Päiväkodissa tehtiin ihmeellinen päätös minun selkäni takana

  • Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Vaikuttaa siltä että sun lapsi on sellainen haaveilija. Olisko mahdollista syödä yksin? Tosin jos lautanen lähtee nenän edestä, niin kyllä se lapsi oppii syömään nopeammin vähitellen, JOS on nälkä!

Mun lapsi oli ennen sellainen että keskittyi kaikkeen muuhun, mut nyt 9kk iässä osaa jo keskittyä syömiseen eikä haaveile ja tutki ympäristöä koko ajan.
 
"vieras"
Meillä on pari tuntia aikaa syödä. Lapsi on aina syönyt todella hitaasti.
No ehkä on aika opetella syömään vähän nopeammin. Meidän lapsista on yksi hidas syöjä, on aina ollut, mutta pari vuotiaana on varmaan sen parisen tuntia syöntiin käyttänyt. Nykyään koululaisena on aina se, joka viimeksi istuu syömässä, syö rauhalliseen tahtiin, eikä ahmi.
 
Oikein hyvä päätös.

30 minuuttiakin riittää ihan hyvin ruokailuun. Ehtii syömään rauhassa, jos siis vaan syö. Ei tarvitse hotkiakaan.

Jos ei ruoka ole mennyt alas, niin lautanen pois nenän edestä ja päivälevolle, kun sen aika tulee.

Ehkä se hitaasti syöväkin (ts. ruokapöydässä vetkuttelija?) oppii tuolla lailla.
 
"vieras"
Meillä on samaa ongelmaa 4 v esikoisen kohdalla. Ei todellakaan katsota tv:tä syödessä, lueta/leikitä tai mitään muutakaan, ihan vain pöydässä syödään. Nykyisn jo juttelukin melkein kielletty, kun keksii kyllä puheenaihetta vaikka kuinka ettei tarvitsisi syödä. Lapsi on haaveilija, tuijottelee ikkunasta, nojailee pöytään jne. Syömisessä kestää/kestäisi jollei mulla menis hermot, helpostikin sen 2 h, tai ties vaikka kuinka kauan. Lapsi on vielä kotihoidossa, joten en tiedä miten menis hoidossa. Nuoremmat sisarukset syö ihan normaalisti.
Ruokarytmeistä kirjoittaneille, ei meillä ainakaan syödä mitään välipalaa, ei tällä vauhdilla ehdi! Eli aamupala 7-9, lounas 12-14 ja päivällinen n. 17-18, iltapala 20-21 suurinpiirtein.
Ihan älytöntä touhua ja hermoa raastavaa, mutta en vain saa lasta syömään yhtään nopeammin. Jos vien ruuan pois, tulee ummetusta ja itkee vaan. Eli tietyt annokset on syötävä. Annokset on suht pieniä ja hyvin helposti syötävää ruokaa. Ei voi kuvitellakaan laittavansa ihan mitä sattuu, esim. kinkkukiusaus on jo liian vaikeaa. Syö keittoja, muusin kanssa melkein mitä vain, kastikkeita yms, ei mitään liian kuivaa. Se nyt ei ole ongelma, mutta kun noissa helpoissakin ruuissa tosiaan menee tuntikaupalla.

Kysyin just viime viikolla korva-kurkku-lääkäriltä. voivatko ongelman syynä olla isot nielu/kitarisat, sanoi ettei näytä isoilta. Hän tosin näki vain toiset, muttei ruvennut miettimään asiaa sen enempää. Ehkä pitäisi mennä toiselle lääkärille joka tutkisi kunnolla? Välttämättä mitään fysiologista syytä ei edes ole, on vain haaveilija ja toimii hitaasti. Rasittaa vaan todella paljon, kun kyllähän tuo päivärytmiin vaikuttaa, eikä pienemmätkään sitten pääse esim. ulos ennen kuin isoin on syönyt.
 
"tutti"
[QUOTE="joo";26269128]Päätöksien ihmeellinen maailma.
Omani oli integroidussa päiväkodissa pienryhmässä.
Jos joku pelleili vähänkin ruokapöydässä hänet poistettiin eikä annettu ruokaa.
Sanoivat että aikansa kun jää nälkään oppii ja ihmetteli kun nämä sairaaat erityislapset vaan ei oppineet,
olisin sen kouluttamattomanakin voinut heille kertoa että jos ei kaikki toimi kunnolla aivoissa millä luulevat lapsen oppivan.
Minunkin omaa haukkuivat mutta minkäs minä teen kun ei opi niin ei.[/QUOTE]

Anteeksi tyhmyyteni erikoislasten kohdalla - mutta pitäisikö heidän sitten antaa syödä vaikka koko päivä? Tai käyttäytyä "sopimattomasti" ruokapöydässä, vedoten sairauteen? Ymmärrän että erityislapsi ei niin helpolla opi - toisaalta jos lapsen odotetaan kuitenkin jollain tasolla sopeutuvan yhteiskuntaan, niin silloin yleisiä tapojakin harjoitellaan, vaikka sitten paljon paljon pidempään?

