Onko kellään ollut jalkapöydän murtumaa??

  • Viestiketjun aloittaja auuu
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Itselläni viidennen jalkapöydän luun tyvessä murtuma (2mm). Tapahtui kaksi viikkoa sitten, silloin lääkäri antoi varauskiellon ja kyynärsauvat. Ei kipsiä tai sidettä. Nyt ollut kaksi viikkoa varaamatta ja kontrollissa toinen lääkäri sitä mieltä että nykykäytännön mukaan viidennen metatarsaalin tyvessä oleva murtuma ei vaadi varauskieltoa. Lupa täydelle varauksella kivun rajoissa ja kepit pois. Päkiäponnistus ja urheilukielto 3kk. Ilmeisesti tässä on lääkärienkin keskuudessa kahta kuppikuntaa. Kipeä se on edelleen mutta hampaat irvessä eteenpäin.
Itse löysin vähän huonosti suomeksi tietoa netistä, englanniksi löytyi jo enemmän asiallista tietoa eikä pelkkiä keskustelupalstoja.
Esim.
https://www.lfaclinic.co.uk/conditions/5th-metatarsal-fracture/
Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!
 
vierailija
Itselläni viidennen jalkapöydän luun tyvessä murtuma (2mm). Tapahtui kaksi viikkoa sitten, silloin lääkäri antoi varauskiellon ja kyynärsauvat. Ei kipsiä tai sidettä. Nyt ollut kaksi viikkoa varaamatta ja kontrollissa toinen lääkäri sitä mieltä että nykykäytännön mukaan viidennen metatarsaalin tyvessä oleva murtuma ei vaadi varauskieltoa. Lupa täydelle varauksella kivun rajoissa ja kepit pois. Päkiäponnistus ja urheilukielto 3kk. Ilmeisesti tässä on lääkärienkin keskuudessa kahta kuppikuntaa. Kipeä se on edelleen mutta hampaat irvessä eteenpäin.
Itse löysin vähän huonosti suomeksi tietoa netistä, englanniksi löytyi jo enemmän asiallista tietoa eikä pelkkiä keskustelupalstoja.
Esim.
https://www.lfaclinic.co.uk/conditions/5th-metatarsal-fracture/
Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!

Hei mulla sama kohta murtunut (3mm ja rapiat) muutama päivä sitten! Mulle annettiin hoito-ohjeeksi varauskielto ensimmäisen 4 viikon ajaksi. Miten sulla on lähtenyt murtuma paranemaan?
 
vierailija
Hei mulla sama kohta murtunut (3mm ja rapiat) muutama päivä sitten! Mulle annettiin hoito-ohjeeksi varauskielto ensimmäisen 4 viikon ajaksi. Miten sulla on lähtenyt murtuma paranemaan?

Täällä vielä yksi jolla sama murtuma (metarsaali V luun päässä). Meni nilka nyrjähtäessä juostessani 7 viikkoa sitten. Minulla myöskään ei kipsattu eikä leikattu. Varauskieltos ei ollut, mutta päkiäponnistus kiellettiin. Toisin sanoen en käyttänyt jalan lihaksia polvesta alaspäin kuuteen viikkoon. Jalka jäykistyi tänä aikana ja lihakset katosivat , mutta kuuden viikon kohdalla luutuminen oli tapahtunut asian mukaisesti. Rankkaa oli jalkaa varoa ja makoilla kuusi viikkoa, mutta nyt kun kuntotuksen olen saanut käyntiin on mieli virkeä. Tässäkin ketjussa on vähän turhan negatiivista marinaa kyseisestä vammasta. On toki harmittava vamma, mutta ainakin itse olisin halunnut kuulla enemmän kertomuksia kun asiat ovat lopulta menneet hyvin maaliin. Jalan immobilisaation takia jalka turposi ja oli kipeämpi kuin itse murtumakohta, mutta nyt kun sitä on saanut alkaa käyttää ei tuota kipeäksi voi enää sanoa, jäykäksi kylläkin.

Minulla (ja ortopedilla) kova usko, että reilu kuukauden päästä pääsen jo juoksemaan kunhan vaan jaksan tehdä fyssarin opeilla jumppaa ja pitää mielen virkeänä. Eilen pelatussa jalkapallon mm-kisoissa pelannut brasilialainen Neymar sai saman vamma helmikuun lopulla ja oli kentän rikotuin pelaaja eikä jalka miksikään mennyt vaikka nappulakenkää tuli nilkoille.

