Pitääkö etävanhemman hommata lapselle vaatteet erikseen?

  • Viestiketjun aloittaja "piip"
  • Ensimmäinen viesti
vieras_
Lähin homma. Etällä ei oo rahaa. Oon niin kypsänä näihin verenimijälähivanhempiin, ettei tosikaan. Lähi saa rahaa myös niiltä päiviltä, jolloin lapsi ei edes ole hänen kotonaan mut etän pitää maksaa kaikki.
Jos elatussopimus on tehty om:n ohjeiden mukaan, niiltä päiviltä ei makseta elatusta, jolloin lapset ovat etävanhemmalla. Tosin jos tapaamisia on paljon, ohjeen luonapitovähennykset ovat naurettavan pienet.

Kaikenkaikkiaan nämä taistelut ovat tosi surullisia lapsen kannalta. Onneksi meillä erittäin haastatavasta erosta huolimatta ollaan osattu pitää järki kädessä ja ollaan vältytty naurettavilta väännöiltä. Molemmat maksaa ja ostaa lapsille kaikenlaista. Ei todellakaan jaksa pitää kirjaa näistä, pääasia että lapsilla on kaikki tarpeellinen ja vähän yli.
 
systeemi
Minä lähinä ostan vaatteet, ja etälle on toimitettu iso kassillinen vaatteita lasten siellä pidettäväksi, aika nopeasti kyllästyin siihen jatkuvaan pakkailun, joten helpompi näin. Merkkivaatteita en sinne hanki, koska ex ei kiinnitä mitään huomiota pyykkien lajitteluun ja pesee miten sattuu. Vaatteet kuitenkin ehjiä ja siistejä.
 
"orion"
Meillä on kummanki vanhemman luona vähän vaatetta, ja osa kulkee mukana. Talvella oli omat haalarit molemmissa paikoissa, nyt varmaan koitetaan pärjätä samalla. Paitsi että jo pari kertaa isä on unohtanu laittaa sen haalarin mukaan... (Onneks löyty viime syksynen huonompi haalari joka vielä mahtui.)
Onneksi ei tarvi tapella tämmösistä asioista...
 
Ken guru
Voi v*ttu että rupes ketuttaan lasten puolesta. Eikö voisi järkevämpi joustaa? Miksi pitää takuta tommosista niin että lapset takuulla huomaa ja tuntevat olevansa vain taakka omille vanhemmilleen.
Loputtomasti ei tietty joustaakaan voi. Mutta jos tilanne menee mahdottomaksi niin eikö voi sit mennä lastenvalvojalle ja sielä tehdä kirjallinen sopimus viimeistä senttiä myöten? Ettei sit tarvi enää tapella siitä mikä kenellekin kuuluu. Ja ihan yhtä lailla tuntuu olevan vikaa sekä etä- että lähivanhemmissa. Ehkä ois tosiaan viisaampi laittaa ne lapset vaikka sijoitukseen jos ei niille omat vanhemmat halua edes vaatteita ostaa tai ruokaakaan. P*rkele :mad:
Kyllä meillä ainakin menee lasten vaatteisiin niin paljon rahaa, että en ymmärrä miksi elareiden maksamisen jälkeen ketään laitetaan niitä enää ostamaan. Eikä yli kouluikäisille lapsille kelpaa enää mitkä tahansa kirpparivaatteet. Meillä ei ainakaan kelpaa, eikä sellaisia edes osteta. Se on monta sataa vinossa kun päivittää lasten vaatteet vaikka vaan keväisin ja syksyisin.

Lähivanhempi saa kuitenkin lapsilisätkin ja yh korotuksen lapsilisään, lisäksi ne elarit. Etävanhempi ei saa penniäkään, mutta lapset kuluttaa hänenkin luonaan. Lisäksi pitää olla huoneet ja sängyt hänelläkin ostettuna, ja lapset reissaa etänkin mukana, ja etä ostaa lapsille synttäri ja joululahjat. Siihen vielä pitäisi ostaa vaatteetkin lapselle? Vaikka se kuinka olisi kiva että lapsi saisi vaatteita vasemmalta ja oikealta, niin harva täällä Suomessa kylpee niin rahassa että on varaa kaikkeen.
 
