"Pieni" moka kättärillä...

  • Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja painoarviosta:
Lääkärit tuntuvat luottavan enemmän ultran antamaan arvioon vauvan koosta, joka toisiaan voi heittää suuntaan jos toiseen. Omalla kohdallani lääkärin ultran perusteella tekemä painoarvio heitti useamman sata grammaa, kun kokeneen kätilön vatsaa tunnustelemalla meni 35 grammaa pieleen.
Mulla kokeneen kätilön käsikopelo arvio meni kilolla pieleen.
Luulen kyllä että hän katsoi enemmän minun turvonnutta ja lihonutta ulkomuotoani ja luuli että synnytän jnku 5kilosen vaavin.
Ultralla seurattiin vauvan kasvua viikosita 20 lähtein,ei ollut siis mikään arvio ja ihan osui oikeaan.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Foortti harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja piste:
Alkuperäinen kirjoittaja Foortti harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja nm:
mksi pitää kirjoittaa aina seCtio kun se suomessa on seKtio???!!!
Mä kirjoitan ainakin leikkauskertomuksiin ihan PAKOTETTUNA, että sectio cesarea isthmica transversa, ehkä siksi?? ;)
Ammattikieli on eri kuin yleiskieli.
Meeppä puhuu yleisesti jostain lääketieellisestä seikasta, niin VARMANA käytät erikoiskieltä, vaikka kuinka yrittäisit sitä välttää.

Suomea ei VAAN ole luotu siihen tarkoitukseen :)
Jaa jaa. No sä tiedät jotain lääketieteestä, minä taas kielestä. Erityisesti suomen kielestä.



 
vai et kielestä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Foortti harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja piste:
Alkuperäinen kirjoittaja Foortti harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja nm:
mksi pitää kirjoittaa aina seCtio kun se suomessa on seKtio???!!!
Mä kirjoitan ainakin leikkauskertomuksiin ihan PAKOTETTUNA, että sectio cesarea isthmica transversa, ehkä siksi?? ;)
Ammattikieli on eri kuin yleiskieli.
Meeppä puhuu yleisesti jostain lääketieellisestä seikasta, niin VARMANA käytät erikoiskieltä, vaikka kuinka yrittäisit sitä välttää.

Suomea ei VAAN ole luotu siihen tarkoitukseen :)
Jaa jaa. No sä tiedät jotain lääketieteestä, minä taas kielestä. Erityisesti suomen kielestä.
Ei uskois ku virheitäs katsoo.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vai et kielestä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Foortti harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja piste:
Alkuperäinen kirjoittaja Foortti harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja nm:
mksi pitää kirjoittaa aina seCtio kun se suomessa on seKtio???!!!
Mä kirjoitan ainakin leikkauskertomuksiin ihan PAKOTETTUNA, että sectio cesarea isthmica transversa, ehkä siksi?? ;)
Ammattikieli on eri kuin yleiskieli.
Meeppä puhuu yleisesti jostain lääketieellisestä seikasta, niin VARMANA käytät erikoiskieltä, vaikka kuinka yrittäisit sitä välttää.

Suomea ei VAAN ole luotu siihen tarkoitukseen :)
Jaa jaa. No sä tiedät jotain lääketieteestä, minä taas kielestä. Erityisesti suomen kielestä.
Ei uskois ku virheitäs katsoo.
Niinpä. Joskus se pilkunviilaajakin on katsos vapaalla. ;)
 
serafiina
Alkuperäinen kirjoittaja ggg:
Kahdeksan minuutin jälkeen syntyi lähes viisikiloinen Anna-tyttö. Vauvan paino ylitti ultra-arvion runsaasti.

lainaus tosta jutusta.
mutta pointti on se että jos painoARVIO heittää reilu 200g niin miten hitossa voidaan sanoa että se heittää runsaasti?????

ei todellakaan heitä!
No niinpä, tuo on itseasiassa ihan ok painoARVIO. Isoilla vauvoilla voi helpostikin heittää tuon verran. Tuo on itseasiassa ihan hyvä arvio.

Tapaukseen itseensä. Hyvin hyvin harvinaistahan tuo on, eikä lääkärit/kätilöt ole mitään ennustajia, että kenen kohdalle tällainen tulee. Etenkin, jos synnyttäjän edell. lapsi painanut 4.2kg, eli iso vauva ja tullut kuitenkin hyvin alakautta, jutussa mainitaan isot repeämät tässä synnytyksessä, mitä epäilen normaaleiksi repeämiksi (1-2. asteen), koska on lähdetty suunnittelemaan alatiesynnytystä tuolla painoarviolla.
En ymmärrä, mistä tässä voitaisiin syyttää lääkäriä, koska on tehnyt omaa työtään, ja olemassa olevien faktojen perusteella tehnyt päätöksen alatiesynn. mahdollisuudesta. Leikkaus on kuitenkin aina leikkaus, ja siinäkin voi olla huonot seuraukset.
 
diipadaapa
Mun vauva painoi 4,7kg enkä edes muista, mitä painoarvio oli, koska se nimenomaan on ARVIO, jota en ottanu todesta. Pitää varmaan olla aika pätevä lääkäri että osaa varmuudella arvioida, mahtuuko arvioidun painoinen vauva nimenomaisen äidin lantiosta ulos ilman mitään vaurioita tai aputoimenpiteitä.. Ja mistä hitosta sitä minkäkin lääkärin/kätilön pätevyyden tietää, ellei itse ole päässyt heidän työskentelyään seuraamaan..? Eli perusajatus tämä: Kattellaan. Sittenhän sen näkee, mahtuuko se lapsi ulos vai ei. On tosiaan olemassa se hätäsektio sitä varten, jos mistään m uusta ei apua ole. Riskihän se on, mutta riskejä se on elämä täynnä kuten myös sektiokin. Paska säkä vaan tällä nimenomaisella synnyttäjällä käynyt. Ei sitä nyt kannata kaikkia äitejä "joista tuntuu että tarttee sektion" lähteä leikkaamaan, kun suurin osa lapsista tulee ulos loppujen lopuksi itseään ja äitiään pahemmin vahingoittamatta luonnollista reittiä, vaikka yli nelikiloisia olisivatkin..
 
seraf.
Alkuperäinen kirjoittaja diipadaapa:
Mun vauva painoi 4,7kg enkä edes muista, mitä painoarvio oli, koska se nimenomaan on ARVIO, jota en ottanu todesta. Pitää varmaan olla aika pätevä lääkäri että osaa varmuudella arvioida, mahtuuko arvioidun painoinen vauva nimenomaisen äidin lantiosta ulos ilman mitään vaurioita tai aputoimenpiteitä.. Ja mistä hitosta sitä minkäkin lääkärin/kätilön pätevyyden tietää, ellei itse ole päässyt heidän työskentelyään seuraamaan..? Eli perusajatus tämä: Kattellaan. Sittenhän sen näkee, mahtuuko se lapsi ulos vai ei. On tosiaan olemassa se hätäsektio sitä varten, jos mistään m uusta ei apua ole. Riskihän se on, mutta riskejä se on elämä täynnä kuten myös sektiokin. Paska säkä vaan tällä nimenomaisella synnyttäjällä käynyt. Ei sitä nyt kannata kaikkia äitejä "joista tuntuu että tarttee sektion" lähteä leikkaamaan, kun suurin osa lapsista tulee ulos loppujen lopuksi itseään ja äitiään pahemmin vahingoittamatta luonnollista reittiä, vaikka yli nelikiloisia olisivatkin..
Peesi tälle.
 

Yhteistyössä