Pieksin 7-vuotiaani

  • Viestiketjun aloittaja voi helkkari
  • Ensimmäinen viesti
voi helkkari
henkisesti. :(

Temppuili, heilui ja kiljui autossa. Kiusasi taas 3-vuotiasta pikkusiskoaan mm. läpsimällä tätä ja huitomalla lippiksellään.

Mulla kyssähti niin kiinni, että sanoin tälle kylmän tyynellä äänensävyllä 'kohta toivon ettei sinua olisi olemassa'. :kieh: Typerää, mutta kun olin niin kypsä tuohon temppuiluun, kun ei edes kuuntele mitä sille sanotaan. :(

Taustalla se, kun tuo toivoo jatkuvasti, ettei siskoa olisi olemassakaan. Sen huomaa kohtelusta, kiusaa ja rääkkää koko ajan siskoaan, vaikka kuinka ollaan yritetty puuttua siihen, jutella, antaa huomiota jne jne.
Tuo ei millään hyväksy vieläkään, että perheeseen on tullut toinen lapsi. :snotty:

Lapsellisesti käyttäydyin, myönnän sen ja pyysin jälkeenpäin lapselta anteeksi.
 
bud
Minusta taas on järkyttävää, että äiti/isä sanoo noin lapselleen. Se voi olla lapsellekin ihan käsittämätön tilanne eikä hän sitä osaa yhdistää omaan huonoon käytökseensä.
No 7-vuotias on eri asia, kuin esim. 3v. Ei siitä mitään traumoja jää, kunhan äiti selittää, miksi niin sanoi. Ja sehän on ihan ymmärrettävää. Siksi siis, kun kohtelee siskoa niin huonosti.
 
---
No 7-vuotias on eri asia, kuin esim. 3v. Ei siitä mitään traumoja jää, kunhan äiti selittää, miksi niin sanoi. Ja sehän on ihan ymmärrettävää. Siksi siis, kun kohtelee siskoa niin huonosti.
Aha, minusta ei todellakaan ole ymmärrettävää se, että aikuinen käyttäytyy kuten lapsi ja sillä varjolla sanoo omalle lapselleen noin. Ja mistä sinä tiedät, että traumoja ei jää.
 
---
[QUOTE="eee";21959805]Tuohon yhdyn, että tuollaisen sanominen voi olla lapselle järkyttävää.
Mutta miten niin 7-vuotias ei osaa yhdistää sitä omaan huonoon käytökseensä?[/QUOTE]

Piti kirjoittaa, että ei VÄLTTÄMÄTTÄ osaa yhdistää sitä siihen, että itse käyttäytyy siskoaan kohtaan noin. Että vanhempi "kostaakseen" tekee lapselle kuten lapsi tekee ja tällä tavalla lapselle välittyy viestiä, että vanhempi toimii kuten hän itsekin toimii. Äh, vaikea selittää...
 
"vieras"
[QUOTE="eee";21959805]Tuohon yhdyn, että tuollaisen sanominen voi olla lapselle järkyttävää.
Mutta miten niin 7-vuotias ei osaa yhdistää sitä omaan huonoon käytökseensä?[/QUOTE]

Kyllä varmaan osaa, mutta silti se jää kaivamaan. Tuo on niin äärimmäinen asia toivoa että sitä ei unohda. Itse ainakin muistan vielä vaikka on kulunut 35 vuotta.
 
bud
Aha, minusta ei todellakaan ole ymmärrettävää se, että aikuinen käyttäytyy kuten lapsi ja sillä varjolla sanoo omalle lapselleen noin. Ja mistä sinä tiedät, että traumoja ei jää.
Ja mistä sinä tiedät, että jää? Ei meillä vaan 6v ole pienen siskonsa kimpussa, kyllä jo ymmärtää, ettei niin tehdä. Eli 7-vuotiaan voi olettaa ymmärtävän, että äiti sanoi niin, johtuen hänen huonosta käytösestään. Sanat kyllä olisi voinut valita toisin, mutta kaikki me teemme virheitä.
 
[QUOTE="qwerty";21959899]Eihän kukaan niin ole sanonut. Joku saa jostain traumoja jota toinen ei pidä minään mutta ei kukaan voi mennä sanomaan, että eikö siitä voisi jäädä traumaa.[/QUOTE]

Kyllä täällä annetaan ymmärtää et trauma jää kaikesta. Ton ikäsen kanssa voi jutella asiasta ja toisekseen jos silti trauma jää niin on lapsella jotain muutakin ongelmaa henkisesti. Ihminen kuulee elämänsä aikana vaikka mitä selkkauksia ilman tarumoja. Toki niitäkin voi jäädä mut epäilen kyllä vahvasti tässä tapauksessa.
 
---
Ja mistä sinä tiedät, että jää? Ei meillä vaan 6v ole pienen siskonsa kimpussa, kyllä jo ymmärtää, ettei niin tehdä. Eli 7-vuotiaan voi olettaa ymmärtävän, että äiti sanoi niin, johtuen hänen huonosta käytösestään. Sanat kyllä olisi voinut valita toisin, mutta kaikki me teemme virheitä.
En tiedäkään. Mielestäni kirjoitinkin, että voi jäädä. Se voi lapselle olla asia jota lapsi ei ikinä tule unohtamaan. Lapsella kun ei vielä välttämättä ole ajattelutapaa, että äiti sanoi sen harkitsemattomasti ja kaikkihan virheitä tekee.
 
metsänpeitto
No 7-vuotias on eri asia, kuin esim. 3v. Ei siitä mitään traumoja jää, kunhan äiti selittää, miksi niin sanoi. Ja sehän on ihan ymmärrettävää. Siksi siis, kun kohtelee siskoa niin huonosti.
Mutta lapsen pitäisi tietää että vanhemmat eivät hyväksy lapsen käytöstä mutta hyväksyvät lapsen. Mun mielestä jos sanoo lapselle, että toivon ettei sua olis olemassa, ja selittää sen vielä niin että siksi kun sä käyttäydyt noin, antaa lapselle kyllä väärän viestin. Nimenomaan sellaisen, että koska sä teet noin niin me ei haluta sua. Kun lapselle pitäis taas mennä perille se, että sä käyttäydyt nyt typerästi eikä sitä käytöstä hyväksytä ei sun käytöksestä pidetä, mutta se ei vaikuta siihen että halutaanko sua vai ei.
 
"Sara"
Mä luulen, että siihen trauman syntymiseen tarvitaan vähän muutakin kuin yksi ilkeä kommentti äidiltä, JOS muuten lapsen ja äidin suhde on kunnossa ja lasta rakastetaan ja se rakkaus näytetään.
 
"qwerty"
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;21959966:
Mutta lapsen pitäisi tietää että vanhemmat eivät hyväksy lapsen käytöstä mutta hyväksyvät lapsen. Mun mielestä jos sanoo lapselle, että toivon ettei sua olis olemassa, ja selittää sen vielä niin että siksi kun sä käyttäydyt noin, antaa lapselle kyllä väärän viestin. Nimenomaan sellaisen, että koska sä teet noin niin me ei haluta sua. Kun lapselle pitäis taas mennä perille se, että sä käyttäydyt nyt typerästi eikä sitä käytöstä hyväksytä ei sun käytöksestä pidetä, mutta se ei vaikuta siihen että halutaanko sua vai ei.
Peesi
 

Yhteistyössä