Pieksin 7-vuotiaani

  • Viestiketjun aloittaja voi helkkari
  • Ensimmäinen viesti
bud
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;21959966:
Mutta lapsen pitäisi tietää että vanhemmat eivät hyväksy lapsen käytöstä mutta hyväksyvät lapsen. Mun mielestä jos sanoo lapselle, että toivon ettei sua olis olemassa, ja selittää sen vielä niin että siksi kun sä käyttäydyt noin, antaa lapselle kyllä väärän viestin. Nimenomaan sellaisen, että koska sä teet noin niin me ei haluta sua. Kun lapselle pitäis taas mennä perille se, että sä käyttäydyt nyt typerästi eikä sitä käytöstä hyväksytä ei sun käytöksestä pidetä, mutta se ei vaikuta siihen että halutaanko sua vai ei.
Juu tiedän, mitä ajat takaa ja olet oikeassa, mutta väitän, että harvassa on sellaset vanhemmat, jotka ei koskaan mokaa.
 
"qwerty"
[QUOTE="eve";21959853]Siis lapsen on väärää toivoa, että sisarusta ei olisi olemassa mutta äidin on ok toivoa, että lasta ei olisi olemassa?[/QUOTE]

Tähän minäkin haluaisin vastauksen.
 
Ai yhdestä ainoosta kerrasta? Jos todella oli vaan lipsautus ja muuten ihan normaalit kotiolot lapsella?
Vaikkapa vain siitä yhdestä kerrastakin, lapsia kun on erilaisia. Epätodennäköistähän se on, mutta kun ei aina tiedä mitä noiden mukeloiden päässä liikkuu. Ja juu, olen mä itsekin joskus lipsauttanut sellaista mitä ei pitäisi, ja kadun sitä kyllä.: /
 
Juu tiedän, mitä ajat takaa ja olet oikeassa, mutta väitän, että harvassa on sellaset vanhemmat, jotka ei koskaan mokaa.
Äläs nyt, tämä palstahan on täynnä täydellisyyksiä jotka vetävät itsensä piippuun ettei vaan lapselle tulisi traumoja, vaikka lapsi käyttäytyisi kuinka huonosti. Lapsi tekee pahuutta, äiti suuttuu ja äyskäsee ja pyytää sitten anteeksi lapselta. :headwall:
 
metsänpeitto
Juu tiedän, mitä ajat takaa ja olet oikeassa, mutta väitän, että harvassa on sellaset vanhemmat, jotka ei koskaan mokaa.
Tietenkin on, jokainen tekee virheitä luultavasti lähes joka päivä. Tarkoitan vaan sitä että jos menee ja mokaa, niin ei kannata ainakaan sitä selitellä lapselle niin että mä sanoin niin sen vuoksi, että sä olit niin typerä.

Ei vanhempien pidä hyväksyä lapsilta mitä vaan käytöstä, mutta siinä rajalla että tuomitseeko lapsen vai lapsen teon pitää aina olla jotenkin tuntosarvet herkillä.
 
metsänpeitto
Äläs nyt, tämä palstahan on täynnä täydellisyyksiä jotka vetävät itsensä piippuun ettei vaan lapselle tulisi traumoja, vaikka lapsi käyttäytyisi kuinka huonosti. Lapsi tekee pahuutta, äiti suuttuu ja äyskäsee ja pyytää sitten anteeksi lapselta. :headwall:
Mm, no en tiedä oliko ketjussa ketään joka olisi ollut sitä mieltä, että on ok että 7-vuotias (tai muunkaan ikäinen) läpsii tai kiusaa pienempää sisarustaan (tai isompaakaan). Eikä mun mielestä siinäkään ole mitään vikaa, että äiti äyskäisee ja pyytää anteeksi sanomistaan.

Mutta mun mielestä ei vaan pidä mennä sanomaan lapselle, että mä toivoin niin, koska sä teit noin, jos et olis tehnyt noin niin en olis toivonut. En tiedä osaanko selittää sitä kunnolla. Koska sanomalla noin annetaan ymmärtää että se on lapsi itse jota ei hyväksytä, eikä se lapsen teko. Jokainen nyt möläyttelee enemmän tai vähemmän idioottimaisuuksia, mutta anteeksipyytäessä voi ihan oikeasti pyytää omaa käytöstä anteeksi, ja selittää miksi se oma käytös ei ollut ok, ja selittää että miksi suuttui.
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;21960084:
Mm, no en tiedä oliko ketjussa ketään joka olisi ollut sitä mieltä, että on ok että 7-vuotias (tai muunkaan ikäinen) läpsii tai kiusaa pienempää sisarustaan (tai isompaakaan). Eikä mun mielestä siinäkään ole mitään vikaa, että äiti äyskäisee ja pyytää anteeksi sanomistaan.

Mutta mun mielestä ei vaan pidä mennä sanomaan lapselle, että mä toivoin niin, koska sä teit noin, jos et olis tehnyt noin niin en olis toivonut. En tiedä osaanko selittää sitä kunnolla. Koska sanomalla noin annetaan ymmärtää että se on lapsi itse jota ei hyväksytä, eikä se lapsen teko. Jokainen nyt möläyttelee enemmän tai vähemmän idioottimaisuuksia, mutta anteeksipyytäessä voi ihan oikeasti pyytää omaa käytöstä anteeksi, ja selittää miksi se oma käytös ei ollut ok, ja selittää että miksi suuttui.
Mun lapset ovat kyllä selittämättä tajunneet miksi olen suuttunut, ja tajunneet myös pyytää anteeksi huonoa käytöstään, ymmärtäen että ilman sitä huonoa käytöstä en olisi suuttunut.
 
metsänpeitto
Mun lapset ovat kyllä selittämättä tajunneet miksi olen suuttunut, ja tajunneet myös pyytää anteeksi huonoa käytöstään, ymmärtäen että ilman sitä huonoa käytöstä en olisi suuttunut.
No, onneksi olkoon siitä. Mutta en nyt kuitenkaan kirjoittanut sinun lapsistasi, vaan siitä että ei todellakaan ole mitään järkeä mennä selittämään asiaa lapselle niin, että toivoin ettei sua ole olemassa siksi, kun sinä käyttäydyit noin typerästi. Lapsenkin pitää oppia ymmärtää teon ja ihmisen ero.
 
