Poika haluais kutsua mun miestä isäksi...

[QUOTE="vieras";23176314]Ymmärrätkö itse että viesteissäsi näkyy erittäin selvästi se että SINÄ haluat että poika sanoo miestäsi isäkseen?[/QUOTE]

Miksi mä kieltäisin sanomasta? Mies on ollut vaippaikäisestä asti mukana pojan elämässä, nukuttanut syliinsä, touhunnut ja leikkinyt, ottanut uhmaikäisen pojan kaikki kiukut vastaan ja muutenkin ollut pojan kanssa enemmän kuin biologinen isä koskaan...edes sinä aikana, kun vielä olimme naimisissa..... Ei kyse ole mun halusta, vaan siitä, että miksi mä haluaisin kieltää pojalle näin tärkeän asian.
 
"vieras"
Miksi mä kieltäisin sanomasta? Mies on ollut vaippaikäisestä asti mukana pojan elämässä, nukuttanut syliinsä, touhunnut ja leikkinyt, ottanut uhmaikäisen pojan kaikki kiukut vastaan ja muutenkin ollut pojan kanssa enemmän kuin biologinen isä koskaan...edes sinä aikana, kun vielä olimme naimisissa..... Ei kyse ole mun halusta, vaan siitä, että miksi mä haluaisin kieltää pojalle näin tärkeän asian.
Miksi haet täällä hyväksyntää asialle, jos olet päättänyt ettei siinä ole mitään väärää?
 
[QUOTE="vieras";23176337]Miksi haet täällä hyväksyntää asialle, jos olet päättänyt ettei siinä ole mitään väärää?[/QUOTE]

En kai mä mitään hyväksyntää sille tarvi. Aloitusviestissä taisinkin lähinnä kysyä, että miten mä ottasin tän asian puheeksi eksän kanssa, koska poika on ihmeissään siitä, että miksi ei saisi kutsua. Tää vähän lähti rönsyilemään tää aihe.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;23176341:
Lapseni tulee hyvintomeen uuden puolisoni kanssa ja ex mieheni on lasta kieltänyt mainitsemasta uuden puolison nimeä heidän kotonaan.. :/
No tuo nyt on jo tosi kurjaa.... Meillä ei sentään tollasta ole, vaan ihan juttelevat mummilassa ja varmaan isänsäkin kanssa mun miehestä. Ainakin näin oon käsittänyt.
 
Onpa kyllä kamalaa kuinka aikuisten paha mieli on taas lapsen tunteita ja identiteettiä tärkeämpää. Mummilla ei ole mitään asiaa sanoa ketä lapsi saa kutsua isäksi ja ketä ei. Ymmärrän jos isä siitä suuttuu tai pahoittaa mielensä, mutta kun hetken istuu alas ja miettii sitä elämää, niin pitäisi tajuta.

Olen kyllä tosi yllättynyt siitä, kuinka vaikeiksi kaikki tekevät tuon uusioperheen elämän. Johan se poika tietä kuka on biologinen isä eikä se mitään valehtelua ole, jos kutsuu isäpuoltakin isäksi. Isäpuolestahan on kysymys, jos siitä haluaa jättää sen "puolen" pois niin en minä kyllä ymmärrä miten kenelläkään on nokan koputtamista siihen. Ja miksi ihmeessä ihmiset miettivät että "mitä sitten kun teille tulee ero ja isä #3 astuu kuvioon?". No mitäs jos sitten ei hommata sille lapselle alunperin yhtäkään isää jos kerran ain tulee vaan ero ja miehet vaihtuu kuin paidat. Voi jeesus.
 
Veras
Alkuperäinen kirjoittaja voi että;23175418:
Lapsella on vain yksi isä. Nää uusperhekuviot ovat niin naurettavaa, äitipuoli, isäpuoli ja puolisisarukset. Kaikki ovat vieraita toisilleen, eivät edes sukulaisia.
Niin, miksi mennään yhteen, tehdään lapsia ja vasta sen jälkeen ajatellaan! Lapsella on vain yksi isä ja äiti, muu on huuhaata. Nykyään on vain liian helppoa erota, jos ei ole "kivaa".
 
en nyt jaksanut lukea koko ketjua. pääpirteittäin kyllä.

