Siis kuka ottaa autolainaa??

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Lainaa autoon ottaa esim. sellainen henkilö, joka haluaa kuljettaa perhettään mahdollisimman turvallisella autolla tuolla ajoittain ihan hullussa liikenteessä. Ei siinä tonnin kotterossa paljon viimeisimpien turvaistuintestien voittajapenkit auta kun auto on pariin kertaan jo jossain kolaroitu...
 
vierailijaa
Onpa täällä porukkaa. Mitä hemmetin väliä sillä on näkeekö joku että auton omistaa rahoitusyhtiö? Millainen elämänkuva teillä oikein on? Internetistä sanottiin, että se parantaa tiedonkulkua, mutta näyttää parantavan vain typeryyden ilmaisemisen mahdollisuuksia.

Voi yhden kerran, sanon vieläkin.
 
vierailija
Omistajana on rahoitusyhtiö, haltijana on auton ostaja, joten ei se ostajan nimissä ole ennen kuin viimeinenkin pätkä on maksettu.
Tuolla logiikallahan sitten sen lainalla ostetun kämpänkin omistaa pankki, eikä ostaja itse... :whistle: Minunkin auton tiedoissa todellakin lukee omistajan kohdalla mun nimi, eikä OP-ryhmän pankki, vaikka autolaina on sieltä. Samoin kämppä on tasan tarkkaan kaikissa tiedostoissa mun omistuksessa ollut alusta asti, vaikka pankkiin olen vielä pitkään siitä velkaa. ;) Niin oli edellinenkin kämppä, vaikka silloin olin Nordean asiakas ja asuntolaina sieltä.
 
vierailijar
Tuolla logiikallahan sitten sen lainalla ostetun kämpänkin omistaa pankki, eikä ostaja itse... :whistle: Minunkin auton tiedoissa todellakin lukee omistajan kohdalla mun nimi, eikä OP-ryhmän pankki, vaikka autolaina on sieltä. Samoin kämppä on tasan tarkkaan kaikissa tiedostoissa mun omistuksessa ollut alusta asti, vaikka pankkiin olen vielä pitkään siitä velkaa. ;) Niin oli edellinenkin kämppä, vaikka silloin olin Nordean asiakas ja asuntolaina sieltä.
Korjasin virheeni heti seuraavaan vastaukseen.
 
vierailija
Tuolla logiikallahan sitten sen lainalla ostetun kämpänkin omistaa pankki, eikä ostaja itse... :whistle: Minunkin auton tiedoissa todellakin lukee omistajan kohdalla mun nimi, eikä OP-ryhmän pankki, vaikka autolaina on sieltä. Samoin kämppä on tasan tarkkaan kaikissa tiedostoissa mun omistuksessa ollut alusta asti, vaikka pankkiin olen vielä pitkään siitä velkaa. ;) Niin oli edellinenkin kämppä, vaikka silloin olin Nordean asiakas ja asuntolaina sieltä.
Näytätkö mulle osakekirjat? Eivät taida olla sinun hallussasi, veikkaisin.
 
~Anne~
Tarttin auton, kun vanha alkoi levitä pahasti käsiin. Juuri sillä hetkellä ei ollut rahaa, koska opiskelijalla nyt vaan on yleensä aika huonosti rahaa. Ostin lainalla ja makselin ja loput maksoin seuraavasta opintolainasta pois. Hyvä ja halpa auto, ei paljon harmita, että oli hetken lainaa. Säästin pitkän pennin vanhaan rotiskoon verrattuna.
 
vierailijar
Niin, ilmeisesti kyse on siis osamaksusta? Otsikossa ja aloitusviestissä vaan puhuttiin lainasta, se hämäsi. En ole koskaan osatnut osamaksulla, niin systeemi ei ole tuttu. Enpä tiennytkään, että osamaksulla ostaessa omistajaksi ei virallisesti merkitä ostajaa.
Se on sama juttu kuin asuntokaupassakin: asunnon osakekirjat ovat velan panttina, mutta kun auton asiakirjat ovat hivenen erit, niin siksi omistajaksi on merkitty rahoitusyhtiö.
 
Me kyllä ostettiin sellainen auto johon sillä hetkellä oli varaa. Uudehko, mutta kuitenkin käytettynä vain 7000€. Ikinä en suostuisi lainaa ottamaan sellaisesta, mistä arvo tippuu nopeasti. Jos tuo nyt kokonaan leviää, niin ollaan sitten ilman, kunnes on varaa ostaa mieleinen!
 
vierailija
Sinäkö sitten ymmärsit?