Meillä lähi (minä) laittaa lasten mukaan vaatteet (no, koululaiset pakkaavat jo itse omat kamansa) ja yritän valita sesongin mukaan aina sopivat ja hyvät. Välillä huikkaan isälle, että voisivat käydä ostamassa esim. hanskat, sukkia tms. jos en ole päässyt kauppaan ja niille on erityinen tarve. Isä ei maksa itse elatusmaksuja, enkä ole vielä kuullut napinaa. Toki kysyn aina, onko hällä rahaa ja tarviiko rahaa näihin hankintoihin. Yleensä ei. Ovathan ne hänenkin lapsiaan! Kuka normiperheessä laskee, kuka ostaa mitä? Isä ostelee usein myös esim. pelejä, leluja, mitä milloinkin.

Eri asia jos vaatteet eivät tulisi takaisin tai ne olisi aina jollain tavoin pilattu. Silloin voisi olla toinen juttu - laittaisin varmaan huonoimpia mukaan tai sitten en ollenkaan, jos jatkuisi pitkään. Ei kostomielessä, vaan kun ei se raha puussa kasva..
 
"JEp"
Voi v*ttu että rupes ketuttaan lasten puolesta. Eikö voisi järkevämpi joustaa? Miksi pitää takuta tommosista niin että lapset takuulla huomaa ja tuntevat olevansa vain taakka omille vanhemmilleen.
Loputtomasti ei tietty joustaakaan voi. Mutta jos tilanne menee mahdottomaksi niin eikö voi sit mennä lastenvalvojalle ja sielä tehdä kirjallinen sopimus viimeistä senttiä myöten? Ettei sit tarvi enää tapella siitä mikä kenellekin kuuluu. Ja ihan yhtä lailla tuntuu olevan vikaa sekä etä- että lähivanhemmissa. Ehkä ois tosiaan viisaampi laittaa ne lapset vaikka sijoitukseen jos ei niille omat vanhemmat halua edes vaatteita ostaa tai ruokaakaan. P*rkele :mad:
Jepulis, kyllä on taas naurettava ketju! Näköjään kaikki eronneet ihmiset tässä maassa on täysi IDIOOTTEJA? Onko se ihan aikuisten oikeesti niin vaikeeta ostaa molempiin paikkoihin vaatteita? Ei niitä paljon tarvitse, mutta normaalit käyttövaatteet. Kyllä mun mielestä NORMAALI aikuinen ostaa lapselleen muutaman vaatteen kotiinsa, oli sitten LÄHI tai ETÄ tai mikä vttu lie! Kasvakaa aikuiseksi! Tai jossette kasva niin onko pakko mennä tekemään niitä lapsia???????
 
HippuTAR
No pitäkää niitä lapsia etän luona alasti, antakaa ruuaksi vaan vettä ja leipää, pankaa ne johonki nurkkaan lattialle nukkumaan. Ei mee etältä paljo rahaa, lähin ei tarvii antaa vaatteita tai muutakaan mukaan. Kaikki on tyytyväisiä!

Vai mahtaako näissä kiistoissa unohtua se tärkein asia?
 
Ken guru
No pitäkää niitä lapsia etän luona alasti, antakaa ruuaksi vaan vettä ja leipää, pankaa ne johonki nurkkaan lattialle nukkumaan. Ei mee etältä paljo rahaa, lähin ei tarvii antaa vaatteita tai muutakaan mukaan. Kaikki on tyytyväisiä!

Vai mahtaako näissä kiistoissa unohtua se tärkein asia?
Sinulta puuttuu nyt suhteellisuuden taju ja kiukuttelet kuin kolme vuotias.

Minun tuttavani maksoi 16 vuotta elareita 500e/kk ja matkustivat vuosittain ulkomaille tämän etävanhemman perheen mukana (nyt ovat jo täysikäisiä). Siihenkö sinun mielestä olisi lisäksi pitänyt ostaa kahden lapsen vaatteet vielä? Ruokaa saivat kyllä, kuten lähes kaikki muutkin etälapset tässä maassa.
 
vieras*
[QUOTE="JEp";29811390]Jepulis, kyllä on taas naurettava ketju! Näköjään kaikki eronneet ihmiset tässä maassa on täysi IDIOOTTEJA? [/QUOTE]

Mistä sinä nyt tällaisen päätelmän teit?
 
vierasdf
Oletuksena lähivanhempi ostaa lapsen tarvikkeet, jos ei muuta ole sovittu. Saa ite päättää, kulkeeko vaatteet aina lapsen mukana vai ostaako vähän ylimääräisiä jotka voi jättää etävanhemman luo, niin säästyy pakkaamisen vaiva.
 
HippuTAR
Sinulta puuttuu nyt suhteellisuuden taju ja kiukuttelet kuin kolme vuotias.

