Pitäisikö seksin suojaikärajaa nostaa?

säpäle harmaana
Hollannissa vissiin toivoisivat että se olis 5.

Nykyään lapset saavat olla pidempään lapsia kuin esim. 80 ja 90-luvulla. Tästäkin syystä pitäis nostaa suojarajaa.:attn:

Ei kai kukaan tahdo harrastaa seksiä lapsen kanssa.
No vähän riippuu mitä lapsella tässä tarkoitetaan. Itse kyllä harrastin seksiä ennen 18-vuotispäivääni, joten silloinen poikaystäväni kyllä halusi harrastaa seksiä "lapsen" kanssa.
 
vierasdf
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29819663:
Mutta silti minusta olisi hassua, että jos seurustelet 17-vuotiaana itseäsi puoli vuotta vanhemman henkilön kanssa, rikot puoli vuotta lakia, jos harrastat tällöin seksiä poikaystäväsi kanssa. Ei ne rajat koske ainoastaan niitä vanhoja setiä, vaan myös niitä juuri täysikäistyneitä.
Jos tuollaisesta nostettaisiin syyte, eikö niitä yleensä tarkastella tapauskohtaisesti niin, että todennäköisesti mitään seurauksia ei ole, jos katsotaan, että molemmat osapuolet on kypsyydessä suunnilleen "samalla tasolla", vaikka toinen olisi alle suojaikärajan? Jostain mulle jäänyt tällainen käsitys.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
säpäle harmaana
Jos tuollaisesta nostettaisiin syyte, eikö niitä yleensä tarkastella tapauskohtaisesti niin, että todennäköisesti mitään seurauksia ei ole, jos katsotaan, että molemmat osapuolet on kypsyydessä suunnilleen "samalla tasolla", vaikka toinen olisi alle suojaikärajan? Jostain mulle jäänyt tällainen käsitys.
No eikö käytäntö olisi parempi, että ne tarkastellaan ne tapaukset, joissa vanhat ukot käyttävät hyväkseen alaikäisiä, eikä kaikkia 16-18-vuotiaiden parisuhteita lähdetä erikseen ruotimaan.

Onko tosiaan alaikäisten seksi näin vieras käsite? Minkä ikäisinä te itse olette neitsyytenne menettäneet?
 
Joku muu
Mun mielestä ei pidä nostaa, 16 on hyvä. Itse olen mieheni kanssa alkanut seurustelemaan 14 vuotiaana. Eli 16-17 vuotiaana olin ollut pari vuotta seksuaalisesti aktiivinen. Mun mielestä typerää että laki olisi rajoittanut kenen kanssa olisin saanut harrastaa seksiä ja kenen kanssa en. Mielestäni rajaa ei pitäisi myöskään laskea, vaan tuo 16 on sopiva.

Jos suojaraja on 16, niin miten muka lain puitteissa aikuinen saa harrastaa seksiä juuri murrosiän saavuttaneen kanssa. Vai oonko nyt ymmärtänyt jotenkin väärin tän suojarajan?
 
Vierasmiess
mikähän muuten mahtaa olla siinä, että kolmikymppiset naiset aniharvoin jollei milloinkaan alkavat seurustella alaikäisen pojan kanssa

vai tietääkö joku tämmösen tapauksen?
Naisille on tyypillistä mummoutua ja muuttua tylsäksi kun perustaa perheen tai alkaa suhteeseen. Mies taas tykkää useammin elää normaaliakin elämää. Sinkkuvaiheessa nartut monesti menee haarukset löysällään ties missä, mutta heti kun saadaan hyvä mies satimeen niin kaikenlainen "poikain touhu" on miehelle aivan kiellyttyä ja naurettavaa lapsellisuutta.
 
mikähän muuten mahtaa olla siinä, että kolmikymppiset naiset aniharvoin jollei milloinkaan alkavat seurustella alaikäisen pojan kanssa

vai tietääkö joku tämmösen tapauksen?

En tiedä yhtään tapausta.

Naiset usein tahtoo muutakin kuin seksiä, ja se muu ei minkään pojan kanssa onnistu.
Ja varmaan suurimmaks osaks naiset tahtovat seksiä kokeneen miehen kanssa. Seksi on varmasti parempaa kokeneen miehen kanssa kuin kokemattoman pojan.
 
Meneekö niillä hyvin?
Kai niillä menee. Ne on aika samanlaisia ihmisiä keskenään, sellasia hippejä.
Veljen vaimo on taiteilija ja oli maalannut vuosikausia ennen veljeni tapaamista useisiin töihinsä samaa poikaa - joka näyttää prikulleen veljeltäni.
Tuon naisen kaverit tunnistivat veljeni niistä maalauksista heti, kun näkivät hänet ensimmäistä kertaa heidän alettua seurustelemaan.

Kyllä niillä vaikuttaa olevan sellaista "jotain", vaikka aluksi se niiden suhde olikin aika järkytys ja edelleen tuntuu tosi järjettömältä.
 
Peyote
Kai niillä menee. Ne on aika samanlaisia ihmisiä keskenään, sellasia hippejä.
Veljen vaimo on taiteilija ja oli maalannut vuosikausia ennen veljeni tapaamista useisiin töihinsä samaa poikaa - joka näyttää prikulleen veljeltäni.
Tuon naisen kaverit tunnistivat veljeni niistä maalauksista heti, kun näkivät hänet ensimmäistä kertaa heidän alettua seurustelemaan.

Kyllä niillä vaikuttaa olevan sellaista "jotain", vaikka aluksi se niiden suhde olikin aika järkytys ja edelleen tuntuu tosi järjettömältä.
Hassua. Ehkä niillä tosiaan on jotain.
 