Metatarsasli vitosen murtuma on V-mäinen vamma, mutta kyllä tästä selvitään :)
 
vierailija
Teloin jalkani 2 viikkoa sitten töissä, kun en huomannut kynnystä. Päivystyksessä kävin ja kuvasivat jalan. Lääkäri totesi, että ei ole murtunut. Antoi kuitenkin kepit ja luvan varata jalalle miten kykenin. Sain myös viikon saikkua.

Nyt kahden viikon jälkeen jalka on edelleen kipeä ja soitin uudestaan. Puhelimessa todettiin, että jalkapöytä on murtunut. Asun väliaikaisesti toisella paikkakunnalla, joten heillä ei ollut tietoja minusta ja eivät siksi ilmoittaneet aiemmin. Uusiin kuviin ja tarratukikenkä juttu, että jalkapöytä ei taivu. Ilman keppejä ja 4 pv sairasloma. Viikon päästä taas uusiin kuviin ja katotaan tarviinko vielä tuki juttua.
 
vierailija
Minulta murtui viides metatarsaali luu eli juuri Jonesin murtuma vuoden vaihteessa urheillessani kun astuin "väärin". Syy oli rasitusperäinen murtuma. Terveyskeskus laittoi kipsin ja 6 viikkoa varauskieltoa, mutta kahden viikon jälkeen röntgenissä murtuma oli vain laajentunut. Sen jälkeen menin yksityiselle ortopedille , joka sanoi että leikataan jalka jos haluat saada sen mahdollisimman nopeasti kuntoon ja sitten sinne laitettiin yksi titaaniruuvi, olikohan noin 4-5 viikkoa varauskielto/osavaraus..sen jälkeen viikko kävelyä tasapohjaisella ortoosilla. Leikkauksen jälkeiset kivut seuraavan viikon ajan olivat todella todella kovat, mutta sen jälkeen helpotti onneksi. 8 viikon jälkeen leikkauksesta juoksu onnistui hyvin, kipuja oli satunnaisesti. Sairaslomaa oli 2.5kk...2kk olisi riittäny jos olisin tajunnut heti mennä yksityiselle (onneksi meni vakuutukseen). Nyt leikkauksesta kulunut 4kk ja on ollut kivuton toistaiseksi. Haavakohta on vain hieman koholla, mutta ei kipuja eikä se ruuvi paina ainakaan vielä ...ruuvihan on 100% luun sisässä. Tärkeää,että kun murtuma on vaikeassa paikassa se saa tarpeeksi verenkiertoa...siksi kipsi varauskiellolla 6-8 viikoksi ei ole ainakaan parhain vaihtoehto.. esimerkiksi ortoosi on parempi, että nilkkaa voisi joskus liikutella joka lisää aineenvaihduntaa/verenkiertoa. :)
 
vierailija
Itselläni lenkin yhteydessä pyörähti nilkka perinteisesti ja Metatarsaali 5:sen hyväasentoinen murtuma kuvista löytyi! Liikerajoitteita ei tullut ja jalan käyttö sallittua kivun sallimissa rajoissa. Kovapohjaista kenkää tulee käyttää kunnes toisin määrätään! Ensimmäisen viikon kohdalla kontrolli röntgeniin jossa selviää jatkot--> jos murtuma ennallaa tai lähtenyt luutumaan hoidossa ei muutoksia, mutta mikäli murtuma laajentunut ortopedin konsultaation perusteella jatkot! Nyt toivotaan vain parasta
 
vierailija
Tuntuu, että teille kaikille on vaan tärkeintä saada mahdollisimman paljon sairauslomaa muusta viis !! Eikös se ole tärkeintä, että saa kovien kuntoon. Hemmetin lintsareita .....
 
vierailija
No itse en ollut jalan kanssa kuin kaksi viikkoa saikkua. Muuten olin töissä ortoosin kanssa. Olisin tietysti saanu pitemmän saikun, jos olisin pyytänyt. Halusin kuitenkin olla töissä. Mikä näin myöhemmin ajateltuna ei ollut kauhean viisasta. Kärsin vielä välilläkin kivuista, mutta ihan sama. Ja kaikille, jotka ajattelevat työni olevan istumatyötä, niin ei ollut. Kävelin aika paljon töissä ja jos lääkärini olisi tiennyt totuuden. En olisi saanut olla töissä.
 
