Onko kallista?

Ken guru
Luuletko tosissaan että taksikuski alkaa juoksemaan koko koulukyydin kanssa silloin kun meille käy tai vettä tulee pikkasen? :O kai ymmärrät että silläkin oma aikataulu ja sen pakko antaa ainakin 1kk etenpäin. Miksi muuten joskus vain pitäisi kävellä? Varmasti myös jo selitin miksi ehdottamasti ei, se ei käy. Luulen myös mun kysymys oli aivan selkeä.
Ok. En huomannut tuollaista.
 
vierass
Olenko mä tosiaan ainoa, joka ymmärrän Milannaa??

Mielestäni ekaluokkalaiselle 5 km päivässä kävelyä on pitkä matka, ja kyseessä on seitsemän-vuotias, joka ei varmaan ihan aikuisen tahtia tallusta. Kyllähän se hyvässä säässä menee, mutta tuiskussa ja räntäsateen keskellä? Mulla ei ole mitään painonhallintaongelmia ja olen sitä mieltä, että mua ottaisi näin aikuisena päähän kävellä 5 km joka päivä, saati jos olisin lapsi. Siinähän menee turkasen kauankin kun ekaluokkalainen kävelee, siis varmasti 30 min./suunta, jos ei ylikin.

Taksikyyti tuntuu kalliilta (tuo 16€), vaikka en hintoja tiedäkään.
Varmaan olet, itse olen tuon matkan aina ekaluokkalaista saakka kävellyt, sillon vielä olematonta valtatien piennarta pitkin rekkojen ajellessa ohi. Aina jäi koulumatka juuri alle sen kyyditysrajan.

Eikä se taksikyyditys nopeata matkaa takaa, kun koulutaksit (isot tilataksit/pikkubussit) kiertävät hakemassa taksin täyteen. Meidän lapsen ollessa taksikyydityksessä vajaan vartin ajomatka kesti väliin toista tuntia. Joskus tuli vajaassa vartissa kotiin, kun sattui sillä kertaa olemaan se reitin ensimmäinen.
 
Scarletille.

Ei mun pe*ttä tarvitse nuoliskella. Mutta on turhaan puutua asiohin tai ostoksiin mitä me teemme. Se menee sun puolesta taas pikkasen överiksi. Toinen ehkä asiaa olisi jos muumeihin tai ihan mihin tahansa olisi rahaa laittaa ja ko juttua olisin itkenyt täällä ja valittanut etten voi maksaa. Opetele lukemaan oikein mitä tarkoitan ja tietysti säästän vaikka missä asioissa jos on mahdollista, jokainen penni on tärkeä jos ei menee oikeaan suntaan tai turhaan. Niin kuin tässä tapauksessa, ihmettelin vaan kun muille jopa ilmaista ja Turussa esim aivan eri hintoja. Toisalta jos ajatella taksin maksuja niin on se edullinen, mutta onko edullinen tai ei koulu taksille on kivempi selvittää.
 
Viimeksi muokattu:
vierass
Niin kuin tässä tapauksessa, ihmettelin vaan kun muille jopa ilmaista ja Turussa esim aivan eri hintoja.
Enpä ole kuullut kenenkään Turussa noita matkoja itse makselevan. Jos oikein muistan, niin eipä noihin koulutakseihin muita buukata, paremminkin yhdistellään vaikka useamman koulun kuljetuksia samaan. Ja yhä harvempi saa ylipäätään taksikyytejä. Kuljetusehdot ovat tiukentuneet muutaman viime vuoden aikana kovasti, suurin osa on joutunut siirtymään bussikuljetuksiin. Niissäkin suunniteltiin nostaa kaikille kilometriraja 5 km, mutta viimeisimpien uutisointien mukaan päättivät säilyttää kuljetusrajan 3 km eka- ja tokaluokkalaisilla. Tunnen tapauksen, missä perheen yksi lapsi kulkee taksilla kouluun, kun se on hänelle lääkärinlausunnolla saatu, toinen lapsi kulkee sitten bussilla samaan kouluun.
 
Ken guru
[QUOTE="nainen";30223990]Missä koulussa syödään AAMUPALA klo 10? Yleensähän lounas alkaa siinä klo 10.20-11.[/QUOTE]

Eikös tämä asia korjattu tuolla.

