onko toi facessa leviävä kotihoidontuen korotusta kannattava adressi vähän nolo?

  • Viestiketjun aloittaja pöhpöh
  • Ensimmäinen viesti
ulkonainen
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25096437:
Mietinpä tässä.. Paljonkohan kunnalle/valtiolle maksaisi kahden lapsen kokopäivähoitopaikka vuoropäivähoidossa kuukaudessa? Jos tienaisin vaikka 1500e/kk ja maksaisin siitä veroja, menisi aika pitkään kerryttää veroeuroista tuo summa kasaan, varsinkin kun pienituloinen ei kovin paljon maksa päivähoidosta tai koululaisten iltapäivähoidosta. Kummin valtio/kunta voittaa enemmän, kahden lapsen kotihoidolla vai niillä hurjilla verotuloilla?

Veikkaan, että kotihoidolla, siksipä kunta maksaakin kuntalisää ;) Lisäksi voitetaan paljon lasten henkisellä hyvinvoinnilla ja sen maksimoimisella. Ei pienten paikka ole päiväkodissa 9h päivässä.
Mina maksan kuukausittain useita tuhansia veroja ja niin maksaa moni muukin. Lisaksi tietaakseni tuotan tyonantajalleni joka tasta tuotosta maksaa myos veroa. Saamillani tuloilla kaytan paljon enemman palveluita kuin kotiaiti keskimaaraisesti.

Joten esimerkkeja loytyy joka lahtoon.
 
"mmm"
Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25096682:
Miten niin muka ei säästä? Jos 10 lasta on pk:ssa tekee se 10 000 euroa, jos 10 lasta on kotihoidossa tekee se kunnalle 4000 euroa ja kas säästyi 6000 euroa.
+ ne kotihoidontuet joita maksetaan. Ja verotulojen menetykset.
 
ulkonainen
[QUOTE="vieras";25096695]Noo, laskepa mitä ne 10 lapsen äidit maksavat keskimäärin veroa. Ei taida enää mennä säästön puolelle.[/QUOTE]

+ tyon tuotto ja siita menevat verot + ylimaarainen tulo menee kulutukseen.

Todellakaan kotihoito ei ole yhteiskunnalle kannattavaa.
 
aappee
Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25096626:
315- verot, ei pärjää, ei todellakaan, ellei toinen tienaa yli 2500 euroa kk:ssa ja siltikkin voi tehdä tiukkaa.

Kaikki eivät voi kouluttautua johtajiksi ynnä muiksi joiden lähtöpalkka on siellä 2500 euron paremalla puolella
. Kunnalle lasten päivähoitomaksaa karvan päälle 1000 euroa, josta asiakas maksaa tuloista riippuen maksimissaan sen 240.
Niin eikö ihan terveellä järjellä ajateltuna jos kht nostetaan vaikka 400 euroon, niin alle kolmivuotiaiden kustannuksen kunnallisessa päivähoidossa pienentyvät. Ja kunt säästää selvää rahaa?
tuleehan sulle lapsilisät, ja jos tulonne on tarpeeksi matalat, saatte asumistukea ja toimeentulotukea.
Kenenkään tulot ei ole suomessa 300€/kk aina siihen tulee jotakin lisätukia, puolison palkka yms.
 
"mä"
Sais muuttua koko rahasysteemi siten, että ekasta lapsesta saisi lapsilisää 150e (yh:t +50e) ja kotihoidontukea 600e/kk saisi ekasta lapsesta siihen, kun täyttää 3v. Jos lisää muksuja tarttee vääntää niin ne saisi jokainen sitten rahoittaa ihan itse.
 
"vieras"
Mina maksan kuukausittain useita tuhansia veroja ja niin maksaa moni muukin. Lisaksi tietaakseni tuotan tyonantajalleni joka tasta tuotosta maksaa myos veroa. Saamillani tuloilla kaytan paljon enemman palveluita kuin kotiaiti keskimaaraisesti.

Joten esimerkkeja loytyy joka lahtoon.
Just tuli tilinauha kotiin missä brutto on 4800 ja käteen tulee 3043 euroa. Eli maksan kyllä veroa enemmän kuin tuo yhden naperon päivähoito maksaa, vaikka sitä miten perin laskisi. Päivähoitomaksu on 254 e/kk.

Jos kotihoidontuki olisi ansiosidonnaisen tasolla, eli saisin about 2000 euroa kuukaudessa siitä että hoidan lastani kotona niin toki jäisin kotiin.

Olisiko sitten oikeudenmukaista että saisin siitä että hoidan lasta kotona enemmän rahaa kuin toiset saavat palkkaa työstään esim siivoojana?

Mikä on mielenkiitoisempi kysymys on se kuka ne verot maksaisi josta nämä palvelut rahoitettaiisiin, jos suurin osa naisisista olisi entistä pidempään kotona?
 
"vieras"
[QUOTE="mä";25096825]Sais muuttua koko rahasysteemi siten, että ekasta lapsesta saisi lapsilisää 150e (yh:t +50e) ja kotihoidontukea 600e/kk saisi ekasta lapsesta siihen, kun täyttää 3v. Jos lisää muksuja tarttee vääntää niin ne saisi jokainen sitten rahoittaa ihan itse.[/QUOTE]

No onpas kapeakatseinen näkökanta. Huomaa että sulla ei ole hajuakaan muusta kuin sun omasta navasta.
 
aappee
[QUOTE="vieras";25096844]Joo, onneksi sun lapsen päivähoito maksetaan kokonaan sun pussista. Nolo. Sulla ei varat kuule siihen riittäisi![/QUOTE]

mun lapsista ei myöskään enään saisi kotihoidontukea, että pakkorako olla töissä ja laittaa lapsia päiväkotiin :)
olen kuitenkin ollut kotona sen 4vuotta ja tullut toimeen sillä mitä on saanut :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25096886]Niin? Luuletko että se kattaa lasten hoitokulut? Otitko huomioon että sun veroilla rahoitetaan paljon paljon muuta kuin pelkkää päivähoitoa. ?[/QUOTE]