Musta teillä on jotain muutakin hämminkiä jos isoveli toivoo ettei 3 vuotiasta sisarusta olisi olemassa.
Ehkä hän kokee ettei hänestä välitetä ja tuolla sanomallasi taas vahvistit hänen käsitystään ja hän osoittaa siskolleen taas vielä enemmän kuinka HÄN toivoo ettei siskoa olisi olemassa.
Silloin äiti voisi tykätä hänestä taas...:|
 
Viimeksi muokattu:
ohis
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;21960133:
No, onneksi olkoon siitä. Mutta en nyt kuitenkaan kirjoittanut sinun lapsistasi, vaan siitä että ei todellakaan ole mitään järkeä mennä selittämään asiaa lapselle niin, että toivoin ettei sua ole olemassa siksi, kun sinä käyttäydyit noin typerästi. Lapsenkin pitää oppia ymmärtää teon ja ihmisen ero.
Turha selittää mammoille jotka eivät itsekään asiaa näytä ymmärtävän...
 
Turha selittää mammoille jotka eivät itsekään asiaa näytä ymmärtävän...
Aivan, turha selittää sellaisille jotka eivät ymmärrä että joskus kuppi voi mennä täysin nurin, ja sammakot pääsee valloilleen. Ap:lla tais mennä.
Ja en, en ole koskaan sanonut kuten ap lapselle, vaan lähinnä "ei sun kanssa kehtaa mennä minnekään kun käyttäydyt noin, parempi että pysyt jatkossa kotona".
 
metsänpeitto
Aivan, turha selittää sellaisille jotka eivät ymmärrä että joskus kuppi voi mennä täysin nurin, ja sammakot pääsee valloilleen. Ap:lla tais mennä.
Ja en, en ole koskaan sanonut kuten ap lapselle, vaan lähinnä "ei sun kanssa kehtaa mennä minnekään kun käyttäydyt noin, parempi että pysyt jatkossa kotona".
Ja sitä en ilmeisesti minäkään mitenkään kyseenalaistanut, kunhan huomautin että kun itse mokaa niin ei pidä mokata lisää sanomalla lapselle, että toivoin että sua ei olisi koska olit sellainen kuin olit.

Mun mielestä on myös iso ero siinä, että sanooko lapselle, että sun kanssa ei kehtaa mennä minnekään kun käyttäydyt noin (=lapsikin ymmärtää, että kyse on käytöksestä kiinni, eikä lapsen identiteetistä) kuin sanoa että toivon ettei sua olisi olemassa, koska olet tuollainen. Ja se on mun mielestä juuri se oleellinen ero, olemisen ja tekemisen erottaminen. Se että lapsi tietää että kyse on nimenomaan siitä käytöksestä, jota ei hyväksytä.
 
009
minäkin muistan oman äitini sanovan minulle niin ja lisäsi siihen vielä, että ottaisi mieluummin kaverini lapsekseen.. Muistan, mutta silti meillä on lämpimät välit ja tiedän ettei sitä oikeasti tarkoittanut, silloin se tuntui pahalle
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;21960383:
Ja sitä en ilmeisesti minäkään mitenkään kyseenalaistanut, kunhan huomautin että kun itse mokaa niin ei pidä mokata lisää sanomalla lapselle, että toivoin että sua ei olisi koska olit sellainen kuin olit.

Mun mielestä on myös iso ero siinä, että sanooko lapselle, että sun kanssa ei kehtaa mennä minnekään kun käyttäydyt noin (=lapsikin ymmärtää, että kyse on käytöksestä kiinni, eikä lapsen identiteetistä) kuin sanoa että toivon ettei sua olisi olemassa, koska olet tuollainen. Ja se on mun mielestä juuri se oleellinen ero, olemisen ja tekemisen erottaminen. Se että lapsi tietää että kyse on nimenomaan siitä käytöksestä, jota ei hyväksytä.
Missä ap on kirjoittanut, että sanoi lapselle, että sanoin noin koska olet tuollainen?
 
metsänpeitto
Missä ap on kirjoittanut, että sanoi lapselle, että sanoin noin koska olet tuollainen?
Ei kirjoittanut, enkä niin väittänytkään, vaan hänelle annettiin ohjeeksi pyytää anteeksi ja sanoa perusteluksi se, että lapsi oli sellainen. Tällaiseen viestiin kirjoitin ensimmäisen kommenttini, ja tähän kirjoittamaani viestiin sain vastauksia.

Jos nyt vielä sitten oikein virallisesti tähän tällainen lause, että "mielestäni ap ei piessyt lastaan, mutta sanoi typerästi, en pidä sitä maailmanloppuna mutta asia pitää selvittää niin että lapsi tajuaa, että äiti reagoi lapsen käytökseen, eikä hyväksy lapsen käytöstä."
 

Yhteistyössä