Pohjois-Karjalan odottajat

heips! mulla päätty pitkä odotus np-ultraan kun tänä aamuna vihdoin oli se toivottu päivä. oli kyllä ihan superia nähä pikku toukka. vk vastas täysin kokoa eli 12+6.. sydän sykki ja kaikki tärkeet elimet nähtiin.. jalat ja kädet näytti norm. ja taipu ja suoristu normaalisti. kätilö oli ihana kehu koko ajan miten hyvältä näyttää.. niskaturvotusta oli 1,0 mm. pituutta kaverilla oli 6,5 cm.. mukavia kuvia saatin mukaan. oli kyllä upeeta nähä miten se liikku ja pyöri ympyrää hih ;)
 
sarpalle ja pikkuihralle onnittelut mahtavista ultra kuulumisista. :)

Itse kävin neuvolassa eilen ja kaikki oli hyvin. Painoa on tullut lisää sopivasti ja hemoglobiinikin oli hyvä. Vauva kasvaa "käyrillä".

Mitäs muille kuuluu?
 
heissan.. täällä oli aamulla toka neuvola. mulle tuli lähete mennä tonne sokerirasitukseen!onko muille tuttuu? ootteko muuten muut mammat ollu miten tarkkoja noiden "kiellettyjen" ruokien suhteen (esim.tyhjiö pakatut kalat, kypsentämättömät pakaste kasvikset, sulate juusto ymym) tuli vaan puhetta työpaikalla tänää ja heitä nauratti hirveesti millaseksi on odottaminen menny. ei kuulemma edes vielä 6 vuotta sitten noi tarkkaa ollu. rupesin kans miettimään sitä et tosissaahan ennen vanhaan on ollu terveimmät lapset ku nykyään kun varotaan kaikkee. meneekö tää kaikki sit lopulta liiallisuuksiin. ite oon silleen yrittäny tavallisella maalaisjärellä ajatella mitä suuhunsa pistän. toki noita suositukset ottanu huomioon mut kyllä välillä lipsahtaa..!no tämmöstä pohdin joutessani.. :LOL:
 
Heippa kaikille! :wave:

Onnitteluja hyvistä ultra- ja neuvolakuulumisista useammille!

Täällä pyöritetään vaan helppoa vauva-arkea. Todella hienosti on mennyt ja tyttö sai reilu viikko sitten nimenkin, Neea Eveliina tuli hänestä :heart: Nukkuu, syö ja kasvaa kovasti, nyt on käytössä 62 senttiset vaatteet.

Tuo sokerirasituskoehan pitäisi tehdä nykyään lähes kaikille uusien Käypä hoito-suositusten mukaan. Ainoastaan pienen riskin odottajat jätetään nykyään ulkopuolelle. Tutkimuksessa otetaan siis kolme verinäytettä. Ensimmäinen on paastonäyte, jonka jälkeen juoda sokeripitoinen juoma ja tunnin sekä kahden tunnin päästä otetaan uudet näytteet. Juomaa juodaan siis vain yhden kerran. Jos arvoissa on joku koholla, voi olla riski raskausdiabetekseen ja neuvolat seuraa sitten tarkemmin painon nousua, pissaa ja sikiön kasvua. Tuolta Käypä hoito-sivuilta voi käydä lukemassa lisää aiheesta: http://www.kaypahoito.fi/kotisivut/sivut.koti?p_sivusto=6&p_navi=1304&p_url=http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.suositukset?p_tietokanta=khp

Tyttö vetelee aamupäiväunia, joten hyvin on mammalla aikaa surffailla netissä :D

Sanni-Maria ja Neea 8 vkoa
 
Tapaaminen kuulostaa mukavalta, itse olisin tulossa mukaan. Olihan siitä aikaisemminkin täällä puhetta, mutta se taisi kaatua siihen, kun kukaan ei lähtenyt asiaa järjestämään. Toivottavasti tällä kerralla saatais tapaaminen aikaiseksi ja paljon porukkaa mukaan. =)
 
Hei! Täällä kanssa yksi esikoistaan odottava Pohjois-Karjalalainen nainen. Ikää muutaman viikon päästä 21 vuotta. Raskaus on nyt edennyt viikolle 18+1 eli laskettuaika sattuisi tuonne lokakuulle.

Tätä palstaa olen seurannut kyllä alusta asti, mutta en ole tohtinut mitään kirjoitella. Varsinkin jos olette tapaamisia miettineet, niin olisin erittäin kiinnostunut tulemaan mukaan, kun ei noita "äitikavereita" nuoren ikäni vuoksi juuri ole. Olisi mukava jutella odotuksesta myös muille kuin omalle äidille :D

DsariaL ja Nökerö 18+1
 
Hei! Onnitteluja hyvistä ultra- ja neuvolakuulumisista kaikille kellä on ollu!
Meillä oli kanssa tossa joku aika sitten toinen ultra käynti. Kaikki näytti olevan hyvin. On se nii kiva nähä pikkusen siellä liikkuvan =)

Täällä oltas kanssa kiinnostunieta tapaamisesta jos semmoinen järjestettäisiin..
 