Kai niillä menee. Ne on aika samanlaisia ihmisiä keskenään, sellasia hippejä.
Veljen vaimo on taiteilija
ja oli maalannut vuosikausia ennen veljeni tapaamista useisiin töihinsä samaa poikaa - joka näyttää prikulleen veljeltäni.
Tuon naisen kaverit tunnistivat veljeni niistä maalauksista heti, kun näkivät hänet ensimmäistä kertaa heidän alettua seurustelemaan.

Kyllä niillä vaikuttaa olevan sellaista "jotain", vaikka aluksi se niiden suhde olikin aika järkytys ja edelleen tuntuu tosi järjettömältä.
no nuo taiteilijahipit nyt on vähän tuommosia
 
En tiedä yhtään tapausta.

Naiset usein tahtoo muutakin kuin seksiä, ja se muu ei minkään pojan kanssa onnistu.
Ja varmaan suurimmaks osaks naiset tahtovat seksiä kokeneen miehen kanssa. Seksi on varmasti parempaa kokeneen miehen kanssa kuin kokemattoman pojan.
Tuota mä usein ihmettelen.
Nuoremmat miehethän just kattoo vähän ylöspäin ja kunnioittaa paljon enempi, eikä ne ole ehtineet vielä "kuluttaa" itseään elämän karikoissa ja lukuisissa suhteissa sellaisiksi katkeriksi, kaavoihin kangistuneiksi, kyynisiksi ja itsekkäiksi, kuten vanhemmat (+25v) miehet.
Lisäksi nuoret miehet on useammin sellaisia impulsiivisempia hulluttelijoita, jotka sopeutuu erilaisiin tilanteisiin eikä ole aina järkeilemässä kaikkea tai kyseenalaistamassa vaikkapa sitä, että hengataan koko yö skeittiparkilla, vaikka aamulla on töitä (moni vanhempi mies simahtaa kesken yön rampille tyyliin :D).

Seksissäkin kokemattomampi voi olla parempi, sillä ei ainakaan ole tiettyjä kaavoja joilla se tekee asiat menemään.
Nuorissa on sellasta ihanaa toivoa ja uskoa, silmät on vielä kirkkaat.

Lisätään nyt vielä, että en ole kolmikymppinen ja tarkoita tällä tekstillä 15-vuotiaita mopopoikia, vaan mulle noi "nuoremmat miehet" on about 17-20-vuotiaita ja vanhemmat sitten 23+.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras."
Aloittajan tekstissä on virhe. Lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön syyllistyy henkilö joka harrastaa seksin 16 vuotta nuoremman henkilön kanssa. Ei laissa ole asetettu tekijälle mitään ikärajaa, siis lain mukaan keskenään seksiä harrastavat 15-vuotiaat syyllistyvät molemmat lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön ja ovat ikänsä puolesta myös rikosoikeudellisessa vastuussa. Toki laista löytyy myös se, että jos henkilöillä ei ole merkittävää eroa psyykkisessä kehityksessä ja niin päin pois niin voidaan jättää tuomitsematta ja käytännössähän se näin menisi, mutta ei ole mikään automaatio.

Sopivaan suojaikärajaan en osaa ottaa kantaa, koska en tunne miten se käytännössä vaikuttaa nuorten seksikäyttäytymiseen. Toisaalta tuntuu hullulta kieltää 16-vuotiasta tekemästä OMALLA KEHOLLAAN mitä haluaa, mutta toisaalta seksillä on tai voi olla sen verran monimuotoiset jälkiseuraukset ettei läheskään kaikki 16-vuotiaat osaa niihin varautua. Mutta ei kyllä läheskään kaikki 20- tai 30-vuotiaatkaan.

Itse olen lain näkökulmasta seksuaalisesti hyväksikäytetty lapsi. Tapasin mieheni kun olin 14-vuotias ja harrastimme seksiä ennen kuin olin 16-vuotias. Mieheni on minua vanhempi ja minä olin aloitteellinen osapuoli. Nyt 15 vuotta myöhemmin olen edelleen sitä mieltä että suhteemme on koko ajan ollut tasavertainen ja vähintään minua kunnioittava (minä käyttäydyin yhdessä vaiheessa epäkunnioittavasti). Mutta noin tilastojen valossa en todellakaan toivo että oma tyttäreni bongaisi yläkouluikäisenä yli parikymppisen miehen seurakseen.
 
Tuota mä usein ihmettelen.
Nuoremmat miehethän just kattoo vähän ylöspäin ja kunnioittaa paljon enempi, eikä ne ole ehtineet vielä "kuluttaa" itseään elämän karikoissa ja lukuisissa suhteissa sellaisiksi katkeriksi, kyynisiksi ja itsekkäiksi, kuten vanhemmat (+25v) miehet.
Lisäksi nuoret miehet on useammin sellaisia impulsiivisempia hulluttelijoita, jotka sopeutuu erilaisiin tilanteisiin eikä ole aina järkeilemässä kaikkea tai kyseenalaistamassa vaikkapa sitä, että hengataan koko yö skeittiparkilla, vaikka aamulla on töitä (moni vanhempi mies simahtaa kesken yön rampille tyyliin :D).

Seksissäkin kokemattomampi voi olla parempi, sillä ei ainakaan ole tiettyjä kaavoja joilla se tekee asiat menemään.
Nuorissa on sellasta ihanaa toivoa ja uskoa, silmät on vielä kirkkaat.
Aika hyvä parodia.:D
 

Yhteistyössä