Onko sinulla kysyttävää romanikulttuurista? Romaninainen paikalla.

  • Viestiketjun aloittaja kaalo juuli
  • Ensimmäinen viesti
kaalo juuli
[QUOTE="Nana";28229876]Niin ja kun lesboepäilyistä mainitsit, olen monesti pohtinut että miten romaniyhteisössä suhtaudutaan homoseksuaalisuuteen?[/QUOTE]

Erittäin negatiivisesti ja oikeastaan koko homoseksuaalisuutta voisi sanoa yhdeksi tabuksi. Homoseksuaali ei tuo omaa kumppaniaan näytille kotiin tai sukulaistensa luo ja välttelee heitä usein kaikin mahdollisin tavoin. Jos tulee tilanne, jolloin on pakko olla samassa tilassa (esim. hautajaiset) homoseksuaali useimmiten ilmaantuu paikalle (koska olisi epäkunnioittavaa jäädä pois) mutta syö tykkänään eri astioista tai rikkoo ne käytön jälkeen tms., koska homoseksuaalin ajatellaan automaattisesti harrastavan suuseksiä, joka on myös meillä häpeällistä ja suorastaan sairaalloisena pidettyä.

Oman lapsen homoseksuaalisuus yleensä jätetään mainitsematta ja sen jälkeen huomiotta. Voi olla, ettei oman lapsen kanssa olla tekemisissä ollenkaan ennen kuin asiaan on tullut muutos. Yleisesti ajatellaan siis, että homoseksuaalisuus on sairasta ja luonnotonta, ja että Jumala voi parantaa tämän sairauden. Saatetaan sanoa ennemmin jopa, että oma lapsi on vaikkapa narkkari, kuin että tämä on homoseksuaali, ja että miniänä onkin Raineri.
 
Icucuc
Oot varmaan kolmas romani joka tällaisen aloittaa, yhes ketjus tuli jo paljon asioita selville. Miksi Siis haluatte et teiltä kysellään, ettekös halua pitää elämäänne salassa??
 
kaalo juuli
Oot varmaan kolmas romani joka tällaisen aloittaa, yhes ketjus tuli jo paljon asioita selville. Miksi Siis haluatte et teiltä kysellään, ettekös halua pitää elämäänne salassa??
En mie mitenkään erityisesti "halua" että minulta kysellään, mutta mielestäni ihmisillä on oikeus kysellä asioista jotka ehkä ovat mietityttäneet/mietityttävät, ja koska sen voi helpommin tehdä tällä lailla netissä, haluan kertoa olevani paikalla ja vastailevani niihin kysymyksiin joita mahdollisesti on herännyt, ja joita ei ole saanut aiemmin kysytyksi. Kyllähän näitä ketjuja on täällä aiemmin ollut ja varmaan tulee myöhemminkin olemaan mutta minusta ne ovat kaikki olleet tarpeen, sen verran niihin on kysymyksiä tullut. On kyllä niitäkin mustalaisia jotka ei halua, että meidän kulttuurista kerrotaan yhtään mitään valtaväestölle, mutta minä kuulun siihen osaan jonka mielestä on hyväkin, että tietoa on. Ei tämä mikään salakulttuuri ole.
 
kaalo juuli
[QUOTE="Hiphei";28230701]Tieto monesti hälventää ennakkoluuloja, että siitä varmasti kyse ?
Ja kysymys tässä, mitä mieltä olette Bullesta ( meidän puolue kampanja ) ?[/QUOTE]

Just niin :)
En tiedä sanoa Bullesta, joihinkin Meidän puolue- kampanjan juttuihin olen kyllä perehtynyt, mutta kampanja itsessään on hyvä ja hyvää tarkoittava, hienoa että tuollainen on saatu käyntiin!
 
"utelias"
Mitä mieltä olet siitä, että kouluttamattomuus yms tahdotaan pitää kulttuuripiirteenä? Esiintyykö yhteisössä tätä vastustavia ääniä? Entä ohjelmallinen ylimielisyys valkolaisia kohtaan - onko se miten yleistä?
 
