sokerirasitus, en aio mennä.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja säälittävää;21944253:
Kaikki ei mee niinku edellis kerralla,koskee tuota synnytystä ja sokerinrasitusta.

Avaa suusi ja sano et haluat päästä pitkällesi,luulisi onnistuvan.
Osaat noin hienosti päättää ette mene koko rasitukseen,niin osaat varmaan saada tuossakin asiassa tahtosi periksi.Kyllä siellä muutkin pääsee makoileen,niin mikset sitten sinäkin.
Tai ehkä niitä jo siellä labrassakin vituttaa toi sun ininä,ku luulet et ne sua tahalleen rääkkää.

Siitä et synnytät oletettavasti sairaalassa ei sitten voi mennä taju,vai millä tapaa tuo nyt erosikaan jutusta.
se ero että en synnytä täydessä odotushuoneessa!!!! ymmärrä nyt että ei ole kiva maata täydessä odotushuoneessa oksentamassa!!!
ei niillä ole aina tiloja varattu sängyllä tätä tarkoitusta varten, sehän on labra, ja suurimmalle osalle ei tule huono olo siellä.

Haluatko itse synnyttää niin että siinä on utelaita päitä ympärillä kattelemassa?
 
Best Regards
. Joku joka on yhtä hysteerinen pistoksien kanssa ymmärtää asian, muilta sitä ei kannata edes odottaa.
Mulla on ollut ihan hysteerinen piikkikammo, mutta kun vaihtoehtona oli piikittää tai kuolla, niin opettelin piikittämään. (Kun puhkesi 1 tyyppi)

Raskausdiabetes oli myös aikoinaan, ja rasitus oli painajaista, mutta pakko oli vaan kestää lapsen takia. Ekä hurautellut autolla.
 
nikitön
ja mä en käsitä miksi pitää olla noin ilkeä. tuleeko siitä hyvä mieli, vai luuletteko tosiaan että motivaatio mennä sinne on korkeampi sen jälkeen kun on kuunnellut vittuilua.
Ei me olla siellä labrassa vittuilemassa, joten varmaan sulla sen suhteen on parempi mieli siellä kuin täällä ;) Ja heti kun sanot että met, loppuu meidän narina! Että jos ilkeily on se mikä sua ahdistaa niin siitä pääset ihan sillä sokerirasitustestin läpikäymisellä. Problem solved.
 
"juu"
ja mä en käsitä miksi pitää olla noin ilkeä. tuleeko siitä hyvä mieli, vai luuletteko tosiaan että motivaatio mennä sinne on korkeampi sen jälkeen kun on kuunnellut vittuilua.
Ilkeä? Ei kai nyt sentään. Ei tuollaisten asioiden pitäisi mielestäni olla mitään varsinaisia motivaatiokysymyksiä lapsensa parasta ajatteleville. Tiedän varsin hyvin ettei se ole helppoa, olen ollut siellä itsekin ja olin todella huonovointinen koko sen testin ajan. Uskon että saat kyseisen päivän aamun järjestettyä helpommaksi itsellesi, jos oikein yrität. Tsemppiä paljon, hyvin se varmasti menee!
 
nikitön
No vois kai sitä ees vessaan mennä oksentaan, ettei sentään odotussalissa?

Itse olin hurjan vatsatuskan takia päivystyksessä ja kyllä mä kuitenkin vessassa kävin oksentamassa enkä siinä jonottajien nähden laatannut.
 
ottakaas selvää
Kyllä huomaa et moni ei tiedä mistä puhuu kun puhuu raskausdiabeteksestä.
Ensinnäkin rd hoidetaan yleensä vain ruokavaliolla,jos ruokavalion muutos ei auta ja arvot mitä sattuu ni sit otetaan insuliinit mukaan.
Minulla kaikissa kolmessa raskaudessa ollut häikkää arvoissa,hoidettu ruokavaliolla. Vauvat olleet normaalikokoisia,ja verensokerit normaaleja alusta asti. Jos vauvan sokereissa heittoa vauvaa ruokitaan ensiksi lisämaidolla,ei suinkaan viedä heti mihinkään tippaan.
Muutenkin on aika lapsellista pelotella lapsen/äidin kuolemalla.
Kannattaisi ottaa eka faktoista selvää,ennekuin puhuu asiasta josta ei ole mitään tietoa.
Raskausdiabetes ja diabetes ovat kaksi eriasiaa!
 
aplle
Ihan totta, mietipä jos lapsesi joutuu teho-osastolle tippaan ja voi synnytyksen jälkeen huonosti, ja tiedät, että olisit voinut sen estää hoitamalla rd:tä. Ei tuo nyt niin paha ole tuo sokerirasitus, etteikö siellä voisi käydä
 
lässynlässyn
se ero että en synnytä täydessä odotushuoneessa!!!! ymmärrä nyt että ei ole kiva maata täydessä odotushuoneessa oksentamassa!!!
ei niillä ole aina tiloja varattu sängyllä tätä tarkoitusta varten, sehän on labra, ja suurimmalle osalle ei tule huono olo siellä.

