"Pieni" moka kättärillä...

  • Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mun muru:
Ne lääkärit ennusti että se lapsi painaisi 4700g ja se likka vaati sekstiota mutta lääkäri ei suostunut ja ei antanut vaihtoehtoja kuin alatiesynnytyksen.
Vauva painoikin yli 5000g ja likka jäi vuodepotilaaksi.
Tästä aikaa 4kk ja hän ei voi esim. juosta tms.
Aika korjaa minkä korjaa.
Joo, mä olin samaan aikaan siellä. En tosin häntä henk.koht. tavannut, mutta kuulin muilta asiasta :(
 
Raivolla runnottu
Keisarileikkaus olisi voinut pelastaa Hanna Venäläisen lantion. Miksi odottava äiti ei saa Suomessa sektiota niin halutessaan?
Jenni Virtanen


HELSINGIN SANOMAT 21.2.2010


Onko väliä, synnyttääkö appelsiinin vai melonin?

Tätä sipoolainen Hanna Venäläinen, 36, on pohtinut paljon.

Venäläistä hoitaneen synnytyslääkärin mukaan väliä ei ole. Naisen keho sopeutuu vauvan kokoon, eikä 500 grammalla sinne tai tänne ole silloin merkitystä. Paitsi Venäläiselle, jonka

lantio sanoi seis. Anna-tyttö tuli maailmaan lopulta ehjänä ja nopeasti, mutta äidin lantiota koossa pitävä kudos repesi kahtia.

Venäläiselle ei annettu keisarileikkausta, vaikka hän oli sitä pyytänyt.


Hän otti keisarileikkauksen puheeksi tarkastuksessa Kätilöopiston äitiyspolilla. Hänen sukunsa naiset ovat kapealanteisia, ja Venäläinen itse oli revennyt Nupun syntyessä pahasti.

Nyt hän pelkäsi toden teolla, ettei toinen vauva mahtuisi ulos.

Lääkäri kuitenkin kieltäytyi myöntämästä sektiota. Syynä oli se, että myös edellinen lapsi oli mahtunut syntymään.


Synnytys käynnistyi seuraavana päivänä.

"Runnoin lasta ulos raivolla.", Venäläinen kuvaa.

Vauvan paino ylitti ultra-arvion runsaasti.


Venäläinen ymmärsi vasta seuraavana aamuna, että jotain oli vialla.

Hän ei päässyt enää sängystä ylös.

"Pelkäsin, että olin halvaantunut. Jalat eivät kantaneet."


Viikon kuluttua hän sai diagnoosin: häpyluun kudosliitos oli repeytynyt.



- juttu jatkuu vielä, mutta tuossa pääasiat



Alkuperäistä lainausta on lyhennetty Helsingin Sanomien pyynnöstä.

 
Äiskä
Mulla vastaavanlainen kokemus, tai siinä vaurioitui vauva synnytyksessä.
Painoarvio oli rielu 5kg ja siitä seuraavana pvänä suostuivat käynnistään. Lapsi oli vajaa 5kg ja sai vamman, joka onneksi korjaantunut.
Tuli vaan mieleen, kun artikkelissa kertoi kuinka lapsi itki kaksi tuntia syntymänsä jälkeen... meillä oli näin kans, hetkeksi helpotti se itku ja seuraavana yönä alkoi taas, sitä seuraavana pvänä huomattiin "vika" lapsessa.
 
mie
juu siis murskaantu eli meni täysin paskaks, suomeks sanottuna...kyl mä ymmärsin tuttavan puheista että olis painoarvio menny pyllylleen, mut harmi kun ei pääse lukee niin ei ole faktaa...mulla painoarvio synnytyksen alkaessa oli melko tarkka, heitti vain 20g... mut jokatapauksessa aivan järkyttävän kipeetä varmaan tehnyt...
 