Mutta JOS LAPSI itse haluaa kutsua Pekkaa isäksi niin mun mielestä siihen ei voi kukaan sanoa mitään. Jos lapsi kerta isänsä hakiessa sanoo että pitääkö mennä vieraan ihmisen luokse, niin se kertoo todella paljon tuosta isä-lapsi suhteesta.
Toki lapsella on yksi isä ja yksi äiti, mutta kokeeko lapsi eri arvoisuutta jos nämä sisarukset kutsuvat sitten kotona isää isäksi ja hänen pitää kutsua Pekaksi.

Lapsi on kuitenkin 5v. joten hän osaa mielestäni jo päättää asiasta.
Ja miten se sitten kielletään se että poika sanoo kotona Pekkaa isäksi?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23175480]Exäsi pitää alkaa viettää aikaa poikansa kanssa _nyt_, jos poika kokee isänsä jo vieraaksi. Jos yrität selittää sen niin isälle? Ja poika sitten voi kutsua aikuisia miten haluaa, kunhan se tosiaan tulee pojan omasta tahdosta, ja aikuiset yrittävät olla tekemättä asiasta sen isompaa numeroa.[/QUOTE]

peesi!!
 
"hohhoijaa"
en nyt jaksanut lukea koko ketjua. pääpirteittäin kyllä.

Mutta JOS LAPSI itse haluaa kutsua Pekkaa isäksi niin mun mielestä siihen ei voi kukaan sanoa mitään. Jos lapsi kerta isänsä hakiessa sanoo että pitääkö mennä vieraan ihmisen luokse, niin se kertoo todella paljon tuosta isä-lapsi suhteesta.
Toki lapsella on yksi isä ja yksi äiti, mutta kokeeko lapsi eri arvoisuutta jos nämä sisarukset kutsuvat sitten kotona isää isäksi ja hänen pitää kutsua Pekaksi.

Lapsi on kuitenkin 5v. joten hän osaa mielestäni jo päättää asiasta.
Ja miten se sitten kielletään se että poika sanoo kotona Pekkaa isäksi?
Samaa mieltä. Tässä tilanteessa aikuiset voisivat olla miettimättä, että miltä itsestä tuntuu kun poika haluaa kutsua itselleen rakasta ja tuuttua ihmistä isäksi!! Eiköhän tärkeintä ole, että pojan ei tarvitse aikuisten riitoihin sekaantua.
 
"Kenguru"
siis tietysti poika saa sanoa miestäsi isäksi! en tajua taas näitä ketjun vastauksia. huh huh! pari ainoastaan ymmärtää tässä ketjussa, että kyse on LAPSESTA ei äidistä tai isästä tai mummosta tai anopista tai mistä lie. tarve ja halu kutsua miestä isäksi lähtee lapsesta ja on aivan oikein; isähän miehesi hänelle on. biologisuudelle annetaan ihan liikaa arvoa tänä päivänä.

tuntuu tosi surulliselta 5-vuotiaan puolesta, jota kielletään sanomasta rakasta isää isäksi vain siksi, että bio-isä ei siitä tykkää saati ex-anoppi. ei bio-isän arvo vähene tippaakaan siitä, että poika kutsuu arjessa isäksi ihmistä, joka on hänelle äidin ohella läheisin ja tämä on jo lasten tasa-arvoisuudenkin kannalta tärkeää, koska perheessä on pikkusisarus(vai oliko useitakin?).

kasvakaa ihmiset! ihan naurettavia nämä yksi isä ja yksi äiti hokemat. ei ole keneltäkään pois jos lapsi kutsuu jotain toistakin nimellä isä.
En mitenkään jaksa lukea kaikkien kommetteja, kun sama levy pyörii joka kirjoittajalla.
Tätä tulin tänne sanomaan, että tottakai saa kutsua isäksi tuota "Pekkaakin".
Tunnen monia uusioperheitä, jossa näin tapahtuukin. Isiksi ja äideiksi kutsutaan muitakin kun biologisia vanhempia. Joillakin tuo isäksi ja äidiksi kutsuminen loppuu kun tulee vähän ikää, joillakin jatkuu loppu elämän. Eikä siitä ole ollut mitään haittaa, eikä kukaan ole suuttunut mihinkään suuntaan.
 
