pitääkö paikkaansa, että kelan rahoista menee aina väh. 20% veroja?

vai onko mahdollista, että menee vähemmän, jos toimittaa uuden verokortin sinne? soitin verotoimistoon ja lasketin veroprosentin uudestaan ja siellä laskivat, että multa olis pienempi prossa kun 20% ja täti sanoi lähettävänsä uuden verokortin kelalle. Mietin vaan, että lähteekö kumminki 20% vaikka kelaan toimitettu uusi kortti, missä pienempi prossa?
 
Ei pidä paikkaansa. Muutosverokortin avulla voi saada pienemmän veroprosentin. Näin myös meillä.

Eli ei, Kela EI peri sinulta sitä 20%, vaan sen pienemmän, minkä verotäti sinulle laski.
 
Ei pidä paikkaansa.
Haet verotoimistosta (tai lasket netissä ) muutosverokortin sosiaalietuuksille ja sillä vero% voi olla vaikka 0% jos laskut niin sanoo.


Mun äitini on verovirkailija ja sen kyllä luulis tietävän nää jutut ja niin kauan kun mä oon ollu äitiys- yms vapaalla niin on muutosverokortti piisannut pienempään vero%:iin.
 
Kelan sivulta kopsattu:

Verotus

Lasten kotihoidon tuki on veronalaista tuloa. Kela tekee siitä ennakonpidätyksen tiedossaan olevan pidätysprosentin mukaisesti. Kela saa asiakkaan ennakonpidätystiedot yleensä hänen palkkaansa varten määritetystä verokortista.

Kun palkan verokorttia käytetään kotihoidon tuen ennakonpidätyksessä, korotetaan pidätysprosenttia kahdella prosenttiyksiköllä, koska tuesta ei tehdä verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkasta. Kotihoidon tuen ennakonpidätys tehdään kuitenkin vähintään 20 prosentin suuruisena, jollei etuuden saaja hae veroviranomaiselta muutosverokorttia vanhempainpäivärahaa varten.
 

Yhteistyössä