Mä olen ymmärtänyt että näissä integroiduissa ryhmissä, joita on normaaleissa päiväkodeissa, lapset ei niin tavattoman paljon kehityksessä ole eroavia "normaali lapsista", voin toki olla väärässä. Heidät on kuitenkin sijoitettu hoitoonkin normaalien sekaan - ja näin ollen hommatkin rullaavat varmasti paljon "normitapojen" mukaan.
 
"joo"
[QUOTE="tutti";26269452]Anteeksi tyhmyyteni erikoislasten kohdalla - mutta pitäisikö heidän sitten antaa syödä vaikka koko päivä? Tai käyttäytyä "sopimattomasti" ruokapöydässä, vedoten sairauteen? Ymmärrän että erityislapsi ei niin helpolla opi - toisaalta jos lapsen odotetaan kuitenkin jollain tasolla sopeutuvan yhteiskuntaan, niin silloin yleisiä tapojakin harjoitellaan, vaikka sitten paljon paljon pidempään?

Mä olen ymmärtänyt että näissä integroiduissa ryhmissä, joita on normaaleissa päiväkodeissa, lapset ei niin tavattoman paljon kehityksessä ole eroavia "normaali lapsista", voin toki olla väärässä. Heidät on kuitenkin sijoitettu hoitoonkin normaalien sekaan - ja näin ollen hommatkin rullaavat varmasti paljon "normitapojen" mukaan.[/QUOTE]

Kyse oli lapseni kohdin ihan kokonaan integroidusta päiväkodista,ei normaalipäiväkodista jossa olisi joku tietty ryhmä ja jossa olisi terveitäkin lapsia.
Tuolla siis pikku hölmöily johti siihen että lautanen pois ja sauraava ruoka tulee kun on aika.
Omanikin oli usein syömättä.
Toki hölmöily pitää kitkeä pois ruokapöydästä mutta tervettä järkeä soisi käyttävän sairaiden lasten kohdin.
Onhan se tavallaan yksi ratkaisu kun poistetaan ruokailusta niin näin on taas helpompaa kun yksi moniongelmainen on taas pöydästä pois ja katsotaan kuka oli seuraava.
 
[QUOTE="tutti";26269452]Anteeksi tyhmyyteni erikoislasten kohdalla - mutta pitäisikö heidän sitten antaa syödä vaikka koko päivä? Tai käyttäytyä "sopimattomasti" ruokapöydässä, vedoten sairauteen? Ymmärrän että erityislapsi ei niin helpolla opi - toisaalta jos lapsen odotetaan kuitenkin jollain tasolla sopeutuvan yhteiskuntaan, niin silloin yleisiä tapojakin harjoitellaan, vaikka sitten paljon paljon pidempään?

Mä olen ymmärtänyt että näissä integroiduissa ryhmissä, joita on normaaleissa päiväkodeissa, lapset ei niin tavattoman paljon kehityksessä ole eroavia "normaali lapsista", voin toki olla väärässä. Heidät on kuitenkin sijoitettu hoitoonkin normaalien sekaan - ja näin ollen hommatkin rullaavat varmasti paljon "normitapojen" mukaan.[/QUOTE]

Meidän autistilla on ollut kausia jolloin hänen on ollut vaikea syödä muun lapsiryhmän seurassa. Ensin hänet siirrettiin avustajansa kanssa omaan pöytäänsä ja myöhemmin jopa omaan huoneeseen syömään kunnes tilanne rauhoittui niin että muiden kanssa syöminen taas sujui.

Ylimääräistä aikaa noihin ruokailuihin ei ole annettu ja jos syöminen ei ole sujunut niin sitten lautanen pois. Tuota omaa tilaa järjestettiin koska haluttiin antaa lapselle mahdollisuus syödä.
 
"joo"
Meidän autistilla on ollut kausia jolloin hänen on ollut vaikea syödä muun lapsiryhmän seurassa. Ensin hänet siirrettiin avustajansa kanssa omaan pöytäänsä ja myöhemmin jopa omaan huoneeseen syömään kunnes tilanne rauhoittui niin että muiden kanssa syöminen taas sujui.

