden jälkeen totuttaa lapsen muihinkin hoitajiin. Tietenkään se ei ole hyväksi, jos lapsi ei ole ikinä ollut kenenkään muun hoidossa ja yhtäkkiä joutuu päiväkotiin.
 
vv
Mun lapsi ei ole ollut kertaakaan hoidossa alle vuoden ikäisenä. Oli toki kahdestaan isän kanssa välillä ja pari kertaa käytiin miehen kanssa jossain illalla lapsen jo mentyä nukkumaan, kun oltiin mummolassa kylässä, mutta ei siis varsinaisesti koskaan hoidossa. Ikinä ei ole ollut eroahdistusta, vaikka meitä varoiteltiin että 1v 3kk ikä on pahin mahdollinen esim. päiväkodin aloittamiselle. Puolitoistavuotiaana oli viisi päivää mummolassa, eikä ollut suuremmin ikävöinyt.

En siis allekirjoita yhtään tuota kirjoitusta. Kyllä se on ihan lapsen luonteesta kiinni ja lapsen perusturvallisuudentunteesta. Lähipiirissä on esimerkkejä laidasta laitaa, se mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella.
 
vieras
Taalla Hollannissa suositellaan etta lapset menevat paivahoitoon mahdollisimman aikaisin, juuri eroahdistuksen vuoksi. Eli taalla koetaan etta parempi vieda hoitoon 3 kk (tosin osa-aikaisesti) kuin 3-vuotiaana.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taalla Hollannissa suositellaan etta lapset menevat paivahoitoon mahdollisimman aikaisin, juuri eroahdistuksen vuoksi. Eli taalla koetaan etta parempi vieda hoitoon 3 kk (tosin osa-aikaisesti) kuin 3-vuotiaana.
Ja nain minulle taalla neuvolassakin sanottiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
No mun ei onneks tartte viedä mun mukulaa liian pienenä tarhaan.

Esikoisella ei ollut mitään hirveempiä ahdistuksia, vaikka ei ollut tottunut muiden hoivaan. Esikoinen on niin sosiaalinen ja rohkea lapsi. Mä uskon siis että se on luonteestakin kiinni.
Onneksi ei minunkaan :) Olen ollut 10v kotiäitinä ja hoitanut pääasiallisesti itse lapset.
Mutta Pienestä asti ovat oppineet mummin ja papan ja läheisten ystävien ja sukulaisten kanssa olemaan hoidossa ensin pienistä hetkistä jopa siihen viikkoon kun jouduin sairaalaan eikä silloinkaan ollut ollenkaan hankalaa olla mummin kanssa. Lapset oli silloin 5v ja 2v.
 
Muut saa tehdä kuinka tykkäävät, mutta mun lapset saavat olla riippuvaisia musta. Ne eivät ole mulle rasitteita, joiden pitäis automaattisesti sopeutua siihen että mä häippään reissuun jos huvittaa.
Mutta kuten sanoin esikoinen on ainakin kovin sosiaalinen ja jää ihan mielellään hoitoon. Ei kylläkään kovin pitkiä aikoja ole ollut musta erossa, mutta kuitenkin.
 

Yhteistyössä