Pitäiskö 10v. ikäsen nukkua omassa sängyssään?

  • Viestiketjun aloittaja Borkku
  • Ensimmäinen viesti
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:
no kyllä mun ystävälle oli perheneuvolan psygoloki tai mitä psykiatreja ne on sanonut, että 10 vuotiaan kuuluu nukkua omassa sängyssään ja vielä mieluummin omassa huoneessaan.
Juu mä tiedän kans muutamia joille se omassa sängyssä ja omassa huoneessa nukkuminen on parempi vaihtoehto ku vieressä nukkuminen, mut nää lapset ei sit osaakka nukkua rauhallisesti siinä vieressä, joista siis itse nyt kirjoitin.
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:
no kyllä mun ystävälle oli perheneuvolan psygoloki tai mitä psykiatreja ne on sanonut, että 10 vuotiaan kuuluu nukkua omassa sängyssään ja vielä mieluummin omassa huoneessaan.
Kertoivatko he muuten mitä haittaa on jos ei pääsääntöisesti lapsi nuku siellä omassaan vaan vanhemman vieressä?
 
Riippuu täysin tilanteesta.
Jos olisin yksin lasten kanssa, jokainen lapsista sais nukkua vuoronperään mun vieressäni jos niin haluaisivat.
Mun ja miehen väliin ei kyllä mahdu 10v, kun siellä useimmiten kuorsaa tuo 2v9kk, ainakin aamuyöstä. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:
no kyllä mun ystävälle oli perheneuvolan psygoloki tai mitä psykiatreja ne on sanonut, että 10 vuotiaan kuuluu nukkua omassa sängyssään ja vielä mieluummin omassa huoneessaan.
Kertoivatko he muuten mitä haittaa on jos ei pääsääntöisesti lapsi nuku siellä omassaan vaan vanhemman vieressä?
no näillä oli ainakin yksi syy se, että lapsi ei voinut kutsua kavereita kylään, kun pelkäsi, että ne saa jotenkin selville sen, että lapsi nukkuu vanhempien kanssa. ja toinen syy oli se, että se vaikutti lapsen kehitykseen kielteisesti, lapsi alkoi jäämään ikäisistään kehityksessä jälkeen. oli vielä jotakin mutta en muista mitä. tapauksesta on jo kuitenkin viisi vuotta aikaa.
sinne perheneuvolaan oli hakeuduttu sen takia, että lapselle alkoi tulla ihme pelkoja, ei esim. lähtenyt yksin kouluun menemään vaikka matkaa oli vain puoli kilsaa, vaan äidin täytyi saattaa. sit sai hirveitä raivokohtauksia, jos äiti ja isä oli poistunut vierestä keskenään johonkin toiseen huoneeseen. koska kyllähän hleilläkin oli luonnolliset tarpeet, joita ei voinut suorittaa noin ison lapsen keskellä nukkuessa yms.
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:
no kyllä mun ystävälle oli perheneuvolan psygoloki tai mitä psykiatreja ne on sanonut, että 10 vuotiaan kuuluu nukkua omassa sängyssään ja vielä mieluummin omassa huoneessaan.
Kertoivatko he muuten mitä haittaa on jos ei pääsääntöisesti lapsi nuku siellä omassaan vaan vanhemman vieressä?
no näillä oli ainakin yksi syy se, että lapsi ei voinut kutsua kavereita kylään, kun pelkäsi, että ne saa jotenkin selville sen, että lapsi nukkuu vanhempien kanssa. ja toinen syy oli se, että se vaikutti lapsen kehitykseen kielteisesti, lapsi alkoi jäämään ikäisistään kehityksessä jälkeen. oli vielä jotakin mutta en muista mitä. tapauksesta on jo kuitenkin viisi vuotta aikaa.

No mun laps ei pelkää että kaverit sais tietää, suurimmalle osalle hän on ihan ite kertonu asian eikä se oo mikään ongelma. Niin ja yökyläläisiä meillä on joka viikonloppu ku neiti on kotona ja sillon hän kyllä viihtyy ihan omassaan.
Kehityksessä hän ei ole ikäisiään jäljessä, en ole kenenkään suusta kuullu tohon suuntaan edes viittausta.

Tais siis tämä olla aika yksilöllinen juttu myös.
Noi tilanteet ku on niin yksilöllisä kaikki
 
Meillä nukutaan sekä omassa että meijän sänkyssä, nukahtavat kyllä omiin sänkyihinsä ja ieltä sitten hipsivät aina välillä jossain vaiheessa yötä meidän sänkyyn. Välillä taas on koko yön hiljaista.. Ja kysymykseen, antaisin nukkua noin "vanhan" vieressä jos haluaisi.
 