Tapaaminen voi olla kiva, jospa jossain vaiheessa treffattaisiin.

Täällä on ryhdytty mittailemaan sokereita. Kyllähän nuo kotosala rajoissa suht hyvin pysyvät, mutta sen verta mittailut ovat vaikuttaneet, että olen tullut vähän ylivaroivaiseksi syömisen kanssa. Painoa on tippunut lyhyellä aikaa... Ja niin - nälkäkin tuntuu olevan, mutta tuntuu siltä että ei oikein uskaltaisi mitään syödä. Jospa tämänkin asian kanssa pääsisi vielä normaaliin päiväjärjestykseen eikä tulisi ylireagoitua.

Ilmoitin muuten maha-asukin konservatorion syksyllä alkavaan vauvamuskariin =) Hih, ei malttaisi enää ottaa
 
ja onnea kaikille vauvansa saanneille :flower:
meillä oli poli käynti tänään ja kohdunkaulaa ol jälellä noin 2,5cm,kohdunsuu oli pehmee ja auki 1cm.vauvan painoarvio oli hilkku vajaa 2kg.
nyt alko jänskättämään, että näinkö tää ei ihan sinne 10.7 jassa masussa olla :whistle:
vielä ois 7 viikkoa.tosin tää ipsukka se tuntuu olevan sitä laatua jotta pidetään äiti varpaillaan ja hereillä ihan vaan varmuuden vuoksi :/
mikään ei kestä sisällä ja närästää niin maan vietävästi |O mitä ihmettä saan suustani alas??ideoita otetaan vastaan!!!

uusiomami ja termiitti 33+0
 
uusiomami Täällä kanssa kohdunkaula alkanut lyhenemään ja tällä hetkellä kaikki suuremmat ponnistelut on kielletty. Eli jouduin luopumaan pitkistä kävelylenkeistä, koska aiheutti supistuksia. Myös puutarhahommat saavat jäädä tältä kesältä tai siirtyä miehen vastuulle. Vauvan kokoarvio oli viikko sitten 1,9 kg (rv 32+1) ja minulle sanoivat, että hieman keskikäyrän alapuolella. Milloin muuten olette menossa synnytysvalmennukseen vai jätättekö väliin? Tuohon närästykseen en osaa sanoa, kun itse en siitä ole kärsinyt (kovasti koputtaa puuta, ettei alkaisikaan närästämään). =)

Fiffafuda Itsekin mietin tuota konservatorion muskaria, mutta en vielä ilmoittautunut. Täytyy kysellä syksyllä, josko sinne vielä mahtuisi. Olen sen verta varovainen vieläkin raskauden suhteen, etten uskalla mitään paikkoja varailla, vaikka totta kai sen voisi sitten perua.

DsariaL Tervetuloa mukaan joukkoon, kyllä tänne porukkaa mahtuu.
 
Uusio mami, ootko kokeillu mehujäätä, pakastettuaja hedelmänpaloja tms? Noita mä syön.. ja yleensäkkin kaikki pitäs olla kylmää.

Täällä on ke katsastus että mitä sanoo kohdunsuu, alko viime viikolla supistelee, ei koske kovaa, mut silleen että tuntuu kuitenkin.. tosin, eipä nuo oo synnytyksessäkään koskenu ku vasta puolituntia ennen syntymää :kieh:

~Käpy ja Tinka 10+6~
 
Huomenta kaikille! Arvelin pitkästä aikaa kirjottaa taas kuulumisia :D eli täällä vk menossa 16+1 aika menee kyl suht nopeaa vaik tää on tämmöinen välivaihe et juuri mitään tapahu. maha on kyl kasvanu ja asiakkaatkin on osa sanonu. tosin kyllä vaikee vielä arvata onko tää vauvamasu vai ihramasu.. muuallekkin tullu painoa :LOL: pe kävin sokerirasituksessa ja sain tulokset, kuulemma todella hyvät ja tasaiset. Autokoulunkin aloitin tos viikko sitten ihan ykskaks ja ränään onkin ensimmäinen ajotunti töiden jälkeen..huh
mutta eikun kaikille hyviä vointeja ja kirjotelkaahaan kuulumisia!
 