Haluatko itse synnyttää niin että siinä on utelaita päitä ympärillä kattelemassa?
Mutta ethän sä nyt herran jumala ole menossa synnyttämään!

Ja juu en ymmärrä miten se liittyy siihen et taju lähtee toisessa tilanteessa,mut ei toises.Tsemppaat itseäsi synnytyksessä,et itse pääset helpommalla,mut et voi tsempata itseäs vauvan takii?Kumamllinen äiti olet.

Ja voi kyllä,kyllä siellä suurimmalla osalla on huono olo!
Sä voit sitten joskus jos saat perseesi sinne raahattua niin kysäistä oisko tilassa ketään just syöpähoidoista tullutta,ni voit käydä olkaa vasten pötkölleen.Hän varmasti ymmärtää kuinka paha olo JUST sulla on.Näin jos vääntään aletaan.

Ei tipu säälipisteitä.
 
jeeep
Raskausdiabetes on riski paitsi vauvalle myös odottavalle äidille, sillä se lisää äidin vaaraa sairastua myöhemmin tyypin 2 diabetekseen. Uuden Käypä hoito -suosituksen mukaan raskausdiabeteksen mahdollisuus pitäisi tutkia lähes kaikilta raskaana olevilta naisilta. Jos äidin verensokeri on koholla raskauden aikana, äitiä ja lasta on syytä seurata tarkasti myös synnytyksen jälkeen.

Raskausdiabetes on raskauden aikana ilmaantuva sokeriaineenvaihdunnan häiriö, joka usein paranee synnytyksen jälkeen. Aiemmin ajateltiin, että raskausdiabeteksen suurimmat vaarat piilevät siinä, että se on vahingollista sikiölle ja altistaa äidin raskausmyrkytykselle. Nyt tiedetään, että sairaudella voi olla kauaskantoisempiakin vaikutuksia sekä äidin että lapsen terveyteen.

- Raskausdiabetes lisää selvästi naisen riskiä sairastua myöhemmin elämässään tyypin 2 diabetekseen, Käypä hoito -suositus ryhmän puheenjohtaja, dosentti Risto Kaaja kiteyttää.

Äidin raskausdiabetes voi vaikuttaa lapsen kokoon: vauva saattaa painaa syntyessään yli 4,5 kiloa tai olla muuten raskauden kestoon nähden liian iso. Kookkaan vauvan synnyttäminen on vaikeaa, ja vauvan ulosauttamisessakin voi olla ongelmia.

Lapsi saa myös ikävän syntymälahjan, sillä hänellä on normaalikokoisina syntyneitä ikätovereitaan suurempi vaara sairastua diabetekseen. Tämä näkyy muun muassa niin, että isokokoisina maailmaan tulleista lapsista jopa 15 prosentilla on jo 11-vuotiaana metabolisen oireyhtymän merkkejä.

- Siksi näiden lasten terveyttä pitää seurata hyvin tarkasti. Uutta Käypä hoito -suosituksessa on se, että sen mukaan myös äitien terveyttä on seurattava tavallista tarkemmin synnytyksen jälkeen. Jos äidillä on ollut kohonneita verensokeriarvoja raskauden aikana, hänen verensokerinsa tulisi mitata 6–12 viikkoa synnytyksen jälkeen, Kaaja sanoo.

Raskausdiabeteksen mahdollisuus pitisi tutkia yh useammilta
 
Tasku Venus
se on SAIRAALA jossa ei tarvitse synnyttää odotushuonessa. Vaikka selviäisin labraan mua ei houkuttele ajatus maata odotushuoneen penkillä ämpärin kanssa kaikkien tuijotettavana kahta tuntia. kuunnella valitusta siitä kun en pysty juomaan sitä litkua oksentamatta. loppujen lopuksi koko testi jää kesken ja mulle paha mieli.
synnytyksessä on kätilö joka ainakin viimeksi huolehti siitä että jos oli jotakin niin yritti YSTÄVÄLLISESTI auttaa, eikä vittuillut.
Joo muaki hävetti kun piti mennä odotushuoneessa siihen sairaalasängylle makaamaan etten pyörtyis tai oksentais. Ja kaikki tuijotti et miks toi tossa makaa. Lopulta se ei edes auttanut, oksensin siltikin. Ja meni homma pilalle, onneks ei tarvinnut uudestaan mennä kuitenkaan. Ja mä jouduin olemaan siellä odotushuoneessa ainaki 4 tuntia. Oliskin ollut 2 tuntia, niin eihän se olis homma eikä mikään. Mä ymmärrän ap:tä niin hyvin ettei halua turhan takia mennä sinne.
 