(Jonkin verran olen minäkin silmät auki tätä ketjua lukenut :D).
 
Ken guru
[QUOTE="nainen";30224005]Luin ketjun uudestaan sivulta 3 lähtien, enkä nähnyt mitään selventävää vastausta.
EI ihme, ettei lapset jaksa edes kävellä tai pyöräillä, jos se pitää tehdä tyhjällä mahalla.[/QUOTE]

tässä

Sanoin kai väärin, mutta klo 9.30 alkaa koulut ja he syövät klo 10.00 ja vain se yks krt. Toisella lapsella alkaa aikaisemmin kaikki. Kyllä myös aikataulu muutu nyt pian toisella lapsella.
 
[QUOTE="nainen";30224005]Luin ketjun uudestaan sivulta 3 lähtien, enkä nähnyt mitään selventävää vastausta.
EI ihme, ettei lapset jaksa edes kävellä tai pyöräillä, jos se pitää tehdä tyhjällä mahalla.[/QUOTE]

Ei kaikki lapset ole samanlaisia, yks voi heti syödä kun herää ja toinen ei. Esikoinen voi ja toinen taas ei, kun muutenkin syö huonosti. Luulen äitinä sun pitäisi tietä ettei kaikki ole samanlaisia eikä kaikki menee noin naps, ruokaa suuhuun ja ei muuta kun mars... Aika hitleri touhua se olisi muutenkin.
 
"nainen"
Ei kaikki lapset ole samanlaisia, yks voi heti syödä kun herää ja toinen ei. Esikoinen voi ja toinen taas ei, kun muutenkin syö huonosti. Luulen äitinä sun pitäisi tietä ettei kaikki ole samanlaisia eikä kaikki menee noin naps, ruokaa suuhuun ja ei muuta kun mars... Aika hitleri touhua se olisi muutenkin.
En usko, että kukaan voi syödä heti herättyään. Sen takia kannattaa herätä ajoissa, jotta ruokahalu herää ja muutenkin noudattaa terveitä elämäntapoja. Aamiaisen väliinjättö ei ole terveellistä.
Tästä syystä kannattaa syödä runsas aamupala | Terveys | Iltalehti.fi

Moneltako lapset heräävät? Mä veikkaan, että suurin ongelma on heidän päivärytmi, etteivät edes jaksa kävellä kouluun.
 
Haha XD....

Lapset menevät nukkumaan 21.30 silloin kun on koulua korkeintaan klo. 22.00. Meillä on aika säännöllinen ruokailu ja aika hyvää, paljon vitamiineja ja luomua ruokavaliossa, eikä nakkeja tai sianlihaa...puhumattakaan muuta roskaa, vaikka tietysti välillä herkutellaan eri tavallakin.

Lapsi vaikka herää 8lta se ei vaan halua syödä mitään aamupalaa, hyvin harvoin ja hyvin vähän se voi syödä... yleensä ei, esikoinen on erilainen ruoan suhteen. Toisella lapsella nälkä iskee vast koulun jälkeen ja mikäs siinä sitten on, mä olin lapsena aivan samanlainen, oksensin melkein aamiaisesta, muutenkin aamut olivat aina rankkoja ja hyvin ymmärränkin jos omilla lapsillakin voi olla samaa.

Kun joku kommentoi taas meijän ryytmistä. Niin kyllä lomilla ei meillä yleensä ole minkälaista rytmiä ja voimme mennä vaikka ravintolaan syömään klo 20.00...
 
"..."
En todellakaan laittaisi omaa lastani kävelemään maantienreunaa kouluun pimeässä aamussa 2,5km matkaa! Eli ymmärrän täysin Milennaa. Luultavasti maksaisin 16€ päivä mukisematta, kyse on kuitenkin rajatusta ajanjaksosta.

Itselläni oli 1,5km ala-asteelle ja keväät-syksyt mentiin aina pyörällä. Aamuisin isoveljen kanssa ja iltapäivisin yksin kotiin. Talvella sain kyydin aamulla ja iltapäivisin kävelin kotiin, ei ollut pyöräteitä ja kaveri tuli samaa matkaa puoliväliin. Siitä eteenpäin yksin, kylläkin viivasuoraa, isohkoa tietä eli ei ollut varsinaisesti vaarallinen. Yläasteelle oli sitten 3km ja sinne menin lähes kelissä kuin kelissä pyörällä. Kävelin äärimmäisen harvoin ja vain kotiinpäin. Toki saman ikäisenä kuljin harrastuksissa jopa 6km päässä pyörällä lähes päivittäin.