"Neith"
[QUOTE="vieras";23176314]Ymmärrätkö itse että viesteissäsi näkyy erittäin selvästi se että SINÄ haluat että poika sanoo miestäsi isäkseen?[/QUOTE]

mä en todella sellaista löydä tästä ketjusta.
jos lapsi kokee "pekan" enemmän isäkseen ja tätä haluaa isäksi kutsua niin se on sen lapsen oikeus, kyllä lapsi varmasti itse tietää että pekka ei ole oikea isä, se oikea isä on se jota tapaa sen kerran kuussa ja jota pitää vieraana ihmisenä..
se ei ole vanhemmuuden riistämistä jos se halu lähtee lapsesta ja tilanne on sen vanhemman itse aiheuttama
 
"Kenguru"
[QUOTE="Neith";23176651]mä en todella sellaista löydä tästä ketjusta.
jos lapsi kokee "pekan" enemmän isäkseen ja tätä haluaa isäksi kutsua niin se on sen lapsen oikeus, kyllä lapsi varmasti itse tietää että pekka ei ole oikea isä, se oikea isä on se jota tapaa sen kerran kuussa ja jota pitää vieraana ihmisenä..
se ei ole vanhemmuuden riistämistä jos se halu lähtee lapsesta ja tilanne on sen vanhemman itse aiheuttama[/QUOTE]

Tämä oli myös se toinen juttu jonka itsekin halusin sanoa. Eli peesien peesi!
 
"vieras"
Jatkan vielä... poika ei siis varmaankaan ees muista isäänsä oikeana isänä, koska oli niin pieni. Toisin kun mun mies joka on alusta asti ottanut pojan omakseen ja ollut tälle isä. Ja tosiaan jos poika olis mun luona vaan joskus ja jouluna, kun mulle itselle sopii ja viettäisi oikeata perhe-elämää isänsä perheen luona, niin saisi kutsua siellä perheen äitiä äidiksi.
Jos se exä on susta kelvottomampi isä-nimitykselle niin olisit jättänyt hankkimatta lapsen sen kanssa.
 
"vieras"
[QUOTE="Kenguru";23176687]Wow miten älykäs kommentti![/QUOTE]

Ai sustakin on ok tehä lapsi semmosen miehen kans, josta ei isäks oo vaan valitat sitte ettei se ikinä huolehdi lapsestaan? Helkkari!!! Aatelkaapa joskus sen LAPSEN hyvinvointia eikä vaan omaa lisääntymishinkua!!!
 
"vieras"
Mun mielestä, jos lapsi kerta tahtoo, niin kutsukoon miestäsi isäksi ja hyvät perusteethan tuohon on miksi kokee enemmän iskseen meihesi kuin biologisen isänsä. Se miten saat bio isän ymmärtämään asian voikin olla hankala juttu, koska ymmärrettävästi se sattuu, kun oma lapsi haluaa sanoa jotain toista ihmistä isäksi.
Mutta nää jotka vänkyttää täällä jo monen sivun verran että on vain yksi isä ja äiti niin... Mun kaverilla on sijoitettuja ja kaikki he kutsuvat kaveriani ja hänen miestään äidiksi ja isäksi ja kaikilla heillä on biologinen suku kuvioissa mukana. Osa näistä lapsista on tullut heille kouluikäisenä ja silti he haluavat kutsua heitä äidiksi ja isäksi. Eli kyllä se henkilö jonka LAPSI KOKEE vanhemmaksi on lapselle vanhempi. Mutta tää on vaan mun mielipide...
 
"Neith"
[QUOTE="vieras";23176695]Ai sustakin on ok tehä lapsi semmosen miehen kans, josta ei isäks oo vaan valitat sitte ettei se ikinä huolehdi lapsestaan? Helkkari!!! Aatelkaapa joskus sen LAPSEN hyvinvointia eikä vaan omaa lisääntymishinkua!!![/QUOTE]

hmm, ootko koskaan tullut ajatelleeksi että sitähän ei voi nähdä miten henkilö käyttäytyy lapsen kanssa/lapsi perhe-elämässä ennenkuin on hankittu se lapsi!
sitä ei vaan oikeasti voi tietää miten se todellisuudessa tulee menemään, ja kun se lapsi siinä sitten on ja homma ei toimi niin pahahan sitä lasta on mihinkään palauttaa.. ;)
 
"vieras"
[QUOTE="Neith";23176711]hmm, ootko koskaan tullut ajatelleeksi että sitähän ei voi nähdä miten henkilö käyttäytyy lapsen kanssa/lapsi perhe-elämässä ennenkuin on hankittu se lapsi!
sitä ei vaan oikeasti voi tietää miten se todellisuudessa tulee menemään, ja kun se lapsi siinä sitten on ja homma ei toimi niin pahahan sitä lasta on mihinkään palauttaa.. ;)[/QUOTE]

On kyllä kumma, että 99% existä osoittautuivat surkeiksi vanhemmiksi vasta kun lapsi syntyi, vaikka vielä suunnitteluvaiheessa olivat ihan innolla kaavailemassa vauvauinteja ja vertailivat vaippamerkkejä.
 