Mielipiteenäni: En ymmärrä kuka ostaa uutta autoa - se on rahan tuhlausta. Vanhalla autolla voi tienata ja se on mielestäni fiksumpaa.
Mutta sinä se et nyt näytä ymmärtävän millään, että kaikki ei pysty tai halua tehdä kuten sinä! Jos sä osaat itse korjata ja teet sillä vielä voittoa, niin fine - hyvät sulle, mutta älä oleta, että kaikki muutkin pystyy samaan tai tekee samoin. Minäkään en hennoilla naisen voimillani tämän reilun 160 senttisen varteni kanssa tule ikinä korjaamaan yhtään autoa itse. Saan kyllä lisättyä öljyt, pissapojan nesteet ja vaihdettua vaikka akunkin, mutta jopa renkaiden vaihto täytyy teettää muilla, kun en yksinkertiasesti saa niitä pultteja auki! Tai jos saisin, niin sitten en saa enää väännettyä niitä tarpeeksi tiukalle ja sitten lähteekin kiekot alta ties minne... Tee siinä sitten jotain isompaa remppaa, kun löytyy vielä selkävikakin, etkä voi kamalasti olla selkä mutkalla ihme asennoissa, saati pääse sinne auton alle, kun et voi kovalla alustalla maata... Ja siinä ei auta minkään keskutelufoorumin neuvot, eikä sitä miestäkään ei talossa ole. Mutta mä olen itse ihan tyytyväinen ja maksan ihan mielelläni siitä jollekin, ettei mun tarvi tuottaa itselleni fyysitä kipua tai ylipäänsä liata käsiäni. Kyllä ne korjaajatkin töitä tarvii, että saa mukuloilleen leipää pöytään.
 
vierailijar
Näytä sä mulle yksikin ihminen, joka säilyttää alkuperäisiä osakekirjoja kotona... Eiköhän niiden paikka ole siellä pankin holvissa. Ja harvemmin okt:t muuten on osakeyhtiömuotoisia...
Pankin holvissa ne pysyvät tasan siihen asti kunnes viimeinen lainaerä on maksettu. Jos ei ole kyse osakekaupasta, ovat vakuudet pankin hallussa kunnes laina on kuitattu.
 
vierailija
No mitä se sinua hiertää, jos itse haluan omalla rahalla ostaa autoni suoraan omiin nimiini?
Aja vaikka panssarivaunulla se on ihan se ja sama, huvittaa vain tuollaiset perustelut, ei vain sinulta vaan myös monelta muultakin...

"Mitä jos naapurit saa tietää et tää kaara on osamaksulla ", pelkkä ajatus saa minut heräämään öisin tuskan hien peittämänä
 
viera.s
Meillä ei ole autolainaa tai osamaksuautoa, mutta perheen ykkösauto on silti rahoitusyhtiön omistuksessa. Se on nimittäin työsuhdeauto. ;) Luuleekohan jotkut naapurikyttääjät, että me ostetaan kolmen vuoden välein viidenkymmenen tonnin autoja osamaksulla... No samapa tuo. :)
 
vierailija
Mutta sinä se et nyt näytä ymmärtävän millään, että kaikki ei pysty tai halua tehdä kuten sinä! Jos sä osaat itse korjata ja teet sillä vielä voittoa, niin fine - hyvät sulle, mutta älä oleta, että kaikki muutkin pystyy samaan tai tekee samoin. Minäkään en hennoilla naisen voimillani tämän reilun 160 senttisen varteni kanssa tule ikinä korjaamaan yhtään autoa itse. Saan kyllä lisättyä öljyt, pissapojan nesteet ja vaihdettua vaikka akunkin, mutta jopa renkaiden vaihto täytyy teettää muilla, kun en yksinkertiasesti saa niitä pultteja auki! Tai jos saisin, niin sitten en saa enää väännettyä niitä tarpeeksi tiukalle ja sitten lähteekin kiekot alta ties minne... Tee siinä sitten jotain isompaa remppaa, kun löytyy vielä selkävikakin, etkä voi kamalasti olla selkä mutkalla ihme asennoissa, saati pääse sinne auton alle, kun et voi kovalla alustalla maata... Ja siinä ei auta minkään keskutelufoorumin neuvot, eikä sitä miestäkään ei talossa ole. Mutta mä olen itse ihan tyytyväinen ja maksan ihan mielelläni siitä jollekin, ettei mun tarvi tuottaa itselleni fyysitä kipua tai ylipäänsä liata käsiäni. Kyllä ne korjaajatkin töitä tarvii, että saa mukuloilleen leipää pöytään.
Tarvitseeko minun muokata mielipidettäni sinun takiasi? Ei. Ja täältä löytyy myös alle 160cm ja alle 50kg rouva, joten kyllä tiedän mistä puhun. :)

Ja sanoinko että muiden tulee tehdä kuten minun? En. Mutta mielestäni on hölmöä pistää rahaa johonkin, minkä arvo tippuu. Anteeksi vain.
 
vierailijahjjvb
Minua ei haittaa se minkä hintainen auto kullakin on tai onko se lainalla. Mua ärsyttää enemmän ne ihmiset jotka tulee pilkkaa mun 10 000 autoa mikä on käteisellä maksettu, et ompa sulla vanha auto, (6v) vanha. Ja itsellä on vaikka se 30 000 auto jonka osarista on maksettu vasta muutama tonttu. Yleensä kyllä siinä sanon että vertaillaan sitten kun auto on sun oma. Eli älkää leuhkiko autoilla tms jos ne ei ole oikeasti vielä teidän.
 
vierailijahjjvb
Ps. Eikä se uuden auton ostaminen takaa ettei oo vikoja. Kaverilla uusi Audi ja ollut viimeisen vuoden ollut pelkkiä vikoja mm. Moottorissa, sähköissä, etulaakeri napsahti, öljyvalo vilkkuu, lista on loputon ja rahaa on palanut. Merkkihuolloista puhumattakaan.
 

Yhteistyössä