Omien lasteni koulumatka on tulevaisuudessa vajaa 3km. Varmaankin pyöräilevät sitten kolmosella kun pyörällä saa mennä, mutta siihen saakka viemme heidät aamuisin ja iltapäivällä kotiin joko bussilla tai kävellen. Meillä on osan matkaa pyörätie ja valot on koko matkalla. En todellakaan kuvittele lasteni ensimmäisillä luokilla kävelevän pimeässä (kylläkin valaistua) maantienlaitaa kouluun vajaa 3km matkaa.

Onko teillä monellakaan kokemusta elämästä pyöräteiden, ehkä jopa katuvalojen ulkopuolella?
 
"nainen"
Haha XD....

Lapset menevät nukkumaan 21.30 silloin kun on koulua korkeintaan klo. 22.00. Meillä on aika säännöllinen ruokailu ja aika hyvää, paljon vitamiineja ja luomua ruokavaliossa, eikä nakkeja tai sianlihaa...puhumattakaan muuta roskaa, vaikka tietysti välillä herkutellaan eri tavallakin.
7-12 vuotias tarvii unta 10-12h päivässä. Jos lapsi menee kouluuun klo 08, niin herätä pitää ainakin 07, joten nukkumassa pitää olla klo 19-21, jotta unentarve täyttyy.
 
Smoke
Ei helvetti mitä jengiä sitä onkaan, koulukyydin hinnasta itketään, mutta ei haluta laittaa lapsia kävelemään :D

Ei, 2.5km EI OLE liian pitkä koulumatka kävellen edes ekaluokkalaiselle.
Missä pumpulissa lapsia yritetään nykyään kasvattaa?
 
"kesis"
hyötyliikunta kunniaan...meilläkin taksikyydin "pysäkille" reilu 1km ja jätkä kävelee tai pyöräilee sen aamuin illoin. myös talvella kun hokkarit ja kypärät repun lisäksi mukana. kouluun miltein 4km ja menevät fillareilla sinne joskus iltaisin kavereiden kanssa kentälle pelaamaan...matka osasta matkaa vaarallinen ja siitä syystä kyyti on 3lk asti. muuten maksaa noin 4e/pv
 
Itken missä? :D
Mun kysymys on itkeminen? No just sitten...Joku taas osaa lukea aloituksen näköjään. Niin ja 5km on aika paljon lapselle joka päivä kävellä ja vielä yksin painavan repun kanssa. Siksi en itksee ja maksan vaikka tuplat omista lapsista, lapsia tein ja lapsista maksan ja huolehdin viimeisen päälle, mutta aina parempi kysyä etten maksa jo liika, kun ei ole tavis taksista kuitenkin kysymys. Lue hei oikein mun aloitus, ennen kun sanot että itken tai niin kuin yks tänne jotain laittoi mukeista, ihan niin kuin ne kuuluvat tänne.
 
[QUOTE="kesis";30226299]hyötyliikunta kunniaan...meilläkin taksikyydin "pysäkille" reilu 1km ja jätkä kävelee tai pyöräilee sen aamuin illoin. myös talvella kun hokkarit ja kypärät repun lisäksi mukana. kouluun miltein 4km ja menevät fillareilla sinne joskus iltaisin kavereiden kanssa kentälle pelaamaan...matka osasta matkaa vaarallinen ja siitä syystä kyyti on 3lk asti. muuten maksaa noin 4e/pv[/QUOTE]
No just tätä tarkoitan että joissakin paikoissa jostain syystä se on paljon edullisemmin.
P. S. Lapset liikuvat sen verran paljon että en vitsi vielä kouluun heitä laittaa kävelemään päivitäin 5km. Esikoinen muutenkin pyöräile ja käy kavereissa, on harrastus missä liikunta, niin en vitsi olla niin hitleri omille lapsille. En itse olisi mennyt esim töihin 5km päivässä, niin miksi sellaista teen omille lapsille.
 