Maksetut verot ovat aika paljon muutakin kuin tulovero...
 
aappee
[QUOTE="vieras";25096886]Niin? Luuletko että se kattaa lasten hoitokulut? Otitko huomioon että sun veroilla rahoitetaan paljon paljon muuta kuin pelkkää päivähoitoa. ?[/QUOTE]

mitä ihmettä mun pitäisi sitten tehdä? mun lapset ovat jo yli 3vuotiaita? pitäisikö mun olla täysin rahattomana kotona, jotta ei tarvitisi käyttää valtion palveluita?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25096949]Ei? mutta mitä se sinun napaa kaivelee vaikka valtio tukisi pienten lasten kotihoitoa hieman suuremmalla summalla kuukaudessa?[/QUOTE]

Minun napaani se kyllä kaivelee, koska työssä käyvänä maksan ne kotihoidontuet.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25096886]Niin? Luuletko että se kattaa lasten hoitokulut? Otitko huomioon että sun veroilla rahoitetaan paljon paljon muuta kuin pelkkää päivähoitoa. ?[/QUOTE]

Voi itku, kun ihmiset ovat yksinkertaisia.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25096962]Minun napaani se kyllä kaivelee, koska työssä käyvänä maksan ne kotihoidontuet.[/QUOTE]

Miten niin SINÄ maksat kaikkien kotihoidontuet? Salli mun nauraa.....

Edelleen, sun maksamista veroista menee varmaan muutama hassu sentti niihin varoihin millä tuetaan kotihoitoa.

Toisekseen, ne kotona olevatkin ovat usein työelämässä ennen sekä jälkeen kotihoitoajan, joten ihan samalla tapaa ovat rahoittaneet järjestelmää maksamalla veroja. En mäkään intä että vanhusten tukeminen rahallisesti pitää lopettaa, koska itse satun olemaan nuori enkä vanhus. Jokainen meistä kuluttaa niitä muiden maksamia verovaroja jossain muodossa, jokaisessa elämänvaiheessa.

Kolmannekseen, suomi tarvitsee lisää veronmaksajia, Suomessa ei liene järkevää rajoittaa syntyvyyttä ja pitäisi panostaa entistä enemmän lasten ja nuorten hyvinvointiin, jotta he ovat kykeneviä jonain päivänä tekemään töitä ja maksamaan veroja. Kotihoito on monelle lapselle sitä ihan parasta hoitoa. Lapsiperheiden tukeminen on tärkeää yhteiskunnalle.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25096966]Voi itku, kun ihmiset ovat yksinkertaisia.[/QUOTE]

No älä muuta sano! Tämän ketjun ap ja monet muut taitaa olla melko yksinkertaista porukkaa kun luulevat rahoittavansa koko kotihoitojärjestelmän :D voi sentäs mikä vääryys!!!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25096996]Miten niin SINÄ maksat kaikkien kotihoidontuet? Salli mun nauraa.....

Edelleen, sun maksamista veroista menee varmaan muutama hassu sentti niihin varoihin millä tuetaan kotihoitoa.

Toisekseen, ne kotona olevatkin ovat usein työelämässä ennen sekä jälkeen kotihoitoajan, joten ihan samalla tapaa ovat rahoittaneet järjestelmää maksamalla veroja. En mäkään intä että vanhusten tukeminen rahallisesti pitää lopettaa, koska itse satun olemaan nuori enkä vanhus. Jokainen meistä kuluttaa niitä muiden maksamia verovaroja jossain muodossa, jokaisessa elämänvaiheessa.

Kolmannekseen, suomi tarvitsee lisää veronmaksajia, Suomessa ei liene järkevää rajoittaa syntyvyyttä ja pitäisi panostaa entistä enemmän lasten ja nuorten hyvinvointiin, jotta he ovat kykeneviä jonain päivänä tekemään töitä ja maksamaan veroja. Kotihoito on monelle lapselle sitä ihan parasta hoitoa. Lapsiperheiden tukeminen on tärkeää yhteiskunnalle.[/QUOTE]

Ihan vain tiedoksi, jokaikinen sentti, jota valtio ja kunnat käyttävät tulevat meiltä veronmaksajilta. Joten salli minun nauraa sinun typeryydellesi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25097003]No älä muuta sano! Tämän ketjun ap ja monet muut taitaa olla melko yksinkertaista porukkaa kun luulevat rahoittavansa koko kotihoitojärjestelmän :D voi sentäs mikä vääryys!!![/QUOTE]

Tuskin kukaan luulee koko systeemiä rahoittavansa. Oman osamme kuitenkin me työssäkäyvät maksamme, se lienee sinulle vieras käsite.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25097018]Tuskin kukaan luulee koko systeemiä rahoittavansa. Oman osamme kuitenkin me työssäkäyvät maksamme, se lienee sinulle vieras käsite.[/QUOTE]

Täällä kuvitellaan, että ne tuet tulevat jostain näkymättömästä pussista. Kyllä ne tulevat nimenomaan veroja maksavilta ihmisiltä ja yrityksiltä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25097014]Ihan vain tiedoksi, jokaikinen sentti, jota valtio ja kunnat käyttävät tulevat meiltä veronmaksajilta. Joten salli minun nauraa sinun typeryydellesi.[/QUOTE]

Se mitä veroista menee johonkin kotihoidon tukemiseen on melko pieni summa. Voi kuule, sille rahalle on paljon suurempiakin rahareikiä....
 

Yhteistyössä