Onko sinulla kysyttävää romanikulttuurista? Romaninainen paikalla.

  • Viestiketjun aloittaja kaalo juuli
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Miksi romanit ovat yleensä äänekkäitä? Tuntuu, että ei edes yritetä "sulautua" vaan tuodaan omaa porukkaa esille joka paikassa. Myyrmäessä oli vuosia sitten nuorisoporukka joka aina huudatti tangoa mankka olkapäällä, voi myötähäpeä. Onko tämä hyvien tapojen mukaista teidän kulttuurissanne?
 
kaalo juuli
Miksi heimolaisesi harrastavat varastamista valtaväestöä enemmän?=
Tämä on niitä asioita mihin minun on hankala vastata muiden puolesta. (Itse en siis varasta.) Mutta ehkä nämä jo esille tulleet asiat, kouluttamattomuus, pitkäaikainen työttömyys, jne. ovat riskitekijöitä kelle tahansa. Eiköhän syitä löydy monia, jos aletaan miettimällä miettimään, mutta mun lienee nyt turha alkaa tähän niitä kaikkia mieleeni tulevia mahdollisuuksia listaamaan.
 
kaalo juuli
[QUOTE="vieras";28231061]Miksi pitää pukea päivävaatteet jos hakee yöllä vettä?

Miksi autoa ajaa yleensä nainen eikä mies? Ja miksi lapsilla ei käytetä turvaistuimia? Tai en ainakaan ole nähnyt, voi olla että osa käyttääkin. Anteeksi, en tarkoita tätä pahalla vaan mietin onko siihen jokin syy.[/QUOTE]

Ilman romanivaatteita ei saisi mennä "puhtaisiin" tiloihin, kuten keittiöön. Meillä käy vanhempaa väkeä syömässä, joten siksi varjellaan keittiön puhtautta tällä tavalla.

Miun mielestä moni mies on vain laiska, ja pistää akkansa rattiin kun ei itse viitsi. Eikä kaikilla miehillä tietysti ole korttiakaan. Meillä autoa tykkää ajaa mies silloin kun ollaan koko perheellä liikenteessä, vain joskus harvoin minä. Tuohon turvaistuin asiaan en osaa oikein sanoa muuta kuin että ehkä se on sellainen tietämättömyys/"mitään ei voi tapahtua"- asia. Meillä on lapsilla olleet turvaistuimet, koska käytämme paljon autoa ja täälläkin saa ajella paikoissa, joissa on kova liikenne... kaikenlaisia hulluja on liikenne täynnä eikä koskaan tiedä mitä tapahtuu.

Enkä tietystikään loukkaannu, hyvä vain että otat esille asioita jotka mieltäsi askarruttavat :)
 
  • Tykkää
Reactions: pulleroballerina
Ilman romanivaatteita ei saisi mennä "puhtaisiin" tiloihin, kuten keittiöön. Meillä käy vanhempaa väkeä syömässä, joten siksi varjellaan keittiön puhtautta tällä tavalla.

Miun mielestä moni mies on vain laiska, ja pistää akkansa rattiin kun ei itse viitsi. Eikä kaikilla miehillä tietysti ole korttiakaan. Meillä autoa tykkää ajaa mies silloin kun ollaan koko perheellä liikenteessä, vain joskus harvoin minä. Tuohon turvaistuin asiaan en osaa oikein sanoa muuta kuin että ehkä se on sellainen tietämättömyys/"mitään ei voi tapahtua"- asia. Meillä on lapsilla olleet turvaistuimet, koska käytämme paljon autoa ja täälläkin saa ajella paikoissa, joissa on kova liikenne... kaikenlaisia hulluja on liikenne täynnä eikä koskaan tiedä mitä tapahtuu.

Enkä tietystikään loukkaannu, hyvä vain että otat esille asioita jotka mieltäsi askarruttavat :)
No jos kyökkiin ei saa yöpaijassa mennä ni voiko sitte ottaa sitä vettä sinne kamariin? Jos yöllä tarvii juotavaa. Vai kuuluuko vesikin sinne missä on ruoat ja puhdasta?
 
kaupantäti
Voiko mielestäsi kaupan ovellelaittaa lapun "yksi romani kerrallaan"?
Olen todella väsynyt siihen, että aina kun romani porukka on käynyt liikkeessäni, tavaraa varastetaan.
Ja pahinta on se, että tavarat kuuluvat muille (kirppis).
Ja siis AINA kun romanit ovat käyneet, tavaraa katoaa...

