Ristiäisten pitäminen kun vauva on jo 4kk?

Nimihän vauvalle pitää antaa jo aiemmin, mutta ristäisethän ei liity nimen antamiseen eli ne voi pitää myöhemmin. Mietin vain, että onko jotenkin hassua pitää ristiäiset kun vauva on jo 4kk?

En ole edes raskaana vielä, mutta aloitamme yrittämään raskautta toukokuussa. Jos heti tärppäisi niin laskettu aika menee helmikuulle. No eihän sitä tiedä vielä tärppääkö heti, mutta toivottavasti pian.

Puhuimme miehen kanssa, että jos vauva tulisi, niin menisimme sitten ristiäisissä naimisiin. Juhlan pitäisimme varmaankin meillä kotona. Kesäkuussa olisi sään takia parempi pitää kun olisi lämpöisempää niin voisi pihallakin olla. Toki kesäkuu voi olla kovin sateinen. Vaikka toisaalta talvihäät voisi olla tunnelmalliset myös.

Mutta siis olisiko teidän mielestä hassua pitää ristiäiset kun vauva on jo 4kk?
 
vierailija
Olisi.

Mut kukin tavallaan.

..Kun "perustelet" ristiäisiä ristiäisinä, eli kasteena, eli ei ole mikään nimenantojuhla, nii varsinkin silloin haluaisin että lapseni kastettais mahdollisimman pian.
 
vierailija
Ei se hassua ole. Mutta tuo sun jossain määrin pitkä jossittelukela on :D Ja ihanalla tavalla, oon itse samanlainen.

Mutta en kyllä laskisi juhlissa ulkonaolomahdollisuutteen Suomessa, enkä ainakaan kesäkuussa kun voi olla mitä vain helteen ja lumisateen väliltä - toissakesänä vein esikoisen kerhoon juhannusviikolla kevyttoppavaatteissa räntäsateessa :)
 
vierailija
Meidän vauvaparka oli virallisestikkin nimetön 4 kk. Menimme siis myös naimisiin ristiäisten yhteydessä, joten siitä ja parista muusta syystä ristiäiset venahti. Ei sitä nyt ainakaan jälkeenpäin kukaan enää muistele tai ajattele joten mitä väliä. ^^ Pappi laittoi viralliset paperit menemään ristiäisten jälkeen, kuulemma eivät maistraatissa ole niin tarkkoja. Lapsi sai kasteen ja virallisen nimensä ja kaikki hyvin. Toisaalta joku pappi saattaa pistää vastaan sen kasteen puolesta, eli asia piti ensin "hyväksyttää" papilla. En tiedä sen tarkemmin miksi, joten älä kysy :D
 
vierailija
Sori, mutta kuulostaa joo todellakin siltä, että menet "hiukan" asioiden edelle. :rolleyes: Toivotaan toki, että kaikki sujuu hyvin! (y) Ei ole yhtään hassua kastaa lasta "vasta" 4 kk:den iässä. Olen ollut ristiäisissä, joissa vauva on ollut tuotakin vanhempi.
 
vierailija
Tyttäremme oli melkein 5 kuukautta vanha kun oli nimenantojuhlansa. Haluttiin pitää ne samana päivänä jolloin on tyttären ensimmäisen nimen nimipäivä koska veljensäkkin sai aikoinaan nimenantojuhlansa omana nimipäivänään .

Oli hurjan kivaa noissa pippaloissa kun juhlittava oli jo sen ikäinen että halusi osallistua juhliin nauramalla ihmisille ja selostamalla omia mietteitään.

Pieni vauvahan :sleep: ehkä koko ajan eikä osallistu juhliinsa itse mitenkään.

Eli jos nimi on virallistettu maistraatissa oikeaan aikaan (onkos se 3 kuukautta se takaraja....?) niin miksipä ei voisi juhlia järjestää myöhemminkin. En kyllä tiedä suostuuko pappi kastamaan..me kun emme kuulu kirkkoon ja lapsemme ovat täysin pappien juttujen ulkopuolella. Kannattaa varmaan tarkistaa papilta tilanne sitten KUN asia on ajankohtainen.
 

Yhteistyössä