"sommarcat"
Kuinka paljon naisten puku kustantaa kaikkineen? Harrastetaanko puvuilla kierrätystä? Kuinka monta pukua tarvitsee? Saatteko käyttää siellä alla ihan tavallisia alusvaatteita?
Jos käy kotona suihkussa, niin missä tiloissa saa oleskella ilman pukua?
 
kaalo juuli
[QUOTE="utelias";28230791]Mitä mieltä olet siitä, että kouluttamattomuus yms tahdotaan pitää kulttuuripiirteenä? Esiintyykö yhteisössä tätä vastustavia ääniä? Entä ohjelmallinen ylimielisyys valkolaisia kohtaan - onko se miten yleistä?[/QUOTE]

Kyllä varmasti suurin osa sanoo, ettei kouluttamattomuus kuulu romanikulttuuriin, eikä se itsenikään mielestä kuulu. Mutta koen asian myös niin, että kulttuurilla on kuitenkin osuutta asiaan.
Nimenomaan nuoriin kohdistuvat kulttuurilliset paineet ("Normaali nuori seurustelee") ja kulttuuriin liittyvät näkemykset siitä, mikä on oikein ja tietysti tapojen tulkitseminen ja toteuttaminen käytännössä (seurusteleva pari muuttaa asian julki tultua yhteen ja alkaa elää pariskunnan tavoin, naisen paikka on perinteisesti kotona kotia ja mahdollisia lapsia hoitamassa, naisen ei ole suotavaa liikkua yksinään kovinkaan paljoa, mies edustaa perhettä ulkoisesti) ovat niitä, jotka mielestäni tekevät tätä kouluttamattomuutta. Tämä kaikki tietysti edistää työttömyyttä ja sen sellaista.

Onhan romanit kautta aikojen tehneet töitä, mutta esim. "ennen vanhaan" ammatteihin opittiin pitkälti itse, esim. hevosmiehet, kengittäjät, pelti tms. sepät, ompelijat, tietysti nykyään kaikki on toisella tavalla säännösteltyä ja hyväkin niin. Eli onhan tuo itseoppiminen (eli että ei varsinaista koulutusta) ollut varmaan jonkinlainen perinnekin, nythän se on jo häipynyt unholaan... Nykyaikana vanhemmat kyllä evästää lapsiaan maailmaan kertomalla, ettei nykyään enää pärjää samalla tavalla kuin tuolloin ja että kaikki ei voi olla hevosmiehiä :)

Kyllä tuo ylimielisyys valkolaisia kohtaan on jokin verran yleistä, mutta sanoisin, että näillä ihmisillä on ongelmia asenteessaan... eihän kaikki mene aina putkeen eikä kaikki vika voi olla aina toisessa, monella mustalaisella olisi oppimista valtaväestöltä siitä, millä tavoin asioita ja ongelmia hoidetaan ja ratkotaan. Onhan tietysti niitäkin, jotka vain ovat päättäneet inhota valkolaisia siksi, että nämä ovat valkolaisia - ovat siis rasistisia, toimiihan se toiseenkin suuntaan - mutta minusta sellaisia mustalaisia ei ole kovin montaa.
 
"joo"
[QUOTE="vieras";28230805]Olen kuullut, että moni romani opiskelee Järvenpäässä. Tiedätkö miksi? Mikä sinne vetää?[/QUOTE]

Mistä olet kuullut? Missä opiskelevat ja mitä? Mulla on Jäken romaneista pelkästään negatiivisia kokemuksia.
 
kaalo juuli
[QUOTE="vieras";28230805]Olen kuullut, että moni romani opiskelee Järvenpäässä. Tiedätkö miksi? Mikä sinne vetää?[/QUOTE]


Järvenpäässä taitaa olla se seurakuntaopisto, joka on ainakin ennen vetänyt myös romaniopiskelijoita... Olisko sitten kyse siitä?
 
kaalo juuli
[QUOTE="vieras";28230849]Oletko kokenut syrjintää valtaväestöltä? Kuinka usein ja millaista?[/QUOTE]

Kyllä joskus. Lapsuuteni vietin Itä-Suomessa, tänne pääkaupunkiseudulle lähdin asumaan hieman täysi-ikäiseksi tuloni jälkeen. Oli pieni paikka ja kaikki tunsi/tiesi miut ja me paikkakuntalaiset romanit oltiin siellä yksi sulava osanen sitä kyläyhteisöä. Mutta täällä pääkaupunkiseudulla asuessaan syrjintää on kokenut enemmän ja tullut tavallaan enemmän tietoiseksi siitä, miten muiden mustalaisten törttöilyt vaikuttaa siihenkin, miten minuun suhtaudutaan. Ainahan sitä siellä kotipuolessa oli paljon kaikenlaista kuullut, mutta kun ei itse ollut tarvinnut kokea, niin mistäs kunnolla tiesit, miltä sellainen tuntuu.