vierailija
mie teloin vasemman jalkani reilut puoli vuotta sitten. jalkapöydässä liscraftin nivelen kohdalla I-III nivelen tyvessä sirpaleista murtumaa ja irrallisia luuhippuja mutta kaikki kuitenkin oli kuvissa nätisti vielä nipussa. Saapaskipsi oli 10vk, täysi varauskielto tämän ajan. Ei vieläkään ole 6kk:n jälkeen hyvä. jo yli 50m kävely tuottaa kovaa kipua ja jälka turpoilee. 1.4.2019 oli käyntiä murtumapolilla jossa taas kuvatiin ja lekuritäti totesi ett paha vamma on jäänyt ja varaillaan aikaa luudutusleikkaukseen. huolettaahan tuo pitkä toipuminen, mutta enköhän mie sen viel kestä kun on jo puol vuotta mennyt kivuissa. samassa rytinässä miulta murtui oikean jalan ulompi kehräsluu, tässä jalasssa oli vain ortoosi 10 vk. sain varata kantapäälle, muuten varausta. Oikea nilkka vieläkin kipuilee ja on nyut viimoiset 3kk rutissut,muljahdellut ja naksunut mahdottomasti. kävely, liikkuminen on tämänkin vuoksi hankalaa ja hidasta. Siinä ku kynkkäsi 10vk kepeillä niin keppihyppely provosoin vasempaan kyynärhermoon pahan hermopinteen joka nyt leikattu tammikuussa 2019, ei sormet vieläkään toimi kunnolla.
 
vierailija
Minulle (60+) tuli Jonesin murtuma asketellessani. Lääkäri määräsi kipsikengän 8:ksi viikoksi ja sanoi että jalkaa saa varata kipurajaan asti.Käytin homeopaattista rasvaa, Traumeel, aamuin illoin ja akupunktuuria pari kertaa viikossa joka sai turvotuksen pois.Kipuja ei ollut lainkaan. Otin kipsikengän pois aina kun mahdollista, telkkaria katsellessa jne. Kotiin vuokrasin rullatuolin ja sillai kotiaskareet sujui nopeammin ja säästin olka ja-kyynärpäitä. Menin toiselle lääkärille 5 viikon jälkeen (edellinen oli toisessa kaupungissa) ja vaikka röntgenin mukaan murtuma ei ollut luutunut täysin, kipsikenkä otettiin pois ja aloitettiin fysioterapia; tasapaino harjoituksia, kävelyä, PALJON (kilometrejä) kävelyä keppien kanssa. Viikko keppien kanssa ja sitten ilman. Lääkintävoimistelija meinasi että mitä nopeammin eroon kipsikengästä, sen parempi. Se 5 viikkoa jäykisti nilkan sen verran paljon että nyt sitä "hoidetaan" enemmän kuin murtumakohtaa :). Uuden lääkärin mukaan kipsikenkä oli aivan liian korkea (pohkeeseen asti), olisi riittänyt sellainen matala. 6 viikon jälkeen olin viikon lomalla ja lentomatka sujui mutkitta koska lento-yhtiöt tarjoavat "Special Assistance" palvelun ja he kärräsivät minut heti lentoterminaaliin saavuttuani lentokoneeseen asti ja määrän päässä sama juttu. Se toimi todella hyvin ja ei maksaa mitään ylimääräistä. Nyt vajaat 2 kk murtumasta kävelen rappuset ylös/alas, fillaroin, kävelen, joten paraneminen edistyi nopeammin kuin ennakoitu. On se vaan niin ihanaa kun pääsee taas kävelemään ja pystyy käyttämään käsiään muuhunkin kun keppien pitämiseen. Viikonloppuna ajattelin mennä golffaamaan, tosin driving range saa odottaa vielä jokin aikaa ettei tule turhia vääntymisiä jalkaan. Tsemppiä kaikille "kohtalo tovereille"!!
 