Minun tuttavani maksoi 16 vuotta elareita 500e/kk ja matkustivat vuosittain ulkomaille tämän etävanhemman perheen mukana (nyt ovat jo täysikäisiä). Siihenkö sinun mielestä olisi lisäksi pitänyt ostaa kahden lapsen vaatteet vielä? Ruokaa saivat kyllä, kuten lähes kaikki muutkin etälapset tässä maassa.
Kyllä, mikäli lähi ei laittanut vaatteita mukaan. Ja jos ei niihin ollut varaa/halua niin sitten lastenvalvojalle sopimaan pilkulleen miten mikäkin tehdään.

Kysymys on omista lapsista. Luuletko ettei se lapsi huomaa olevansa pelkkä rasite jos lähi ei laita vaatteita mukaan, etä ei suostu niitä ostamaan ja aina haku- ja tuontitilanteissa on vääntöä niistä helkkarin retuista? Ja surkutellaan ku menee niin paljo rahaa sen ruokaan ym.

Sulta taitaa nyt puuttua kyky asettua sen lapsen asemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: neljäs_tulossa
"Jenis"
[QUOTE="Sinisilmäinen";29810254]Ihmeellistä haukkumista ja vähättelyä! Ei vaaterahat puussa kasva.
Mitäs jos tämä etä on sellainen joka ei oikeasti palauta vaatteita ja tavaroita?
Isoista rahoista ei välttämättä ole kyse jos vaatteita ja tavaroita jää sinne kerran tai viisitoista, mutta jos niitä jää joka kerta niin se on jo rahareikä.[/QUOTE]

No, minusta normaalijärjellä varustettu aikuinen (oli sitten etä tai lähi) ei käy rähisemään oman lapsensa vaatteista. Eri asia toki jos niitä tahallaan rikotaan tms., mutta sellaisesta ei ap:n mukaan ollut kyse.
 
Ken guru
[QUOTE="Jenis";29811809]No, minusta normaalijärjellä varustettu aikuinen (oli sitten etä tai lähi) ei käy rähisemään oman lapsensa vaatteista. Eri asia toki jos niitä tahallaan rikotaan tms., mutta sellaisesta ei ap:n mukaan ollut kyse.[/QUOTE]

Se on naisena niin helppo sanoa. Toki sen pari paitaa ja parit housut varmasti voikin ostaa. Parille teinille nämäkin maksaa jo muutaman satasen. Itse vaan mietin sitä että etän (eli yleensä miehen) oletetaan pystyvän maksamaan vaikka mitä. Lähi saa parista kolmesta lapsesta lähemmäs tonnia kuussa (elarit ja lapsilisät) käteen, niin varmasti ärsyttää etää jos oletetaan että vielä ostaa lapsilleen vaatteetkin.

Ja näistä asioista on helppo puhua myös silloin kun itsellä ei ole kokemusta näistä. Ja silloin kun rahaa on heittää vasemmalle ja oikealle.

Itse ajattelen ettei avioerot yms. ole oikeudenmukaisia miesten kohdalla. Huh, pidän kyllä kynsin hampain kiinni avioliitostani jos vaan voin, jos joskus tulee kovia aikoja...en haluaisi olla tuossa tilanteessa.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
toimii meillä
Meillä on ostettu vähän miten sattuu. Lähi ostaa ja vaatteet menee lapsen mukana etälle, tai toisinpäin. Mitä sillä nyt on niin väliä, lapsen vaatteita ne on.

MUTTA meillä on myös käynyt niin, että ne toppahousut on sitten jäänyt sinne etän luokse ja on pitänyt käydä ostamassa uudet, mutta niin on myös jäänyt lähin luokse ja etä on joutunut käydä ostamassa uudet. Merkkivaatteita en ole etän luokse laittanut mukaan, koska lapsi tulee yleensä eri vaatteissa takaisin ja sitten ne pikkuhiljalleen jää sinne etän luokse kaikki. Mutta näin myös etä toimii, eli ei laita niitä hänen ostamiaan kalliimpia vaatteita lapselle mukaan.
 
"piip"
Ei tarvitsisikaan paljon todellakaan, muutama vaihtovaatekerta, mutta lähi uhkaa nyt laitattaa ostamaan tänne KAIKEN mitä on täällä muillakin lapsilla, potkulaudan, polkupyörän, kypärän sukset, luistimet, ulkovaatteet, juhlavaatteet, sadevaatteet, kaikki kengät...
Kyllä niihin iso raha menee kun lähtee kaikki ostamaan.
Leluja mitä lapsi on saanut esim synttärilahjaksi meillä ei voi edes antaa lähin kotiin koska ne löytyvät seuraavalla viikolla tyyliin kirpputorilta.
 