Loukkaantuuko romanit jos päätän että nyt saa riittää!?
 
kaalo juuli
Mistä johtuu, että romaneille jos antaa velaksi, niin tätä velkaa ei makseta? Eikö ole kunniantuntoa? Vai katsotaanko se samantien lahjaksi? Tosin vain kaksi kertaa olen joustanut (vauvalle korviketta ja tutulle asiakkaalle pienen summan edestä) mutta molemmat kerrat ovat menneet "firman piikkiin". Eli vähäisen kokemukseni perusteella velat jäävät sataprosenttisesti maksamatta.
Miulle on ainakin kunnia-asia hoitaa pois velkani ja ne saatavat, mitä muille on. Mutta moni ajattelee, että asiat pitää hoitaa sataprosenttisesti vain muiden mustalaisten suuntaan, eli kyse on varmaankin tuosta.
 
kaalo juuli
[QUOTE="vieras";28231092]Miksi romanit ovat yleensä äänekkäitä? Tuntuu, että ei edes yritetä "sulautua" vaan tuodaan omaa porukkaa esille joka paikassa. Myyrmäessä oli vuosia sitten nuorisoporukka joka aina huudatti tangoa mankka olkapäällä, voi myötähäpeä. Onko tämä hyvien tapojen mukaista teidän kulttuurissanne?[/QUOTE]

Ei ole hyvien tapojen mukaista, tuollaista tyypillistä nuorison itsensä korostamista ja huomion hakemista.
 
kaalo juuli
Alkuperäinen kirjoittaja kaupantäti;28231155:
Voiko mielestäsi kaupan ovellelaittaa lapun "yksi romani kerrallaan"?
Olen todella väsynyt siihen, että aina kun romani porukka on käynyt liikkeessäni, tavaraa varastetaan.
Ja pahinta on se, että tavarat kuuluvat muille (kirppis).
Ja siis AINA kun romanit ovat käyneet, tavaraa katoaa...

Loukkaantuuko romanit jos päätän että nyt saa riittää!?
Eikös tuollainen lappu ollutkin jossain ja päässyt ihan uutisiin asti. Kyllähän tuo varmaan on väsyttävää ja tietysti liikkeenomistajalla on oikeus päättää asiakkaistaan.
 
"vieras"
miten asetatte rajat lapsillenne/nuorillenne? mitkä ovat sanktiot sääntöjen/rajojen rikkomisesta?
kunnioittavatko lapset/nuoret ehdoitta vanhempiaan ja vanhempaa romaniväestöä vi onko teillä kasvatusongemia kuten valkolaisilla?
 
"Nallukka"
Minun kohtaamiseni romanien kanssa ovat olleet vastaavia; liikkeessäni romaninaiset varastavat tavaraa silmieni edessä naureskellen ja tietäen, etten voi itsekseni puolustaa tavaroitani. Tavaraa lähti tuhannen euron edestä. Toisella kerralla kauppaan mentäessäni romanit parkkeerasivat autonsa ruokakaupan oven eteen niin, että muiden ihmisten oli siitä hankala kulkea. Katsoessani heitä hämmästyneen näköisenä, sain julmia katseita ja jotkut huutelivatkin että "mitä siinä tuijotat" ym. Viimeisin tapahtui jokunen aika sitten kaverilleni, hänen oltaessa kapakassa. Romanimies kävi ysväni kimppuun takaapäin puukon kanssa ja veti viillon ystäväni kaulaan. Ystäväni kääntyessä romani tokaisi vain että "väärä kaveri" ja poistui paikalta.
Kysymys siis kuuluukin, onko tämä teidän kulttuurinne mukaista? Varastaa, olla epäkohtelaita ja väkivaltaisia? En ole ennakkoluuloinen, itsessänikin virtaa mustalaisen verta, vaan jokainen mielipide perustuu omiin kokemiksiin. Ps. Miksi syötätte kaupoissa lapsillenne ruokia mitä ei vielä ole maksettu?
 
