Pottailuun vinkkejä

Eli miten saa lapsen istumaan siinä??

Pikkarit otettiin käyttöön alkuvkosta ja tietty pissa & kakka tulee niihin ku ei vielä osaa mennä potalle. Mutta vaikka toisesta näkee et on hätä ja tuo potan ja laittaa istumaan niin alkaa itkeä ja haluaa heti nousta pois. Lelut tai karkit ei auta... Väkisinkään ei haluta potalla istuttaa.

Mitä vinkkejä? Miten alotella kuivaks opettelu? Pitääks antaa vaan tarpeeks kauan pissata & kakata housuun et lapsi tajuaa asian?

Lapsella ikää hieman yli 2v. (Ja jos joku nyt miettii miks näin "myöhään" aloteltu tää pottailu niin ollu itellä henkisesti sen verran rankkaa että hyvä kun on jaksanu arkea pyörittää niin ei oo ihan päällimmäisenä ollu pottailut mielessä.)
 
meillä kaksosista tyttö oppi pottailun ihan ite tuosa 1kk sitten :)
alko iltasella riisua vaatteita ja vaippaa pois yhtenään ja niinpä mä yks ilta en sit takas niitä enää laittanutkaan vaan sanoin et pissalle sitte potalle ku sille tuntuu ja sinnehä sitä sitten mentiin :D
tuosta parin päivän päästä jo kakkas pottaan ja siitä noin viikon päästä alko nukkuu päikyt ilman vaippaa.nykyään vaippa enää yöllä mutta sekin ollut vaihtelevasti aamulla kuiva.
kaksosveljensä puolestaan ei kuulemma halua potalle :whistle:
30min. sisällä pissas kolmet vaatteet niin mää luovutin :/
pytyllä on kyllä poika jonku kerran käyny pissalla kun olen sanonut et meeppä käymää mut pissat tulee kyllä housuun jos ilman vaippaa :/
 
Meillä seura ja lukeminen/lelut auttoivat potalla pysymiseen. Ja toki täytyy olla hätä että kestää potalla. Monesti tulee vapaaehtoisesti mukaan kun itse menen vessaan. Ja oli myös tohkeissan kun puhuttiin pikkareista niiden kuivana pysymisestä. Neiti oppi päiväkuivaksi n. 1 v 9 kk ikäisenä.
 
Mun kaveri teki 2v tytön kans niin että anto olla sisällä ihan ilman housuja ja menihän siinä alkuun useampi päivä että pissa vaan valui pitkin reisiä vähän väliä ja sai olla lattiata luutuamassa, mutta alle viikossa se loppui ja tyttö hoksas potalla käynnin idean. Eli jos mahdollista niin jätä ne alushousutkin pois ja anna olla ihan pylly paljaana.
 
Mä sain pojan innostuun uudelleen pottailusta tarrojen avulla. Kun istui edes hetken potalla, sai tarran. Pissasta/kakasta viel kaks tarraa lisää. Meillä oli aika pitkään hiljaista potta-rintamalla, kunnes poika (lähes kaks vuotta) alko ihan yhtäkkiä olla öiden jälkeen kuiva. Eli kuukauden verran ollut yökuiva. Samalla jätin myös päivästä vaipat pois ja ihmeekseen meil kävi niin, että kauppa-reissuilla pysy aina kuivana, jopa sano, että pissa. Ja eka viikolla myös kotona joskus harvoin sano, että pissattaa. kunnes aika pian lopetti kotona kokonaan sanomasta, että pissattaa. Kuukauden verran jaksoin kuivatella sohvasta pissoja (pissas yleensä just siihen!!), kunnes luovutin ja laitoin vaipan toissa päivänä takas. Silti olen käyttänyt potalla ja tänään ihmeekseen pari kertaa on oma-aloitteisesti halunnut potalle. Joten se selvästi motivoi uudelleen kertomaan pissa-/kakka-hädästä, kun ei ollut pakkoa eikä koko aikaa kyselty, että pissattaako.

 
meillä poika täytti hetki sitten 2. eikä selvästikkään ole valmis potalle asioita tekemään. suostuu jo siinä istumaan, mutta kauhea hätä ja itku tulee,jos on oikeasti hätä. ei uskalla pottaan tehdä. ollaan oltu myös pylly paljaana, mutta ei pojalla ole mitään hajuakaan koska pissa tulee. sitten on tosiaan ollu kaikki paikat pissassa, eikä auta vaikka kuinka yrittää kertoa ja näyttää et ei ole kiva kun pissa kastelee kaikki paikat. eikä poika siitä tykkääkään vaan rupee itkemään.
noista tarroista ei ole minkään valtakunnan hyötyä, kun ei ne poikaa kiinnosta. mihin niitä sit vois liimata? johonki lapulle vai? ei oikein nappaa meidän poikaa sellanen. huoh... keinot on vähissä. annan nyt vaan ajan kulua ja koittaa sit uudestaan. jos ois poikakin kypsyny sitte lisää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hani-:
meillä poika täytti hetki sitten 2. eikä selvästikkään ole valmis potalle asioita tekemään. suostuu jo siinä istumaan, mutta kauhea hätä ja itku tulee,jos on oikeasti hätä. ei uskalla pottaan tehdä. ollaan oltu myös pylly paljaana, mutta ei pojalla ole mitään hajuakaan koska pissa tulee. sitten on tosiaan ollu kaikki paikat pissassa, eikä auta vaikka kuinka yrittää kertoa ja näyttää et ei ole kiva kun pissa kastelee kaikki paikat. eikä poika siitä tykkääkään vaan rupee itkemään.
noista tarroista ei ole minkään valtakunnan hyötyä, kun ei ne poikaa kiinnosta. mihin niitä sit vois liimata? johonki lapulle vai? ei oikein nappaa meidän poikaa sellanen. huoh... keinot on vähissä. annan nyt vaan ajan kulua ja koittaa sit uudestaan. jos ois poikakin kypsyny sitte lisää.
Mä tein valkoiselle kartongille koristellun kötöstyksen, jossa oli sitten omat sarakkeet potalle istumiselle, pissalle ja kakalle. Meillä poika siitä innostu, en tiedä, että kuin paljon oli osaa siinä, että mä olin yli-innostunut myös. Ja eihän se sanottua oo, että mikä auttaa toista, auttas toista! Ei kaikki vaan oo valmiita viel 2v, ja jos ei oo, niin miks painostaa. Asiahan voi olla vaikka kuukauden päästä ihan eri! Uusimmassa KaksPlussassa oliki hyvä juttu tästä aiheesta.

Tänään oli osan päivää vaipoissa ja olikin eka täysin kuiva päivä, mutta edelleen piti pissattaa, en tiedä oisko ite joka pissalle hoksannu todellakaan itsenäisesti alkaa. Mutta saattoi olla monta tuntia kuiva. Kotona kun oltiin, niin ei ollut pikkuhousujakaan, joten nurtsilla oli kätsä vaan pissata seisaaltaan. Saas nähdä miten menee loppu viikko mökillä, siellä kun ei välttämättä itekään muista aina pissattaa, kun se aika menee. Toisaalta sekään ei oo huono juttu, oppiipahan tunnistamaan sitä hätää itsekin. Eli vaipat sinne mukaan ja taidanpa varalta laittaa yöksikin siellä vaipan, vaikka täällä kotona ollut useamman viikon ilman.
 

Yhteistyössä