"Jenis"
Se on naisena niin helppo sanoa. Toki sen pari paitaa ja parit housut varmasti voikin ostaa. Parille teinille nämäkin maksaa jo muutaman satasen. Itse vaan mietin sitä että etän (eli yleensä miehen) oletetaan pystyvän maksamaan vaikka mitä. Lähi saa parista kolmesta lapsesta lähemmäs tonnia kuussa (elarit ja lapsilisät) käteen, niin varmasti ärsyttää etää jos oletetaan että vielä ostaa lapsilleen vaatteetkin.

Ja näistä asioista on helppo puhua myös silloin kun itsellä ei ole kokemusta näistä. Ja silloin kun rahaa on heittää vasemmalle ja oikealle.

Itse ajattelen ettei avioerot yms. ole oikeudenmukaisia miesten kohdalla. Huh, pidän kyllä kynsin hampain kiinni avioliitostani jos vaan voin, jos joskus tulee kovia aikoja...en haluaisi olla tuossa tilanteessa.
Jaa, no minä satun olemaan sen etän uusi siippa (10 vuotta ja matka jatkuu), ja jopa minä olen ostanut etälapselle niitä kurakinttaita ja muuta kun tarve on. Rahaa ei ole heittää mihinkään suuntaan, mutta maalaisjärkeä on. Ja sitä kokemusta. Ja osaan ennakoida, käyttää kirppareita, varautua. Tokihan se välillä nyppii että lähi ei (muista, jaksa, osaa) kaikista asioista huolehdi, mutta ei se sen lapsen vika ole. Ja kun lapsi on maailmaan saatettu, siitä huolehditaan - kyselemättä, kenen vuoro se tällä kertaa on.
 
"sivustakatsoja"
tapaus jossa vierestä seuratessa on huomannut että lähivanhempi raivostuu unohtuneesta sukasta tai lapasesta ja sen unohduttua vaati ostamaan erinäsiä tavaroita ja soittelee perään ja syyttää etävanhempaa että "tämä on huono vanhempi eikä välitä lapsensa hyvinvoinnista". etävanhempi saa uhkaavia viestejä joissa on laiminlynyt lastaan koska kouluikäsen lapsen itse pakatessa ei ole muistanut mitä kaikkea lapsella ollut mukana ja sen takia jotain on unohtunut. etävanhempi kyllä lapselleen ostaa lahjoja ja vaatteitakin, kyse siis EI OLE vain rahasta, vaan sitä että lähivanhemman vaatimukset ovat ylilyöntejä. lähivanhempi myös salailee lapsen terveydentilaa, ekä etävanhempi saa tietoja lapsen kouluasioista tai terveydentilasta. etävanhemman kotona lapsella on samat rajat kuin muillakin ja muiden lasten tavarat ovat yhteisessä käytössä eikä siis lasta pidetä MISSÄÄN SUHTEESSA ERÍARVOISESSA ASEMASSA. olen puhunut.
 
Ken guru
[QUOTE="sivustakatsoja";29811987]tapaus jossa vierestä seuratessa on huomannut että lähivanhempi raivostuu unohtuneesta sukasta tai lapasesta ja sen unohduttua vaati ostamaan erinäsiä tavaroita ja soittelee perään ja syyttää etävanhempaa että "tämä on huono vanhempi eikä välitä lapsensa hyvinvoinnista". etävanhempi saa uhkaavia viestejä joissa on laiminlynyt lastaan koska kouluikäsen lapsen itse pakatessa ei ole muistanut mitä kaikkea lapsella ollut mukana ja sen takia jotain on unohtunut. etävanhempi kyllä lapselleen ostaa lahjoja ja vaatteitakin, kyse siis EI OLE vain rahasta, vaan sitä että lähivanhemman vaatimukset ovat ylilyöntejä. lähivanhempi myös salailee lapsen terveydentilaa, ekä etävanhempi saa tietoja lapsen kouluasioista tai terveydentilasta. etävanhemman kotona lapsella on samat rajat kuin muillakin ja muiden lasten tavarat ovat yhteisessä käytössä eikä siis lasta pidetä MISSÄÄN SUHTEESSA ERÍARVOISESSA ASEMASSA. olen puhunut.[/QUOTE]

Hrrr...on se vaan kylmää ja raivoisaa kyytiä joillain sen jälkeen kun erotaan. Lapsi parat.
 
Vierasmiess
Tottakai pitää ostaa heti kun osan elareista voi jättää maksamatta. Ja ostaa voi mitä itse haluaa.