Se sama
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä:
Mulla vastaavanlainen kokemus, tai siinä vaurioitui vauva synnytyksessä.
Painoarvio oli rielu 5kg ja siitä seuraavana pvänä suostuivat käynnistään. Lapsi oli vajaa 5kg ja sai vamman, joka onneksi korjaantunut.
Tuli vaan mieleen, kun artikkelissa kertoi kuinka lapsi itki kaksi tuntia syntymänsä jälkeen... meillä oli näin kans, hetkeksi helpotti se itku ja seuraavana yönä alkoi taas, sitä seuraavana pvänä huomattiin "vika" lapsessa.
Kätilöopistolla siis tämäkin tapahtui.
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja ei jessus:
Ihmettelen tuota "lantion murskaantumista".
Siis ihan oikeesti, kumpi on lujempaa tekoa, vastasyntyneen pää (kallo) vai aikuisen emännän lantio?
Mahtanut olla erittäin pitkälle edennyt paha osteoporoosi jos muovautuvat heiveröiset kallon luut murskaavat lantion!
Jutussa ei puhuttu lantion murskaantumisesta vaan kahtia halkeamisesta. Lantion alaosassa eri puoliskoja yhdessä pitävä kudos/rusto/mikälie liitos repesi ja se jouduttiin paikkaamaan metallilla. Kesti viikon ennenkuin vika todettiin ja korjattiin, sitä ennen äiti vain kärsi ja veti lääkkeitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja ei jessus:
Ihmettelen tuota "lantion murskaantumista".
Siis ihan oikeesti, kumpi on lujempaa tekoa, vastasyntyneen pää (kallo) vai aikuisen emännän lantio?
Mahtanut olla erittäin pitkälle edennyt paha osteoporoosi jos muovautuvat heiveröiset kallon luut murskaavat lantion!
Jutussa ei puhuttu lantion murskaantumisesta vaan kahtia halkeamisesta. Lantion alaosassa eri puoliskoja yhdessä pitävä kudos/rusto/mikälie liitos repesi ja se jouduttiin paikkaamaan metallilla. Kesti viikon ennenkuin vika todettiin ja korjattiin, sitä ennen äiti vain kärsi ja veti lääkkeitä.
Onko kenelläkään tietoa minkälaisesta symfyysin diastaasista oli kyse? Siis senteissä.
 
mie
nonni, johan selkis...kiitos vastauksista, todella ihmeellistä ettei sektioon suostuttu äidin pyynnöistä huolimatta...ei ole itellä kokemuksia kättäristä eikä tulekkaan:) voin vaan kuvitella tuon äidin tuskan, huh huh!
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja ei jessus:
Ihmettelen tuota "lantion murskaantumista".
Siis ihan oikeesti, kumpi on lujempaa tekoa, vastasyntyneen pää (kallo) vai aikuisen emännän lantio?
Mahtanut olla erittäin pitkälle edennyt paha osteoporoosi jos muovautuvat heiveröiset kallon luut murskaavat lantion!
Jutussa ei puhuttu lantion murskaantumisesta vaan kahtia halkeamisesta. Lantion alaosassa eri puoliskoja yhdessä pitävä kudos/rusto/mikälie liitos repesi ja se jouduttiin paikkaamaan metallilla. Kesti viikon ennenkuin vika todettiin ja korjattiin, sitä ennen äiti vain kärsi ja veti lääkkeitä.
Onko kenelläkään tietoa minkälaisesta symfyysin diastaasista oli kyse? Siis senteissä.
Lehdessä oli röntgenkuva ja kyllä se ainakin parin sormen levyiseltä railolta näytti. Kamalan näköinen!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja ei jessus:
Ihmettelen tuota "lantion murskaantumista".
Siis ihan oikeesti, kumpi on lujempaa tekoa, vastasyntyneen pää (kallo) vai aikuisen emännän lantio?
Mahtanut olla erittäin pitkälle edennyt paha osteoporoosi jos muovautuvat heiveröiset kallon luut murskaavat lantion!
Jutussa ei puhuttu lantion murskaantumisesta vaan kahtia halkeamisesta. Lantion alaosassa eri puoliskoja yhdessä pitävä kudos/rusto/mikälie liitos repesi ja se jouduttiin paikkaamaan metallilla. Kesti viikon ennenkuin vika todettiin ja korjattiin, sitä ennen äiti vain kärsi ja veti lääkkeitä.
Onko kenelläkään tietoa minkälaisesta symfyysin diastaasista oli kyse? Siis senteissä.
hesarin jutussa oli rtg-kuvat jossa näkyi metallilevyn koko ja leikkaushakaset
 