Mä en ymmärrä, mitä se kenenkään muun hanuria kutittaa, jos jonkun muun mielestä lapset saa tulla viereen.

Mun puolesta on ihan ok, jos joku haluaa lasten nukkuvan omissa sängyissään, ja toisille se on passeli tapa.

Meille taas sopii vallan hyvin, että meitä on samassa sängyssä usein 5 + kissa.

Kaikki nukkuu hyvin, eikä kukaan meistä jaksa asiasta stressata. Muita ihmisiä se asia tuntuu silti välillä kovasti rassaavan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:
no näillä oli ainakin yksi syy se, että lapsi ei voinut kutsua kavereita kylään, kun pelkäsi, että ne saa jotenkin selville sen, että lapsi nukkuu vanhempien kanssa. ja toinen syy oli se, että se vaikutti lapsen kehitykseen kielteisesti, lapsi alkoi jäämään ikäisistään kehityksessä jälkeen. oli vielä jotakin mutta en muista mitä. tapauksesta on jo kuitenkin viisi vuotta aikaa.
sinne perheneuvolaan oli hakeuduttu sen takia, että lapselle alkoi tulla ihme pelkoja, ei esim. lähtenyt yksin kouluun menemään vaikka matkaa oli vain puoli kilsaa, vaan äidin täytyi saattaa. sit sai hirveitä raivokohtauksia, jos äiti ja isä oli poistunut vierestä keskenään johonkin toiseen huoneeseen. koska kyllähän hleilläkin oli luonnolliset tarpeet, joita ei voinut suorittaa noin ison lapsen keskellä nukkuessa yms.

Mä olen nukkunu 9-10 vuotiaaksi vanhempien sängyssä ja muistan kyllä varoneeni visusti, ettei kaverit saa selville :saint: Mutta ei se mikään ongelma ollu, mulla oli oma huone ja oma sänky ja en mä kavereille mainostanu että "mä en sit muuten nuku täällä"
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Kertokaa mulle mikä siinä on "pahaa" et laps nukkuu vanhempansa vieressä vielä 10v. ikäsenä.
Mä keksin vaan sen, että lapsi pelkää niin paljon, että hakeutuu siksi vanhempien petiin. Sillon siihen pelkoon pitäs hakea apua. Mutta sun lapsi ilmeisesti ei pelkää, koska sille ei oo mikään ongelma nukkua omassa petissä myöskään.

Toinen mitä keksin on se, että lasta käytetään "kilpenä" äidin ja isän välissä.
 
Joo
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Kertokaa mulle mikä siinä on "pahaa" et laps nukkuu vanhempansa vieressä vielä 10v. ikäsenä.
Ei siinä varmaan mitään sinällään "pahaa" ole. Tuntuu vaan että ton ikäisen pitäisi jo pärjätä sen verran yksin että nukkuisi omassa sängyssä. Miksi ei nuku omassa sängyssä, pelkääkö? Jos, niin mitä?

Mutta mikäs minä olen sanomaan, kun ei siitä ole kokemusta. Pelkoihin kuitenkin tarttuisin ja selvittäisin asian.
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Kertokaa mulle mikä siinä on "pahaa" et laps nukkuu vanhempansa vieressä vielä 10v. ikäsenä.
Ei siinä varmaan mitään sinällään "pahaa" ole. Tuntuu vaan että ton ikäisen pitäisi jo pärjätä sen verran yksin että nukkuisi omassa sängyssä. Miksi ei nuku omassa sängyssä, pelkääkö? Jos, niin mitä?

Mutta mikäs minä olen sanomaan, kun ei siitä ole kokemusta. Pelkoihin kuitenkin tarttuisin ja selvittäisin asian.
Ei pelkää, vaan tosiaan kaipaa sitä juttu kaveria monesti ennen ku alkaa nukkumaan ja välillä kyllä nukkuu omassa sängyssäänki.
 
joki
Meillä saimme lapsen nukkumaan omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen niin että sanoimme että hänen täytyy yrittää nukkua omassa sängyssä mutta jos herää saa tulla meidän viereen joka yö nukkui hieman pitempään omassa sängyssä kunnes nukkui koko yön omassa sängyssä.
 

Yhteistyössä