Sen sijaan, pillukantotelineen on turha VAATIA etävanhemmalta mitään. Ei se ole lähivanhemman asia kulkeeko lapsi 1€ vai 100€ vaatteissa kun on etällään.
 
HippuTAR
[QUOTE="piip";29811899]Ei tarvitsisikaan paljon todellakaan, muutama vaihtovaatekerta, mutta lähi uhkaa nyt laitattaa ostamaan tänne KAIKEN mitä on täällä muillakin lapsilla, potkulaudan, polkupyörän, kypärän sukset, luistimet, ulkovaatteet, juhlavaatteet, sadevaatteet, kaikki kengät...
Kyllä niihin iso raha menee kun lähtee kaikki ostamaan.
Leluja mitä lapsi on saanut esim synttärilahjaksi meillä ei voi edes antaa lähin kotiin koska ne löytyvät seuraavalla viikolla tyyliin kirpputorilta.[/QUOTE]

No tommosessa tapauksessa on syytä ottaa siihen lastenvalvojaan yhteyttä ja kertoa tilanne. Ja sanoa että haluaa tehdä sopimuksen jossa kaikki asiat pannaan paperille. Jos lähi ei esim. suostu sinne tulemaan ja asioita ei näin saada sovittua niin voi varmaan siltä lastenvalvojalta kysyä voisko noihin hankintoihin saada avustusta soskasta. Ja tarviiko se lapsi todella kaikkia noita etällä ollessaan?

Ja sittenhän ei tosiaan voi laittaa lapsen mukaan etän ostamia tavaroita jos lähi ne hävittää.

Todella typerää käytöstä lähivanhemmalta mutta silti siihen ei pitäisi lähteä mukaan vääntämään vaan yrittää itse käyttäytyä asiallisesti ja hermostumatta. Eikä missään nimessä valittaa lähistä lapsen kuullen.
 
Meillä toisin päin
Ei minuakaan haittaa se, että ostetaan meille, siis etävanhemman kotiin, vaatteita tai muita tarvikkeita. Lähinnä jurppii se, että lähivanhempi ei huolehdi edes oman lapsensa perusasioista. Lisäksi saa jo vaikka miten paljon rahaa mieheltäni elatusmaksuina ja silti aivopesee lasta, että isänsä ei maksa tarvikkeita/vaatteita. Nytkin jouduttiin hankkimaan lapselle rikkinäisen tilalle uusi puhelin, kun eukko ei ole sitä hankintaa tehnyt. Lapsi 11 v. Lähivanhemmalla siis lähes 7000 euron tulot. Lapsi pyytää nykyisen meiltä esim. uudet farkut tai takin kouluun. No pakkohan se on hankkia, kun emme halua että lapsi kärsii. Ja lähivanhempi on sellainen marttyyri/aivopesijä, että lapsi tottelee tasan mitä äiti sanoo. Pääsee meillekin VAIN jos äiti sen sallii eli taukoja on. Monet vaatteet ovat siten jääneet täysin käyttämättömiksi. Ja lastenvalvojan luona tehty läsnäpitosopimus ei toiminut lainkaan kun lähivanhempi vaati minuuttiaikataulun "palautuksen" suhteen ja vaati milloin mitäkin. Ja on vaatinut lisää rahaa oikeusteitse, jonka tosin hävisi. Mutta kaiken se on tehnyt, mitä on vaan keksinyt.

Itsellänikin lapsi exän kanssa enkä edes pyydä elatusmaksuja. Laki on näin naisenkin näkökulmasta täysin epäreilu miehiä kohtaan. Etävanhempi joutuu vain maksumieheksi ja pahimmassa tapauksessa näiden elämäänsä katkeroituneiden naisten maalitauluksi. Lähivanhempi saa kaikki tuet, elatusmaksut yms. ja etävanhempi aivan naurettavan veroedun. Siksi itse ajattelin niin, että haluan maksaa oman lapseni kulut omassa kotonani itse ja saanhan lapsen lapsilisät (vaikka en ole mikään kroisos) ja lapsen kulut ovat silloin exälläni kun lapsi on hänen luonaan. Joutuuhan hänkin ostamaan lapselle ruokaa, ylläpidon, sängyn yms. Tosin muut tarvikkeet ovat minun hankintojani, mutta joskus hän kyllä osallistuu. Ja lapsi on tyytyväinen, että asiat menee hyvin.

Mutta kuten jo kirjoitinkin, näen myös miten lähivanhempi voi käyttää "systeemiä" hyväksi ja olla piittaamatta lapsen parhaasta.
 

Yhteistyössä