No just tätä tarkoitan että joissakin paikoissa jostain syystä se on paljon edullisemmin.
P. S. Lapset liikuvat sen verran paljon että en vitsi vielä kouluun heitä laittaa kävelemään päivitäin 5km. Esikoinen muutenkin pyöräile ja käy kavereissa, on harrastus missä liikunta, niin en vitsi olla niin hitleri omille lapsille. En itse olisi mennyt esim töihin 5km päivässä, niin miksi sellaista teen omille lapsille.
5 kilsaa on oikeasti tosi vähän, varsinkin jos sitä ei edes tarvitse kerralla kävellä. Mä en voi ymmärtää miksi ekaluokkalainen ei pystyisi kävelemään 2 x 2½ km matkaa vaikka kuinka tulisi liikuttua muuten päivän aikana.
 
"Heinekeeni"
En mä ainakaan omaa ykkösluokkalaista laittaisi yksin kävelemään 2,5 km / suunta. Oma lapsi ei ehkä jaksaisi, mutta ei ole siihen henkisesti valmis.

Meillä hiukan pidempi koulumatka jossa pari vaarallista tienylitystä. Tällä alueella on enemmänkin ekaluokkalaisia, eikä kenelläkään ole koulutaksikyytiä mutta ei kukaan myöskään kävele / pyöräile kouluun vaan kulkevat vanhempien kyydillä. Koulupäivä alkaa klo 8 ja loppuu klo 12 minkä jälkeen on ip-kerho.
 
5 kilsaa on oikeasti tosi vähän, varsinkin jos sitä ei edes tarvitse kerralla kävellä. Mä en voi ymmärtää miksi ekaluokkalainen ei pystyisi kävelemään 2 x 2½ km matkaa vaikka kuinka tulisi liikuttua muuten päivän aikana.
Ei ole paljon jos ei liiku muuten. On myös aika tylsä laittaa lasta kävelemään, nyt kun vielä kylmät päivät alkaa, painavan repun kanssa pimeässä, huh, oikeasti jokainen tekee miten halua mutta en mä noin pientä lasta laittaa kävelemään todellakaan. Sekä esikoinen vaikka ikä on enemmän ja annan sille liikua yksinkin ihan hyvin, kuitenkin annan mielummin ajaa taksilla, on myös itselläkin turvallisempi olo kun tiedän lapset pääsevät turvallisesti kouluun.
 
Smoke
Kyllä se laske itku jos ei halua maksa eikä halua laita kävely.
5km ei olla pitkä matka päivä, lapsi jaksa silti harrastus mennä ilta.
Onneksi en asua maaseutu ja ei olla tuollainen onkelma minulla.
 
[QUOTE="Heinekeeni";30226330]En mä ainakaan omaa ykkösluokkalaista laittaisi yksin kävelemään 2,5 km / suunta. Oma lapsi ei ehkä jaksaisi, mutta ei ole siihen henkisesti valmis.

Meillä hiukan pidempi koulumatka jossa pari vaarallista tienylitystä. Tällä alueella on enemmänkin ekaluokkalaisia, eikä kenelläkään ole koulutaksikyytiä mutta ei kukaan myöskään kävele / pyöräile kouluun vaan kulkevat vanhempien kyydillä. Koulupäivä alkaa klo 8 ja loppuu klo 12 minkä jälkeen on ip-kerho.[/QUOTE]

Täälläkin on metsä, niin pitää mun olla hullu että esim. laitan pimeässä ja talvella noin pientä kävelemään :D. Kun en voi laittaa edes 3 luokalaista noin.... Koulu reiti on pikkasen huono kun pitäisi kävellä 2 metsä läpi jos halua juuri se 2,5km, muuten 3 tulisi.
 
Ken guru
No just tätä tarkoitan että joissakin paikoissa jostain syystä se on paljon edullisemmin.
P. S. Lapset liikuvat sen verran paljon että en vitsi vielä kouluun heitä laittaa kävelemään päivitäin 5km. Esikoinen muutenkin pyöräile ja käy kavereissa, on harrastus missä liikunta, niin en vitsi olla niin hitleri omille lapsille. En itse olisi mennyt esim töihin 5km päivässä, niin miksi sellaista teen omille lapsille.
Niin, siis koulumatkaa tuossa on sen yli 3km (4km) joten siksi paljon halvempaa. Teillä on vaan 2,5km.
 

Yhteistyössä