Painonpudotus raskausaikana

Itselläni on jonkinverran ylipainoa ja painoa pitäisi pudottaa. Olen jo jonkinlaiseen alkuun asiassa päässyt, mutta miten jatkaa painonpudotusta kun oon nyt raskaana? Onko siis vain syötävä terveellisesti, monipuolisesti ilman herkkuja ja kuntoiltava?

Oon nimittäin ennen raskautta vähän syönyt miten sattuu eli välillä tosi vähän jos ei ole kovin nälkä eikä ehdi, joskus pelkkiä hedelmiä ja sitten kuntoillut aika paljonkin välillä eli päivän kalorimäärät on jääneet aika vähäisiksi toisinaan.. Voiko siis painonpudotuksessa raskausaikana vaarantaa raskauden tai sikiön tai aiheuttaa muuta haittaa?

Mitä ylipäätään kannattaa olla tekemättä raskausaikana noin urheilun kannalta? Eli oon tähän asti tehnyt crosstrainerilla ja siihen lisäksi, riippuen päivästä, kuntosaliharjoittelua, vatsoja, tais sitten joku jumppa? Voiko esim. vatsoja ja muita lihaskuntoharjoituksia tehdä turvallisesti?

Huolettaa vaan kun on kova into tehdä, mutta en halua mitään vaarantaa.. :ashamed: Tästä varmasti neuvolassa neuvovat sitten myöhemmin, mutta sinne en ole kuitenkaan muutamaan viikkoon menossa.

Olivia 4+1
 
Siskoni harrasti lentopalloa jonnekin 7 kuulle asti. Eli mielestäni voi kyllä harrastaa kaikkea. Pomppiminen nyt saattaa aiheuttaa istukan irtoamisen tms. Mut oman voinnin mukaan. Eräs fyioterapeutti sanoi et naiset joilla on treenattu vartalo kärsivät synnytyksestä enemään. Kun lihakset ja nivelet on pikkana niin synnytys saattaa olla hankalampi. Mut taitaa tämäkin olla yksilökohtaista. Mut muista yödä kunnolla joka päivä.
 
joo
Laihduttaa ei raskaana saa, mutta katsomalla mitä suuhunsa pistää, tavallaan laihtuu, vaikka paino ei välttämättä sillä hetkellä laskekaan. Itse en raskaana ollessa vahtinut painoa, mutta söin normia terveellisemmin ja huolehdin säännöllisistä ruoka-ajoista. Uin loppuun saakka kolmesti viikossa ja kävelin lisäksi voinnin mukaan. Painoa tuli vaan kilo, joten kotiuduin nyytin kanssa sairaalasta reippaan 10kg alle lähtöpainon, joten kai tuo jonkinlaisesta laihdutuksesta kävi. Kuntosali on ymmärtääkseni turvallista, mutta muistelen että noita vatsoja ei suositeltu, kertokaa viisaammat????
 

Yhteistyössä