Ylimääräistä aikaa noihin ruokailuihin ei ole annettu ja jos syöminen ei ole sujunut niin sitten lautanen pois. Tuota omaa tilaa järjestettiin koska haluttiin antaa lapselle mahdollisuus syödä.
lapseni päiväkodissa oli nämä kaikki sekaisin,oli autistista oli kehitysvammaa oli vaikka mitä. Jos et sopeutunut lautanen lähti ja seuraava ruoka tuli seuraavan kerran kun oli välipalan aika, näin kuulemma oppivat olemaan kunnolla.
 
"hipsu"
Ei ole hitaasta syöjästä kokemusta,joten on pakko kysyä,että eikö ruoka jo jäähdy tuossa ajassa ihan kylmäksi.. jos siis tunnin tai kaksikin menee syödessä? Lämmitättekö sitten aina vaan ruuan uudestaan vai syökö lapsi kylmää ruokaa?

Ja todella hidas syöjä pitää olla jos kaksikin tuntia menee syömiseen.
 
"jokunen vaan"
Mä olin lapsena tosi hidas syömään ja siskoni peloitteli mua, että koulussa on sitten vaan se tietty aika syödä. Se oli ainoa asia, joka mua jännitti kouluun mennessä eli siis se, ehdinkö syödä!. Kouluajalta mulla ei ole enää asiasta muistikuvaa, joten luultavasti söin siellä ihan nopeasti. Koulussahan on usein se ongelma, että lapset hotkivat ja ottavat tosi pieniä annoksia, jotta välitunti olisi mahdollisimman pitkä.
 
"vieras"
[QUOTE="joo";26269557]
Toki hölmöily pitää kitkeä pois ruokapöydästä mutta tervettä järkeä soisi käyttävän sairaiden lasten kohdin.
Onhan se tavallaan yksi ratkaisu kun poistetaan ruokailusta niin näin on taas helpompaa kun yksi moniongelmainen on taas pöydästä pois ja katsotaan kuka oli seuraava.[/QUOTE]
Meidän integroidussa ryhmässä laitettiin syömään yksin toiseen huoneeseen. Jos siellä omassa rauhassa syöntikään ei onnistunut, niin sitten vasta sai olla ilman ruokaa.
 
Kukaan ei kyseenalaista sitä, että onko tuo aikatauluihin (älytön sana lasten kohdalla muutenkin...) merkattu ruoka-aika oikeasti noin pitkä. Aloittajan olisi hyvä käydä katsomassa ruokailuja päiväkodissa, että onko todella syömiseen varattu riittävästi aikaa.

Oma lapseni on suht nopea syömään (puoleen tuntiin ehtii), mutta tarhaharjoittelussa ei ehtinyt syömään, enkä olisi ehtinyt minäkään: Ohjelman mukaisesti aikaa olisi pitänyt olla vaikka kuinka, mutta siirtymisten, käsien pesun, kaikkien paikoilleen menemisen odottelujen, ruokien odottelujen, ruokien jonotusten ym johdosta varsinainen syöntiaika oli ehkä nipinnapin 15minuuttia. Aiiiivan liian vähän.

Tuossa joku ehdotti, että lapsesi annettaisiin aloittaa aiemmin. Hyvä ehdotus. Jonkinlainen opastus ruokailussa (tukihenkilö ruokailun ajan) voisi olla hyvä ajatus myös.

Toivon, että sinulla riittää kärsivällisyyttä selvittää asia niin, että lapsesi saa tukea syömiseen. Ei ole oikein, jos lapsi ei saa ruoasta riittävästi energiaa jaksamiseen - ja sen pitäisi jokaiselle äidille ja hoitajalle olla prioriteetti, eikä suinkaan nopeuden! Huh huh, mitä kommentteja täällä on tullut toisten lasten äideiltä. Kaikenlaista...
 
Kaksi tuntia syömiseen?!? :O Ihan oikea päätös minunkin mielestäni päiväkodilta! Ja minusta ap:n lapsi syö liikaa aamupalalla, puuroa ja pari palaa leipää, ei ihme jos ei vielä ole nälkä lounasaikaan jos noin paljon on syönyt pari tuntia aikaisemmin.

Ja onko ap sellainen, että lautanen pitää syödä tyhjäksi tai muuten ei nousta pöydästä? Mun lapset istuisivat pöydässä varmaan aamusta iltaan jos sitä noudattaisin...
 