Tv:n orja
Oletko katsonut Amerikan romanit-sarjaa? Onko sikäläisessä kulttuurissa yhtymäkohtia ns. Kotimaisten mustalaisten kulttuuriin? Tietysti se on vähän käsikirjoitettu ja liioiteltu kai.
 
täh
Ei ole hyvien tapojen mukaista, tuollaista tyypillistä nuorison itsensä korostamista ja huomion hakemista.
Kuka sanoi että se möykkääminen rajoittuu romaninuorisoon? Aikuiset romanimiehet ja naiset huutavat ja kailottavat ihan yhtä lailla kuten kaikki suomalaisen romanin joskus nähneet tietävät. Miksi? Yhteiskunnassa on tietyt käyttäytymisnormit, miksi ne eivät kelpaa romaneille? Minkä perkeleen takia pitää KAILOTTAA kovaan ääneen niin että koko kauppakeskus tai muut julkinen tila kuulee että nyt on romanit tulleet paikalle?
 
"kello"
Kiitos aloittajalle tästä ketjusta, mielestäni vieraat kulttuurit ovat erittäin mielenkiintoisia, mutta harvoin pääsee asioista keskustelemaan. :) Minullakin on kaupan alalta ikäviä kokemuksia mustalaisista, on hyvä kuulla muustakin kuin siitä huonosti käyttäytyvästä vähemmistönosasta.

Mustalaisille tuntuvat lapset olevan erityisen tärkeitä, pitääkö paikkansa?

Nallukalle: ruoan syöminen ennen maksamista ei ole mustalaisten erityispiirre. Tämä outo tapa näyttää lisääntyneen vuosien varrella, ja nykyään yleisin lapselle ruokaa kaupassa antava tuntuu olevan hyvätuloisen oloinen valkolaisäiti.
 
Kolmas korppi harmaana
Erittäin negatiivisesti ja oikeastaan koko homoseksuaalisuutta voisi sanoa yhdeksi tabuksi. Homoseksuaali ei tuo omaa kumppaniaan näytille kotiin tai sukulaistensa luo ja välttelee heitä usein kaikin mahdollisin tavoin. Jos tulee tilanne, jolloin on pakko olla samassa tilassa (esim. hautajaiset) homoseksuaali useimmiten ilmaantuu paikalle (koska olisi epäkunnioittavaa jäädä pois) mutta syö tykkänään eri astioista tai rikkoo ne käytön jälkeen tms., koska homoseksuaalin ajatellaan automaattisesti harrastavan suuseksiä, joka on myös meillä häpeällistä ja suorastaan sairaalloisena pidettyä.

Oman lapsen homoseksuaalisuus yleensä jätetään mainitsematta ja sen jälkeen huomiotta. Voi olla, ettei oman lapsen kanssa olla tekemisissä ollenkaan ennen kuin asiaan on tullut muutos. Yleisesti ajatellaan siis, että homoseksuaalisuus on sairasta ja luonnotonta, ja että Jumala voi parantaa tämän sairauden. Saatetaan sanoa ennemmin jopa, että oma lapsi on vaikkapa narkkari, kuin että tämä on homoseksuaali, ja että miniänä onkin Raineri.
Hehe. Tuo kuten moni muukin esim. naisten asemaan liittyvä käytäntö rikkoo ihmisoikeuksien julistusta ja peruskansalaisoikeuksia vastaan. Toivon yhteisöönne, kuten kaikkiin muihinkin sortaviin lahkoihin, vahvoja yksilöitä, jotka uskaltavat alkaa haastaa ja muuttaa systeemiä sisältä päin. Tai sitten he jättävät uppoavan laivan kuten vaikkapa Kiba Lumberg, jonka oli valittava identiteetti tai henki.
 
"Ihmemies"
Tulipahan vain mieleeni että voisin aloittaa tällaisen ketjun. En ole se nainen, joka on aikaisemmin näitä ketjuja aloitellut ja niihin vastaillut. En ehdi istumaan koneen ääressä koko ajan, eli vastaukset ei välttämättä tule hetimmiten. Olen tässä paikalla nyt hetken aikaa ja palaan vastaamaan loppuihin sitten myöhemmin.

Kaikkea voi ja saa kysyä, mutta toivon, että kysymykset ja keskustelu pidetään asiallisena.
Ei voi kun ihmetellä. Miksi romaneja on 20-kertainen määrä vankiloissa suhteutettuna valtaväestöön?
 
kaalo juuli
pitääkö paikkansa että odottavat romaniäidit eivät käy neuvolassa tai lääkärillä? vai onko vain huhupuhetta
Kyllä ainakin nykyään on tapana, että käydään neuvolassa/lääkärintarkastuksissa raskauden aikana. Mutta löytyy tietysti niitäkin äitejä jotka eivät käy. Minun näkemykseni mukaan valtaosa nuoremman polven äideistä käy.
 

Yhteistyössä