Hei kaikille. Kovin on hiljaiseksi mennyt tämä ketju. Vauvautuneilla on tietysti omat kiireensä pyörittää arkea, mutta missäs kaikki odottajat luuraavat. Joko kaikki ovat kirmanneet kesälaitumelle?

koivunkäpy Toivottavasti siellä on tilanne hyvä ja kohdunsuu pysyy tiukasti vielä kiinni.

sarppa Hienoa, että sait sokerirasituksesta "puhtaat paperit". Millä perusteella ne noita rasituksia tekevät, kun itselleni ei ole tehty ja nyt menossa jo viikot 33+3? Mitenkäs sulla autokoulu etenee, miten meni eka ajotunti?

Joko heinäkuiset ootte käyny synnytysvalmennuksessa? Me olimme mieheni kanssa siellä eilen. Porukkaa oli ihan kivasti paikalla, mahtoikohan joku täältä olla siellä myös?
 
kira joo käytiin tutustumassa sairaalaan.
siis joo onhan se kiva ja hyvä,että asioita käydään läpi mutta aika paljon on semmosta asiaa jonka saa neuvolan tädiltä tietää.minuu ois enemmän kiinnostanu se ite sali.tosin miun synnytykset on ollu niin nopeita ja yhtä hässäkkää etten ole ees viittynyt tämän vauvan osalta mitään suunnitella.ainut mikä on sale varma on etten ota mitään mikä laitetaan piikillä.eli vähiin käypi vaihtoehot=)

meillä on ollu muutto ruljanssi.tää on ihan kamalaa.kamaa pesulaan ja pesulasta pois.osa huonekaluista on poltettu surutta ja osa on sit saatu pestyä.
vauvan kamat onneks oli anopilla niin niistä ei oo tarvinnu huolta kantaa.

tänään neuvolassa täti oli taas tomerana.verenpaine oli kuulemma korkee (128/66).ja hempparikin alkaa painua alas (136).Että eipä tässä ollu muuta ku vikaa taasen :/
sit ei sais tehä mitään ku vauvan painoarvio ei oo kauheen korkee ja supisteluitakin on ollu.
selkää kivistää ja pissalla juoksuttaa.limatulppa irtos jo tossa joku aika sit.(ei kuulemma oo vaarallista.voi mennä silti yliaikaseksi...)
todella vilkas sorttinen on tää vauva ja täti joutu ihan töitä tekemään palkkansa etten jotta sai äänet kunnolla kuulumaan=)

vielä pitäsi jaksaa se 6 viikkoa=)

uusiomami-77 ja elohopee 34+0
 
Pitkästä aikaa tulin tätä ketjua lukemaan kun enemmän oon pyörinyt nyt tuolla toisaalla ja vauva-arki vie sen verran aikaa ettei aina malta mitään kirjoittelemaankaan.

Nyt oli vaan pakko tarttua "kynään" ja kysyä uusiomamilta että ihanko tosissaan terkkas väittää tuota lukemaa korkeaksi verenpaineeksi ja hempaa alhaiseksi?!!?? Nuohan on ihan loisto lukemia molemmat!

Ja noita sokerirasituksia tekevät vielä näköjään miten sattuu, mutta kuten aikaisemmin kirjoitin niin lähes kaikille se kuuluisi nykyään tehdä.

Nyt mukelo heräsi joten se on tsau :wave:

Sanni-Maria ja Neea 2,5kk
 
Heisps kaikille!! kaikilla tuntuu kovinko vilkkaalta elämä tuntuvan kun ilmesty kuulumisia tänne :LOL: mulla taasen ole iltaisin mitään tekemistä kun töistä tulee. tai olishan niitä vaikka mitä kotihommia mutta niihin olo on kyllä liian väsyny. =) no mulle tai meille kuuluu hyvää.. maha on ns.lopettanu kasvamisen eli mitään muutoksia ole tullu pariin vk:n. :/
nyt ollaan sis menossa vk 17+1.
Onko muut ensi synnyttäjät tunteneet milloin liikkeitä? Itse en ole tuntenut mitää(tai ainakaan huomannu edes "kuplimista")..hhmm.. neuvola oli eilen ja olikin joku sijainen eikä ollu läheskään niin mukava kun oma elsemmme. Vielä töksäytti sanoa et kyllä sinun olisi pitänyt tuntea jo liikkeitä.. :headwall: paino on noussu ensimmäisestä neuvolasta (70,7kg) vajaa kaksi kiloa.. eli vaaka näytti nyt 72kg. Mites muilla on paino noussu? no mutta johan tästä joutaa unille pikku hiljaa.. :wave:

Sarppa1987 ja tonttu 17+1
 
Moikka!