"juu"
Alkuperäinen kirjoittaja ottakaas selvää;21944329:
Kyllä huomaa et moni ei tiedä mistä puhuu kun puhuu raskausdiabeteksestä.
Ensinnäkin rd hoidetaan yleensä vain ruokavaliolla,jos ruokavalion muutos ei auta ja arvot mitä sattuu ni sit otetaan insuliinit mukaan.
Minulla kaikissa kolmessa raskaudessa ollut häikkää arvoissa,hoidettu ruokavaliolla. Vauvat olleet normaalikokoisia,ja verensokerit normaaleja alusta asti. Jos vauvan sokereissa heittoa vauvaa ruokitaan ensiksi lisämaidolla,ei suinkaan viedä heti mihinkään tippaan.
Muutenkin on aika lapsellista pelotella lapsen/äidin kuolemalla.
Kannattaisi ottaa eka faktoista selvää,ennekuin puhuu asiasta josta ei ole mitään tietoa.
Raskausdiabetes ja diabetes ovat kaksi eriasiaa!
Juu, ei viedä tippaan JOS vauva jaksaa itse syödä. Aina ei niin ole. Raskausdiabeteksellä on yhteys sekä äidin että lapsen myöhempään elämään ja 2. tyypin diabeteksen puhkeamiseen.
 
"mama"
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän;21943191 begin_of_the_skype_highlighting**************21943191******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************21943191******end_of_the_skype_highlighting:
Ei kaikilla ole jotain toista, hoitamaan lasta kouluun aamulla. Ja ymmärrän kyllä ap:ta, en itsekään tuossa tapauksessa siihen pystyisi. Itselle tulee aina niin huono olo siitä rasituksesta (ja paastosta sitä ennen) että viimeksi kun olin siinä raskausaikana, niin meinasi taju lähteä. Oksetti ihan pirusti, henkihieverissä makasin siellä sairaalan käytävällä odottaen, että se toinen ja kolmas mittaus otetaan. Ja kuten tiesin, ei niissä ollut mitään vikaa. Päinvastoin, olivat niin alhaiset, että hoitajatkin ihmettelivät kuinka voi mennä se toinen ja kolmas luku alemmaksi kuin ensimmäinen. Ja silti ei aiheuttanut mitään jatkotoimenpiteitä.
Vähän menee asian ohi mutta..Itsellä myös olivat toinen ja kolmas arvo alhaisemmat kuin ensimmäinen ja lääkärit ja neuvolantäti kyllä tekivät selväksi että se kertoo myös jonkinlaisesta sokerin imeytymishäiriöstä.
 
Huom harmaana
Ihan totta, mietipä jos lapsesi joutuu teho-osastolle tippaan ja voi synnytyksen jälkeen huonosti, ja tiedät, että olisit voinut sen estää hoitamalla rd:tä. Ei tuo nyt niin paha ole tuo sokerirasitus, etteikö siellä voisi käydä
Noh, harvemmin sitä lapsi alhaisen verensokerin takia nyt sentään TEHO-OSASTOLLE joutuu. Kyllä tuosta selvitään ihan tavallisellakin osastolla.
Joten koetetaan nyt mammat edelleen pitää ne realiteetit edes jotenkin hanskassa ja se pelottelu myös.
 
Best Regards
Alkuperäinen kirjoittaja ottakaas selvää;21944329:
Kyllä huomaa et moni ei tiedä mistä puhuu kun puhuu raskausdiabeteksestä.
Ensinnäkin rd hoidetaan yleensä vain ruokavaliolla,jos ruokavalion muutos ei auta ja arvot mitä sattuu ni sit otetaan insuliinit mukaan.
Minulla kaikissa kolmessa raskaudessa ollut häikkää arvoissa,hoidettu ruokavaliolla. Vauvat olleet normaalikokoisia,ja verensokerit normaaleja alusta asti. Jos vauvan sokereissa heittoa vauvaa ruokitaan ensiksi lisämaidolla,ei suinkaan viedä heti mihinkään tippaan.
Muutenkin on aika lapsellista pelotella lapsen/äidin kuolemalla.
Kannattaisi ottaa eka faktoista selvää,ennekuin puhuu asiasta josta ei ole mitään tietoa.
Raskausdiabetes ja diabetes ovat kaksi eriasiaa!
Älä unohda epämuodostumariskiä ja perinataalikuolleisuutta. Täältä lisätietoa Diabetes ja raskaus
 
"vieras"
Siis tottakai raskausdiabetes kertoo sokeriaineenvaihdunnan häiriöstä, voi pyhä yksinkertaisuus sentään! Raskaus on kuin ikkuna naisen myöhempään terveyteen, raskaus "koettelee" naisen elimistöä ja voi paljastaa heikkoja kohtia siinä. Raskausdiabetes on iso riskitekijä kakkostyypin diabetekselle.
 