"Kenguru"
[QUOTE="vieras";23176695]Ai sustakin on ok tehä lapsi semmosen miehen kans, josta ei isäks oo vaan valitat sitte ettei se ikinä huolehdi lapsestaan? Helkkari!!! Aatelkaapa joskus sen LAPSEN hyvinvointia eikä vaan omaa lisääntymishinkua!!![/QUOTE]

Olen lähes sanaton tuollaisten kommenttien edessä. Miten jotain tuollaista pystyy edes selittämään jos tosissasi kysyt.
Ei kai kukaan poimi miestä kadulta, ja "tee" hänestä isää. Kyllähän lapsen teolle on usein joku peruste, ja vahinkojakin sattuu. Tuolla logiikallasi abortteja tehtäisi todella usein.
 
"vieras"
[QUOTE="Neith";23176711]hmm, ootko koskaan tullut ajatelleeksi että sitähän ei voi nähdä miten henkilö käyttäytyy lapsen kanssa/lapsi perhe-elämässä ennenkuin on hankittu se lapsi!
sitä ei vaan oikeasti voi tietää miten se todellisuudessa tulee menemään, ja kun se lapsi siinä sitten on ja homma ei toimi niin pahahan sitä lasta on mihinkään palauttaa.. ;)[/QUOTE]

Ja jos näin kerta on, niin mitäs sitten valitatte jälkeenpäin asiasta, eihän sen silloin mikään ylläri ole ollut, jos kerta on selvää ettei etukäteen voi tietää? Siinähän on silloin 50-50 mahdollisuus ettei vanhemmuus olekaan sen kumppanin juttu...
 
"Vieras"
Meillä lapsi alkoi kutsua miestäni isäksi juuri mummolassa (ex-miehen äiti). Onneksi hän oli tarpeeksi fiksu ettei kieltänyt. Puhuimme asiasta paljon lapsen ollessa 5-vuotias ja sanoimme, että hän saa itse päättää miksi miestäni kutsuu. Nykyään mieheni on iskä ja bioisä on "Jaska-isä". Harva lapsen kaveri edes tietää, että mieheni ei ole bio isä. Koulussakaan eivät osanneet aavistaa koko asiaa ennen kuin mainitsin asiasta.

Asiassa olemme menneet täysin lapsen ehdoilla. Hän saa itse päättää ketä kutsuu ja miksi kutsuu.
 
5+2+lemmikit
Mä ajattelen niin että toi; isä- sana ei lapsen suussa tarkoita aina niin syvällistä asiaa, ei hän pohdi että kuka mun biologinen isä on. Hän miettii sitä isä-hahmoa joka on kotona ja tärkeä. Ei toinen isä ole sen huonompi, muttei läsnä.
Ei ole aikuisten asia loukkaantua tuollaisesta. Kyllä mä todellakin toivoisin äitinä, että jos erottais, niin meidän lapsella olis niin tärkeä nainen ja äitihahmo elämässä (jonka kanssa siis suurimmanosan ajasta eläisi) että hän voisi kutsua tätä äidiksi. Ei se multa ole mitään pois. Tuollainen sana tarkoittaa eriasioita lapselle kun aikuiselle.
Erityisen kurjaa on, että teillä on yhteinen/yhteisiä lapsia ja he saavat perheen isää kutsua isäksi, mutta yksi ei saa, ihan käytännössäkin se on hankalaa:
-Ville, haetko isän tänne ja Kalle haetko Mikon tänne....jokaisella pitäisi olla samat oikeudet kutsua PERHEEN isää isäksi, jos näin haluaa. Erityisesti kun perheen isällekin se on ok. Bio-isä vois olla vähän vähemmän herkkä ja mummolle sanoa asiasta suoraa ja napakasti.
 

Yhteistyössä