Tänne kuuluu ihan hyvää, toissa päivänä oli neuvola käynti ja kaikki näytti olevan ok. Syke sykki siellä 150 kieppeillä.
Mie tunsin pientä liikettä siinä 18 viikon tienoilla, just semmosta ilma kuplamaista tosi tosi pientä. Mut ei miusta ainakaan vielä mikään kiire oo tuntea liikkeitä noilla vikoilla, et aika ihmeellisesti se sijais täti tosissaan töksäyttäny.
Miulla oli lähtö paino alussa 63kg vkolla 9 ja nyt viimkes paino oli 67kg ja viikko 27 on just tänään täynnä. Eli 4 kiloo ois mulle tullu tähän asti lisää.


hemulii ja pikkanen 27+0
 
Heipsis! Ja kiitos tervetulotoivotuksista...

Tuota tapaamista mietin, että vieläkö sitä pidetään vireillä? Kuitenkin aika moni oli kai halukas tapaamiseen. Jos vaikka mentäisi kahvilaan jonnekin? Olisiko viikolla (illalla) vai viikonloppuna parempi?

Sarppa: miula ei varsinaista painonnousua oo vielä tullu, kun alkuraskaudessa paino laski noin 7 kiloa. Nyt ollaan kyllä otettu jo tuota painonlaskua takaisin... Ja noita liikkeitä oon tuntenu noin rv 16 asti, nykyään tuntuu jo potkut hieman pahalta, vaikka tänään vasta tuli täyteen rv 21.
Ethän vaan muuten ole Lehmosta? Tuosta neuvolatädin nimestä vain päättelin... :)

ON: Tänne ei mitään kummoisempaa; vatsankasvattelua lähinnä. Nyt on alkanu ajoittain nuo harjoitussupistukset kiusaamaan. Eilenkin meni koko päivä vaan levätessä, kun pienestäkin liikkeestä kohtu kovettui. Vauvakin oli niin levoton, että loppuillasta piti jo keksiä keinoja, miten saada vauva vähän rauhoittumaan; teki jo kipeääkin tosiaan osittain nuo potkut.

Tietääkö muuten joku, onko bussien ratasmaksut nyt voimassa vai ei?

DsariaL ja Möykky 21+0
 
Hiljaista on tosiaan ketjussa ollut, mutta hienoa jos saatais taas vähän vilkastettua tätä. Itsellänikin on nyt päivisin aikaa, kun mammalomalle jään. Ja näin loppuvaiheessa raskautta kun ei enää pysty touhuamaan entiseen tahtiin niin ihan hyvä välillä "levähtää" koneen ääreen. Menossa on siis rv 34+3. Supistuksia tulee rasituksessa ja senpä vuoksi kaikki supistelua aiheuttava onkin kielletty.

DsariaL Kyllä minulla ainakin on edelleen kiinostusta tapaamiseen, illat käy oikein hyvin. Yritetäänpä nyt saada järjestettyä tapaaminen, kun siitä on niin ollut puhetta. Mutta mielellään ei vielä ensi viikolle, kun olen silloin reissussa, mutta miten olisi esim. vikko 25 tai 26 jonain iltana? Käydään kahvilla vai tavataanko terassilla :LOL: Mahtaisi ihmisillä olla katsomista, kun maha pystyssä oleva porukka sinne tupsahtaisi alkoholittomia nauttimaan. =) Kyselit bussien ratasmaksuista. Eli Joensuussa ei ainakaan tarvii maksaa, jos liikkuu vaunujen kanssa. Puheitahan oli liikkeellä, että matkustaminen tulisi maksulliseksi, mutta siitä oli päätös tehty, että ilmaiset matkat jatkuvat edelleen. Hyvä niin, vaikka itse tässä lähellä keskustaa asunkin niin en tarvii julkisia käyttää, mutta eihän sitä tiedä koska tulee asiaa laitakaupungille.

Tuota painonnousua jaksavat kyllä neuvolassa tarkkailla. Jos sitä tulee liikaa, heti huomautetaan, mutta uskokaa vaan, että kyllä saa kuulla, kun paino ei tahdo nousta. Itse kävin jopa äitiyspolilla tarkistuttamassa, että vauva kasvaa ja saa tarpeeksi ravintoa, kun painon nousu on ollut vähäistä. Tietysti hyvä, että seurataan, mutta ei sitä nyt voi ahtamaan herkkujakaan jos ei tavan ruoalla paino nouse. No itse kyllä otin tuon herkkulinjan vähäksi aikaa ja sainkin sillä painon nousemaan 700 grammaa/vk, joka normaalisti olisi liikaa. Tässä vaiheessa raskautta kun kiloja pitäisi jo olla enemmän kuin minulle on kertynyt ja auttaahan se aikanaan imetyksen onnistumiseenkin, kun äidillä on vähän rasvavarastoja omasta takaa.

Mutta hauskaa päivänjatkoa kaikille, tuulisesta säästä huolimatta. Toivottavasti sää nyt alkaisi pikkuhiljaa taas lämmetä ja kesä alkaa.


 

Yhteistyössä