Tääh
Lapsen elämästä tulee kyllä tulevaisuudessa aika vaikeaa, jos hänet totutetaan siihen, että pari tuntia istutaan syömässä. Siinähän menee aivan tolkuttomasti aikaakin päivässä pelkkään syömiseen. Ei tule onnistumaan koulussa, puhumattakaan aikuisena töissä :D

Nyt vain opettamaan sitä lasta syömään nopeammin, ei todellakaan voi mennä EDES tuntia että saa ruoan alas!
 
"mimmi2"
Tän on pakko olla provo, tai sitten ap on opettanut lapsestaan kaikkea muuta ruokapöydässä sähläävän NAPOSTELIJAN!

Tästälähin voisit tehdä niin että tv ei aukea ennen kuin on aamupala syöty. Ruokailuihin vähemmän aikaa. Meillä max 30min aikaa syödä 1,5- ja 3,5-vuotiailla. Kaikki syöminen tapahtuu YHDESSÄ perheen kesken RUOKAPÖYDÄSSÄ. Tv:n ääreen ei ole asiaa ennen syömistä. Leluja ei saa ruokapöytään, eikä lukemista.

Toi on ap ihan sairasta...
 
"teajohanna"
[QUOTE="mimmi2";26270192]Tän on pakko olla provo, tai sitten ap on opettanut lapsestaan kaikkea muuta ruokapöydässä sähläävän NAPOSTELIJAN!

Tästälähin voisit tehdä niin että tv ei aukea ennen kuin on aamupala syöty. Ruokailuihin vähemmän aikaa. Meillä max 30min aikaa syödä 1,5- ja 3,5-vuotiailla. Kaikki syöminen tapahtuu YHDESSÄ perheen kesken RUOKAPÖYDÄSSÄ. Tv:n ääreen ei ole asiaa ennen syömistä. Leluja ei saa ruokapöytään, eikä lukemista.

Toi on ap ihan sairasta...[/QUOTE]

Olen vähän samoilla linjoilla.

Helposti saa lapsen opetettua ja totutettua siihen että kun syödään ei oikeastaan syödä, vaan samalla tehdään kaikkea muuta, esimerkiksi katsellaan televisiota, leikitään, pelleillään ym.

Tottakai erityislapset, autistiset yms. ovat eri asia, ja tilanne räätälöidään heitä varten erikseen. Mutta jos päiväkoti nyt on nähnyt, että lapsella olisi edellytykset kehittyä ihan normaaliksi pikku koululaiseksi, niin kaiketi normaaliksi kehittyminen eikä autistiksi luokitteleminen olisi lapsenkin etu?
 
Lapsi ei syö tarhassa aamupalaa, koska menee vasta kymmeneksi. Syömme kotona kahdeksalta, pari leipää ja puuro menee alas tv:tä samalla katsoen.
Aloin tuossa aikaisemmin jo miettimäänkin että onko lapsella syönnissä mukana aina kaikki viihdykkeet? Että ei syö jos ei nää piirrettyjä tai katsella samalla yhdessä kirjaa? Ehkä olisi parempi keskittyä kotonakin ihan pelkästään siihen syömiseen ja sen jälkeen saa vasta katsoa niitä videoita ym. Mutta se ruokailu rauhoitetaan ihan vain pelkästään sille ruuan syömiselle. En itse antais lasten katsoa piirrettyä samalla kun syövät.
 
Miten te ehditte mihinkään jos lapsi syö 2 tuntia????

Entäs ravintolaruokailut? Muut odottaa kun yksi syö kaksi tuntia? siis nyt todellakin pitää tehdä asialle jotain ja onneksi päiväkodissa nyt otetaan asia hoitoon.

1h20min. on kyllä todella pitkä aika päiväkodin ruokailuun. Siellä on muitakin lapsia.
 
Kaulin
Kotona kannattais panostaa tuohon ruokailurytmin noudattamiseen, ja ruokailuun keskittymiseen.

Ei tule koulumaailmassa mitään, jos yksi syö tuntikaupalla sitä samaa soppaa!
 
*sur*
Paljonko se lapsi oikein syö, jos aamupala on pari leipää ja puuro? Minkäkokoisia ne loput annokset ovat? Ei muakaan lounastuttaisi pätkän vertaa tupla-aamiaisen syötyäni, ja kun saa edelliset lusikoitua, niin joku tuuppaa seuraavaa ateriaa. Kuka siinä viitsii muka panostaa syömiseen?
 

Yhteistyössä