Metartasalis v
Hei. Itse sain murtuman 2,5 kk sitten. Paljon on itse joutunut infoa netistä kaivaa ja erityisesti sitä on löytynyt englanninkielisiltä sivuilta. Sain saappaan, walkerin, ja kepit. Pari vk siitä ja sain irrotettavan kipsin: noh, sillä on kätevämpi nukkua, mutta kävelykaverinä vielä liian tukematon ja hyödytön. Alusta lähtien piti varata Walkerin kanssa kantapäälle, joka oli tohjona myös ja kipuili ja pisteli liikkumisyrityksissä. Ohjeistuksen määrä oli työterveyden lääkäreillä sitä luokkaa, että piti kääntyä fyssarin puoleen, joka kertoi miten kepillä kävellään. Hänen ohjeensa oli niin rankkoja, että alun tuskissa, ja shokissa tunsin vain huonommuutta, kun en pystynyt kuin millin tai kaksi heiluttaa varpaita. Pää oli perunamuussia ekan 2 vk ja huonosti nukuttujen öiden jälkeen niin kauan kuin piti herätä öisin vaihtamaan asentoa saappaan tai kipsin kanssa. Nyt 2,5 kk jälkeen olen vasta voinut nukkua ns. normaalihkoja öitä. Toki vieläkin pitää asetella jalka, joka vielä murtunut, mutta hieman luutumista tapahtunut, mutta nyt muutama vk ilman mitään tukea. Ortopedien ja fyssarin ohjeet ovat olleet keskenään ristiriitaisia ja jotain tolkkua on yrittänyt löytää netistä. Kannattaa kuunnella omia tuntoja. Kaiken aikaa kipuja on ollut jalkaterässä siellä ja täällä. Pohjassa, kantapäässä, murtumakohdassa, varpaissa ja mustelmia on tullut ja mennyt. Edelleen 2,5 kk tapaturmasta murtumakohta nipistelee ja kantapää on lysynoloinen ja kipuilee ja nilkka turpoilee. Keppien ansiosta (2 kk) kämmenet olivat aamusta iltaan kipeät ja olkavarret kipuilivat myös. Vieläkin ovat kämmenet karheat ja toipuvat koettelemuksesta. Polvi tuli vaivaseksi 6vk kohdalla, kun piti jättää toinen keppi ja kipsi pois ja yrittää löytää kovapohjainen kenkä. Jossain vaiheessa sain vaivaksi hautovaan kipsijalkaan jalkasienen. Sen poistaistelemisessa meneekin aikaa. Vieläkin jotain pientä varpaanvälissä. Omenaviinietikan, Pevisonen ja Daktarinin kanssa säädetty jo tovi. Kovettumat toki jalkapohjiin ovat taasen tulleet ei-normaaleista kävelyasennoista/kengistä. Koko sopassa kaikkineen on hankalinta ollut tiedon puute: mikä on normaalia ja miten prosessin pitäisi edetä. Vertaistuki paras tuki. Se että kuulee, että luutuminen kestää muillakin, helpottaa. Olen lisäravinteet (kalsium, D, magnesium, kurkuma, K jne) löytävät matkan varrella ja jelppivät osaltaan. Tällä hetkellä jalka turpoilee ja nipistelee erityisesti pidemmissä kävelylenkeissä. Portaita pääsee jo askeltamaan ylöspäin vuoroaskelin, mutta ei alaspäin, silloin tasatahtia porras kerrallaan. Jalka kaipaisi tukea kuten ideaalisidettä välillä, sen aionkin hankkia. Nyt vasta tuntuu, että voin alkaa harkita fyssarin jumppaihjeita, joita sain alussa. Kaiken aikaa olen käynyt päivittäin kävelyllä: kevyt varaaminen saappaan kanssa on onnistunut slusta lähtien tosin edellyttänyt miltei koko painon kevittämistä kepeillä. Nyt kepeittä hieman hitaampaa mutta täysin jalalle varaavaa. Paljon tsemppiä potilaille! Tämä vaiva on kivulias, hidas ja stressaava. Toivottavasti saatte apua asioiden ja itsenne hoitamiseen, ottakaa kaikki passsaus vastaan. En tiedä miten olisin itse ilman siipan superapua pärjännyt.
 