Itse olen saanut osakseni lähinnä huutelua ja nimittelyä. Kerran olin keskellä aika uhkaavaa tilannetta (silloin meillä ei lapsia ollutkaan) liikkuessani mieheni ja parin hänen sukulaisensa seurassa. Vastaan tuli joukko nuoria miehiä (valtaväestöä, puhekieli suomi) jotka alkoivat uhkailla. Lähdettiin siitä kuitenkin pois, eikä mitään ehtinyt tapahtua. Mutta vasta isommille pitäjille tulleelle maalaistytölle tuo oli silloin aika pelottava kokemus. Kaupoissa asioidessani taas huomaan enemmänkin niitä ennakkoluuloja, vartija saattaa tulla metrin päähän tonottamaan tai kävelemään perässäni, kun teen ostoksiani, mikä tietysti tuntuu ikävältä ja leimaavalta.
 
kaalo juuli
[QUOTE="sommarcat";28230879]Kuinka paljon naisten puku kustantaa kaikkineen? Harrastetaanko puvuilla kierrätystä? Kuinka monta pukua tarvitsee? Saatteko käyttää siellä alla ihan tavallisia alusvaatteita?
Jos käy kotona suihkussa, niin missä tiloissa saa oleskella ilman pukua?[/QUOTE]

Noin 700 euroa, jos lasketaan hame ja röijy. Henkilöltä toisellehan näitä vaatteita ei oikein voi kierrättää (paitsi ikäisensä ja veroisensa naiset korkeintaan röijyjä) mutta esim. käyttökelpoiset osat hameesta voidaan hyödyntää uudessa hameessa. Samoin röijystä voi ottaa pitsit toiseen röijyyn, ja voihan röijykankaasta tehdä jotain muutakin, jos vain käyttötarkoituksen keksii. Tosin sillekin on sitten tarjoituksensa kun sitä on kuitenkin päällä pidetty.

Riippuu ihan ihmisestä, montako hametta tai röijyä tarvii. Jos ei pidä mustalaisvaatteita missään muualla kuin mennessään ihmisten ilmoille, niin kenties ihan yksikin hame ja pari röijyä voi riittää.

Minulla on neljä hametta, joista yksi on kloriitin kalttaaltaan tahroittama siivouskäyttöön tarkoitettu hame, joka on kaikenlisäksi rispaantunut aika ilkeän näköisesti helmasta (eli en pidä sitä muualla kuin siivotessani kotosalla). Röijyjä on kaapissa reilu viisikymmentä, vaikka pieni osa näistä on kyllä sellaisia röijyjä, joita ei tällä hetkellä voi pitää ollenkaan tai joita ei mahdollisesti tulla pitämään enää lainkaan.

Meillä on aluspaidat (röijyt kuultaa yleensä läpi, eli paidan väri sointuu yleensä röijyn väriin eikä niinkään erotu alta) sekä alushameet, mutta näiden alla kyllä voi pitää ihan tavallisia alusvaatteita mistä nyt tykkää.

Meillä on kotona tehty niin, että ilman romanivaatteita oleskellaan ainoastaan tuolla suihkutiloissa tai makuuhuoneessa. Meillä käy vanhempia ihmisiä ja esim. omat vanhemmat ja isovanhemmat käy pitkien matkojen takaa kylässä, joten ei ole suotavaa olla "ilman vaatteita" niissä tiloissa joissa he oleskelee. Mutta kukin toimii tavallaan, jotkut ajattelevat ettei siinä mitään vaikka on ilman romanivaatteita vaikkapa olohuoneessa.
 
"vieras"
Miksi pitää pukea päivävaatteet jos hakee yöllä vettä?

Miksi autoa ajaa yleensä nainen eikä mies? Ja miksi lapsilla ei käytetä turvaistuimia? Tai en ainakaan ole nähnyt, voi olla että osa käyttääkin. Anteeksi, en tarkoita tätä pahalla vaan mietin onko siihen jokin syy.
 
fwer
Mistä johtuu, että romaneille jos antaa velaksi, niin tätä velkaa ei makseta? Eikö ole kunniantuntoa? Vai katsotaanko se samantien lahjaksi? Tosin vain kaksi kertaa olen joustanut (vauvalle korviketta ja tutulle asiakkaalle pienen summan edestä) mutta molemmat kerrat ovat menneet "firman piikkiin". Eli vähäisen kokemukseni perusteella velat jäävät sataprosenttisesti maksamatta.
 
kaalo juuli
[QUOTE="Laila";28230926]olen nähnyt teitä uimahallissa, miten se menee yksiin tuon mekottomuus-homman kanssa, eli milloin saa olla ilman mekkoa?[/QUOTE]

Periaatteessa silloin, kun paikalla ei ole vanhempia romaneita. Käytännössähän samoissa tiloissa vanhempien mustalaisten kanssa (edes eri aikaan) ei saisi kulkea ilman romanivaatteita, mutta julkiset tilat kuuluu niiden tilojen piiriin, joita ei lasketa, koska ei yksinkertaisesti voida. Mutta kun mennään uimahalliin, kysytään tiskiltä, onko paikalla muita mustalaisia, tai jos altaille on näköyhteys, käydään katsomassa.
 

Yhteistyössä