Aika ikävä juttu :| Minäkin koin edellisen synnytykseni jälkeen ns.jälkishokin vaikka kaikki olikin hyvin. Mun piti arvioiden mukaan synnyttää n.4kg vauva,mutta synnytinkin 4.9kg. Onneksi mahtui hyvin lantiosta ja kaikki meni hyvin,mutta jälkikäteen sitä mietti kaikenlaista.
 
ai kauhistus
mikä tarina :x Toivottavasti toipuvat.

Meidän kuopus itki kuulemma suoraa huutoa kaksi eka tuntia- (itse en siitä tiedä mitään koska yleisanestesiasta ja vauvan tarkkailusta johtuen näin vauvan eka kertaa vasta 6 tuntia syntymän jälkeen) Kyseessä oli siis hätäsektio ponnistusvaiheesta sydänäänten laskun vuoksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jannannemaarit:
miksi ei niitä äitejä kuunnella?
Btw, mun oma terkkari kyseli tokan kohdalla, mikä oma tuntemukseni oli lapsen koosta ja sanoi että usein äidillä on oikea aavistus siitä. Omalla kohdalla juuri näin: eka oli 3920 ja toisen arvioin ainakin saman kokoiseksi, toka painoi 4025g

 
jannannemaarit
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jannannemaarit:
miksi ei niitä äitejä kuunnella?
Koska lääkärit ajattelevat kustannustehokkaasti :(
Ihan hirveää, tiiän oikeasti jo liian monta tapausta missä terveyskeskuksessa taikka sairaalassa raha on mennyt ihmisen edelle, ja tosi väärässä paikassa väärään aikaan.

Inhottaa.
 
helpottunut
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Sehän on painoARVIO.. :whistle:

Mulle tehtiin kaksi päivää ennen synnytystä ultra, jossa KOLME lääkäriä teki vauvasta painoarvion 1800g-2300g.
Vauva syntyi siis kahden päivän päästä ja painoi 3320g.

Kätilö kokeili mahan päältä silloin synnytyksessä ja sanoi, että kyllä se on hänen mielestään n. 3300g. :xmas:
´Mulle arvioitiin kanssa ihan grammalleen oikein lapsen paino kättärillä. Sektioon meni, kun ei tullut itse ulos.
 
Mulle meinattiin synnytyksen jälkeen samaa, että pitää ehkä korjata.
Kävely ei onnistunut ollenkaan, tyttö 4850g...
Röntgenissä se diastaasi 1,5cm eikä kuulema tarvinnut korjata.
Mutta kylläpä sitä aika kauan piti parannella...
Mä en olisi halunnut sektiota, halusin jo paljon aiemmin käynnistyksen.
Tunsin että tytölläkään ei ole kaikki ok, eikä ollutkaan, jäi sairaalaan hoidettavaksi.

Yksi lääkäri sanoi, kun mietin että entäs jos ei mahdu ulos, että ei mietitä sitä nyt ja iski neuvolakortin käteen.
Niin, onko se sitten paras miettiä sitä sitten, kun vauvan olo heikkenee, ei mahdu ulos, mennään ehkä hätäsektioon tms???
 
onko mahdollista??
Olisko tuolla korkealla iällä tekemistä "kestämättömyyden" kanssa? Mietin tässä vain että onhan niitä riskejä tuossakin asiassa enemmän näillä "vanhoilla" synnyttäjillä... olis kuitenkin pitäny saada sektio:( Pelottavaa!
 

Yhteistyössä