vierailija
Minä mursin ulkosyrjän 5-luun reilu kuukausi sitten kompuroimalla portaissa. Hyväasentoinen siisti murtuma. Kipsi oli kuukauden ja nyt kuvissa ei luutumisen merkkejä. Kipsiä ei enää laitettu, että "aineenvaihdunta" parinisi tuolla alueella. Nyt täys varauskielto ja hirveää varomista 2 vkoa. Sitten uudet kuvat. Kovapohjainen kenkä käyttön, mutta en ymmärrä mitä sillä tekee, jos ei saa varata jalalle. Alkaa hirvittämään, kunka pitkä prosessi tästä tulee.
 
vierailija
Täällä vielä yksi jolla sama murtuma (metarsaali V luun päässä). Meni nilka nyrjähtäessä juostessani 7 viikkoa sitten. Minulla myöskään ei kipsattu eikä leikattu. Varauskieltos ei ollut, mutta päkiäponnistus kiellettiin. Toisin sanoen en käyttänyt jalan lihaksia polvesta alaspäin kuuteen viikkoon. Jalka jäykistyi tänä aikana ja lihakset katosivat , mutta kuuden viikon kohdalla luutuminen oli tapahtunut asian mukaisesti. Rankkaa oli jalkaa varoa ja makoilla kuusi viikkoa, mutta nyt kun kuntotuksen olen saanut käyntiin on mieli virkeä. Tässäkin ketjussa on vähän turhan negatiivista marinaa kyseisestä vammasta. On toki harmittava vamma, mutta ainakin itse olisin halunnut kuulla enemmän kertomuksia kun asiat ovat lopulta menneet hyvin maaliin. Jalan immobilisaation takia jalka turposi ja oli kipeämpi kuin itse murtumakohta, mutta nyt kun sitä on saanut alkaa käyttää ei tuota kipeäksi voi enää sanoa, jäykäksi kylläkin.

Minulla (ja ortopedilla) kova usko, että reilu kuukauden päästä pääsen jo juoksemaan kunhan vaan jaksan tehdä fyssarin opeilla jumppaa ja pitää mielen virkeänä. Eilen pelatussa jalkapallon mm-kisoissa pelannut brasilialainen Neymar sai saman vamma helmikuun lopulla ja oli kentän rikotuin pelaaja eikä jalka miksikään mennyt vaikka nappulakenkää tuli nilkoille.

Metatarsasli vitosen murtuma on V-mäinen vamma, mutta kyllä tästä selvitään
Olisi muuten helpottanut tuskaasi jos olisit liikkunut kerta varauskieltoa ei ollut, ainoastaan päkiällä ponnistaminen oli kielletty. Miksi ihmeessä lopetit kokonaan liikkumisen? Jo veritulppavaaran vuoksi on tärkeää liikkua sallituissa rajoissa. Mulla on vastaava murtuma ollut molemmissa jaloissa ja jäykkäpohjaisella kengällä korjaantunut kun on vaan välttänyt sitä päkiällä ponnistamista. Jäykkyyttä täytyy myös heti murtuman toteamisen jälkeen alkaa jumpata pois, netistä tai fyssarilta löytyy ohjeita.
 
vierailija
Itselläni viidennen jalkapöydän luun tyvessä murtuma (2mm). Tapahtui kaksi viikkoa sitten, silloin lääkäri antoi varauskiellon ja kyynärsauvat. Ei kipsiä tai sidettä. Nyt ollut kaksi viikkoa varaamatta ja kontrollissa toinen lääkäri sitä mieltä että nykykäytännön mukaan viidennen metatarsaalin tyvessä oleva murtuma ei vaadi varauskieltoa. Lupa täydelle varauksella kivun rajoissa ja kepit pois. Päkiäponnistus ja urheilukielto 3kk. Ilmeisesti tässä on lääkärienkin keskuudessa kahta kuppikuntaa. Kipeä se on edelleen mutta hampaat irvessä eteenpäin.
Itse löysin vähän huonosti suomeksi tietoa netistä, englanniksi löytyi jo enemmän asiallista tietoa eikä pelkkiä keskustelupalstoja.
Esim.
https://www.lfaclinic.co.uk/conditions/5th-metatarsal-fracture/
Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!
Moikka, miten sulla parani tää?
 

Yhteistyössä