"vieras"
Mist sä edes tiedät että sä oksennat jos et ole koko edes testissä käynyt? Minä kun oli rasituksessa niin oli 30 astetta lämmintä, odotushuoneessa ei minkäänlaista ilmastointia. Th kehotti menemään ulko oven vieressä olevalle pen?ille odottamaan jossa oli viileämpi ja olo oli paljon parempi.

Mene yksityiselle. Siellä varmaan paijataan päätä ja peitellään sänkyyn ettei vaan tulisi mitään vastoin käymisiä niin pitkälle kun sulla on rahaa maksaa.

Voiko noin itsekästä ihmistä edes olla muualla kun porvoossa?
 
ei voi tietää
Joo muaki hävetti kun piti mennä odotushuoneessa siihen sairaalasängylle makaamaan etten pyörtyis tai oksentais. Ja kaikki tuijotti et miks toi tossa makaa. Lopulta se ei edes auttanut, oksensin siltikin. Ja meni homma pilalle, onneks ei tarvinnut uudestaan mennä kuitenkaan. Ja mä jouduin olemaan siellä odotushuoneessa ainaki 4 tuntia. Oliskin ollut 2 tuntia, niin eihän se olis homma eikä mikään. Mä ymmärrän ap:tä niin hyvin ettei halua turhan takia mennä sinne.
Mistä tietää et on turhaa.
Siinä se pointti
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän;21943191:
Ei kaikilla ole jotain toista, hoitamaan lasta kouluun aamulla. Ja ymmärrän kyllä ap:ta, en itsekään tuossa tapauksessa siihen pystyisi. Itselle tulee aina niin huono olo siitä rasituksesta (ja paastosta sitä ennen) että viimeksi kun olin siinä raskausaikana, niin meinasi taju lähteä. Oksetti ihan pirusti, henkihieverissä makasin siellä sairaalan käytävällä odottaen, että se toinen ja kolmas mittaus otetaan. Ja kuten tiesin, ei niissä ollut mitään vikaa. Päinvastoin, olivat niin alhaiset, että hoitajatkin ihmettelivät kuinka voi mennä se toinen ja kolmas luku alemmaksi kuin ensimmäinen. Ja silti ei aiheuttanut mitään jatkotoimenpiteitä.
Toikaan ei kyllä ole kovin hyvä juttu.Ja ihmettelen todella ettei asiaa tutkittu mitenkään.
 
menossa myös
TIETÄÄKÖ JOKU mitä se mehu/litku sisältää? Millaista mehua yms? Voiko sen glukoosin tarvittaessa sekoittaa mihin vaan? Mä olen myös menossa, "vain" siksi, että painoindeksi hieman yli 25. Mutta mulla on syömiset ja juomiset terveyden vuoksi muuten tosi tarkkoja ja mietityttää, että mitä ne aikoo mulle juottaa..
 
"vieras"
Käypä hoito: Raskausdiabetes
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnut/khp00076#s4

Lapsen seuranta jatkuu

Raskausdiabetes lisää lapsen olkapunoshermovaurion ja hypoglykemian eli liian matalan verensokeripitoisuuden riskiä. Matala verensokeripitoisuus voidaan ehkäistä aktiivisella ja tiheällä rintaruokinnalla sekä tarvittaessa antamalla lisämaitoa. Koska vastasyntyneen seurannan tarve on lisääntynyt, suositellaan synnyttämistä sairaalassa, jossa on mahdollisuus seurata vastasyntyneen vointia.

Äidin raskausdiabetes saattaa lisätä lapsen myöhemmän liikapainon, sokeriaineenvaihdunnan häiriön ja sydänsairauksien riskitekijäkertymän eli metabolisen oireyhtymän riskiä. Tämä tulee ottaa huomioon vauvojen lastenneuvolaseurannassa.
 
Mäkin olin aivan varma ettei mulla ollut raskausdiabetestä, painokaan ei noussut kuin 5kg raskauden aikana, mutta kyllä vain rd todettiin.

Etkö voi laittaa lasta taksiin yksin, antaa rahat kuskille etukäteen ja kuski antais ylimääräset lapselle?
 

Yhteistyössä