Rasismi-tai pikemminkin ennakkoluuloisuuskysely!

Tuli tuosta toisesta rasismiketjusta mieleen, että minkälaisia ennakkoasenteita tai epäluuloja tai rasistisiksi luokiteltavia mielipiteitä teillä on toisista kulttuureista? Ja sitten: minkälaisia positiivisia asioita näistä kulttuureista tai kansallisuuksista teille tulee mieleen? Toiseen ei saa vastata ellei toiseen! :)
 
Lunatic
Arabeista ja islamilaisista maista/kansoista/kulttuureista en pidä.
Positiivistä niistä... :| ... turkkilaiset tekee hyvää pizzaa. :)
Ja egyptin pyramidit on mielenkiintosia.. ja muumiot.
 
Keittiönoita
Mä olen aika avoin uusille kulttuureille. Mua on aina kiehtonut erilaiset uskonnot ja sen myötä kulttuurit. Historia jos mikä on kiinnostavaa. Varsinkn oma historiani B)

Ja koska rakastan suunnattomasti ruokaa, yleensä viimeistään perinneruuista löydän keskusteluaiheen ihan mihin kansaan kuuluvan kanssa tahansa. Jos siis ei muuta puheenaihetta löydy.
 
minä vaan
Rasisti esittää kärjistyneitä, yleistäviä tai perättömiä väitteitä tiettyyn etniseen/kulttuuriseen ryhmään kuuluvista henkilöitä.

Mies on venäläinen. Hänen kulttuurissaan voin kehua iloisuutta ja värikkyyttä. Venäläisyyteen kuuluu myös avokätinen vieraanvaraisuus, myöskin hieno piirre minusta.
 
Minä itse sorrun naurettaviin pikkujuttuihin ja/tai tökeröihin yleistysasenteisiin, ja USEIN. Kasvun paikka, otaksun.

Esimerkit:

Mun mielestä turkkilaisilla/syyrialaisilla/intialaisilla ym. (kattokaa nyt, mitä yleistystä!) on "laiskat silmät". Liittyy lähinnä kai silmän ja luomen muotoon, ja joku siinä tökkii tätä tihrusilmää. Toisaalta taas heillä on usein aivan käsittämättömän hienot hiukset ja ihana iho!

Somaleihin suhtaudun usein varauksella, ajatellen, että kaikki ne haluaa pölliä jotain. Tämä asenne johtunee muutamista lähipiirin kokemuksista ja toisaalta lähinnä steissillä roikkuvista nuorista jätkistä koostuvista somalijengeistä. Työkaverini, ihanat somalinaiset, tekevät mielettömän hyvää ruokaa ja ovat erittäin lempeitä ja sydämellisiä ihmisiä.

Romanit varastavat myös (kukaan romani ei ole ikinä pöllinyt minulta mitään). Toisaalta arvostan heidän joitakin perheisiin liittyviä perinteitään ja kiinteitä sukulaissuhteita. Ylipäänsä tuo perinteiden vaaliminen on jotenkin tosi kunnioitettavaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Venäläisyyteen kuuluu myös avokätinen vieraanvaraisuus, myöskin hieno piirre minusta.
Juureni ovat Venäjällä, ja tämä on suosikkipiirteeni ko. kansassa! Upeaa! Ja se on uskomattoman yleistä, varmaan yleisempää kuin autovoroilu ja muut heihin liitettävät keljuilut. :flower:
 
Non compos mentis
Ihan mahdotonta vastata tähän. Aloin miettiä mahdollisia ennakkoluulojani, mutten saa yhtäkään esiin. Tunnen niin paljon ihmisiä, joilla erilainen etninen tausta ja olen kokenut myös eri maissa paljon kansainvälisiä kohtaamisia... ei ole jäänyt mikään epäselväksi, eikä mitään hampaankoloon. Ilman yhteistä kieltäkin olen selvinnyt kohtaamisissa.

Noh, sanottakoon, että uskontoja kohtaan olen erittäin varauksellinen. Kulttuurirelativismi saisi kukoistaa hieman paremmin siinä suhteessa. Ehkä jonain päivänä voin todeta jonkun uskonnon olevan hyväksi jollekin yksilölle tiettynä aikana. Sitä odotellessa.
 

Yhteistyössä